Author Page | Media Matters for America

Evlondo Cooper

Author ››› Evlondo Cooper
  • Oil industry enlists minority groups to publish pro-drilling op-eds

    Most Black and Hispanic Americans oppose offshore drilling, so these op-eds paint a distorted picture

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Melissa Joskow / Media Matters

    As part of a partnership with the American Petroleum Institute (API), the largest oil and gas lobbying organization in the U.S., Black and Hispanic business groups have been placing op-eds in local newspapers touting the benefits of offshore drilling, as Reuters recently reported. Black and Hispanic Americans are more likely to be opposed to offshore drilling than white Americans, according to a Pew poll conducted in January. The op-ed campaign is part of an industry-driven effort to make offshore drilling look more broadly supported and to shift minority opinion by enlisting groups that purport to represent communities of color.

    Op-eds push oil industry statistics but fail to disclose oil industry connections

    Media Matters identified six newspapers in the Southeast that have published op-eds by minority business leaders or political leaders who argue in favor of increased offshore oil and gas drilling along the Atlantic Coast. Most of these minority authors are affiliated with the Explore Offshore alliance, which they mention in their pieces -- but they neglect to disclose that Explore Offshore is a project of API and that many of the talking points and statistics they cite in their op-eds come straight from API materials.

    API announced the Explore Offshore alliance on June 6, billing it as a “bipartisan coalition representing a diverse group of community organizations, businesses, and local associations across the Southeast that support safe and responsible expanded U.S. access to oil and natural gas through advanced technologies.” The minority business groups in the coalition are highlighted on the Explore Offshore homepage, while most other coalition members are listed in less prominent places on the website -- an indication that API wants to highlight Black and Hispanic participation. The minority groups in the coalition include the Florida Black Chamber of Commerce, the Florida State Hispanic Chamber of Commerce, the North Carolina Hispanic Chamber of Commerce, the South Carolina African American Chamber of Commerce, and the Virginia Hispanic Chamber of Commerce, plus one minority religious organization, the Hispanic Pastors Association.

    Florida:

    In Florida, The Palm Beach Post and the Tallahassee Democrat published a pro-drilling op-ed written by Julio Fuentes, president and CEO of the Florida State Hispanic Chamber of Commerce. The Tampa Bay Times published a like-minded op-ed co-authored by Miriam Ramirez, a former member of Puerto Rico’s Senate and a co-chair of Explore Offshore Florida, a state affiliate of API's national Explore Offshore coalition.

    Fuentes and Ramirez and her co-authors took figures from API’s one-pager about the benefits of drilling in Florida’s waters. Fuentes wrote (emphasis added):

    Continued offshore development would put more than 56,000 Floridians to work and add $4.5 billion per year to our economy.

    API's one-pager says (emphasis added):

    Employment in Florida due to spending by the Eastern Gulf offshore oil and natural gas industry is projected to reach over 56,000 jobs.

    Contributions to Florida’s state economy due to spending on Eastern Gulf [Outer Continental Shelf] oil and natural gas exploration and development activities could be nearly $4.5 billion per year by the end of the forecast period.

    Ramirez and her co-authors wrote (emphasis added):

    Economic studies show that the industry’s spending would bring Florida $1.3 billion per year in government revenue within 20 years of opening up the area for oil and natural gas development.

    API's one-pager says (emphasis added):

    Florida could see a 37.5% share of the Eastern Coast bonuses, rents and royalties generated which are projected to reach $1.3 billion per year within 20 years.

    The Florida State Hispanic Chamber of Commerce, which Fuentes runs, receives support from Duke Energy and Florida Power & Light, two large utilities that are building natural gas-fired plants in Florida. The chamber and the two utilities have backed anti-environment campaigns in the past. In 2016, the Florida State Hispanic Chamber of Commerce joined Duke, Florida Power & Light, and other power companies in supporting Amendment 1, a deceptive, utility-backed ballot measure designed to restrict consumer access to rooftop solar power in Florida. The Florida State Hispanic Chamber of Commerce also receives support from Florida-based, third-party energy supplier Liberty Power, a company that recently paid a settlement to New York state for engaging in deceptive practices and is the subject of a cease-and-desist complaint filed by Connecticut’s Office of Consumer Counsel for allegedly deceiving consumers.

    The other Florida minority group that's part of API's Explore Offshore alliance, the Florida Black Chamber of Commerce, has fossil fuel ties as well. It is closely affiliated with the National Black Chamber of Commerce, which has received extensive funding from fossil fuel interests including ExxonMobil and Koch Industries. The National Black Chamber notoriously led minority opposition to the EPA's Clean Power Plan, which would limit pollution from power plants. Eugene Franklin, president of the Florida Black Chamber of Commerce, served on the board of directors of the National Black Chamber of Commerce. Both the Florida chamber and the national chamber supported the pro-utility Amendment 1 in 2016.

    South Carolina:

    In South Carolina, The Post and Courier and The Greenville News published a pro-drilling op-ed by Stephen Gilchrist, chair of the South Carolina African American Chamber of Commerce and chair of Explore Offshore SC, the South Carolina branch of API's Explore Offshore coalition. Gilchrist also apparently relied on API statistics in his op-ed, writing (emphasis added):

    Offshore development could … add $3.8 billion to our state budget per year. This could create 34,000 much needed jobs in the state

    But Gilchrist appears to have gotten one of those API talking points wrong by a factor of 20. He claimed that offshore drilling could add $3.8 billion to South Carolina's budget each year, but API’s South Carolina one-pager claims the $3.8 billion would come in over a 20-year period (emphasis added):

    Employment due to offshore oil and gas development activities on the Atlantic Coast in South Carolina could reach over 34,000 jobs within 20 years

    The cumulative effect on the state budget from 2020-2040 is projected to be over $3.8 billion.

