Fox Business Spends Mere Seconds Reporting On Gretchen Carlson’s Settlement

Fox Business Spends Mere Seconds Reporting On Gretchen Carlson’s Settlement

CNBC Devoted Significant Resources To The Story, While Bloomberg And Fox Relegated It To Quick Headlines

Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

Fox Business devoted a mere 16 seconds of airtime to the eight-figured settlement reached by 21st Century Fox and former Fox anchor Gretchen Carlson after she filed a lawsuit against former Fox News CEO Roger Ailes for sexual harassment and retaliation. Bloomberg and CNBC spent marginally more time on the news, even though Bloomberg relegated the story to quick headlines.

21st Century Fox announced September 6 that it had reached a $20 million settlement deal with Carlson, who sued Ailes for sexual harassment in July. Fox also released a public apology saying, “We sincerely regret and apologize for the fact that Gretchen was not treated with the respect that she and all our colleagues deserve." CNN reported that the company “also completed settlement deals with a ‘handful’ of other women who accused Ailes of harassing behavior.”

In the 24 hours after the settlement was announced, Fox Business covered it only once, in a 16-second statement from host Charles Payne. Bloomberg News devoted six segments to the settlement, but they were all short headlines that lasted less than 30 seconds each.

CNBC was the only business news network to devote substantial coverage to the story, spending 12 minutes and 21 seconds discussing the settlement across six segments. CNBC’s segments also included more substantial coverage of the allegations of sexual harassment at Fox News. In an interview on the September 6 edition of Squawk Alley, Vanity Fair contributing editor Sarah Ellison, who broke the story of the settlement, discussed the “waterfall effect” of women coming forward and speaking up about being sexually harassed at Fox. CNBC reporter Julia Boorstin noted of the settlement that “though there were talks about Ailes covering some of that payment, he is not going to be making any contribution ... despite the fact that Ailes reportedly walked away from Fox with twice what Carlson is being paid, $40 million.”

Fox News was also hesitant to cover the story when Carlson filed the lawsuit in July, and when the network did report on the issue, it leaned heavily on Ailes’ prepared statement. The network’s first report on the lawsuit came a day after it was filed, and it was almost entirely a recitation of Ailes’ statement. In a piece on FoxNews.com after news of the lawsuit broke, Fox News media analyst Howard Kurtz carried water for Ailes by citing his denial before even establishing the facts about the allegations he was denying.

We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.