Bloomberg | Media Matters for America

Bloomberg

Tags ››› Bloomberg
  • EPA nominee Andrew Wheeler is gaming the media ahead of his confirmation hearing

    Wheeler is looking increasingly like Scott Pruitt in his dealings with the press

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Andrew Wheeler, nominated by President Donald Trump on January 9 to lead the Environmental Protection Agency (EPA), is increasingly following the aggressive media playbook of his predecessor, Scott Pruitt.

    Wheeler, a former coal lobbyist, assumed the role of acting EPA administrator in July, after Pruitt got himself booted. He has continued Pruitt's work of rolling back major environmental regulations, a fact that has been well-reported. Less well-known is that Wheeler has also been following in Pruitt's footsteps in dealing with the press.

    Wheeler's EPA press team attacks journalists and media outlets

    The scandal-prone Pruitt had an extremely contentious relationship with the media. His press office retaliated against specific reporters whose stories it didn't like and even attacked them by name in press releases, among other antagonistic moves.

    When Wheeler took the helm, many reporters looked forward to a change in approach. E&E News published a story about the differences between the two EPA leaders in July under the headline "'Night and day' as Wheeler opens doors to press."

    But in the last few months, the EPA press office has returned to some of the same combative tactics used during the Pruitt era. An October 30 press release was headlined, "EPA Sets the Record Straight After Being Misrepresented in Press." Two days later, it got more aggressive with a press release titled "Fact Checking Seven Falsehoods in CNN’s Report." From an E&E News article published in mid-November:

    The [EPA press shop's] combative approach calmed a bit when acting EPA Administrator Andrew Wheeler took over for Scott Pruitt, who resigned over the summer, but now it appears to be intensifying again.

    The agency's actions have been scrutinized in the press in recent weeks, and the public affairs shop has been hitting back.

    Bobby Magill, president of the Society of Environmental Journalists, said the agency seems to be returning to its war-room-style tactics under Pruitt.

    "It looks to me like they're sort of returning to form," Magill said. "This suggests that they are returning to their previous press strategy under Scott Pruitt."

    Wheeler may start feeling even more antagonistic toward the press in the coming months. On December 26, a federal judge ordered the EPA to release roughly 20,000 emails exchanged between industry groups and high-level political appointees at the agency, including Wheeler, after the Sierra Club sued to gain access to the records under the Freedom of Information Act. Similar records requests from the Sierra Club during Pruitt's tenure helped lead to his forced resignation; the group made the emails available to reporters, which led to the publication of many embarrassing articles about Pruitt.

    Wheeler favors right-wing media for his televised interviews

    Pruitt heavily favored Fox News and other right-wing media outlets, giving them far more interviews than mainstream news organizations.

    Wheeler exhibits similar preferences. All four of the TV interviews we've seen him give since becoming acting administrator at the EPA have been with right-wing outlets.

    The first went to the conservative Sinclair Broadcast Group. Boris Epshteyn, Sinclair's chief political analyst and a former Trump aide, asked no hard questions and gave Wheeler a platform to make specious claims about automobile fuel economy. Wheeler's second TV interview was with Fox News, the third was with the Fox Business Network, and the fourth went to a Sinclair national correspondent, and those interviewers all went easy on him too.

    Wheeler is getting cozy with the right-wing Daily Caller

    Pruitt and his press office had a remarkably friendly relationship with The Daily Caller, a far-right online publication started by Fox News personality Tucker Carlson, funded by Charles Koch, and sustained through sketchy tax dealings. During Pruitt's tenure, the EPA press office issued a policy statement by sending out a press release that pointed to an interview Pruitt gave to The Daily Caller, while the right-wing outlet frequently defended Pruitt against accusations of wrongdoing, sometimes with "scoops" and "exclusives" based on information that appeared to have been leaked to the outlet by EPA sources.

    Late last year, Wheeler revealed his own affinity for The Daily Caller. After he was criticized for spreading a false attack on the National Climate Assessment, a major government report on climate change, the EPA issued a press release that tried to defend Wheeler by directly citing a Daily Caller article. For its part, The Daily Caller regularly publishes articles defending Wheeler and the actions of his EPA.

    Wheeler embraces right-wing outlets and slams mainstream media via his Twitter account

    Like his predecessor, Wheeler has a fondness for right-wing media outlets and personalities, but he has exhibited that preference in a way that Pruitt never did -- via his personal Twitter account. Or at least he did until a few weeks ago, when Wheeler protected his account to hide his tweets from the public. (Wheeler still has a publicly viewable official Twitter account.) But journalists and activists had made note of many of the controversial tweets from his personal account before he deleted individual ones and then made the whole account private.

    The Daily Beast reported last year on one troubling tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Wheeler has amplified at least two tweets from Fox News' Brit Hume that bashed major newspapers. In December, Wheeler "liked" a Hume tweet that linked to a Wall Street Journal editorial criticizing The Washington Post for alleged anti-Trump bias. In October, he retweeted another Hume tweet that criticized The New York Times and linked to an article in the conservative National Review.

    Wheeler has also "liked" a number of tweets from other right-wing figures who criticized mainstream media outlets, including:

    • a Donald Trump Jr. tweet linking to The Daily Caller and mocking CNN
    • a tweet from frequent Fox guest and former NRATV host Dan Bongino that slammed MSNBC
    • a tweet from libertarian talk show host Dave Rubin that bashed HuffPost

    Wheeler promotes climate denial and racist memes via his Twitter account

    Like Pruitt, Wheeler also casts doubt on well-established climate science -- another view he has expressed through his Twitter account.

    In a 2015 tweet, Wheeler praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'” The essay criticized mainstream media outlets and scientific journals that have reported on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes. ... These are the people promoting a myth that has become deeply ingrained in our society.

    In 2011, Wheeler tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA." Wheeler also retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at HuffPost founder Arianna Huffington. And in 2009, Wheeler sent two tweets linking to climate-denying blog posts.

    HuffPost's Alexander Kaufman has reported on how Wheeler used his social media accounts to endorse or promote other unsavory views:

    [Wheeler] repeatedly engaged with incendiary, partisan content on his personal Facebook and Twitter accounts over the past five years. The online activity included liking a racist image of former President Barack Obama and first lady Michelle Obama on Facebook and retweeting an infamous “Pizzagate” conspiracy theorist.