    Gilchrist has cultivated questionable alliances that many African-Americans in South Carolina would not be comfortable with. In 2015, Gilchrist invited Donald Trump to an event for Black entrepreneurs that was co-hosted by the South Carolina African American Chamber of Commerce. The crowd at the event was "predominantly white," according to The Post and Courier. In late 2017, Gilchrist invited his friend Steve Bannon, former Trump advisor and white nationalist sympathizer, to a minority business roundtable sponsored by his group.

    Virginia:

    In Virginia, the Daily Press published an op-ed co-authored by former state Del. Winsome Earle Sears, an African-American, who now serves as co-chair of Virginia Explore Offshore, API's Virginia coalition. Like her cohorts in other states, she drew talking points right from API materials. From her op-ed (emphasis added):

    With the exploration and potential for development of offshore energy resources, Virginia could gain 25,000 jobs, many with an average salary of $116,000 — more than double the commonwealth’s average. We’re also projected to attract $1.5 billion per year in private investment

    From API’s announcement of its Explore Offshore coalition in Virginia (emphasis added):

    • By 2035, the oil and natural gas industry could create over 25,000 new high-paying jobs in Virginia
    • Offshore development could result in $1.5 billion in private investment into Virginia ...
    • The average salary for oil and natural gas exploration and development jobs is $116,000.

    The Virginia Hispanic Chamber of Commerce, which is part of API's Explore Offshore coalition, joined a number of oil and gas trade associations in signing a letter to the Bureau of Ocean Energy Management urging the agency to allow more offshore drilling. The Virginia Hispanic chamber has also partnered with Dominion Energy, Virginia’s largest and most powerful utility.

    Conservative groups with anti-environment agendas and fossil-fuel ties have a history of trying to co-opt minorities

    API is mimicking a well-worn strategy in which polluters target minority and low-income communities with industry-funded research and disinformation about energy. For example, in recent years, Americans for Prosperity, the American Legislative Exchange Council, the Edison Electric Institute, and the Heartland Institute, among many others, have waged a campaign to hinder the growth of solar energy at the state level. That effort has included the false claim, often advanced via minority politicians and front groups, that net-metering policies designed to make rooftop solar power more accessible would harm minority and low-income people.

    Fossil fuel industries and their allies, including the National Black Chamber of Commerce, also targeted minority groups with misinformation about the EPA’s Clean Power Plan, which, if fully implemented, would have prevented thousands of premature deaths and tens of thousands of asthma attacks each year.

    These tactics are especially insidious because research consistently shows that minority and low-income communities suffer disproportionately from the burning of fossil fuels and the impacts of climate change. The third U.S. National Climate Assessment, released in 2014, found:

    Climate change will, absent other changes, amplify some of the existing health threats the nation now faces. Certain people and communities are especially vulnerable, including children, the elderly, the sick, the poor, and some communities of color.

    In early 2018, EPA scientists published a study in the American Journal of Public Health that found people of color in the U.S. are exposed to more air pollution than white people are, with African-Americans exposed to the most. A number of other studies have documented the negative health effects of air pollution on minority and low-income communities. A joint report released in 2017 by the NAACP and the Clean Air Task Force found that natural gas facilities in particular are harmful to Black Americans:

    • [M]any African American communities face an elevated risk of cancer due to air toxics emissions from natural gas development: Over 1 million African Americans live in counties that face a cancer risk above EPA’s level of concern from toxics emitted by natural gas facilities.
    • The air in many African American communities violates air quality standards for ozone smog. Rates of asthma are relatively high in African American communities. And, as a result of ozone increases due to natural gas emissions during the summer ozone season, African American children are burdened by 138,000 asthma attacks and 101,000 lost school days each year.

    Blacks and Hispanics also suffer disproportionately from climate change impacts such as extreme weather. Just last year, Hurricanes Harvey and Maria devastated African-American and Latino communities in Houston and Puerto Rico.

    Polls have shown that nonwhite people in the U.S. are more concerned about climate change than white people are. A 2015 poll of African-Americans found that 60 percent of respondents ranked global warming as a serious issue, while a 2017 survey of Latinos found that 78 percent of respondents were worried about global warming.

    Surveys have also documented strong support among minority groups for clean energy solutions. A 2015 poll found that 66 percent of African-Americans believed that using more renewable energy would create new jobs, and 57 percent believed that shifting to clean energy would decrease their energy costs. A separate poll conducted in 2015 found that 84 percent of Latinos believed that the U.S. should mandate greater use of clean energy sources like solar and wind power.

    Clearly, minority communities understand the risks of climate change and want clean energy solutions to mitigate those risks.

    But API has chosen to partner with minority business groups to erode support for clean energy solutions and promote pro-fossil fuel arguments that would harm the very communities these organizations purport to represent. And, in a decision that demonstrates just how out of touch Explore Offshore is with minority communities, API recruited former Sen. Jim Webb (D-VA), a confederate apologist, to be a national co-chair.

    Newspapers in the Southeast and around the country should not be letting oil industry allies spread propaganda and claim to represent minority interests. Op-eds that more accurately represent Black and Latino aspirations would point out that these communities have the most to lose from expanded offshore drilling and the most to gain from a shift to clean energy.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Ryan Zinke’s Interior Department

    Journalists have uncovered a long list of the interior secretary’s questionable actions and controversies

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 6/28/18 to incorporate additional news reports.

    Interior Secretary Ryan Zinke’s multiple scandals have triggered at least 10 government investigations into his conduct plus requests for at least three more. They involve a number of issues including excessive travel expenditures, apparent coziness with industries affected by his department’s decisions, and potential violations of the Hatch Act, which prohibits federal employees from some types of political activity. Under his leadership, the Department of Interior (DOI) has been credibly accused of doing the bidding of dirty energy lobbyists, misappropriating government resources, discriminating against Native American employees, and censoring scientific reports. Even in an administration that may be the most unethical in modern history, Zinke’s corruption and managerial ineptness stand out.

