| Media Matters for America

Tags ›››
  • Reports Show Trump May Have Had Little To Do With SoftBank Deal He Took Credit For


    On December 6, President-elect Donald Trump credited his election victory for spurring Japanese telecommunications and technology giant SoftBank to propose a $50 billion investment in the United States, which he claimed would create as many as 50,000 jobs. Later reporting from The Wall Street Journal and others debunked Trump’s boasts, but not before numerous media outlets amplified his unsubstantiated claims.

  • Media Shouldn’t Fall For Trump’s Spin That He Can Fix Tax Laws

    Trump’s Damage Control After NY Times Tax Bombshell At Odds With His Own Tax Plan That Favors His Own Businesses 

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Following The New York Times’ report that Republican presidential nominee Donald Trump may have been able to avoid federal income taxes for 18 years after declaring a $916 million loss in 1995 as his businesses collapsed, some pundits are adopting the Trump campaign’s spin that the story proves that Trump “knows the tax code far better than anyone … and he is the only one that knows how to fix it.” In fact, Trump’s tax plan “doesn’t just preserve those breaks, it piles on new ones for real estate developers like Mr. Trump himself,” according to The Washington Post. The proposal would deliver a massive tax cut to Trump’s own businesses while providing a multi-trillion dollar tax cut to the wealthiest Americans. 

  • Media Response To Latest Analysis Of Trump’s Tax Plan: It “Screws The Middle Class”

    ››› ››› ALEX MORASH

    Republican presidential nominee Donald Trump updated his tax reform plan in a September 15 speech, just over a month after his initial August 9 revision of the plan. The conservative-leaning Tax Foundation has now scored Trump’s latest tax plan and found it would still cost trillions of dollars in lost tax revenue and would overwhelmingly benefit higher-income earners. Mainstream media are using these findings to push back on Trump’s claims that he supports the middle class and to shine a spotlight on the contradicting statements about the economy his campaign has made.

  • CNBC Debunks Industry-Backed Study Behind Trump's Dirty Energy Plan

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Donald Trump’s promise to boost the U.S. economy by rolling back environmental protections rests on a deeply flawed study linked to the oil and coal industries, reported.

    In his energy plan, the GOP presidential candidate cites the Institute for Energy Research (IER) to claim that “lifting the restrictions on American energy” will create “a flood of new jobs,” increase annual wages by $30 billion over seven years, and increase annual economic output by nearly $700 billion over the next 30 years.

    But as CNBC’s Tom DiChristopher pointed out in a September 6 article, Trump misstated the scope of IER’s report, which “does not actually attribute the gains to a lifting of restrictions, as Trump indicated, but to opening all federal lands to oil, gas, and coal leasing.” Furthermore, economists explained to CNBC that the IER report relies on a forecasting model that “often overstates the benefits of increased drilling,” is based on the “questionable assumption” that government policies -- rather than economic conditions -- are limiting fossil fuel production, and makes “no attempt to weigh the environmental and social costs of opening federal lands against the benefits.”

    DiChristopher also detailed IER’s ties to the oil billionaire Koch brothers. He explained that IER’s affiliated organization American Energy Alliance is “one of a number of groups funded by a network of donors” connected to the Kochs, whose companies “explore for and produce oil and natural gas; market coal; and operate or own 4,000 miles of oil, fuel, and chemical pipelines.”

    From the September 6 article:

    Donald Trump has promised to roll back regulations and unleash an energy revolution in America — but economists have their doubts about the plan.

    The Republican presidential candidate says he will boost America's economic output, create millions of new jobs, and put coal miners back to work. But the windfalls Trump touts originate from a report commissioned by a nonprofit with ties to the energy industry and whose findings rely on a forecasting model that often overstates the benefits of increased drilling, according to economists who have researched the U.S. shale oil and gas revolution.


    The IER report uses a method of forecasting called the input-output model, which is frequently used by consultants and government agencies to make projections about the effects of economic activity.

    But a number of economists say that model is not well-suited to predicting how more drilling will produce windfalls in other sectors, and academics are skeptical of the method because the results, or outputs, rely so heavily on the assumptions, or inputs.

    "This is not academic research and would never see the light of day in an academic journal. The pioneering research ... from years ago is rarely employed any more by economists," said Thomas Kinnaman, chair of the Economics Department at Bucknell University, who reviewed the IER report for CNBC.

    Kinnaman said the technical assumptions used throughout the study are not "egregious," but he noted that the paper makes no attempt to weigh the environmental and social costs of opening federal lands against the benefits.


    Peter Maniloff, assistant professor of economics at the Colorado School of Mines, said the IER study is based on a questionable assumption.

    "The IER report assumes that policy restrictions are the major factor holding back coal, oil, and gas production," but it has more to do with straightforward economics, he said. "Domestic oil drilling on available land has dropped by three-quarters since 2014 due to low prices."

