Gateway Pundit | Media Matters for America

Gateway Pundit

Tags ››› Gateway Pundit
  • Gateway Pundit's Lucian Wintrich promotes fake Buzzfeed article about the Florida high school mass shooting

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The Gateway Pundit’s White House correspondent Lucian Wintrich circulated a hoax falsely claiming Buzzfeed wrote an article on “why we need to take away white people’s guns.”

    In the wake of the February 14 shooting at Marjory Stoneman Douglas high school in Parkland, Florida, where at least 17 people were killed Wintrich posted a screenshot of a fake Buzzfeed article titled “Why We Need To Take Away White People’s Guns Now More Than Ever.”

    The tweet has since been deleted. The claim was also posted on 4chan’s “politically incorrect” message board.

    Wintrich issued a statement to The Hill’s Will Sommer about spreading the hoax:

    Wintrich and the Gateway Pundit routinely promote conspiracy theories and hoaxes which can often catch fire in the right-wing internet world and with President Donald Trump. Gateway Pundit also shared a 4chan hoax following the Las Vegas shooting in October. After being widely criticized, Wintrich defended sharing that story as well.

  • Meet Peter Imanuelsen, aka Peter Sweden, the bigoted conspiracy theorist who is a frequent source for the American "alt-right" on Europe

    Imanuelsen is a xenophobic pseudo-journalist who has denied the Holocaust, called the moon landing a "hoax," and suggested that LGBTQ people be sent to camps

    Blog ››› ››› NINA MAST


    Sarah Wasko / Media Matters

    Peter Imanuelsen (aka Peter Sweden), a bigoted conspiracy theorist and self-professed “Swedish journalist” who made a name for himself by reporting on so-called migrant crime in Sweden, was recently banned from PayPal. Far-right trolls consider getting banned from such platforms a badge of honor, and Imanuelsen’s ban is a stepping stone for him as he seeks their acceptance.

    Imanuelsen is a far-right vlogger who has worked to carve out a niche for himself at the intersection of pro-Trump trolls and the European far-right movement. Despite his Swedish persona, Imanuelsen is a British national born in Norway, who has spent time living in Sweden but has lived more than half of his life in the U.K. An August 2017 profile of Imanuelsen by the U.K. anti-extremism research group Hope Not Hate suggested that his family’s business appears to have committed tax evasion, which may explain their move from Sweden to the U.K.

    Though a relatively obscure figure during his first year on Twitter, Imanuelsen’s notoriety was boosted around August 2017, a month after he participated in a wildly unsuccessful “alt-right” stunt to disrupt refugee rescue missions in the Mediterranean Sea (ironically, the group's ship itself had to be rescued on one occasion by a refugee rescue ship). And, recently, he managed to draw the ire of the current curator of the official Swedish Twitter account.

    Though Imanuelsen’s social media activity is now predominantly focused on blaming immigrants in Sweden for crime and complaining about “the left,” his older tweets, many of which have since been deleted, reveal an array of false, conspiracist, and bigoted beliefs. He has said he doesn’t believe in evolution, that feminism “goes against God’s order,” that people should get “capital punishment” as a “consequence” of “being homo,” that Jews are a “seperate (sic) race from Europeans,” that the Holocaust never occurred (though he claims he has revised his views on the Holocaust), and that the moon landing was a hoax perpetrated by freemasons.

    Since Hope Not Hate’s profile, Imanuelsen has pushed the types of stories, often misleading or outright fabricated ones, that serve as fodder for narratives about Sweden among American “alt-right” Twitter personalities and pro-Trump trolls. His Swedish persona affords him a measure of credibility and gives xenophobic comments a sense of legitimacy (whether or not his conclusions are valid), and he understands the American media landscape -- particularly narratives about President Donald Trump -- well enough to exploit them for his own benefit. In fact, two days ago, he appeared on a list of the 20 most retweeted accounts tweeting about antifa. 

    Imanuelsen regularly tweets unsourced or unsubstantiated claims that allege Sweden’s immigrants are responsible for sexual violence, bombings, gang activity, and other criminality, and that such activity is underreported or covered up by the Swedish police. It’s a two-pronged tactic: It provides a foundation for him to advance his ethno-nationalist arguments against immigrants, and it promotes a sense of distrust of mainstream institutions necessary for the continued relevance of Imanuelsen and people like him.