    Journalists have documented numerous instances of questionable ethical behavior at DOI during Zinke’s 15 months at the head of the department. The following is an overview of original reporting on scandals and controversies at Zinke’s DOI:

    July 26, 2017, Anchorage Daily News: Zinke threatened to pull support for projects in Alaska after Sen. Lisa Murkowski voted “no” on Obamacare repeal. On July 26, Zinke called Alaska’s two senators, Lisa Murkowski (R) and Dan Sullivan (R), to inform them that Murkowski’s vote against repealing the Affordable Care Act jeopardized administration support for projects in Alaska, including expanding oil drilling. Sullivan called Zinke’s message “troubling,” and Murkowski told E&E News, “It was a difficult call.” The DOI’s inspector general opened an investigation into the incident, then dropped it in late August after the senators refused to discuss it with investigators. The Government Accountability Office also opened an investigation, but then dropped it in June 2018 because DOI did not cooperate, Politico reported. "Interior did not provide us with any information on the substance of the telephone calls. In light of this, we lack the requisite facts on which to base a legal opinion," Thomas Armstrong, GAO's general counsel, wrote to two House Democrats who requested the investiation last year.

    September 28, 2017, Politico/Wash. Post: Zinke gave a speech to a hockey team owned by a campaign donor, then chartered a $12,000 flight home. Zinke traveled to Las Vegas on June 26 to give a motivational speech to a hockey team at the behest of team owner Bill Foley. After the speech, Zinke flew on a charter flight that cost taxpayers over $12,000 to an airport near his Montana home, aboard a plane owned by oil and gas executives. An inspector general report released on April 16, 2018, found that Zinke and his aides failed to relay important details about the trip to ethics officers, including Foley’s role as one of Zinke’s largest campaign contributors and the fact that the speech was unrelated to Zinke’s work as interior secretary. According to Politico, Foley donated $7,800 to Zinke’s 2014 congressional campaign, while employees and political action committees associated with his financial services company donated another $166,860. The inspector general also found that the $12,000 charter flight “could have been avoided.”

    October 5, 2017, Politico: Zinke’s participation in a Republican fundraiser in the Virgin Islands raised ethics concerns. During what DOI labeled an official trip to the U.S. Virgin Islands, Zinke attended a fundraiser for the Virgin Islands Republican Party in March 2017. Donors paid up to $5,000 per couple for a picture with him. After concerns were raised, the Virgin Islands Republican Party reimbursed taxpayers for the trip.

    November 20, 2017, Politico: Zinke’s wife used Interior staff and resources to coordinate her travel with her husband’s. Lola Zinke relied on DOI staff to ensure her travel arrangements allowed her to accompany the interior secretary during some of his official events and trips, including ones to California, Alaska, Norway, and Greenland. “While the department says Lola Zinke paid her own way, the records show Interior used staff time to coordinate some of her activities while traveling with her husband,” Politico reported. One ethics expert called that “an ethically gray area.” Some ethics watchdogs are also concerned that Lola Zinke is using her access to high-level events to further her own political career; until recently, she served as campaign chair for a Republican Senate candidate, and she worked on the Trump campaign and transition teams. The DOI’s inspector general tried to investigate whether these actions and other travel arrangements by Ryan Zinke constituted an abuse or misuse of government resources, but the investigation was stymied “by absent or incomplete documentation for several pertinent trips and a review process that failed to include proper documentation and accountability,” according to a memo released on November 15.

    December 7, 2017, Politico: Zinke spent $14,000 on helicopter rides so he could attend a swearing-in and ride horses with Vice President Mike Pence. Zinke put taxpayers on the hook for a pair of helicopter trips that blurred the line between his professional and personal obligations. On June 21, he attended the swearing-in of his congressional replacement, Rep. Greg Gianforte (R-MT), then took an $8,000 helicopter ride to an emergency management exercise in West Virginia. On July 7, Zinke took a $6,250 round-trip helicopter flight from Washington, D.C., to Yorktown, VA, to guarantee he was back in time to go horseback riding with Pence and Sen. Roy Blunt (R-MO). The inspector general’s office declined to confirm an investigation into these specific helicopter rides, but spokesperson Nancy DiPaolo told CNN on December 8, “We are taking a comprehensive look at the secretary’s travel since he took office.”

    December 29, 2017, Newsweek: Zinke spent almost $40,000 in wildfire preparedness funds for a helicopter tour of Nevada. On July 30, days after firefighters managed to largely contain the Whittier Fire in California, Zinke used nearly $40,000 from wildfire preparedness funds to pay for a helicopter tour of Nevada that did not include any visits to fire zones. DOI initially told Newsweek the tour was “in full compliance of all federal regulations.” But after Newsweek provided Interior officials with documentation showing the tour was paid for with funds “earmarked for such uses as worker pay and to purchase equipment,” DOI admitted the helicopter tour “was charged to the account in error” and said it would pay for the ride from “a more appropriate account.”

    January 22, 2018, HuffPost: Zinke failed to disclose his shares in a firearms company and signed orders that could have benefitted the firearms industry. As nominee for interior secretary, Zinke neglected to inform the Office of Government Ethics that he retained 1,000 shares in PROOF Research, a rifle and weapons-parts manufacturer founded in Zinke’s hometown. Cabinet appointees are required to disclose all assets worth $1,000 or more. Although there is some dispute about the value of Zinke’s shares, HuffPost notes that Zinke’s long relationship with the company may have resulted in the company getting special access at Interior. Zinke provided consulting services to PROOF from 2011 to 2012. As interior secretary, he met with PROOF CEO Larry Murphy and a company lobbyist about a month after he was confirmed. Zinke also enacted policy changes -- such as rescinding the ban on lead ammunition and expanding hunting access at wildlife refuges -- that could benefit the firearms industry.