  • Journalists And Foreign Policy Experts Call Out Trump's "Completely Uneducated" "Baffling" Foreign Policy


    Journalists and foreign policy experts criticized the "unintelligble" foreign policy positions Donald Trump described during interviews with The New York Times and The Washington Post, and called the GOP presidential front-runner's "ignorance" "breathtaking," saying he has "no understanding of the post-war international order that was created by the United States."

  • Larry Kudlow Is Using His CNBC Platform As A Launching Pad For The Senate

    ››› ››› ERIC HANANOKI

    CNBC senior contributor Larry Kudlow has said he is "moving toward" running for the U.S. Senate in Connecticut with no apparent response from the network, even though CNBC previously said it would have to change its relationship with Kudlow if he seriously considered running. Kudlow has taken several steps that appear to violate the network's previous standard for employees exploring campaigns, including interviewing potential campaign staff, creating strategy, and promoting "a test-the-water committee, which would become the campaign." At the same time, CNBC has allowed Kudlow to use its platform to attack potential Democratic opponent Sen. Richard Blumenthal.

  • Will Business Network CNBC Ask GOP Candidates About Business Leaders' Calls For Climate Action?


    CNBC will host the third GOP presidential primary debate on October 28, which is set to focus on economic issues. So will the network that describes itself as the "world leader in business news" ask the candidates to reconcile their positions on climate change with the views of prominent Republican Senator Kelly Ayotte and many of America's leading businesses and financial leaders, who have expressed support for climate action and warned of the severe economic risks associated with unchecked global warming?

  • California's Plastic Bag Ban: Myths And Facts


    On September 30, California became the first state to ban the use of plastic bags in stores, leading to a barrage of misinformation from various media outlets claiming the ban would actually hurt the environment. However, these contrarian claims are undermined by research showing that previous bans and taxes have reduced energy use and litter, while doing no harm to the economy.

  • The Business Media Outliers Ignoring The Economics Of Climate Change

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    New Climate Economy

    A flagship report found that acting on climate change and improving the economy go hand in hand, which was reported by business media outlets across the globe. But three prominent outliers left their audiences in the dark: CNBC, Fox Business, and The Wall Street Journal.*

    On September 16, many major business media outlets from Fortune Magazine to BusinessWeek reported on a recent analysis finding that the next 15 years are essential for acting on climate change, and that it is possible to do so while simultaneously growing the global economy. The report, titled "The New Climate Economy" and carried out by the Global Commission on the Economy and Climate, refutes the "false dilemma" between economic growth and climate change mitigation -- an important finding for businesses that want to thrive in the decades ahead. From Reuters:

    Investments to help fight climate change can also spur economic growth, rather than slow it as widely feared, but time is running short for a trillion-dollar shift to transform cities and energy use, an international report said on Tuesday.

    Yet the report was ignored by three prominent business media outlets -- a disservice to their business audiences who deserve to know the economic risks of global warming. The outlets that ignored the findings of the "New Climate Economy" report may not come as a surprise: CNBC, Fox Business, and The Wall Street Journal all have a sordid history with reporting on climate change.

    When the "Risky Business" report was released earlier this year -- another report detailing the economic costs of climate change inaction -- CNBC was caught soliciting a writer to talk about "global warming being a hoax" to rebut the report's findings. The network's on-air coverage of "Risky Business" featured Squawk Box co-host Joe Kernen criticizing the acceptance of global warming as "Orwellian groupthink." Media Matters analyses found that CNBC misled their audience on global warming in the majority of their reporting on the topic in 2013.

    Fox Business also regularly offers demonstrably false reporting on global warming. Co-hosts have often claimed that global warming is over, or even that we are in a period of global cooling. When the Risky Business report was released, Fox Business mocked its findings of heat-related mortalities and dismissed the report entirely as using "scare tactics."

    Similarly, Wall Street Journal dismissed the findings of the Risky Business report, with its editorial board calling one of its authors' suggestions for a carbon tax as economically harmful as the 2008 financial crisis. The Journal has downplayed and dismissed the impacts of climate change and other environmental threats for decades, and gives a frequent platform to "skeptics" that urge inaction on climate change and dismiss the basic science behind the consensus.

    The New Climate Economy was heralded by political leaders around the world advocating a transformation in the global economy. By ignoring it, these outlets are showing that their priorities are at odds with businesses that want to prosper in a changing climate.

    *Based on a search of internal video archives from September 15 to 12 p.m. September 17 for "climate" for Fox Business and CNBC, and a Factiva search for "climate" for Wall Street Journal.

  • How Business Media Covered "Risky Business" Climate Report: The Good, The Bad, And The Ugly

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Risky Business

    Refusing to act on climate change will be bad for business, according to a major recent report assessing the alarming risks of unchecked global warming on the U.S. economy. But while some top business media outlets recognize global warming as a serious issue for their audience, others are still stuck in denial.