    Screenshot from Peter Imanuelsen's Twitter account

    More recently, Imanuelsen has promoted himself by fearmongering about government censorship and harassment to a level that could reasonably be considered paranoia. Since October, Imanuelsen, who now purportedly resides in Norway, has been claiming the police have visited his parents many times looking for him and have swarmed his house in the U.K. “probably looking” to arrest him for “hate speech.” On January 10, he also claimed (without evidence) that a “country” reported his January 8 tweet claiming (also without evidence) that Sweden is giving immigrants housing priority over native Swedes, writing, “I would guess it is Germany with their new ‘hate speech’ law that has reported me" to Twitter.

    Imanuelsen has, for months, been ingratiating himself into far-right and pro-Trump Twitter circles -- he once tweeted four times in response to a Breitbart article lamenting the lack of Christian symbolism in a supermarket holiday ad -- and it appears that his efforts have begun to pay off. Imanuelsen now has over 85 thousand Twitter followers, 24 thousand YouTube subscribers, and his Periscope videos regularly draw tens of thousands of viewers.

    Imanuelsen’s relationship with Paul Joseph Watson, an Infowars conspiracy theorist who is obsessed with the canard of Swedish migrant crime, illustrates his rise. Their Twitter relationship seems to have started in February 2017, when Watson quote-tweeted Imanuelsen’s tweet about an explosion in Malmo, which Imanuelsen later deleted. He started quote-tweeting Watson aggressively in March and started tweeting directly at him a few months later. Watson has quote-tweeted Imanuelsen many times and has interviewed him on Infowars. Most recently, Infowars.com reprinted a post Imanuelsen wrote for the anti-immigrant European news blog Voice of Europe. Imanuelsen’s* tweets parallel the content of several prominent far-right outlets that report on the subject of crime in Sweden, and an October 2017 post by the far-right Gateway Pundit was based entirely on his tweets. In November 2017, Imanuelsen was cited as a "journalist" who "keeps track of bombings in the country" in an article on the website of RT, a Russian media outlet which U.S. intelligence officials and experts have said is a propaganda arm for the Kremlin.

    Two days ago, PayPal permanently suspended Imanuelsen for violating the company’s user agreement, a veritable badge of honor for white supremacists since the August 2017 events in Charlottesville, VA. Though PayPal didn’t specify which part of the user agreement he had violated, the company has previously frozen the account of far-right group Defend Europe (with which Sweden was associated). Paypal also told a French outlet that it was the company's policy “to prohibit that our services are used to accept payments or donations for organizations whose activities promote hatred, violence or racial intolerance.” Since the ban, Imanuelsen has joined the trend of soliciting donations via bitcoin, a cryptocurrency white nationalist Richard Spencer calls “the currency of the alt-right.”

    Pamela Geller, America’s most notorious anti-Muslim extremist who has recently gravitated toward the “alt-right” in an attempt to maintain her own fading relevance, ran to his defense. Jihad Watch Director Robert Spencer, another vocal anti-Muslim propagandist, retweeted him.

    But Imanuelsen isn’t content with Infowars-level infamy. He is desperate for an invitation to Fox News prime-time shows (he has pitched stories to their hosts via Twitter), some of which have been increasingly friendly to white supremacists, conspiracy theorists, internet trolls, and the European far-right, leaving open the very real possibility that a bigoted, racist, anti-Muslim, internet conspiracy theorist masquerading as a journalist could be mainstreamed to Americans by a major cable news network.

    * This name has been updated with its correct spelling.

  • Following a bombshell report, Fox News is desperately clinging to their alternate reality about the Russia investigation

    While a NYT report reveals the real impetus of the Russia investigation, Fox is running with the unfounded conjecture of fake news, pro-Trump trolls, and Republican congressmen

    Blog ››› ››› NINA MAST

    In a continuation of the network’s pattern of sycophantic defenses of the president, Fox News hosts dismissed reporting from The New York Times that provided new details about what sparked the FBI’s investigation into the Trump campaign’s ties to Russia, muddying the waters by pushing baseless conjecture espoused by pro-Trump internet trolls and fake news websites alike.