    February 1, 2018, Politico: Interior appeared to cave to pressure from MGM to stonewall a casino proposal backed by two Native American tribes. The Mohegan and Mashantucket Pequot tribes received indications from Interior officials in May 2017 that the department would clear the way for the tribes to build a casino in Connecticut, about 12 miles from MGM Resorts International’s nearly $1 billion casino complex in Massachusetts. But MGM launched an aggressive lobbying campaign to convince Interior’s political appointees to change course, including outreach to Zinke via multiple meetings and phone calls with two Nevada Republican lawmakers closely allied with MGM. MGM lobbyists were invited by Zinke for a social visit two weeks before the agency was to decide on the tribes’ request. MGM lobbyists also met with Deputy Interior Secretary David Bernhardt, whose former firm also lobbies for MGM. Bernhardt signed an ethics agreement barring him from “participating in matters involving his former employer,” according to ThinkProgress. On September 15, DOI informed the tribes that it would delay its decision, even though federal law requires it to decide yes or no within 45 days. Records obtained by Politico show that “career staffers were circulating what they labeled ‘approval’ letters just 48 hours before their political bosses reversed course and refused to either OK or reject the tribes’ application.” The DOI’s inspector general has opened an investigation into the incident.

    February 21, 2018, Mother Jones: Scientists resigned in protest after their agency violated ethical guidelines to give Zinke sensitive oil and gas research ahead of its public release. The head of the U.S. Geological Survey’s energy and minerals program, Murray Hitzman, resigned in protest on Dec. 17, 2017, after his agency bowed to pressure to provide Zinke with sensitive data about oil and gas deposits in Alaska before it was released publicly. The deputy associate director of the energy and minerals program also left the agency in part over pressure to violate ethical guidelines. Although DOI asserted its authority to see any scientific research the department produces, “numerous current and former Interior officials, however, say the department’s position raises serious ethical issues—particularly when it comes to energy and mineral assessments, which contain valuable economic data that have the potential to move markets,” Mother Jones reported. Rep. Betty McCollum (D-MN), the ranking member of the House Interior, Environment, and Related Agencies Subcommittee, asked DOI’s inspector general to investigate whether department officials committed any ethical violations in requesting the data.

    March 9, 2018, AP: Interior planned to spend nearly $139,000 to upgrade Zinke’s office doors. Interior officials approved a contract to renovate “three sets of double doors in the secretary’s office, including two doors that open onto a corner balcony with a spectacular view of the Washington Monument and the National Mall,” The Associated Press reported. Though Zinke scoffed at questions about the excessive price of the renovations during a Senate hearing on March 13, two days later he told the House Committee on Natural Resources that he negotiated the price down to $75,000. Despite this, House Oversight Chairman Trey Gowdy (R-SC) sent Zinke a letter on March 22 asking for a briefing “on the need to replace the doors” and asking for “details on the acquisition process, bidding and receipts,” according to Reuters.

    March 11, 2018, USA Today: Zinke’s trip to Pennsylvania to announce $56 million in grants during a close campaign may have violated the Hatch Act. Toward the end of a tight campaign for Pennsylvania’s 18th congressional district between Democrat Conor Lamb and Republican Rick Saccone, Zinke went to nearby East Bethlehem to announce $56 million in grants to clean up abandoned mining sites in the area. The entire event “had the feel of a hastily arranged news conference/town hall meeting/political opportunity,” according to the local Observer-Reporter. Saccone was among the politicians present, while his challenger did not attend. The U.S. Office of Special Counsel is weighing a request to investigate whether Zinke’s trip was designed to benefit Saccone politically.

    March 15, 2018, AP: Zinke stacks wildlife-trade advisory board with trophy hunters. Zinke appointed trophy hunters, including some with direct ties to the Trump family, to an advisory board tasked with rewriting federal rules to allow the importation of body parts from slain African elephants, lions, and rhinos. The Associated Press reported, “A coalition of more than 20 environmental and animal welfare groups objected that the one-sided makeup of the council could violate the Federal Advisory Committee Act, which requires government boards to be balanced in terms of points of view and not improperly influenced by special interests.” Most board members belong to hunting clubs or the National Rifle Association, and one member co-owns a private hunting reserve with Donald Trump Jr. and Eric Trump. The Trump administration officially lifted a ban on importing elephant parts from Zimbabwe and Zambia on March 1.

    March 21, 2018, Politico: Zinke had a security detail during his two-week vacation in Greece and Turkey. Ryan and Lola Zinke’s two-week vacation in Greece and Turkey to celebrate their 25-year wedding anniversary also included a security detail, according to records obtained by Politico. Besides these bare facts, the public still does not know important details about this arrangement including “exactly how many security personnel accompanied the couple, who paid for them, how much they cost or whether they traveled with Zinke and his wife, Lola, for the entire trip,” Politico reported.

    March 26, 2018, Wash. Post: Zinke filled a new outdoor recreation advisory panel with members who could benefit from DOI decisions. At the urging of industry representatives, Zinke established the “Made in America” Outdoor Recreation Advisory Committee last November and appointed “officials representing companies with National Park Service contracts, such as those in the hospitality sector, as well as those from the manufacturing, fishing, boating and all-terrain-vehicle industries,” according to The Washington Post, which obtained records about the committee via the Freedom of Information Act. Two of Zinke’s nominees to the panel were flagged by Interior staffers as having potential conflicts of interest because their companies hold some of the National Park Service’s largest concessions contracts, but they were appointed anyway. 