    Wheeler is turning back to major mainstream newspapers as he faces confirmation hearing

    Though Wheeler has shown a preference for right-wing media in TV interviews and on Twitter, he has also given a number of interviews to mainstream newspapers, wire services, and D.C. publications. In July, after it was announced that he would serve as acting EPA administrator, Wheeler gave interviews to The Washington Post, The Wall Street Journal, Bloomberg, USA Today, and The New York Times.

    The pace of his interviews with print outlets slowed down after his first month in office, but then ramped back up in November around the time that Trump announced his intention to nominate Wheeler to permanently fill the top EPA spot. On November 16, Wheeler gave another interview to The New York Times, and then two weeks later sat for a live-streamed interview with The Washington Post. In December, he gave another interview to The Wall Street Journal and then one to The Hill.

    Granting interviews to major newspapers seems to be part of Wheeler's strategy to paint himself with a gloss of mainstream respectability before his Senate confirmation hearing, which is scheduled for January 16. Meanwhile, some of his more partisan views are now out of sight in that locked Twitter account, including insults lobbed at those very same newspapers. 

  • Here's what you need to know about the National Black Chamber of Commerce

    EPA chief Andrew Wheeler to announce major environmental rollback alongside fossil-fuel-funded front group

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER

    On Thursday, the Trump administration is expected to announce a regulatory rollback that will make it easier to build new coal-fired plants by eliminating Obama-era rules requiring such plants to include carbon-capture technology. Andrew Wheeler, acting administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), is scheduled to make the announcement alongside Harry Alford, president of the National Black Chamber of Commerce (NBCC), a minority business front group that has received funding from fossil fuel interests and other corporate sources, including ExxonMobil and Koch Industries.

    Alford and the organization he runs have long teamed up with conservatives and business interests to fight regulations that would protect and clean up the environment. A 2017 Bloomberg investigation described the NBCC as “a shoestring operation, run by a husband-and-wife team." But despite its small size, the group provides outsized value to corporations and industry groups. The NBCC has been criticized by a number of prominent environmental justice leaders and organizations, including Green For All, GreenLatinos, and WE ACT for Environmental Justice.

    Here's a quick overview of NBCC activity on behalf of polluters.

    NBCC campaigned against the Clean Power Plan

    The Clean Power Plan, put in place by the Obama administration in 2015, aimed to curb carbon emissions from existing power plants, part of a larger effort to fight climate change. According to Obama's EPA, it also would have improved public health by cutting air pollution. Civil rights leaders, environmental justice groups, and environmental activists successfully pushed the agency to make sure the rule addressed many of the environmental and economic concerns of minority and low-income communities.

    But the NBCC opposed the Clean Power Plan while claiming to be speaking on behalf of African-Americans. The group commissioned and promoted a flawed study that falsely claimed the plan would disproportionately harm minorities. The study was swiftly debunked. And yet Alford became a central figure in a disinformation campaign backed by fossil-fuel interests. He placed anti-Clean Power Plan op-eds in at least seven newspapers and saw right-wing outlets echo and amplify his discredited assertions.

    NBCC's debunked study found new life in the Trump administration. When the EPA, under Wheeler's leadership, proposed to replace the Clean Power Plan with a weaker substitute, the White House cited the NBCC study in its talking points. 

    NBCC took part in a deceptive campaign against solar energy

    In 2016, the NBCC was part of Consumers for Smart Solar, a utility-backed and Koch-backed astroturf group that campaigned on behalf of a deceptive ballot initiative in Florida. The initiative was designed to appear pro-solar, but it actually would have slowed the growth of rooftop solar while protecting the utilities from competition. Voters ended up rejecting the measure. 

    Alford fought EPA’s rule to limit smog pollution

    After the EPA moved in 2015 to impose limits on ozone, a component of smog, Alford went on a speaking tour to convince minority audiences that the EPA’s rules would harm them economically, echoing a message broadcast by the NBCC’s corporate donors. When confronted with evidence that smog disproportionately hurts minority and low-income communities, Alford said it was a “farce.”

    NBCC backed a climate denier's effort to discredit carbon pricing

    Earlier this year, NBCC joined right-wing organizations supporting an anti-carbon tax resolution proposed by Rep. Steve Scalise (R-LA), a climate denier. Alford signed a letter supporting the resolution, listing his name alongside far-right figures like Grover Norquist of Americans for Tax Reform and Myron Ebell of the Competitive Enterprise Institute.

    Alford: "Coal is essential to our way of living"

    Alford is on the board of the Partnership for Affordable Clean Energy, also known as Energy Fairness, a self-described “coalition of working people, business owners, environmentalists, and trade organizations who are fighting for fair, responsible energy policies.” In actuality, the group and a partner organization, Working People for Fair Energy, have been closely aligned with utility companies fighting coal-ash regulation, according to a 2010 investigation by the Institute for Southern Studies.

    In October 2016, Alford went on a tour of coal mines in Alabama that was sponsored by the Partnership for Affordable Clean Energy. In a blog post about the tour that he published on PACE’s website, Alford wrote, “Coal is essential to our way of living. If some politicians and activists think they can ‘kill coal’ they are terribly mistaken.”

    Alford and Wheeler are two of a kind

    Alford and the NBCC have consistently worked against the interests of minority communities and working families to advance a pro-fossil fuel agenda. Like Wheeler did when he was a lobbyist, Alford has cashed oil, gas, and coal company checks for years. So it is fitting that they will be standing together to announce the Trump administration's latest assault on our environment and climate.

  • What you need to know about EPA nominee Andrew Wheeler and the media

    Wheeler mimics Scott Pruitt's press strategy ahead of his Senate confirmation hearings

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Note: An updated version of this post was published here on January 10, 2019. 

    Andrew Wheeler, President Donald Trump's soon-to-be nominee to head the Environmental Protection Agency (EPA), is more like his predecessor, Scott Pruitt, than most people realize -- particularly when it comes to his interactions with the media.

