Environment & Science

Issues ››› Environment & Science
  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Twofer: Editorial Proves Wall Street Journal Is In Denial About Fracking AND Climate Change

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    The Environmental Protection Agency’s (EPA) final report on the drinking water impacts of hydraulic fracturing (aka fracking) has provoked howls from The Wall Street Journal’s editorial board, which blasted EPA analysts as “science deniers” pushing “fake news.” But the editorial’s deeply flawed reasoning is the latest evidence that the Journal is in denial when it comes to scientific findings that conflict with its pro-fossil fuel agenda, whether they relate to fracking or climate change.

    In the December 18 editorial, the Journal misrepresented the changes the EPA made to its draft version of the report, which was released in June 2015:

    After being barraged by plaintiff attorneys and Hollywood celebrities, the EPA in its final report substituted its determination of no “widespread, systemic impact” with the hypothetical that fracking “can impact drinking water resources under some circumstances” and that “impacts can range in frequency and severity” depending on the circumstances.

    [...]

    The EPA now asserts that “significant data gaps and uncertainties” prevent it from “calculating or estimating the national frequency of impacts.”

    In reality, all of the findings the Journal pointed to in the final version of the report were also present in the draft version. The draft version stated that “there are above and below ground mechanisms by which hydraulic fracturing activities have the potential to impact drinking water resources,” identified “factors affecting the frequency or severity” of those impacts, and acknowledged that "data limitations" prevent the agency from having "any certainty" of how often fracking has actually impacted drinking water.

    The one change the Journal correctly identified was that in the final version of the report, the EPA rescinded its draft conclusion that there was no evidence fracking has “led to widespread, systemic impacts on drinking water resources.” But contrary to the Journal’s claim that the EPA disavowed that finding because the agency had been “barraged by plaintiff attorneys and Hollywood celebrities,” it was actually changed after the EPA’s scientific advisory board, which evaluates the agency’s “use of science,” pointed out that the draft conclusion wasn’t supported elsewhere in the report:

    The [Science Advisory Board] has concerns regarding the clarity and adequacy of support for several major findings presented within the draft Assessment Report that seek to draw national-level conclusions regarding the impacts of hydraulic fracturing on drinking water resources.

    [...]

    Of particular concern in this regard is the high level conclusion statement on page ES-6 that “We did not find evidence that these mechanisms have led to widespread, systemic impacts on drinking water resources in the United States.” The SAB finds that the EPA did not support quantitatively its conclusion about lack of evidence for widespread, systemic impacts of hydraulic fracturing on drinking water resources, and did not clearly describe the system(s) of interest (e.g., groundwater, surface water), the scale of impacts (i.e., local or regional), nor the definitions of “systemic” and “widespread.” The SAB observes that the statement has been interpreted by readers and members of the public in many different ways. The SAB concludes that if the EPA retains this conclusion, the EPA should provide quantitative analysis that supports its conclusion that hydraulic fracturing has not led to widespread, systemic impacts on drinking water resources.

    EPA Deputy Administrator Tom Burke recently confirmed that the EPA chose to remove the “no widespread, systematic impacts” language after receiving feedback from the science advisory board, and “Burke said the EPA opted to remove the phrase because it ‘could not be quantitatively supported’ and it ‘showed that sentence did not clearly communicate the findings of the report,’" as American Public Media reported.

    The Journal further claimed that “the EPA’s faulty construction of a monitoring well caused contamination” in Pavillion, WY, citing that situation as an example of how “any technology has the potential to inflict some damage” if mismanaged. However, that claim – which has been pushed by a fossil fuel industry front group – has been debunked by experts at Stanford University, as the Casper Star-Tribune reported:

    Industry critics once argued samples from the EPA’s groundwater monitoring wells should be discounted because of faulty construction. But the compounds found in those monitoring wells are more commonly associated with fracking—not the cements used to encase a well, [Stanford researchers Dominic DiGiulio and Robert Jackson] say.

    The Journal concluded its editorial by asserting that it is “ironic” that liberals who “denounce anyone who cites uncertainties about carbon’s climate impact as ‘deniers’” are now “justifying their opposition to fracking based on scientific uncertainties.” As quite possibly the most frequent purveyor of climate science misinformation in the entire media landscape, the Journal has rightly received substantial criticism for its climate denial. The difference, of course, is that there is near-universal scientific consensus that carbon pollution is warming the planet, whereas both the draft and final versions of the EPA report show that no such consensus yet exists about the impacts fracking has had on drinking water resources.