    March 27, 2018, Politico: Florida’s offshore drilling exemption may have been intended to benefit Gov. Rick Scott’s Senate campaign. On January 4, 2018, Zinke announced a controversial proposal to allow offshore drilling in many new coastal areas, including off the coast of Florida. Five days later, Zinke exempted Florida from the expanded drilling plan after a supposedly spur-of-the-moment encounter in the Tallahassee airport with Florida Gov. Rick Scott. But records reviewed by Politico in March “showed that top officials from the offices of both Scott and the Interior secretary were in regular contact for several days leading up to the sudden announcement, contradicting the supposed spontaneous event that portrayed Scott as protecting Florida’s environment.” According to The Washington Post, “The whole episode seems to have been designed to demonstrate Mr. Scott’s power and influence, by having him appear to summon the interior secretary to his state and bring him to heel in an afternoon.” Scott announced his Senate candidacy on April 9, 2018. The next day, CNN reported the U.S. Office of Special Counsel is investigating whether Zinke’s Florida announcement violated the Hatch Act.

    March 28, 2018, Talking Points Memo: Zinke’s mass reassignment of career Interior employees may have violated federal anti-discrimination laws. Last July, Zinke initiated the reassignment of 35 Senior Executive Service members at DOI, of which 27 were ultimately transferred. Many were told to “either accept a new placement on the other side of the country or in a role unrelated to their background, or leave the agency,” according to Talking Points Memo. The DOI’s inspector general concluded the reassignments occurred “without a written plan or clear criteria, and without consulting with the departmental leadership,” which created the perception that staff were reassigned for “political or punitive reasons.” Because a third of those reassigned are Native American, DOI may have violated federal anti-discrimination laws, as well as its own Indian Preference rules, as TPM later reported. Zinke has reportedly told senior staff that diversity is not important. After a congressional hearing in March, he was also accused of racial insensitivity for responding “Oh, konnichiwa” to Rep. Colleen Hanabusa (D-HI) after she shared the experience of two of her grandfathers who were held in internment camps during World War II.

    April 6, 2018, Reveal: National Park Service deletes climate change from months-delayed report on sea-level rise. “National Park Service officials have deleted every mention of humans’ role in causing climate change in drafts of a long-awaited report on sea level rise and storm surge,” according to an investigation conducted by The Center for Investigative Reporting and published on its Reveal website. DOI oversees the National Park Service. Cat Hawkins, the head of the National Park Service’s climate change response program, made the deletions, in possible violation of Interior rules prohibiting political appointees from influencing scientific and scholarly activities. The report was also delayed for 10 months, which hindered park managers’ ability to access the latest research about how to mitigate the effects of extreme weather and sea-level rise on their parks. Zinke told the House Committee on Natural Resources in March, “I didn’t change a paragraph — a comma — in any document and I never would.” DOI’s inspector general is investigating the matter.

    April 16, 2018, HuffPost: Oil industry rep uses perch on DOI advisory group to push “wish list” of regulatory rollbacks. Under Zinke, advisory groups at DOI have been packed with industry representatives who want looser regulations. Kathleen Sgamma, president of the Western Energy Alliance (WEA), a lobbying group that represents 300 oil and gas companies, chairs one such group, which is tasked with recommending how Zinke should manage federal lands for fossil fuel development. The group’s recommendations, which included regulatory rollbacks that had been on WEA’s wish list for years, was initially drafted by Tripp Parks, WEA’s head of government affairs. According to HuffPost, “A document obtained under the Freedom of Information Act reveals that Parks created the draft recommendations one day before Sgamma circulated them to committee members overseeing the working group.” The Sierra Club’s legal director told HuffPost, “It’s a very clear instance of regulatory capture.”

    June 13, 2018, Wash. Post: DOI canceled a study of the health effects of mountaintop-removal coal mining with little justification, the department’s inspector general found. After DOI last August halted a major public health study being conducted by the National Academies of Science on the impacts of surface coal mining on nearby residents, Rep. Raúl Grijalva (D-AZ) sent two letters to Zinke requesting information about the stoppage. Grijalva received no answer, so he requested an investigation by the DOI’s inspector general, which then found that “Departmental officials were unable to provide specific criteria used for their determination whether to allow or cease certain grants and cooperative agreements.” Records obtained by Pacific Standard show that before DOI stopped the study, Deputy Assistant Secretary Katharine MacGregor “had no fewer than six meetings with the most powerful mining players in the country. In both April and May of 2017, she met with the National Mining Association. In March and June, meanwhile, she met with Arch Coal, a long-time practitioner of mountaintop removal mining in Appalachia.”

    June 19, 2018, Politico: Zinke and the chairman of Halliburton could both benefit from a proposed real-estate deal in Montana. A foundation created by Zinke is helping to pave the way for a large commercial development that is backed by David Lesar, the chairman of energy-services giant Halliburton. According to Politico, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation -- established by Zinke and currently run by his wife Lola -- agreed to allow 95 Karrow LLC, the Lesar-backed entity, to build a parking lot on land that had been donated to the foundation for creation of a park. The Zinkes also personally own land that's adjacent to the proposed development, potentially making that land much more valuable if the proposed development deal were to go through. The deal also raises ethical concerns because Halliburton’s business could be substantially affected by decisions made by DOI. Zinke met with Lesar and the project’s other developers at Interior headquarters last year, Politico reported on June 21. Lesar and Zinke have had a relationship for years -- Lesar and his wife donated $10,400 to Zinke’s first House campaign in 2014. On June 28, DOI's Office of Inspector General announced that it will investigate the matter.

    June 26, 2018, Reuters: Zinke’s promotion of Trump's campaign slogan may have violated the Hatch Act. During a meeting of the Western Governors Association on June 26, Zinke tweeted a photo of one of his socks, which was emblazoned with Trump’s face and his campaign slogan “Make America Great Again.” Zinke deleted that tweet and then posted a follow-up tweet that crossed out “Make America Great Again” yet still showed Trump’s face -- and then he deleted that one too. Those tweets may have violated the Hatch Act, which prohibits some forms of political activity by federal employees, Reuters reported. The U.S. Office of Special Counsel announced in March that because Trump has confirmed his candidacy for reelection, federal employees are prohibited while on duty from wearing or displaying items with the phrase “Make America Great Again” or non-official pictures of Trump.