    A December 30, 2017 report by The New York Times explained that a conversation between Trump campaign aide George Papadopoulos and an Australian diplomat at a bar prompted FBI officials in June 2016 to investigate the connection between Russia and the Trump campaign. The report disrupted a well-established far-right and right-wing media claim that the investigation was prompted solely on information provided in a partially unverified opposition research dossier produced by former British intelligence officer Christopher Steele, noting:

    The information that Mr. Papadopoulos gave to the Australians answers one of the lingering mysteries of the past year: What so alarmed American officials to provoke the F.B.I. to open a counterintelligence investigation into the Trump campaign months before the presidential election?

    It was not, as Mr. Trump and other politicians have alleged, a dossier compiled by a former British spy hired by a rival campaign. Instead, it was firsthand information from one of America’s closest intelligence allies.

    In a January 2 New York Times op-ed three days after the December 30 report, Glenn Simpson and Peter Fritsch, founders of Fusion GPS, the research firm that funded the dossier, echoed the Times’ earlier reporting, writing that rather than the Steele dossier being the major impetus for the FBI’s investigation into Russian meddling, their sources told them “the dossier was taken so seriously because it corroborated reports the bureau had [already] received from other sources, including one inside the Trump camp.”

    But in a segment responding to the the op-ed today, the panel of Fox News’ Outnumbered didn’t even mention Papadopoulos’ name. Instead the panel members deflected from the revelations by launching baseless claims, including the notion that Fusion GPS exerted influence on the FBI and that the “fake report” (which has in fact been at least partially verified) was used to obtain a FISA warrant to spy on Trump, itself a fallacy promoted by Breitbart. From the January 3 edition of Fox News’ Outnumbered:

    MELISSA FRANCIS (CO-HOST): Fox News has reported that Fusion GPS was being paid by a Kremlin-linked law firm at the same time that it was digging for dirt on then-candidate Trump. And human rights activists have accused Fusion GPS of secretly working for the Russians. Congressman Jason Chaffetz is here.

    JASON CHAFFETZ: I did I read that op-ed from Fusion GPS. First of all, if they want to maximize openness and transparency, there is nothing, nothing that holds back Fusion GPS from releasing all the documents and all the financial transactions.You have the House intelligence committee having to issues subpoenas in order to get that information.

    SANDRA SMITH (CO-HOST): That's a great point.

    CHAFFETZ: But today they could release all of that information if they want. So, don't blame the House intelligence committee. It is against the law to go out and hire a foreign national to engage in these activities during the campaign. So, they potentially broke the law there. You have Marc Elias who was general counsel for the DNC. Hillary Clinton is involved in this. You’ve got the Podesta group involved in this. There is some really nefarious things, and you have a top official at the FBI whose wife works at Fusion GPS at the same time that they're doing an investigation, so don't call it a fake investigation. Let's get all the truth out there. That's what [South Carolina Republican Congressman Trey] Gowdy and [California Republican Congressman Devin] Nunes and everybody is after.

    [...]

    KATIE PAVLICH (CO-HOST): They have a responsibility on their end to the American people now because they are so involved and because they did have influence in the FBI based on the dossier. And again we have people connect to the dossier also connected to the Department of Justice under President Obama. And those are questions that are unanswered and that deserve answers to the American people.

    [...]

    FRANCIS: I think what people in the audience should remember and probably what you care about a lot is this idea that when originally we gave the government special powers to collect data, to listen in on your phone calls, it was a time when we were all frightened and still are about terror, about national security. The warning at the time was that in the end, this FISA warrant, this whole idea could be used to listen in on political opponents and become a political weapon. In this case, it looks like that's very much what happened, that a fake report was used to get a FISA warrant to spy on a political opponent. That's a very dangerous thing in this country. And that's what I think we should be chasing down and focused on.

    Pro-Trump media outlets have long attempted to discredit the FBI’s investigation into the Trump campaign’s relationship with the Russian government, and Trump’s defenders on Fox have spent months baselessly claiming that the FBI used the dossier as sole evidence to get a FISA warrant to surveil and investigate Trump and members of his presidential campaign. Fox’s Jeanine Pirro even suggested that FBI and the Department of Justice officials should be jailed for their implication in this alleged conspiracy.