    It's well-known that Wheeler, who took over as acting administrator of the EPA after Pruitt resigned in July, has continued Pruitt's work of rolling back major environmental regulations. That was no surprise; Wheeler formerly worked as a lobbyist for coal, natural gas, chemical, and utility companies, and as an aide to Sen. James Inhofe (R-OK), the Senate's most recalcitrant climate denier.

    Wheeler does, however, have a reputation as a more behind-the-scenes, businesslike administrator than the scandal-plagued Pruitt. New York Times reporter Lisa Friedman recently described the acting EPA chief as having a "low-key, under-the-radar style, even as he has worked diligently and methodically to advance Mr. Trump’s deregulatory agenda."

    But Wheeler is now following in Pruitt's footsteps in many of his dealings with journalists and the press.

    Wheeler's EPA press office attacks journalists and media outlets

    Pruitt had a remarkably contentious relationship with the media. His press office retaliated against specific reporters whose stories it didn't like and attacked them by name in press releases, among other aggressive moves.

    When Wheeler took over, many reporters noticed and welcomed a change in approach. E&E News published a story about the differences in July under the headline "'Night and day' as Wheeler opens doors to press."

    But in recent weeks, the EPA press office has returned to some of the same combative tactics employed during the Pruitt era. On October 30, it published a press release headlined "EPA Sets the Record Straight After Being Misrepresented in Press." Two days later, it got more aggressive with a press release titled "Fact Checking Seven Falsehoods in CNN’s Report."

    From an E&E News article published last week:

    The [EPA press shop's] combative approach calmed a bit when acting EPA Administrator Andrew Wheeler took over for Scott Pruitt, who resigned over the summer, but now it appears to be intensifying again.

    ...

    The agency's actions have been scrutinized in the press in recent weeks, and the public affairs shop has been hitting back.

    ...

    Bobby Magill, president of the Society of Environmental Journalists, said the agency seems to be returning to its war-room-style tactics under Pruitt.

    "It looks to me like they're sort of returning to form," Magill said. "This suggests that they are returning to their previous press strategy under Scott Pruitt."

    Wheeler favors right-wing media for his televised interviews

    Pruitt heavily favored Fox News and other right-wing media outlets, giving them far more interviews than mainstream news organizations.

    Wheeler exhibits similar preferences. All four of the TV interviews we've seen him give since becoming acting administrator at the EPA have been with right-wing outlets.

    The first went to the conservative Sinclair TV conglomerate. Boris Epshteyn, Sinclair's chief political analyst and a former Trump aide, asked no hard questions and gave Wheeler a platform to make specious claims about automobile fuel economy. Wheeler's second TV interview was with Fox News, the third was with the Fox Business Network, and the fourth went to a Sinclair national correspondent.

    Wheeler embraces right-wing outlets and bashes mainstream media via his Twitter account

    Like his predecessor, Wheeler has a fondness for right-wing media outlets and personalities, but he's exhibited that in a way that Pruitt never did -- via his personal Twitter account.

    The Daily Beast's Scott Bixby reported earlier this year on one noteworthy example:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Wheeler recently retweeted Fox's Brit Hume when he criticized The New York Times and linked to an article in the conservative National Review. Wheeler has also liked a number of tweets from right-wing figures who criticized mainstream media outlets, including:

    • a Donald Trump Jr. tweet linking to The Daily Caller and mocking CNN
    • a tweet from frequent Fox guest and NRATV host Dan Bongino that slammed MSNBC
    • a tweet from libertarian talk show host Dave Rubin that bashed HuffPost

    Wheeler promotes climate denial and racist memes via his Twitter account

    Like Pruitt, Wheeler also casts doubt on well-established climate science -- another view he has expressed through his Twitter account.

    In a 2015 tweet, Wheeler praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'” The essay criticized mainstream media outlets and scientific journals that have reported on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes. ... These are the people promoting a myth that has become deeply ingrained in our society.

    In 2011, Wheeler tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA." Wheeler also retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at HuffPost founder Arianna Huffington. And in 2009, Wheeler sent two tweets linking to climate-denying blog posts.

    As HuffPost's Alexander Kaufman reported last month, Wheeler has also used his social media accounts to endorse or promote other troubling views:

    Andrew Wheeler, the acting administrator of the Environmental Protection Agency, repeatedly engaged with inflammatory content on his personal Facebook and Twitter accounts over the past five years, including some in the past month.

    The previously-unreported interactions include liking a racist image of former President Barack Obama and First Lady Michelle Obama on Facebook and retweeting an infamous “Pizzagate” conspiracy theorist.

    Wheeler now turns back to major mainstream newspapers as he faces confirmation fight

    Though Wheeler has shown a preference for right-wing media when he does TV interviews, he has given a number of interviews to mainstream newspapers and wire services. In July, after it was announced that he would serve as acting EPA administrator, Wheeler gave substantive interviews to The Washington Post, The Wall Street Journal, Bloomberg, USA Today, and The New York Times.

    The pace of his interviews with print outlets slowed down after his first month in office, but Wheeler now appears to be ramping it back up -- just as he's about to begin the process of trying to earn Senate confirmation.

    On November 16, hours before Trump announced that he would nominate Wheeler to officially fill the top EPA spot, Wheeler sat down for an interview with New York Times reporter Lisa Friedman. And Wheeler is scheduled to do a live-streamed interview with Washington Post reporter Juliet Eilperin on November 28.

    Wheeler may want to present himself as a mainstream moderate rather than a right-wing partisan as he tries to win over senators, and turning to major mainstream newspapers could be part of his strategy. But that would also present an opportunity for environmental journalists to ask tough questions and push him off his well-rehearsed talking points before confirmation hearings begin. We'll be looking to Eilperin to kick that process off next week.  

  • Here's a Hurricane Florence environmental justice story that media outlets need to tell

    Spills from coal ash pits and hog manure ponds in North Carolina would hurt low-income people of color

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A handful of news outlets are reporting about the danger of coal ash and hog manure spilling into North Carolina's waterways when Hurricane Florence hits the state. But so far they're missing an important part of the story -- that African-Americans and other communities of color could be hit particularly hard by such pollution. They're also failing to note that the Trump administration has been loosening regulations and oversight in ways that could make spills of coal ash and hog waste more likely.