    On June 23, the Risky Business Project released a comprehensive analysis of the economic impacts of climate change in the United States. The study found that the current path of "business as usual" -- emitting carbon dioxide and other greenhouse gases responsible for driving catastrophic climate change without restrictions -- will reduce labor productivity of outdoor workers by up to three percent, reduce agricultural yields by up to 70 percent in some regions, and cost up to $507 billion in property damages from sea level rise by 2100. The co-chairs are calling for business to rein in their greenhouse gas emissions to prevent an economic crash on the scale of the 2008 financial crisis or worse.

    However, some top U.S. business media outlets are denying that climate change is a problem worth addressing -- a disservice to their business viewers, who have a lot to lose. Here are the good, the bad, and the ugly cases of business media covering Risky Business:

    The Good: Bloomberg TV Notes Climate Research Is "Overwhelmingly Conclusive"

    In covering the study's findings, Bloomberg Television, a cable and satellite business news channel, featured an interview with former Treasury Secretary Henry Paulson, one of the report's co-chairs and a Republican. Bloomberg's Erik Schatzer began the interview by stating that "the research [on man-made climate change] is overwhelmingly conclusive," and went on to have a rational discussion about solutions to global warming that businesses can take today. Schatzer noted that Bloomberg Television is a child company of the media organization founded by Michael Bloomberg, another co-chair of Risky Business. Paulson suggested that businesses fully disclose their climate change risks, that they invest in "resilience," and that the nation "take out a national insurance policy" to respond to the impacts of climate change, adding that businesses must advocate for government policies that would allow the nation to "avoid the most adverse outcomes."

    Paulson elaborated on "the cost of inaction" alongside former Treasury Secretary under President Bill Clinton, Robert Rubin, in a well-done interview on the June 29 edition of CNN's Fareed Zakaria GPS:

    The Bad: Murdoch's WSJ And Fox Business Dismiss Report

    Fox Business's coverage of the Risky Business report ridiculed the impacts of climate change and brushed aside the findings as "scare tactics." On the June 24 edition of Cavuto, Fox Business contributor Lauren Simonetti asserted that the organization is using "scare tactics," going on to entirely dismiss the idea of increasing heat-related mortality, saying "what does that mean -- mortality?"

  • How WSJ Is Helping The Oil Industry Push Their Agenda On Crude Exports

    Wall Street Journal Op-Ed By IHS Executives Does Not Disclose Their Oil Industry Funding

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    The Wall Street Journal published an op-ed pushing for a lift on a decades-old ban on crude oil exports without disclosing that the authors' work was funded by the oil industry, which stands to benefit from its claims.

    A Wall Street Journal op-ed by the lead authors of a study for the consulting group IHS Inc. argued that the Obama Administration "needs to lift the ban on oil exports." The co-authors advanced their report's claims that ending a 41-year-old ban on crude oil exports would spur domestic oil production, resulting in lower gasoline prices and fueled job creation. However, the Journal did not disclose that this study, titled U.S. Crude Oil Export Decision: Assessing the Impact of the Export Ban and Free Trade on the U.S. Economy, was funded almost entirely by oil and gas corporations, including industry giants ExxonMobil, Chevron, Chesapeake Energy, Devon Energy, and ConocoPhillips:

    This research was supported by Baker Hughes, Chesapeake Energy, Chevron U.S.A., Concho Resources, ConocoPhillips, Continental Resources, Devon Energy, ExxonMobil, Halliburton, Helmerich & Payne, Kodiak Oil & Gas, Nabors Corporate Services, Newfield Exploration, Noble Energy, Oasis Petroleum North America, Pioneer Natural Resources, QEP Resources, Rosetta Resources, Weatherford and Whiting Petroleum.

    In fact, several top business media outlets repeated the report's boldest claims when it was released in late May -- like that it would lead to $746 billion in investment into the U.S. economy or save U.S. motorists $265 billion by 2030 -- without disclosing its industry funding. CNBC, Bloomberg, USA Today's Money section, and the Wall Street Journal all covered the study with no mention of the oil giants that have a financial incentive to lift the ban on crude oil exports because it would allow them to sell more of their oil at the higher world price. USA Today even noted that two of the report's funders, ExxonMobil and ConocoPhilips, have been pushing for the White House to lift the ban -- but did not disclose their investment in the IHS report. Some outlets got it right: Reuters and conservative news site Breitbart (surprisingly) did mention that the IHS study was funded by oil and energy companies.