    Ted MacDonald contributed to this post.

  • Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more than on the other major TV networks combined

    Like other Trump officials, Zinke heavily favors the president's favorite network

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined, Media Matters has found. And for the last nine-plus months, as Zinke has been increasingly dogged by scandals, he has not given interviews to any major channels other than Fox networks.

    In exhibiting a clear preference for Fox News during his 13-plus months in office, Zinke is following the same pattern as many of President Donald Trump’s other cabinet officials and top aides, including Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.

    Zinke has gotten soft treatment on Fox News. During his interviews, the network's hosts and journalists rarely asked about his scandals. Instead of confronting him with tough questions, they let him peddle Trump administration talking points and trumpet brand-burnishing policies such as “Bring Your Dog to Work Day.” 

    Zinke appeared on Fox News 13 times and other major networks three times since he took office

    Zinke gave 13 interviews to Fox News and one each to CNN, MSNBC, and CBS. From March 1, 2017, when Zinke was sworn in, to April 17, 2018, Zinke appeared on Fox News 13 times. He granted only one on-air interview apiece to the other major cable news networks, CNN and MSNBC. On broadcast TV, Zinke appeared only on CBS; he gave no interviews to ABC or NBC.

    Zinke appeared most often on Fox & Friends, a show that shapes Trump’s decision-making. Here are all of Zinke's appearances on Fox News during his time as interior secretary:

    Fox & Friends’ interviews with Zinke were good examples of how he was treated across the network. When the hosts were not feting him for his Navy Seal service or lauding him for enacting Trump's deregulatory agenda, they allowed Zinke’s statements on policy to go unchallenged. Zinke's September 20 appearance on Fox & Friends stands out for its breeziness. Host Brian Kilmeade accompanied Zinke on a tour of the Statue of Liberty National Monument and neglected to ask the secretary about a controversial recommendation Zinke had made just days earlier to shrink four national monuments, including Bears Ears and Grand Staircase-Escalante in Utah.

    Here are Zinke's appearances on major networks other than Fox:

    On cable business news networks, Zinke appeared on Fox Business seven times and CNBC once

    Zinke’s preference for Fox extended to the Fox Business Network, which he has appeared on seven times, compared to once on rival CNBC. Fox Business, like Fox News, regularly echoes Trump administration talking points and attacks the administration's perceived enemies. Fox Business host Lou Dobbs even has the ear of the president, who has invited Dobbs to participate in senior-level meetings via phone.

    Here are Zinke's appearances on Fox Business programs:

    Zinke's sole appearance on CNBC was on Squawk Box on June 29, 2017

    Zinke appeared only on Fox News and Fox Business after becoming embroiled in scandals

    Zinke started getting a notable amount of bad press last summer after an article published on July 26 revealed that he tried to strong-arm Sen. Lisa Murkowski (R-AK) into voting to repeal the Affordable Care Act. Since then, Zinke, like Pruitt and others in Trump's cabinet, has been at the center of numerous scandals involving excessive travel expenses, favors for donors, and undisclosed financial ties to companies that could benefit from his agency’s decisions.

    All of the TV interviews Zinke did with networks other than Fox or Fox Business happened prior to July 26, 2017, after which point his controversies began generating significant media attention.

    Once scandals cropped up, Zinke retreated fully to his safe space. For more than nine months now, Zinke has not granted a single interview to any major TV network other than Fox News or Fox Business.

    Fox News covered a key Zinke travel scandal less than CNN and MSNBC

    On September 28, The Washington Post and Politico reported that Zinke spent more than $12,000 of taxpayer funds to charter a flight from Las Vegas to near his Montana home on a plane owned by oil and gas executives. Commercial flights between the airports run daily and cost as little as $300, the Post reported. Zinke's jaunt was widely reported across cable news the week after the story broke, but more widely on MSNBC and CNN than on Fox.

    From September 28 to October 4, MSNBC ran 27 segments that mentioned Zinke’s travel, while CNN ran 23. The networks' hosts, correspondents, and guests usually brought up Zinke’s travel scandal during wider conversations that included mention of other cabinet members' extravagant travel.

    During the same period, Fox News ran 12 segments about Zinke’s travel -- roughly half as many as each of the other cable news networks. Most of Fox's mentions of Zinke's travel were news alerts restating basic facts from the Post article. When Fox News hosts and correspondents discussed the story on air, they usually downplayed or excused the scandal. For example, on America’s News Headquarters on September 29, White House Correspondent John Roberts said that Zinke was “taking The Washington Post to task” before airing Zinke’s defense for taking private flights. Later in the show, host Sandra Smith remarked, “Zinke makes a fair point,” and noted that he got approval for other controversial flights he took on government planes.

    On April 16, 2018, the Interior Department’s (DOI) inspector general released a report that found Zinke's $12,375 charter flight "could have been avoided." Zinke took the chartered flight so he would have time in his schedule to give a motivational speech to a hockey team owned by a major donor to Zinke's former congressional campaign. The speech did not mention Zinke's work at the Department of Interior. The inspector general’s report concluded, "If ethics officials had known Zinke’s speech would have no nexus to the DOI, they likely would not have approved this as an official event, thus eliminating the need for a chartered flight. Moreover, had ethics officials been made aware that the Golden Knights’ owner had been a donor to Zinke’s congressional campaign, it might have prompted further review and discussion."

    Kevin Kalhoefer contributed research to this report. Charts by Sarah Wasko.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ media to find Zinke’s on-air TV appearances from the date he was sworn in as secretary of the interior on March 1, 2017, to April 17, 2018: “Zinke OR Zinky OR Interior Secretary OR Secretary of the Interior OR Secretary of Interior.” We used the same terms to search cable news networks’ coverage of Zinke’s travel controversy from September 28 to October 4, 2017.