    The dangers of coal ash and hog manure pollution

    North Carolina is home to 31 coal ash pits that power company Duke Energy uses to store an estimated 111 million tons of toxic waste produced by coal-fired power plants. North Carolina is also home to thousands of manure pits, known euphemistically as "lagoons," that store approximately 10 billion pounds of wet waste generated each year by swine, poultry, and cattle operations in the state. This information came from Bloomberg, one of the first outlets to report that Florence could cause the waste pits to spill and create serious environmental and public health risks. The Associated Press also reported on the threats:

    The heavy rain expected from Hurricane Florence could flood hog manure pits, coal ash dumps and other industrial sites in North Carolina, creating a noxious witches’ brew of waste that might wash into homes and threaten drinking water supplies.

    Coal ash pits and hog waste dumps have both leaked and flooded in past years, causing devastating spills in North Carolina -- sometimes in the wake of hurricanes.

    Hurricane Floyd, which struck North Carolina in 1999 as a Category 2 storm, washed 120 million gallons of hog waste into rivers, Rolling Stone later reported. As AP noted this week, that was just one part of the mess caused by Floyd:

    The bloated carcasses of hundreds of thousands of hogs, chickens and other drowned livestock bobbed in a nose-stinging soup of fecal matter, pesticides, fertilizer and gasoline so toxic that fish flopped helplessly on the surface to escape it. Rescue workers smeared Vick’s Vapo-Rub under their noses to try to numb their senses against the stench.

    After Floyd, North Carolina taxpayers bought out and closed down 43 hog factory farms located in floodplains, aiming to prevent a repeat disaster. But in 2016, when Hurricane Matthew hit the Carolinas as a Category 1 storm, at least 14 manure lagoons still flooded.

    Soon after Matthew, The New York Times’ editorial board warned that such flooding could become more of a threat in the future as storms are supercharged by climate change:

    In states where hog farmers use waste lagoons, like North Carolina and Illinois, flooding is a serious hazard that may become more frequent as climate change leads to more severe storms.

    Unless North Carolina and other states require agriculture companies to change their waste-disposal methods, what happened after Hurricane Matthew will happen again.

    In this week’s Bloomberg article, the head of the North Carolina Pork Council dismissed the significance of the 14 breaches in 2016 and downplayed the threat of spills triggered by Hurricane Florence.

    There's an environmental justice component to this story

    Even if they're not widespread, hog waste spills can still be devastating to those who live nearby -- and many of the unfortunate neighbors are low-income people of color.

    Two epidemiology researchers at the University of North Carolina at Chapel Hill published a paper in 2014 with a straightforward title: "Industrial Hog Operations in North Carolina Disproportionately Impact African-Americans, Hispanics and American Indians." They wrote, "Overflow of waste pits during heavy rain events results in massive spills of animal waste into neighboring communities and waterways."

    Tom Philpott explained more about that research in Mother Jones in 2017:

    As the late University of North Carolina researcher Steve Wing has demonstrated, [North Carolina's industrial hog] operations are tightly clustered in a few counties on the coastal plain—the very part of the state that housed the most enslaved people prior to the Civil War. In the decades since, the region has retained the state’s densest population of rural African-American residents.

    Even when hurricanes aren't on the horizon, activists are pushing to clean up industrial hog operations. “From acrid odors to polluted waterways, factory farms in North Carolina are directly harming some of our state’s most vulnerable populations, particularly low-income communities and communities of color,” Naeema Muhammad of the North Carolina Environmental Justice Network said last year.

    Poor and rural communities of color are heavily affected by coal ash dumps as well. The New York Times reported last month on an environmental-justice campaign against coal ash pollution in North Carolina. Lisa Evans, a lawyer with the environmental group Earthjustice, told the Times, “Coal ash ponds are in rural areas, particularly in the Southeast. Those communities have less power and less of a voice.”

    The Trump administration recently loosened rules on coal ash disposal

    The first major rule finalized by Andrew Wheeler, acting head of the Environmental Protection Agency (EPA), loosened Obama-era requirements for coal-ash disposal. The change, which will save the power industry millions of dollars a year, could lead to more dangerous pollution. The Washington Post reported on Wheeler’s move in July:

    Avner Vengosh, a Duke University expert on the environmental impacts of coal ash, said that scaling back monitoring requirements, in particular, could leave communities vulnerable to potential pollution.

    “We have very clear evidence that coal ash ponds are leaking into groundwater sources,” Vengosh said. “The question is, has it reached areas where people use it for drinking water? We just don’t know. That’s the problem.”

    The Trump administration is also going easy on factory farms like the industrial hog operations in North Carolina. Civil Eats reported in February that there's “been a decline in the number of inspections and enforcement actions by the [EPA] against concentrated animal feeding operations (CAFOs) since the final years of the Obama administration.” Last year, more than 30 advocacy groups filed a legal petition calling on Trump's EPA to tighten rules to protect communities from factory farms.

    North Carolina Republicans aren't helping things either -- they've gone easy on coal plants and hog operations. And in 2012, the GOP-controlled state legislature actually passed a law banning state officials from considering the latest science regarding sea level rise when doing coastal planning. ABC reported on the development at the time:

    The law was drafted in response to an estimate by the state's Coastal Resources Commission (CRC) that the sea level will rise by 39 inches in the next century, prompting fears of costlier home insurance and accusations of anti-development alarmism among residents and developers in the state's coastal Outer Banks region.

    ...

    The bill's passage in June triggered nationwide scorn by those who argued that the state was deliberately blinding itself to the effects of climate change. In a segment on the "Colbert Report," comedian Stephen Colbert mocked North Carolina lawmakers' efforts as an attempt to outlaw science.

    "If your science gives you a result you don't like, pass a law saying the result is illegal. Problem solved," he joked.

    As Hurricane Florence bears down on North Carolina, journalists should make sure that their stories include the people who'll be hurt the most by waste spills and other impacts, as well as the businesses and lawmakers who have been making such environmental disasters much more likely to occur.

  • Trump pushes false anti-abortion talking point claiming there's a lack of public support for Roe​

    ››› ››› JULIE TULBERT

    In a recent interview, President Donald Trump repeated a right-wing, anti-abortion talking point alleging that Americans’ support for abortion is evenly divided. This talking point -- and Trump’s comment -- has emerged as part of the push to confirm Trump’s Supreme Court nominee Brett Kavanaugh and to paint any warnings about his likelihood of overturning of Roe v. Wade as overblown.