    The crude oil export ban was enacted in the 1970s in response to an Arab oil embargo, which shocked the U.S. economy. The Center for American Progress explained that lifting the ban would "enrich oil companies," but "could increase domestic gasoline prices and reduce our energy security":

    The increase in domestic oil supply, combined with the decline in demand, has also led to a significant decrease in foreign oil imports. These changes make us less vulnerable to a sudden foreign oil supply disruption that could cause price spikes. Unfortunately, the oil industry would squander this newfound price stabilization and energy security by lifting the ban on crude oil exports. Doing so would enrich oil companies by enabling them to sell their oil at the higher world price, but it could increase domestic gasoline prices and reduce our energy security.

    Even Goldman Sachs supports keeping the ban - at least until the U.S. market reaches "saturation" where it's producing more oil than it can consume -- because it benefits the economy by keeping refining for U.S. workers.

    Lifting the ban on crude oil exports would also be catastrophic for the climate, according to the Sierra Club. Oil Change International published a study finding that keeping the ban on crude exports is imperative for the United States to achieve its climate goals.

    The Journal's failure to disclose the background these op-ed authors shared with the oil industry falls in line with a repeated lack of transparency about who the newspaper publishes. In 2012, the Journal was found to have "regularly failed to disclose the election-related conflicts of interest of its op-ed writers."

    Image at the top obtained via Flickr user roseannadana with a Creative Commons license.

  • What The Media Left Out: Pro-Fracking Report Was Funded By Gas Industry

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Source: Dmitry - via Genetic Engineering and Biotechnology News

    Multiple mainstream media outlets have covered a new report touting the economic benefits from hydraulic fracturing ("fracking") without disclosing the report's industry funding.

    The recently released study, titled "America's New Energy Future: The Unconventional Oil & Gas Revolution and the US Economy," received widespread media attention on Thursday. The report, conducted by consulting group IHS CERA, was commissioned by multiple fossil fuel organizations that stand to benefit from growth in the oil and gas industry. According to the report, the increase in unconventional oil and natural gas extraction has added an average of $1,200 in discretionary income to each US household in 2012, and now supports 1.2 million jobs -- projected to increase to 3.3 million by 2020. These figures are much larger than the findings of many previous economic studies.

    However, multiple major news outlets, including, and the Los Angeles Times, covered the new report with no mention of its financial ties to the industry. The research was monetarily supported by America's Natural Gas Alliance, the American Petroleum Institute, the American Chemistry Council, the Natural Gas Supply Association, and others who stand to gain economically from an unregulated increase in fracking. Kyle Isakower, vice president of regulatory policy at the American Petroleum Institute -- the largest trade association for the oil and gas industry -- lauded the new report, saying "[f]or an organization like the American Petroleum Institute, being able to cite the findings and reputation of IHS goes a long way toward making its point to government officials." According to Steve Forde, vice president of policy and communication at the Marcellus Shale Coalition (an industry trade group), economic impact studies such as this are "an important advocacy tool" for industry development.

    Bloomberg, which did disclose the report's industry ties, reported that the IHS report didn't take potential environmental impacts from extracting unconventional oil and gas through drilling and fracking, such as groundwater contamination and strains on water resources, into account.

    UPDATE (9/10/13): The Wall Street Journal joined the slew of coverage that failed to disclose the report's oil and gas industry funding, in an editorial published on Tuesday. The editorial claimed the IHS report was "evidence" that fracking "may be the country's best antipoverty program." The Wall Street Journal has published editorials downplaying the risks of fracking before.

  • The Sequester: Myths And Facts

    Right-Wing Media Promote Multiple Falsehoods About Looming Spending Cuts

    ››› ››› ALBERT KLEINE

    Right-wing media outlets have advanced a number of myths regarding automatic across-the-board spending cuts -- commonly called the sequester -- in order to hide the facts behind an inherently harmful economic policy.

  • What Was CNBC Thinking?

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    The temptation to try to create campaign news during the slow summer months is one that journalists ought to resist. If not, they could end up looking like CNBC did on Tuesday when the business news channel lost its bearings (again) and invited disgraced birther Donald Trump on to weave his tired conspiracies about the president's supposedly hidden past. Worse, then wrote up Trump's appearance while touting as news a comically awful right-wing fantasy published this week about Obama's years at Columbia University.

    Appearing on CNBC's "Squawk Box," Trump was pushing what he claimed to be a brilliant campaign maneuver for the Romney campaign, which finds itself under pressure to release the candidate's tax records, as all presidential candidates have done in recent years. According to Trump, Romney should finally release years of his tax returns, but only if Obama released his college transcripts.

    What Trump apparently doesn't understand, and what nobody on CNBC bothered to point out, is that as a rule presidential nominees do release extensive tax returns, and as a rule they do not  release their college transcripts. (Romney hasn't.) Trumps brilliant dare to the Obama campaign doesn't make any sense because tax returns and college records have never been treated similarly by campaigns from either party.

    CNBC's Trump troubles were compounded online with a report that soft-peddled Trump's birther past, while claiming serious new questions have been raised about Obama's time at Columbia.