    Such false equivalency only goes to show that the Journal editorial board is in denial about both climate change and fracking.

  • News Reports Uncritically Portray Exxon CEO Rex Tillerson As Climate Change Advocate

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Several media outlets reporting on President-elect Donald Trump’s selection of Rex Tillerson as secretary of state have uncritically described Tillerson as accepting of climate change and supportive of a carbon tax. But these reports ignored scientifically inaccurate claims Tillerson has made about climate change, Exxon’s continued financial support of groups that deny climate science, inconsistencies by both Tillerson and Exxon on whether they truly support a carbon tax, and fierce opposition to Tillerson’s nomination from leading environmental groups -- not to mention the fact that Exxon is under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change.

  • USA Today’s Climate Denial Problem Isn’t Going Away

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    As has become its custom, USA Today provided its readers with another dose of false balance about the science of climate change on December 11. This time, the newspaper paired an editorial criticizing President-elect Donald Trump’s environmental cabinet nominations with an op-ed praising Environmental Protection Agency (EPA) nominee Scott Pruitt while falsely disputing that human activities are driving global warming and that climate models are able to predict future warming.

    This marks at least the third time that USA Today has published climate science misinformation on its opinion pages since September, when a Media Matters study found 12 percent of USA Today’s climate-related opinion pieces over an 18-month period contained scientifically inaccurate claims.

    The December 11 USA Today editorial, which the newspaper describes as “our view,” stated that there is “a disconnect” between Trump’s seemingly open-minded words about climate change and “Trump's actions in putting forth a slate of climate change skeptics for key administration jobs.” It also referred to Pruitt, who is currently the attorney general of Oklahoma, as Trump’s “most troubling” cabinet nominee. Alongside the editorial, USA Today published an op-ed, which the newspaper refers to as an “opposing view,” by Hoover Institution research fellow David R. Henderson, who declared that Pruitt is “the right choice” to lead the EPA.

    There is no harm in USA Today providing two different perspectives about a major cabinet nominee. But it becomes a significant problem when one of those perspectives is based on egregious falsehoods about the science of man-made climate change.

    In his op-ed, Henderson repeated the myth that Pruitt is not a climate change “denier,” asserting that Pruitt is instead a “skeptic” of climate change. But the term “skeptic,” which USA Today also used in its editorial, should not apply to Pruitt, a politician who has refused to accept the consensus of the world’s leading scientific institutions that human activities such as burning fossil fuels are the main cause of global warming. As the Committee for Skeptical Inquiry has explained, true skepticism "promotes scientific inquiry, critical investigation, and the use of reason," which is different from "political efforts to undermine climate science by those who deny reality but do not engage in scientific research or consider evidence that their deeply held opinions are wrong."

    While Henderson’s description of Pruitt is a problem in and of itself, his reasoning for it is far worse because it is premised on distorting climate science. To back up his description of Pruitt as a so-called “skeptic,” Henderson peddled the twin falsehoods that scientists are unsure of “mankind’s effect on the climate” and that climate models “are simply not well enough developed” to confidently predict future global warming. From the op-ed:

    Critics have called him a climate change denier. He’s not. He’s a climate change skeptic. There’s a big difference.

    It makes no sense to deny that the climate is changing. The climate is always changing. The real issue is what mankind’s effect on the climate is. Specifically, can we be sure that, say, a 20 parts per million increase in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere would cause a discernible increase in the Earth’s temperature? We can’t. Some climate models that were created some years ago predicted a temperature that is substantially higher than the actual temperature we observe. The models are simply not well enough developed to give us much confidence.

    Although I have never met the man, Scott Pruitt seems to understand this.

    Contrary to Henderson’s claim that the role of “mankind” in climate change is unclear, NASA says, “Most climate scientists agree the main cause of the current global warming trend is human expansion of the 'greenhouse effect.’” And the United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has similarly stated, "It is extremely likely that human influence has been the dominant cause of the observed warming since the mid-20th century.” The IPCC defines "extremely likely" as having 95-100 percent probability, which is on par with the level of certainty scientists have that cigarettes are deadly.