  • Don't believe the right-wing lie that auto fuel-economy standards make cars more dangerous

    WSJ and SFC also push false notion that strong fuel-economy standards kill people

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    On the heels of Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt’s announcement this month that his agency will weaken the 2012 vehicle fuel-economy standards set by the Obama administration, The Wall Street Journal published an op-ed celebrating the rollback and arguing that President Barack Obama's standards would have led to more vehicle crash fatalities. Other news outlets, both right-wing and mainstream, have also published pieces pushing the message that ambitious fuel-economy rules kill people. But it’s an unsupported claim based on decades-old data. More recent research has found that strengthening the standards can actually improve road safety and save lives.

    WSJ and other outlets push outdated claim that efficient, lightweight cars lead to more fatalities

    On April 2, Environmental Protection Agency (EPA) head Scott Pruitt announced his intention to revise the Obama-era Corporate Average Fuel Economy (CAFE) standards, which would have required new cars and light trucks sold in the U.S. to get an average of 54.5 miles per gallon by 2025. In doing so, he ignored demands from many states, environmental groups , and consumer protection organizations to keep the Obama-era standards in place.

    Two days later, The Wall Street Journal published an op-ed titled “Coffee Won’t Kill You, But CAFE Might,” written by Sam Kazman, who's identified under the piece as "general counsel of the Competitive Enterprise Institute." The Journal failed to note that the Competitive Enterprise Institute (CEI) has funders with an economic interest in fuel-economy rules: the Alliance of Automobile Manufacturers and auto companies like Ford and Volkswagen; the American Petroleum Institute and oil companies like ExxonMobil; and the Koch brothers

    "CAFE kills people by causing cars to be made smaller and lighter," Kazman asserted. To make this point, he relied on one study published in 1989 and another study from 2002 that analyzed 1993 data. Kazman wrote

    A 1989 Harvard-Brookings study estimated the death toll [from CAFE standards] at between 2,200 and 3,900 a year. Similarly, a 2002 National Academy of Sciences study estimated that CAFE had contributed to up to 2,600 fatalities in 1993. This was at a relatively lenient CAFE level of 27.5 miles per gallon. Under what the Obama administration had in store, CAFE would soon approach levels twice as stringent.

    After citing these outdated studies, Kazman tried to make the findings seem relevant today:

    Advocates of stringent standards claim that automotive technologies have advanced since that 1992 court ruling, making vehicle mass less significant. But the basic relationship between size and safety has not changed. The Insurance Institute for Highway Safety, which closely monitors crashworthiness, still provides the same advice it has been giving for years: “Bigger, heavier vehicles are safer.”

    Other news outlets have also given industry-friendly voices a platform over the past two weeks to claim that CAFE standards boost fatalities, often citing the same outdated research and CEI staffers. These outlets include: the San Francisco Chronicle, which published an op-ed by CEI senior fellow Marlo Thomas; the Washington Examiner, The Epoch Times, and the Media Research Center, which published pieces by their own contributors; and conservative websites Townhall and CNSNews.com, which published versions of the same piece by Paul Driessen, a senior policy analyst at the oil industry-funded Committee For A Constructive Tomorrow.

    Latest research undermines claim that CAFE has increased road fatalities

    The National Academy of Sciences revised its view in 2015. The arguments from Kazman and others hinge on a 2002 study by the National Academy of Sciences (NAS), which analyzed deaths in 1993 -- a 16-year-old study based on 25-year-old data. Basing their claims on such dated information is highly questionable; automotive safety technology and design have advanced substantially in the past quarter century.

    Also, the 2002 NAS study included an appendix with a dissent by two of the report’s authors who argued, “The relationship between fuel economy and highway safety is complex, ambiguous, poorly understood, and not measurable by any known means at the present time.” As such, the two wrote, the study's conclusions on safety were “overly simplistic and at least partially incorrect.”

    Kazman and his fellow CAFE critics also ignored how the government adjusted rules to improve safety after the 2002 study was released, and they neglected to mention a more recent 2015 National Research Council study. The 2002 NAS study recommended tying fuel-economy goals to vehicle attributes such as weight, and the federal government implemented these recommendations in 2009. By 2015, researchers concluded that these changes had yielded appreciable benefits to highway safety.

    As a February 12, 2018, Bloomberg article explained:

    The [2002 NAS] study recommended several changes to the efficiency regulations, including basing fuel economy on an attribute such as vehicle weight. That would mitigate an incentive for automakers to sell smaller, fuel-sipping cars to offset sales of gas-guzzling trucks.

    That change was made in 2009, when NHTSA [the National Highway Traffic Safety Administration] began tying fuel economy targets to a vehicle’s "footprint," the area between an automobile’s four wheels.

    In 2015, the academy released a new study that concluded the change to a footprint measurement had satisfied many of its safety concerns.

    From a press release describing the 2015 study conducted by the National Research Council, the principal operating agency of the National Academy of Sciences: “Manufacturers are likely to make cars lighter in their efforts to improve fuel economy. The most current studies support the argument that making vehicles lighter, while keeping their footprints constant, will have a beneficial effect on safety for society as a whole, especially if the greatest weight reductions come from the heaviest vehicles, the report says.” Still, researchers recommended that NHTSA monitor and mitigate safety risks as automakers transition to lighter cars.

    The Insurance Institute for Highway Safety supported Obama's CAFE rules. Kazman also cited the Insurance Institute for Highway Safety as he tried to argue that Obama-era fuel-economy rules were dangerous. But a spokesperson for the institute, Russ Rader, said that it supported the Obama plan. "The Obama-era changes to the rules, essentially using a sliding scale for fuel economy improvements by vehicle footprint, addressed safety concerns that IIHS raised in the past," Rader told Bloomberg in February. 