    Following The New York Times’ December 30 report, right-wing media figures attempted to discredit the story by downplaying Papadopoulos’ influence, attacking the article’s anonymous sourcing, and castigating the reporting as distraction from the Mueller investigation that the network has deemed a “witch hunt.” Other right-wing outlets like Red State, the National Review, as well as other pro-Trump media outlets, fake news websites, and internet trolls have levied similar attacks in attempts to discredit the story.

  • Right-wing media misrepresent interview with Moore accuser to claim she admitted to forging yearbook with Moore’s signature 

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    Right-wing and far-right media outlets and figures are falsely claiming that Beverly Young Nelson, who has accused Alabama Republican Senate candidate Roy Moore of sexually assaulting her when she was 16, admitted that she forged a high school yearbook that contains Moore’s signature. Nelson actually said she added some notes next to the signature, but that it was Moore’s signature.

  • Tucker Carlson forced to issue correction after Mandalay Bay shuts down conspiracy theory that injured guard worked under false Social Security number

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    Fox host Tucker Carlson was forced to issue a correction after parroting far-right internet troll and conspiracy theorist Laura Loomer, who baselessly claimed Mandalay Bay security guard Jesus Campos worked under someone else’s Social Security number.

    Carlson promoted the baseless conspiracy theory during the October 17 edition of his show, claiming Mandalay Bay security guard Jesus Campos had worked under “someone else's Social Security number.” One day later, Carlson admitted “MGM reached out” to him, and verified that Campos used had his own Social Security card when MGM verified his employment in 2015:

    TUCKER CARLSON (HOST): Meanwhile, MGM reached out to us after a report came out suggesting that Jesus Campos was using someone else's Social Security number.

    MGM Company claims they verified his employment eligibility back in 2015, and it was his Social Security card.

    Conspiracy theorist and far-right troll Laura Loomer first promoted the claim, tweeting, “EXCLUSIVE: #JesusCampos intel report reveals he shared SSN w/ Jesus Quintero. Is #JesusCampos an illegal alien?” Loomer’s unsubstantiated conspiracy theory was subsequently promoted by Jim Hoft’s conspiracy theory-driven website, The Gateway Pundit.

  • Las Vegas shooting shows Facebook, Google, and YouTube's misinformation problem

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN


    Google, Facebook logos

    A page set up by Facebook to keep the public up to date on the October 1 Las Vegas shooting, along with searches on Google and YouTube regarding the shooting, show the struggle these platforms still have in combating fake and dubious news.

    During the 2016 election campaign, fake news was widely shared on Facebook, including in its “trending topics” section. In response to intense criticism after the election, Facebook said it tried to take measures to limit the spread of fake news. Yet the company disclosed in September that hundreds of fake Russian accounts bought tens of thousands of dollars worth of advertisements, and reports continue to come out about Russia’s use of Facebook to interfere in the election.

    Following a shooting on October 1 at a Las Vegas, NV, concert that killed at least 58 people, Facebook created a crisis response page called “The Violent Incident in Las Vegas, Nevada,” where people in the area could confirm that they were safe and users could find ways to support the victims. The page also has an “about” section with links to articles about the shooting, which seemed to appear and then disappear after a certain period of time.

    While many of the articles on the page appeared to come from legitimate sources, some did not, and those dubious links even appeared toward the top of the page at certain points. One article that appeared on the page came from TruthFeed, a fake news purveyor that has pushed baseless conspiracy theories and other false claims. Additionally, the page at one point featured a link toward the top to an article from theantimedia.org, which was itself a reprint of an article from fringe blog Zero Hedge. Zero Hedge has a history of pushing conspiracy theories and has shared forged documents targeting then-French presidential candidate Emmanuel Macron. At another point, the Facebook page also featured, toward the top, an article from consistently inaccurate far-right pro-Trump blog The Gateway Pundit, which had already been forced to delete a post accusing the wrong man of being the Las Vegas shooter earlier that day. It also featured a link to a blog called Alt-Right News, which wrote about the shooting “from an Alt-Right perspective.”

    Facebook’s heavy use of algorithms appears to still be harming the website’s ability to block misinformation and nefarious usage of its platform. Besides its crisis page, Facebook's trending topic page for the shooting featured multiple articles from Sputnik, an outlet funded by the Russian government that is currently under investigation by the FBI for possibly violating the Foreign Agents Registration Act.