  • New EPA chief Andrew Wheeler has a fondness for right-wing media and climate-denier blogs

    But will he be as combative toward the mainstream press as Scott Pruitt was?

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Scott Pruitt, ousted administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), had cozy relationships with right-wing media outlets and combative relationships with the mainstream press. Andrew Wheeler, who's stepped in as acting administrator, has also shown a fondness for right-wing media and signs of disdain toward some mainstream media. But Wheeler has not interacted with the press in the same hostile and tribal ways that Pruitt did. Will Wheeler's approach to the media shift now that he's at the helm at EPA?

    On the topic of climate change, it’s easier to predict whether Wheeler will change course: probably not. Like Pruitt, Wheeler has long been skeptical of climate science and climate action, as evidenced not just by Wheeler’s public statements but also by his Twitter account. He has tweeted out links to climate-denying blog posts, including one post that declared, “There is no such thing as ‘carbon pollution.’”

    Pruitt leaned heavily on right-wing media

    Throughout his tenure at the EPA, Pruitt made heavy use of right-wing media outlets to spread his preferred talking points and fight back against media coverage he didn't like. During his first year, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as all other major TV networks combined, Media Matters found, and Fox was less likely than other networks to cover Pruitt's scandals. Pruitt was also a frequent guest on national right-wing talk-radio shows, where he received soft treatment.

    After Pruitt got unexpectedly tough questions during an April interview with Fox's Ed Henry, he retreated to right-wing outlets that were even more likely to give him good press, giving interviews to the Sinclair Broadcast Group, the Washington Free Beacon, and a Mississippi talk-radio show.

    Pruitt cultivated a particularly cozy relationship with right-wing outlet The Daily Caller, giving the site exclusive quotes and information. The Daily Caller in turn repeatedly defended Pruitt against scandals and attacked people who released damaging information about him. Even after Pruitt resigned, The Daily Caller continued to act as his attack dog, publishing pieces with headlines including "Source: A torrent of negative press ended Scott Pruitt's career at EPA" and "Jilted former EPA aide with sordid history takes full credit for Pruitt's resignation."

    Pruitt attacked and stymied mainstream media outlets

    Under Pruitt, the EPA press office repeatedly attacked, stymied, and manipulated reporters at mainstream news outlets, as Media Matters documented. The agency refused to release basic information about its activities, blocked journalists from attending official agency events, favored reporters who would provide positive coverage, and publicly insulted and retaliated against reporters and outlets whose coverage officials didn't like.

    One of many such attacks came in September, when the EPA sent out a press release that personally maligned Associated Press reporter Michael Biesecker, accusing him of having "a history of not letting the facts get in the way of his story." Another attack happened in June of 2018, when EPA spokesperson Jahan Wilcox called an Atlantic reporter "a piece of trash” after she asked for comment on one of Pruitt's aides resigning. 

    Pruitt appeared to attack the media on his way out the door, too. His resignation letter blamed "unprecedented" and "unrelenting attacks" on him.

    Wheeler liked tweets from right-wing media figures, defended Milo Yiannopoulos

    Wheeler, for his part, has also demonstrated an affinity for right-wing media figures and outlets, but he's done it in a different way -- via his personal Twitter account. He has "liked" many tweets by conservative media figures, including ones that criticize mainstream or liberal media outlets.

    Wheeler "liked" a July 3 tweet by Donald Trump Jr. that linked to a Daily Caller post lauding Fox News's high ratings and mocking CNN's lower ones:

    He "liked" a June 11 tweet by NRATV host and Fox regular Dan Bongino that bashed MSNBC:

    Wheeler "liked" a June 1 tweet by libertarian talk show host Dave Rubin that criticized a HuffPost story: "HuffPo isn’t a place of journalism, it’s a place of Far Left activism." (Media Matters rebutted the misleading claims of right-wing figures who criticized the story.)

    He "liked" a May 22 tweet by NRATV host and NRA spokesperson Dana Loesch that knocked Planned Parenthood.

    He "liked" an April 3 tweet by conservative Wall Street Journal columnist Kimberley Strassel that inaccurately claimed Obama EPA officials spent as much on travel as Pruitt did.

    He "liked" a January 6 tweet by Fox News personality Brit Hume that mocked Al Gore.

    Wheeler has "liked" tweets from frequent Fox News guests Charlie Kirk and Candace Owens of the conservative group Turning Point USA, including this one:

    According to Daily Beast reporter Scott Bixby, in 2016 Wheeler tweeted out a conspiracy theorist's video that defended Milo Yiannopoulos, an alt-right troll and former Breitbart editor, but Wheeler later deleted the tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Since being named acting head of the EPA last week, Wheeler appears to have deleted 12 more tweets from his feed.

    Wheeler tweeted links to climate-denier blog posts

    While EPA watchers have predicted that Wheeler is likely to differ from Pruitt in his demeanor, Wheeler has displayed the same attitude as Pruitt toward climate change.

    In 2011, when Wheeler was a lobbyist for the Murray Energy coal company, he tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA."

    Wheeler retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at Huffington Post founder Arianna Huffington and highlighted projections about India's rising coal use.

    In 2009, Wheeler sent a tweeted promoting a climate-denying blog post published on the conservative American Thinker site:

    On at least two occasions, Wheeler has tweeted links to posts on RealClearPolitics that questioned the science of climate change. A tweet in 2009 linked to a post titled "A Reason To Be Skeptical," and the tweet included the hashtag #capandtax, a conservative smear against cap-and-trade policies. The piece he linked to, which also appeared in The Denver Post, promoted “Climategate,” a bogus, manufactured scandal in which conservatives claimed that hacked emails showed climate scientists were fabricating evidence of warming temperatures. 

    And a tweet in 2015 praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'”

    This piece, which Wheeler called "great," largely dismissed climate science and criticized the media outlets and peer-reviewed journals that regularly report on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes.

    Wheeler gives interviews and quotes primarily to mainstream outlets

    Though Wheeler's Twitter account seems to show a preference for right-wing outlets, he does not exhibit the same ideological bias when he gives interviews or quotes to media. Most of the interviews he's given during his career in Washington, D.C., have been to mainstream outlets.