    It’s unclear why Henderson chose to discuss a hypothetical 20 parts per million (ppm) increase in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere; atmospheric CO2 levels have increased by that amount in just the last eight years. Former NASA scientist James Hansen has argued that atmospheric CO2 will need to be reduced to 350 ppm to maintain a hospitable climate for human civilization, while Pennsylvania State climate scientist Michael Mann has said that CO2 concentrations must be kept below 405 ppm to avoid the dangerous threshold of two degrees Celsius of warming since the pre-industrial period. When the concentration of CO2 in the atmosphere recently surpassed 400 ppm, a wide array of scientists explained why it was a “troubling milestone.”  

    Henderson’s attack on the reliability of climate models is also inaccurate. As The Guardian’s Dana Nuccitelli has noted, the 2014 IPCC report showed that “observed global surface temperature changes have been within the range of climate model simulations,” and a 2015 study that accounts for the discrepancy between air and sea surface temperatures “shows that the models were even more accurate than previously thought.”

    Finally, Henderson’s claim that the “climate is always changing” is a favorite trope of climate science deniers, even though it is a logical fallacy to suggest that natural changes to the climate in the past mean that the current changes to the climate cannot be explained by human activities. 

    Simply put, USA Today’s climate denial problem isn’t going away, and it’s high time the newspaper do something about it.

  • Donald Trump’s Climate Denial Is A Problem, And These News Headlines Are Making It Worse

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Studies have shown that most Americans don’t read beyond the headlines of news articles, most people who share articles on social media haven’t actually read them, and misleading headlines misinform people even when the body of the article gets the facts right. And that’s a huge problem when major outlets’ headlines are framed around President-elect Donald Trump’s latest false claims about climate change.

    During a December 11 appearance on Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday, Trump declared that “nobody really knows” whether human-induced climate change is happening. As is often the case in TV interviews with climate science deniers, host Chris Wallace didn’t challenge Trump’s claim, which blatantly misrepresents the consensus of the world’s leading scientific institutions that human activities such as burning fossil fuels are the main cause of global warming. But Wallace’s silence was just the first media misstep.

    In the hours that followed, major media outlets including The Washington Post, CNN.com, United Press International, and International Business Times produced online headlines about Trump’s remarks that didn’t mention that they were false: 

    Each of these outlets noted in the body of the articles that the vast majority of climate scientists would dispute Trump’s claim that “nobody really knows” whether man-made climate change is real (the initial version of the Post article apparently did not, but it was updated). Nonetheless, the damage had already been done by the headlines.

    By contrast, CBS News and The Huffington Post explicitly noted in their headlines that Trump’s claim was false:

    When Trump makes comments like these, the news story should be that the the president-elect told a whopper about climate change, not that the science of climate change is suddenly in doubt. And if media outlets want to avoid confusing their readers, their headlines should reflect that reality.

  • What Media Should Know About Scott Pruitt, Trump’s Pick To Head The EPA

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    On December 7, President-elect Donald Trump named Oklahoma Attorney General Scott Pruitt as his pick to head the Environmental Protection Agency. Media should take note of Pruitt’s climate science denial, his deep ties to the energy industries he will be charged with regulating, and his long record of opposition to EPA efforts to reduce air and water pollution and combat climate change.

  • CNN Anchor Denies That Trump EPA Pick Scott Pruitt Has “Denied Global Warming”

    CNN’s Alisyn Camerota Claims Pruitt “Sees Nuance,” But Pruitt Actually Denies Scientific Consensus Of Human-Caused Warming

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    On the December 8 edition of CNN’s New Day, anchor Alisyn Camerota falsely claimed that President-elect Donald Trump’s choice for EPA administrator, Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, “hasn’t denied global warming.”

    According to Camerota, when Pruitt and other Republicans say that the science of climate change is “far from settled,” they are referring only to “the predictions and the forecasts” of future climate impacts. But that’s simply not true. Like many other Republicans, Pruitt has refused to accept the consensus of the world’s leading scientific institutions that human activities such as burning fossil fuels are the main cause of global warming. In a May op-ed published in National Review and Tulsa World, Pruitt and Alabama Attorney General Luther Strange claimed, “Scientists continue to disagree about the degree and extent of global warming and its connection to the actions of mankind.”

    As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.” Camerota replied that Pruitt “sees nuance where you see black and white.”

    Camerota was also off base when she claimed that Pruitt is justified in disputing climate science because climate “predictions” and “forecasts” are unreliable.