    And Facebook is not the only platform having problems following the Las Vegas shooting. Google featured in its news section a false claim from 4chan's "politically incorrect" message board (commonly referred to as "/pol/"), which Google blamed on algorithms and absurdly referred to as a "4chan story." And on YouTube, which is owned by Google, a conspiracy theory that the Las Vegas shooter was an "Anti Trump Far Left Activist" is one of the top results if the alleged shooter's name is typed into the search bar. If Facebook and Google cannot get a handle on their misinformation problem, more dubious sources will continue to roam their platforms, earning wide exposure for their misinformation.

  • Right-wing media's new voter fraud "proof" is even more asinine than usual

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Right-wing and fringe media outlets and figures, including Kris Kobach, vice chairman of the Trump administration’s election integrity commission, are citing a Washington Times article about several thousand New Hampshire voters using out-of-state driver’s licenses to register to vote to bolster conservative claims of fraud and say that Republicans may have actually won the state. But journalists and election experts shot down these claims of voter fraud and explained that New Hampshire’s voter ID law permits out-of-state driver’s licenses to be used as proof of identity when voting, an option that college students often exercise.

  • Right-wing media reacted to presidential disaster response very differently when Obama was president

    ››› ››› KATIE SULLIVAN

    Right-wing media have been quick to praise President Donald Trump for his response to Hurricane Harvey and the aftermath, lauding his tweets as well as pictures released of him in meetings, claiming that “symbolism matters as well as the execution,” and attacking critics who have pointed out that Trump has done several highly political things during the hurricane that was downgraded to a tropical storm. The current tone of the conservative media sphere is a radical departure from the tone during disasters under former President Barack Obama’s tenure, when they claimed he was just doing “photo-ops,” said he was ineffective, and lambasted him for not visiting disaster areas immediately despite local officials asking him not to come so that resources could be spent helping victims.

  • With Bannon gone, the far-right media trolls are ready to break up with the White House

    The anti-establishment trolls have lost their biggest White House ally and are starting to go after Pence. Prepare for the right-wing media food fight.

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    Stephen Bannon is no longer the White House chief strategist. His departure, in addition to furthering the narrative of a Trump administration in constant chaos, is likely to become a source of acrimony between right-wing anti-establishment outlets and online trolls and those who remain in the Trump administration.

    Bannon’s departure has prompted a shift in amongst pro-Trump outlets and far-right trolls -- like The Gateway Pundit and Mike Cernovich -- who are now reporting that the White House is being taken over by a “deep state” coup led by Vice President Mike Pence. Cernovich is a right-wing opportunistic troll who rode to prominence by supporting President Donald Trump but has recently announced “a big pivot” away from the president. In response to the news about Bannon getting fired, Cernovich took to Periscope to claim that “there’s a full-on coup” organized by Pence but that Trump doesn’t deserve any sympathy because he’s “a 71-year old man” who chose to listen to his daughter Ivanka Trump and her husband Jared Kushner instead of Bannon. Pro-Trump troll Jack Posobiec (who has also recently tried to move away from the “alt-right” movement) pushed the coup narrative as well, suggesting that the “RNC is counting impeachment votes from Congress against Trump,” adding, “They want rid of him.” Milo Yiannopoulos, a right-wing troll who was formerly employed by Breitbart.com, celebrated Bannon’s departure by launching Bannon 2020 merchandise on his online store and saying he looks forward to “having Steve back in the trenches again.” Yiannopoulos also said he wants to see “Bannon the Barbarian crush his enemies.”

    Bannon’s departure has other possible impacts for the far-right media universe. According to reports, Bannon might be returning to Breitbart, the Mercer-funded outlet he once claimed was “platform for the ‘alt-right,’” a term its current editors (much like former proud supporters of the movement) are trying to move away from. With Bannon in the White House, Breitbart behaved like any other pro-Trump outlet, showing little editorial independence and supporting Trump’s agenda (including his war on the press). But this support lasted as long as Trump’s agenda aligned with Bannon’s: Breitbart did not shy away from attacking Kushner, who is a White House senior adviser, to defend Bannon. With Bannon out, it seems like Breitbart will hold no punches in a war against a White House it now perceives as controlled by globalists.

    The right-wing media landscape is about to shift once more, putting the Bannon-loyalists, nationalist ideologues, and opportunistic trolls in a war against an establishment Republican Party faction they think is being led by Pence and, likely, Rupert Murdoch, chairman and CEO of Fox News and owner of the Wall Street Journal. It remains to be seen whether Trump and his White House will be caught in the middle.