    Media Matters has identified eight interviews Wheeler has granted to media outlets since October 5, 2017, when President Donald Trump nominated him to serve as deputy administrator of the EPA:

    During his years as a lobbyist from 2009 to 2017 -- when he worked for coal, nuclear, chemical, and utility companies, among others -- he was quoted at least eight times by E&E News, a subscription-based news organization aimed at professionals working in the energy and environment fields, and he sat for one video interview with E&E. He also gave quotes at least twice to another inside-the-beltway news organization, Politico, as well as to The New York Times and FoxNews.com.

    From 1995 to 2008, when Wheeler worked for Sen. James Inhofe (R-OK), he gave at least four more video interviews to E&E News. He was also quoted in a Washington Post article in 2008.

    Right-wing media are already leaping to Wheeler's defense

    Whether on not Wheeler starts giving interviews or information to right-wing outlets, right-wing outlets are likely to defend him against criticism. They've already started.

    The Daily Caller, which had a tight-knit relationship with Pruitt and his press office, published a story on July 5 titled "Pruitt has been gone for less than a day and his replacement is already getting attacked." And Breitbart ran a piece on July 5 that quoted conservatives praising Wheeler and argued that "the media is already attacking him in much the same relentless fashion it did Pruitt."

    What's next for Wheeler and the EPA press office?

    It's not surprising that Wheeler gave quotes and interviews primarily to mainstream and inside-the-beltway publications while he was working for Inhofe and representing his lobbying clients. He was trying to reach influencers and mold public opinion.

    In contrast, Pruitt, who has been rumored to be plotting a run for Oklahoma governor or senator, has spent his time in D.C. trying to raise his profile and burnish his image with GOP donors and the conservative base of the Republican Party. He often turned to highly partisan right-wing outlets to achieve those ends.

    Now that Wheeler is the boss setting the agenda and determining strategy, will he continue his conventional approach of talking to mainstream media, or will he follow Pruitt's recent example and turn primarily to highly partisan right-wing outlets like Fox News and The Daily Caller? And under Wheeler's leadership, will the EPA's press office treat reporters more professionally than it did under Pruitt, or will it continue to be highly combative with the media?

    In the few days since Wheeler was announced as interim EPA chief on July 5, he seems to have taken a more traditional and conciliatory approach. He's given two substantive interviews to major newspapers, The Washington Post and The Wall Street Journal. And according to Politico, Wheeler will be taking a different approach from Pruitt in terms of dealing with the press: "Wheeler will announce where he is speaking or traveling in advance, he will publish his full calendars 'frequently,' without litigation from groups pursuing public records, and he and other top political appointees will hold briefings for the media on major policy announcements."

    But even if the media approach changes, the policy approach won't. "EPA's agenda remains largely unchanged," Politico continued. "Wheeler will still pursue much the same policy platform — fighting the courts to roll back a slate of Obama-era regulations on climate change, air pollution, stream protection and more."

    Ted MacDonald, Evlondo Cooper, and Kevin Kalhoefer contributed research to this post.

  • Report: Breitbart recruited an activist to encourage black voters to vote Trump or stay home

    Blog ››› ››› GRACE BENNETT

    A May 29 Bloomberg story revealed that during the 2016 election, a Breitbart reporter worked as an “off-the-books political operative” for the Trump campaign, encouraging a former Bernie Sanders backer to help convince black voters to vote for Donald Trump or sit out the election entirely.  

    The Bloomberg report detailed how Breitbart’s Dustin Stockton recruited Black Men for Bernie founder Bruce Carter to work on behalf of the Trump campaign. Stockton introduced Carter to Steve Bannon, the former executive chairman of Breitbart News who served as chief executive officer of the Trump campaign. Bannon subsequently put Carter in contact with Karen Giorno, a senior Trump campaign adviser. The three agreed that Carter would target swing states and work to convince black voters that “Donald Trump is the only option,” but if they couldn’t bring themselves to vote for him, they ought to “simply stay home on Election Day.” From the May 29 report:  

    Carter’s unlikely conversion to cheerleader for Trump started in mid-summer 2016 with a call from Stockton. Broad-chested and 6 feet, 2 inches tall, Carter had become something of a B-list celebrity on the campaign trail, showing up at Sanders’s events in a tour bus emblazoned with the Vermont senator’s photo and yelling through a bullhorn to rally anybody who would listen. He spent months on the road for Sanders, with three of his teenage daughters accompanying him, selling T-shirts and other merchandise to help fund their tour.

    ...

    The two chatted regularly after the convention by phone. On Aug. 17, Bannon, then Breitbart’s executive chairman, was named chief of the campaign. The announcement coincided with a push by Stockton to formalize Carter’s role. He says Stockton dangled an intriguing promise—a chance to engage with Bannon. That pushed him over the top: He endorsed Trump.

    ...

    While it’s impossible to precisely measure Carter’s effectiveness, Trump performed particularly well in the areas Carter targeted, says Dustin Stockton, the Breitbart reporter who recruited him.

    The article also noted that after Stockton spent months recruiting Carter, Breitbart published a “carefully orchestrated” and “exclusive” story about Carter’s work in August “that went viral.” Bloomberg reported that Carter’s work for the Trump campaign and Stockton’s “unusual role” in the saga may also have violated campaign finance rules, and quoted a former general counsel of the Federal Election Commission as saying, “There are some real problems here.”

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • Far-right media seize on flawed Bloomberg article to push bogus "deep state" theories

    Bloomberg suggested that climate scientists doing their jobs are trying to "undermine" Trump

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    A Bloomberg article unfairly portrayed government employees who are producing accurate climate change reports as "quietly working to undermine Trump's agenda." Conspiracy theorists and right-wing media figures quickly pounced on the article as evidence for their paranoid "deep state" theories.

    Bloomberg piece claimed that "bureaucrats" working on climate reports are trying to "obstruct" the president

    The December 18 Bloomberg article argued that "some of the roughly two million career staff [in the federal government] have found ways to obstruct, slow down or simply ignore their new leader, the president." The first and most prominent example in the article involved government reports on climate change:

    In report after report following Donald Trump’s election, career staffers at the National Oceanic and Atmospheric Administration [NOAA] kept saying the same thing: climate change is real, serious and man-made.

