Media Matters staff

Author ››› Media Matters staff
  • 21st Century Fox had to settle reports about sexual harassment as early as 1998

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    21st Century Fox paid a woman a “substantial” settlement in 1998 after she reported David Hill, former chairman of Fox Sports, for sexual misconduct. The case is one of the “earliest recorded” settlements by 21st Century Fox for sexual misconduct according to attorney Lisa Bloom.

    Hill was reported by Paula Radin, a vice president for special events at Fox Broadcasting Company, for “sexually aggressive behavior,” leading to a “substantial” settlement. Hill was later promoted to chairman of Fox Sports Media group according to The Wrap.

    Earlier this year, Bill O’Reilly was let go following a long history of sexual harassment reports by multiple women. In 2016, former Fox News chairman and CEO, Roger Ailes was reported for sexual harassment by 25 women and forced to resign. Recently, Fox Business host Charles Payne has been suspended while being investigated following a report of sexual harassment by a former political analyst at the network. And less than two weeks ago, Fox Sports president, Jamie Horowitz was let go under sexual misconduct allegations.

    Lisa Bloom, an attorney who has filed multiple sexual harassment cases against Fox says that Fox’s failure to address these cases in an appropriate manner has allowed this behavior to continue for years. From The Wrap:

    21st Century Fox paid off a woman who accused former top executive David Hill of sexual misconduct while he ran Fox Sports, two individuals with knowledge of the situation told TheWrap.

    The payment happened in 1998, and suggests Fox had issues with sexual harassment long before the investigations that led to the exits of Fox News star Bill O’Reilly and founder Roger Ailes, and the ouster of Fox Sports President Jamie Horowitz last month.

    The payment came when Hill was chairman of Fox Sports. Hill, part of Fox chief Rupert Murdoch’s inner circle, was promoted to chairman of Fox Sports Media Group the following year, and had a 24-year career with the company that ended in 2015.

    “That’s the earliest recorded Fox case I’ve heard about,” attorney Lisa Bloom, who has filed several sexual harassment suits against Fox, said of the 1998 case. “If they’d cleaned house then, or simply monitored their staff to require compliance with the law, so many women could have been spared.

  • Statement of Media Matters president Angelo Carusone on Sinclair Broadcast Group internal memo

    Memo of Sinclair VP is "totally disconnected from the reality of Sinclair’s programming"

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Media Matters President Angelo Carusone released the following statement after Politico reported on an internal memo sent from Sinclair Vice President of News Scott Livingston that attempts to defend the network for requiring local stations to broadcast right-wing opinion packages:

    Sinclair’s defensive memo holds about as much weight as its deceptive “must run” segments. The broadcaster is in damage control mode. And with good reason! Even though Sinclair executives are acting like their takeover of Tribune’s stations is a done deal, it actually hasn’t been finalized yet.

    Sinclair knows that the deal could still far apart, especially given that afraid viewers and employees of Tribune stations all across the country have started to stand up for their local news since Sinclair’s agenda and chicanery were exposed.

    The pushback that Sinclair is getting is well-founded too! Sinclair’s right-wing political agenda is a well-established fact. The company advances its politics by exploiting the trust and confidence that the public still has in local news in order to poison the information landscape with bias and pro-Trump propaganda from the bottom up.

    Mr. Livingston’s memo is totally disconnected from the reality of Sinclair’s programming. The company’s intentions are clear, its record is well-established, and no amount of internal memos will correct for its bias and agenda.

    Sinclair Broadcast Group, the country's largest operator of local television stations, has announced that it will buy Tribune Media, which runs news stations located in critical swing state cities including Indianapolis, Des Moines, Philadelphia, Chicago and Miami, among others. Sinclair and its affiliates have a history of airing conservative-leaning reporting and commentary, and its executives have donated to Republicans and Republican causes.

    More Americans trust their local news stations more than national news and cable pundits. Now these local news viewers are increasingly and unsuspectingly faced with state run-style propaganda from Sinclair-owned stations. Precisely because viewers aren’t on their guard when they watch local news,  local news outlets are a powerful delivery mechanism for pernicious misinformation and false narratives -- and Sinclair is taking advantage of that.

    Sinclair’s expanding media footprint -- rife with pro-Trump talking points presented by Trump-tied personalities in “must run” commentaries  -- is dangerous to our national discourse. The company’s ongoing relationship with the Trump administration is just as dangerous as its coverage, including a deal struck during the election for “more access to Trump” in exchange for “straighter coverage.” With the Sinclair-Tribune merger imminent, local news stations around the country -- especially in battleground states -- are about to become more Fox News-like.

    For the millions of Americans who get their news through local programming, vigilance is key. If your local news station is owned by Sinclair, don’t be fooled by the conservative lies the network will try to pass off as “balanced” or run-of-the-mill commentary. It’s propaganda and should be called out as such.