  • "Personal Gestapo," "witness intimidation," and "a witch hunt": How pro-Trump media reacted to the Manafort raid

    ››› ››› KATHERINE HESS

    After President Donald Trump's former campaign chairman Paul Manafort was issued a search warrant regarding the Russia investigation, pro-Trump media -- including Fox personalities, fringe blogs, neo-Nazi sites, and fake news purveyors -- lashed out, stating that it was “not about Trump,” and insisted that this was a witch hunt and another attempt to undermine the 2016 presidential election. Others claimed the FBI was acting as “someone’s personal Gestapo,” and that the raid was a form of “witness intimidation.”

  • Gateway Pundit’s White House correspondent promotes rally with white nationalist and “special guest” Matt Forney

    Forney has previously worked for holocaust deniers, declared “everyone hates blacks,” and claimed women “want” to be “raped”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    In a tweet promoting a “Rally Against Leftist Violence,” Gateway Pundit White House correspondent Lucian Wintrich announced the event would feature white nationalist Matt Forney as a “special guest.”

    “Special guest” Matt Forney is a white nationalist previously employed by Red Ice Radio, an anti-semitic online media outlet that promotes Holocaust denialism. Red Ice Radio has previously promoted YouTube videos with titles including “Eric Hunt - The Shoah: The Biggest Hoax of the 20th Century?,” “Ole Dammegard - Making Critical Thinking Illegal: Questioning the Holocaust,” and “David Cole - The Truth Behind the Gates of Auschwitz.”

    Prior to his upcoming appearance at the “Rally Against Leftist Violence,” Forney described the children of interracial marriages as “almost always fucked in the head,” claimed “we need strict black control and Muslim control,” claimed “Mexicans are a fifth column in the U.S.,” and declared “Let’s just be honest: everyone hates blacks.” Forney has additionally claimed “Jews support gun control because their limp wrists make it impossible for them to shoot straight.”

    Furthermore, Forney has said women “want” to be “raped” and “beat[en]”, and claimed "Blacks do nothing but murder cops, rob and rape people, and bring death and destruction wherever they go.” In a profile in Slate, Michelle Goldberg wrote that Forney said “he’s been gratified by the way the Donald Trump campaign has made his views less taboo.”

    UPDATE: Wintrich is disavowing responsibility for the "flyer" and claims that he posted it without reservation because it has "the correct time/place."

    On June 23, Forney posted a YouTube stream with homophobic attacks where he stated that Wintrich had promoted a "joke flyer," clarified that he thinks feminists "want women to be raped," and criticized the current in-fighting and divisions occuring in the "alt-right."   

  • Seven ways pro-Trump media and fake news purveyors have smeared James Comey and Robert Mueller

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN


    Sarah Wasko / Media Matters

    Over the past month, fake news purveyors and “alt-right”-affiliated figures and outlets have been smearing former FBI Director James Comey and special counsel for the Russia probe, Robert Mueller. The two men have been smeared by this media ecosystem, which has essentially been a propaganda machine for President Donald Trump and which perceives the two investigators as a potential threat to the president. Following Comey’s firing by Trump in May, Mueller’s appointment as special counsel, and Comey’s statement that Trump fired him over the Russia probe, this ecosystem has worked to discredit both and to assist Trump. These are five smears they have pushed.

    Fake news purveyors pushed dubious “alt-right” claim that Comey was imperiled by supposed probe into Susan Rice

    “Alt-right” troll Jack Posobiec claimed Comey dropped a probe of Susan Rice (there’s no evidence any such probe existed) to avoid implicating himself. Shortly after former FBI Director James Comey was fired, Jack Posobiec, an “alt-right” troll with a history of pushing conspiracy theories and misinformation, claimed that an “FBI source” told him that “Comey dropped the Susan Rice unmasking investigation [because] it would have implicated himself.” The tweet was in reference to the dubious claim that former national security adviser Susan Rice violated the law by unmasking Trump aides caught up in surveillance of foreign officials. There has been no corroboration outside of the right-wing fringe that Rice was ever under FBI investigation.