    That’s surprising because Trump has called global warming a hoax. His political appointees at the Commerce Department, which oversees NOAA, have complained to its staff, but stopped short of demanding changes or altering the findings. So the reports, blog posts and public updates kept flowing. The bureaucrats won.

    By saying that NOAA employees "won," Bloomberg painted them as political operatives engaging in partisan warfare instead of as civil servants employing science in the public interest. The article later acknowledged that NOAA staffers are right on the substance, but still mischaracterized their actions:

    As the case of NOAA illustrates, the most radical example of bureaucratic resistance may also be the simplest: continuing to issue information or reports that are factually accurate, even when they clash with the administration’s policies.

    Issuing factually accurate information to the public should not be characterized as "radical." It should be characterized as people doing their jobs correctly.

    The article also highlights activities by employees at agencies like the State Department and the General Services Administration (GSA), some of whom seem to be trying to make their Obama-era projects align better with Trump-era priorities. The GSA, for example, is now promoting its initiative to buy electric vehicles on economic grounds rather than environmental ones. This, though, is hardly nefarious stuff.

    Right-wing media spun Bloomberg article as evidence for their conspiracy theories

    But while the Bloomberg article doesn't offer much evidence to support its thesis of federal employees mounting "radical … resistance" to Trump, its framing has been enough to get right-wingers and conspiracy theorists excited. They're claiming it supports their belief that career government employees are secretly sabotaging President Trump.

    Infowars, the website run by notorious conspiracy theorist and fake-news disseminator Alex Jones, is touting the story. So is Infowars' D.C. bureau chief:

    The Conservative Daily Post and Before It's News, both of which are known to be fake-news purveyors, wrote up the Bloomberg article on their websites. Drudge Report, the conservative blog Instapundit, and the far-right site American Action News are promoting it too.

    Conservative media figures have also joined in to amplify the story, including a contributor to the Heritage Foundation's Daily Signal website and the editor of the Washington Free Beacon:

    Within the Bloomberg news organization itself, there seems to be disagreement about whether or not the article supports "deep state" theories.

    Aaron Rutkoff, a senior editor at Bloomberg, says no:

    But Alex Wayne, Bloomberg Business' White House editor, says yes:

    When the reporting of basic scientific facts is considered radical and political, then we're in trouble.

    The magazine Scientific American warned about the politicization of science in an editorial published during the 2016 presidential campaign: "A respect for evidence is not just a part of the national character. It goes to the heart of the country's particular brand of democratic government. When the founding fathers, including Benjamin Franklin, scientist and inventor, wrote arguably the most important line in the Declaration of Independence—'We hold these truths to be self-evident'—they were asserting the fledgling nation's grounding in the primacy of reason based on evidence."

    Journalists, of all people, should hold fast to the idea that reporting facts is not an extreme or ideological act. It's simply a necessary one.

  • News outlets promote ISIS' evidence-free claim of connection to Las Vegas shooting

    Intelligence officials quickly debunked story linking terror group to worst mass shooting in American history

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON


    MSNBC / Screengrab

    In an October 2 dispatch, The Associated Press promoted the terror group ISIS’ claim that it was responsible for a mass shooting in Las Vegas that left more than 50 dead and 500 others injured, even though the AP acknowledged ISIS provided no evidence to support the assertion. Other outlets rushed to parrot the AP’s report over the next few hours, until the FBI stated the shooter has no connection to ISIS or any other terrorist group.

    A 10:15 a.m. EST dispatch from the AP’s Cairo, Egypt, bureau carried the headline “Islamic State Claims Las Vegas Attack” followed by a single sentence noting that ISIS provided “no evidence” to support its claim. Moments later, a corresponding tweet from the AP reiterated the claims:

    Following the AP’s lead, Newsweek and the New York Post ran with the same misleading headline, providing varying degrees of clarification demonstrating that the claim of ISIS involvement was completely unsubstantiated. Bloomberg reposted the AP report with no alterations, while Time amended the headline to reflect that ISIS “didn’t give any proof” to support its claim. Just a few minutes after the AP flash, Fox News correspondent John Roberts also promoted the claim, speculating about how ISIS involvement, if confirmed, might change the tone of President Donald Trump’s response to the incident. Roughly one hour after AP pushed the story, NBC News legal analyst Pete Williams also discussed the unsubstantiated link to ISIS on MSNBC, but stressed that federal law enforcement and intelligence sources he has spoken with “have absolutely no reason to believe” the supposed link “is true”:

    At a press conference at roughly 11:45 a.m. EST, Aaron Rouse, the special agent in charge of the FBI’s field office in Las Vegas, said that federal officials have found “no connection to an international terrorist group.”

    After a series of extensive updates, the AP article now mentions that ISIS “often claims attacks by individuals inspired by its message but with no known links to the group.” A similarly styled report from CBS News also reflects, after several updates, that the Las Vegas gunman demonstrated “no early signs of any ties to radical Islamic groups or signs of radicalization,” and notes that ISIS “offered no proof of a link with” the gunman.

    In a series of tweets shortly after the AP published its initial report, CNN terrorism analyst Paul Cruickshank explained that ISIS is a notoriously unreliable source of information and noted that it has a history of claiming a connection to unrelated shootings and attacks. Rather than simply running with ISIS’ self-aggrandizing propaganda for the sake of adding new angles to developing stories, news outlets should refrain from publishing until all the facts are in. 

  • For months, pundits have called Trump a populist, but his policies have been about giveaways to the rich

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Several media outlets are suggesting that President Donald Trump’s August 30 speech calling for tax reform was a “populist pitch,” and dozens of media figures and outlets have been calling the president a “populist” since his inauguration. A closer examination of Trump’s policies, however, show a pattern of decisions that will create devastating impacts on Americans, particularly low-income residents, while providing handouts to corporations and the wealthiest citizens.