    Camerota cited one specific example to back up this argument: “People thought the Antarctic ice would be gone by now. It increased in 2014. This is what people hang their hat on when they say that the forecasts are not settled. They fluctuate.” Although it’s true that the increase in Antarctic sea ice has surprised climate scientists, a team of NASA-led researchers was recently able to explain why it is happening, as InsideClimate News reported:

    While Arctic ice is melting at a record pace, a team of NASA-led researchers say they can explain why Antarctic sea ice has been edging in the opposite direction. That paradox has puzzled scientists for years and given climate-change deniers fodder to dispute global warming.

    The group found that the icy winds blowing off Antarctica, as well as a powerful ocean current that circles the frozen continent, are much larger factors in the formation and persistence of Antarctic sea ice than changes in temperature.

    And overall, climate models have been very accurate when it comes to the core task of projecting the rate of global warming. As The Guardian’s Dana Nuccitelli has noted, the 2014 United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report showed that “observed global surface temperature changes have been within the range of climate model simulations,” and a 2015 study that accounts for the discrepancy between air and sea surface temperatures “shows that the models were even more accurate than previously thought.” The nonprofit science education organization Skeptical Science has also explained the accuracy of climate models in predicting global temperature changes.

    Watch Camerota deny Pruitt’s climate science denial:

  • Weather Channel Meteorologist Calls Out Breitbart: “Please Stop Using Our Video to Mislead Americans” On Climate Change

    Atmospheric Scientist Kait Parker: “To all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions”

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    The Weather Channel criticized Breitbart.com for falsely claiming that global warming temperatures have “plunged,” describing a Breitbart article as “a prime example of cherrying picking” data and pointing out that Breitbart denied the findings of “thousands of researchers and scientific societies.”

    In a video accompanying a December 6 article, Weather Channel meteorologist Kait Parker explained to Breitbart, “Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. ”

    The Weather Channel video and article roundly debunked the false and misleading claims in the November 30 Breitbart article by James Delingpole. In response to Delingpole’s claim that "[g]lobal land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year,” Parker pointed out that Delingpole had cherry-picked one set of data, adding in the video that “land temperatures aren’t an appropriate measure” and that the temperature decline disappears when you also account for sea surface temperatures. Delingpole also cited the science editor of the Global Warming Policy Foundation, David Whitehouse, to claim that “without the El Niño (and the so-called ‘Pacific Blob’) 2014-2016 would not have been record warm years," yet Parker noted in the video that even if you “take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record,” as Carbon Brief has shown. Finally, Parker debunked Delingpole’s claim that a likely drop in global temperatures in 2017 is evidence against global warming, writing: “There is nothing unusual about a drop in global surface temperatures when going from El Niño to La Nina. These ups and downs occur on top of the long-term warming trend that remains when the El Niño and La Niña signals are removed.”

    Parker also lamented the U.S. House Science Committee’s endorsement of the Breitbart article on Twitter and concluded her video with a helpful suggestion for Breitbart and a rallying cry for fellow scientists: “So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions.”

    Here is the video and full transcript of Parker’s comments (which are well worth watching):

    KAIT PARKER: So last week, Breitbart.com published an article claiming that global warming was nothing but a scare and global temperatures were actually falling. Problem is, they used a completely unrelated video about La Nina, with my face in it, to attempt to back their point. What’s worse is that the U.S.Committee on Space, Science, & Technology actually tweeted it out. Here’s the thing: Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. So let’s break it down.

    Their first claim is that “Global land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year -- the biggest and steepest fall on record.” Now, that was based on one satellite estimate of global land temperatures, not a consensus. And second of all, land temperatures aren’t an appropriate measure. The earth is 70 percent water, and water is where we store most of our heat energy, so when you look at sea surface temperatures, and you combine that with land temperatures, you actually get a record high for November of 2016.

    Their second claim: “It can be argued that without the El Nino … 2014-2016 would not have been record warm years.” Now, if you’re taking a look at the Arctic sea ice melting here in this video from NASA -- when you actually normalize the data, aka take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record.

    So that brings me to claim number three: “Many think that 2017 will be cooler than previous years.” Now, it is typical, yes, for temperatures to drop in a post-El Nino environment, but certainly not to record lows. If that claim was correct, we would have had global record lows all over the last century, and we haven’t seen that since 1911. The last time we fell below the 20th century average was in 1976, and guess what? That was directly following the 1974-1975 strong El Nino. So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions. 

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”