    Fake news purveyors ran with Posobiec’s claim. Fake news purveyors ran with Posobiec’s dubious claim, with TruthFeed claiming it “does logically make sense.” Angry Patriot wrote that it “will only affirm Trump’s decision in giving [Comey] the boot,” and Conservative Daily Post and The Washington Feed published the same article claiming that it showed Comey “was an extremely corrupt individual.” The TruthFeed, Angry Patriot, and Conservative Daily Post articles received at least 1,700, 9,300, and 6,800 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo, a social media analytics site.

    Fake news purveyors and “alt-right” outlets used Judicial Watch report to claim Mueller “conspired with radical Islamic groups” and should be concerning to Americans

    Judicial Watch claimed Mueller, as FBI director, “caved” to “Islamist groups.” Following Mueller’s appointment as special counsel, right-wing group Judicial Watch published a report claiming that “as FBI director, Mueller bent over backwards to please radical Islamist groups and caved into their demands.” Judicial Watch alleged that the FBI under Mueller “eliminated the valuable anti-terrorism training material and curricula after Mueller met with various Islamist organizations, including those with documented ties too (sic) terrorism.” According to Wired, the FBI had removed those materials because “they were inaccurate or over-broad” or “because they were offensive.”

    “Alt-right” outlet and fake news purveyors used Judicial Watch report to attack Mueller. “Alt-right”-affiliated outlet The Gateway Pundit used the Judicial Watch report to claim Mueller “conspired with radical Islamic groups.” Fake news purveyors joined in; Conservative Fighters and Angry Patriot wrote that it showed “the media’s glowing portrayal of Mueller” was “not true,” The Washington Feed claimed that it showed “the real picture” of Mueller, and Tell Me Now wrote that Mueller “thought it was more offensive than jihadists killing Americans” and that the report “will likely have some Americans concerned” about him being special counsel. The Gateway Pundit, Conservative Fighters, Angry Patriot, and Tell Me Now articles received at least 1,200, 9,500, 13,800, and 231 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    “Alt-right” outlets and fake news purveyors suggested Comey was biased against Trump because his brother worked at a law firm used by the Clinton Foundation

    Fringe blog Big League Politics suggested Comey was “protecting [Hillary] Clinton” because his brother worked at law firm connected to the Clinton Foundation. After Comey’s firing, fringe blog Big League Politics revived a claim, originating from “alt-right”-promoting outlet Breitbart, that Comey “was clearly protecting [Hillary] Clinton from … espionage and corruption charges” because his brother worked for a law firm that “does the Clinton Foundation’s taxes.”

    “Alt-right” outlet and fake news purveyors ran with charge to discredit Comey. The Gateway Pundit claimed Big League Politics showed Comey’s “ties to the Clinton Foundation and the conflicts of interest that lie there are too close to not raise red flags.” From there it was revived by fake news purveyors, with Angry Patriot writing that it showed “Comey was compromised, so it is a good thing that Donald Trump removed him from office.” TruthFeed wrote that it showed Comey’s “crooked Clinton ties” meant Trump “was 100% correct to remove this shill,” USA Politics Today wondered how “Comey [was] not removed from the Hillary Clinton email investigation,” and Conservative Patriot wrote that it showed Comey was “involved in shady activities with [the] Clinton Foundation.” The Gateway Pundit, Angry Patriot, TruthFeed, USA Politics Today, and Conservative Patriot articles received at least 24,400, 5,800, 2,100, 2,700, and 4,800 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    “Alt-right” and fake news-purveying outlets used 2009 Wikileaks cable to mislead about Mueller working with Russia

    The Gateway Pundit, via Wikileaks, revived a 2009 cable showing Mueller, with authorization, transported uranium to Russia. After Mueller was named special counsel, The Gateway Pundit pointed to a 2009 cable published by Wikileaks revealing that Mueller delivered a sample of highly enriched uranium -- seized from the nation of Georgia and held in U.S. custody -- to Russia, with authorization from the Georgian government, for forensic analysis. The uranium was referred to by both Wikileaks and The Gateway Pundit as “stolen,” and The Gateway Pundit used the story to suggest that Democrats should be “up in arms over Mueller’s visit to Russia” because “according to the deranged Democrats, any contact with the Russians creates a cloud of suspicion and must lead to an investigation.”