  • Trump Claimed He Saved American Jobs At Ford, But The Company Is Reportedly Shedding Thousands

    Ford May Lay Off 10 Percent Of Global Workforce, Highlighting Problematic Media Promotion Of Trump’s Empty Jobs Boasts

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Reports are circulating that American auto giant Ford Motor Co. plans to cut up to 10 percent of its global workforce in a bid to boost the company’s profits and its share price, with a focus on cutting nonunion salaried workers in North America and Asia. The news is potentially devastating for thousands of American workers and reveals another empty boast from President Donald Trump, who previously enjoyed a flood of positive press when he took personal credit for job creation at the company.

    On May 15, The Wall Street Journal reported that Ford CEO Mark Fields plans to shrink his company's global workforce by roughly 10 percent as part of a “drive to boost profits and the auto maker’s sliding stock price.” The Journal noted that such heavy job cuts at a company with 200,000 employees around the world, “half of which work in North America,” could “trigger a political backlash at the White House” for a president who “has repeatedly pointed to auto makers like Ford as examples of companies adding U.S. jobs.” The initial report was soon corroborated by Bloomberg, CNBC, CNNMoney, Reuters, and the Detroit Free Press, with some reporting that thousands of nonunion salaried employees in the U.S. might face layoffs. Many reports discussed the political fallout such a move could create for a Trump administration that has routinely claimed unfounded credit for spurring job growth at Ford and other companies in the U.S. On the May 16 edition of MSNBC Live, CNBC reporter Dominic Chu explained that the cuts would likely target administrative and managerial positions throughout the company as Ford tries to squeeze its workers:

    In the past, Trump has promoted reports of job creation at Ford and other companies by shoehorning himself into fawning press reports of business decisions he had little or nothing to do with. (See: Alibaba, Carrier, SoftBank.) Trump even falsely took credit for Ford canceling a planned factory expansion in Mexico, but the company later broke ground on a new Mexican factory expansion at a different location.

    After months of allowing themselves to be misled by Trump’s false tweets and rants, reporters finally appeared to have caught on; they largely downplayed Trump’s role in a March 28 investment agreement between Ford and the United Auto Workers union, which he heralded on Twitter. Unfortunately, much of the damage from the earlier glut of insipid coverage has been done. American companies are not making business decisions based on Trump’s rhetorical flourishes, but millions of news viewers still erroneously think of the president as a sort of “dealmaker-in-chief.”

  • Media Praise Trump For Ordering Missile Attack On Syrian Airbase

    ››› ››› JARED HOLT

    Media figures and pundits celebrated President Donald Trump’s “swift, decisive” order to destroy a Syrian airbase in retaliation for what is believed to be a chemical warfare attack against Syrian rebels that killed dozens of people, including children. Pundits praised Trump’s “readiness to act on instinct” and declared that Trump “made Americans proud.”

  • Did News Outlets Finally Learn Their Lesson About Trump’s Exaggerated Jobs Announcements?

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Since his election, President Donald Trump has repeatedly claimed credit for private businesses’ decisions to invest in the United States. His flimsy and misleading boasts have been routinely amplified by compliant media outlets before the claims eventually collapse under scrutiny. Yet the response from mainstream journalists to the president’s latest jobs boast seems to indicate that perhaps some outlets have “caught on” to Trump’s exaggerated pronouncements and have stopped taking them at face value.

    On March 27, The Detroit News broke the news that the Ford Motor Co. has announced an investment of “$1.2 billion in three Michigan facilities” and that most of the investment was brokered in 2015 as part of the company’s contract with the United Auto Workers union. Roughly $350 million of that total investment represents new money, but Ford is expected to “add or retain” only 130 jobs -- a marginal amount compared to the 201,000 people the company employs worldwide.

    Trump moved early the next day to take credit, tweeting that Ford would announce an investment “in three Michigan plants” and that “car companies [are] coming back to the U.S.” before concluding, “JOBS! JOBS! JOBS!” Later in the day, White House press secretary Sean Spicer pointed to the Ford announcement as proof that “the president’s economic agenda is what American businesses have been waiting for.”

    In the past few months, Media Matters has chronicled dozens of occasions when outlets stumbled over themselves to credit Trump for creating new American jobs based on his misleading claims of playing a role in private sector business decisions that he had little to do with. (See: Alibaba, Carrier, Ford, SoftBank.)

    Trump’s tweet about Ford seemed poised to inspire more of the same media fawning, but journalists who covered the news largely downplayed Trump’s role rather than falling for his boast. The Washington Post, USA Today, Bloomberg, and Reuters all reported that the majority of the Ford investment plan far predated the Trump administration and was part of the company’s long-term restructuring plan for its American factories.

    New York Times columnist and MSNBC contributor Steven Rattner noted that “The big news ended up being only 130 jobs” and asked of the president, “When will he stop misleading [people]?” CNBC reporter Jacob Pramuk reported that the “White House on Tuesday promoted a Ford investment in American plants” even though “most of [the money] was part of a plan the automaker first announced in 2015.” Vox senior correspondent Matt Yglesias highlighted that CNBC article on Twitter and commented that reporters were “catching on” to Trump’s game. Washington Post reporter Michelle Ye Hee Lee pointed out that the Ford investment “had nothing to do [with] Trump’s election.” Meanwhile, New York Times correspondent Binyamin Appelbaum mocked Trump by writing that the president’s tweet contained “three more exclamation points … than the number of new jobs that Ford created today.” In his write-up of Trump’s announcement, CNNMoney senior writer Chris Isidore added that “Ford isn't bringing any work back to the United States from Mexico, or any other foreign country” -- a blow to Trump’s claim that automakers are “coming back to the U.S.”

    In contrast to the sober reporting from mainstream media, right-wing outlets that are aligned with Trump continued to promote his unsubstantiated role in creating jobs for American workers. The “alt-right” website Breitbart.com promoted the Ford story under the banner “TRUMP JOBS BOOM CONTINUES” while the sycophants at Fox News called the investment deal “another win for American workers” and Fox & Friends co-host Steve Doocy hyped the investment plan by stating, “Oh, it’s so much winning.” From the March 28 edition of Fox & Friends:

    As the White House has become embroiled in scandal and legislative failure, Trump has flooded the news cycle with lies far more outrageous than his attempt to take credit for jobs he didn’t create. Journalists, therefore, still need to be mindful of the administration’s attempts to build up the myth of Trump as a unique dealmaker and economic leader.