    “Alt-right” outlet and fake news purveyors claimed Mueller “has [a] connection to Russia.” Infowars, a conspiracy theorist website, wrote that the cable showed Mueller “has [a] past connection with [the] Kremlin.” Fake news purveyor USA Politics Today wrote that Mueller “is not … innocent” because he “oversaw the transfer of stolen highly enriched uranium” to Russia. And The Federalist Tribune asked, “Since Obama was president than (sic), does this mean he was acting in a treasonous manner in trying to stop the flow of stolen nuclear materials by cooperating with Russia?” The Gateway Pundit, Infowars, USA Politics Today, and The Federalist Tribune articles received at least 2,300, 206, 832, and 569 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    “Alt-right” and fake news purveyors used 2015 AP article to falsely claim Comey covered up for Chattanooga shooting

    Gateway Pundit spun a 2015 article on the shootings in Chattanooga, TN, to claim that “Comey colluded with Obama on radical Islamic murder of US marines.” The Gateway Pundit claimed that in 2015, “the FBI under Comey was completely baffled” about the motivation of a man who killed U.S. marines at a military recruiting center and at a naval base in Chattanooga, TN, in July of that year. The fringe website claimed, “No doubt this was the conclusion Obama wanted” and spun a November 2015 Associated Press article that quoted Comey saying, “We’re still trying to make sure we understand Abdulazeez, his motivations and associations, in a really good way.” Later, in December 2015, Comey told reporters that the shooter “was inspired by a foreign terrorist organization's propaganda.”

    Fake news purveyors run with Gateway Pundit’s claim. Fake news purveyors ran with The Gateway Pundit’s claim, with some additionally lying that the report was new. The Washington Feed called it “Comey’s sickest secret,” while USA News Flash said it was “sickening” because “the public record will never be revealed.” Freedom Daily claimed Comey did a “sickening thing” to “cover up the murder.” Red Rock Daily News claimed it showed “Comey and Obama are criminals.” The Gateway Pundit, USA News Flash, and Freedom Daily articles received at least 1,900, 12,400, and 16,800 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    “Alt-right”-affiliated outlet and fake news purveyors falsely claim Mueller intentionally lied about spying on antiwar groups

    “Alt-right”-affiliated outlet GotNews alleged Mueller misled Congress about spying on antiwar groups. GotNews, an “alt-right”-affiliated outlet, claimed in May that a Justice Department inspector general report showed Mueller “misled Congress in 2006 about FBI surveillance of peaceful anti-Iraq War groups.” However, as the inspector general report noted, Mueller did not know at the time the information was incorrect.

    Fake news purveyors used report to falsely claim Mueller is “a liar.” Fake news purveyors used the GotNews report to falsely claim Mueller lied to Congress. Angry Patriot and Conservative Fighters both wrongly wrote that Mueller “falsified testimony about the bureau’s surveillance on an anti-war protest in 2002” and that he is “a liar who illegally spied on Americans.” The GotNews, Angry Patriot, and Conservative Fighters articles received at least 637, 6,200, and 4,700 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    “Alt-right”-affiliated outlets and fake news purveyors claim Mueller is connected to Democratic organization Civis Analytics

    GotNews reported Mueller worked with law firm representing a “big Democrat group.” GotNews in June alleged that Mueller was “partnered” with a law firm, WilmerHale, that represented the “leftist analytics firm Civis Analytics,” which it also described as a “big Democrat group.” The GotNews report ignored the fact that WilmerHale also represents three Trump affiliates: former campaign manager Paul Manafort, daughter Ivanka Trump, and son-in-law Jared Kushner.

    The Gateway Pundit and fake news purveyors ran with the report to question Mueller's "impartiality." The Gateway Pundit wrote that GotNews showed Mueller had “ties to a particularly dangerous DNC megadonor.” Fake news purveyors also ran with the report, with Angry Patriot and Conservative Fighters writing that “Mueller’s bipartisanship seems doubtful given that his law firm worked with the Left-wing Civis Analytics,” and a Before It's News contributor wrote that the report was “raising questions about Mueller’s impartiality in his so-called ‘Russia probe’ into President Donald J. Trump’s campaign.” The GotNews, Gateway Pundit,  Angry Patriot, and Conservative Fighters articles received at least 55, 3,200, 6,200, and 4,700 Facebook engagements, respectively, according to BuzzSumo.

    This piece has been updated.