    A 2017 study found that CAFE standards can cut down on deaths. Research released last year found that fuel-economy standards could actually decrease fatalities. The 2017 study on pre-Obama CAFE standards, conducted by the National Bureau of Economic Research, concluded that "on net CAFE reduced fatalities.” The Washington Post summed it up with this headline: "Scientists just debunked one of the biggest arguments against fuel economy standards for cars." The Post article explains how lighter cars might lead to fewer deaths:

    Say you observe a crash between two SUVs, both around the same size. If you downsize one of those vehicles to a Smart car, the chance of its passengers being injured or killed may increase. On the other hand, if you downsize both vehicles, the overall risk of fatality might actually become smaller than it was to begin with.

    The researchers argue that, in the past, critics have only examined the effects of reducing an individual vehicle’s weight and not the standards’ overall effects on all vehicles in circulation — an important distinction.

    […]

    “I think one of the findings of this study is that these [safety] concerns have been drummed up as the reason to get rid of this standard,” [study coauthor Kevin] Roth said. “We’re essentially showing that these concerns are probably overblown.”

    Another coauthor of the study said that the safety benefits on their own are a good argument for maintaining fuel-economy standards, even without considering environmental benefits.

    Because the science underpinning vehicle efficiency and safety is complex, industry-aligned organizations such as CEI are able to cherry-pick and manipulate specific data to meet their predetermined conclusions. For those who want to obtain a comprehensive understanding of vehicle efficiency standards and their myriad benefits, there are many useful resources, including a 2012 report jointly produced by the EPA and NHTSA, which details how the agencies took safety into account as they formulated the CAFE standards that the Trump administration intends to roll back.

  • How Scott Pruitt's EPA is attacking journalists and stifling the media

    EPA takes up Trump’s war on the press by insulting media outlets, withholding information, and flouting public records requests

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 5/23/18 to incorporate additional news reports.

    Since Scott Pruitt took the helm of the Environmental Protection Agency in early 2017, the EPA has consistently refused to release basic information, blocked reporters from attending agency events, and attacked journalists and outlets whose coverage it didn't like. This antagonistic stance toward the media mirrors President Donald Trump’s unprecedented war against the press, which Media Matters has chronicled.

    Seeking a reset after a year of the agency’s attacks and obfuscation, the Society of Environmental Journalists (SEJ) sent a letter to the EPA’s press office in January in the hopes of improving journalists’ access to EPA information and "begin[ning] a conversation about journalists’ basic needs." The letter made five requests, which the group summarized on its website:

    1. Respond to inquiries in a meaningful and timely manner, arranging interviews with subject matter experts.
    1. Distribute all press releases and advisories, to all who request them, not just to a select audience.
    1. Hold open press briefings on significant news. Invite all regular beat reporters to in-person briefings held at EPA headquarters; provide web conferencing and teleconference access for all interested reporters outside the Washington area.
    1. Reinstate the practice of publishing a weekly list of the EPA administrator’s scheduled public appearances.
    1. Resume the practice of publishing an up-to-date calendar of all the EPA administrator’s meetings — not just public events.

    The EPA failed to respond to SEJ’s letter -- or to a follow-up inquiry -- so the group released the letter publicly in March. SEJ sent the EPA another letter on March 30 calling on the agency to “answer reporters' questions directly, rather than referring them to published articles by their favored media," as summarized on the SEJ website.

    Here are more than 20 examples of Pruitt's EPA assailing the press or frustrating journalists' efforts to cover the agency's actions.

    EPA withholds Pruitt’s schedule from the press. Former EPA Administrator Gina McCarthy, who headed the agency under President Barack Obama from 2013 to early 2017, shared her schedule on the EPA website every day, but Pruitt, like many other members of Trump's cabinet, withholds basic information about his activities. According to Politico, the EPA has refused “to provide schedules or advisories of his upcoming meetings, confirm his attendance at specific events, or say what city he plans to be in on a given day." As a result, news outlets and watchdog groups have filed multiple Freedom of Information Act (FOIA) requests and lawsuits to obtain his calendars. When the EPA has eventually responded and released information about Pruitt's schedule, it has generally been bare-bones, partially redacted, or months late.

    EPA spokesperson: “Pruitt does not want open press." While coordinating logistics for a roundtable discussion Pruitt held at the University of North Dakota with the state's senior senator, John Hoeven (R), and governor, Doug Burgum (R), EPA spokesperson Jahan Wilcox asked that reporters not be permitted to attend, E&E News reported. Hoeven had wanted to include media, but Wilcox wrote to Burgum’s staffers that “most importantly Pruitt does not want open press." After being informed that reporters had already been invited to the last 15 minutes of the event, Wilcox insisted, “We can't have anything open."

    EPA spokesperson called police on North Dakota reporters trying to cover Pruitt event. EPA spokesperson Wilcox threatened to call the police on two reporters from the Grand Forks Herald who were attempting to cover Pruitt’s August 9 visit to the University of North Dakota. The Herald reported that after Wilcox made his threat, “A UND Police officer then arrived to insist the building and its grounds were private property before demanding the reporters move away from the center's front door. … The EERC is not private property and is owned by UND."

    EPA asked radio host not to take listener calls during interview with Pruitt. During his August 9 visit to North Dakota, Pruitt sat for a joint interview with Gov. Burgum, conducted by local talk radio host Scott Hennen. Hennen normally takes listener calls during his show, but documents obtained by E&E News show that EPA spokesperson Wilcox asked him not to during the Pruitt interview, and Hennen acquiesced.

    EPA terminated funding for a nonprofit newspaper after it reported that Trump's budget cuts would hurt the Chesapeake Bay. The Bay Journal, a nonprofit newspaper that covers environmental issues in the Chesapeake Bay region and reaches approximately 100,000 readers, has been partially funded by the EPA since 1991. Last June, the paper reported that Trump's proposed budget would slash funding for Chesapeake Bay programs and harm restoration efforts. In August, the EPA abruptly canceled a previously approved $325,000 grant to the paper due to a “shift in priorities." The Bay Journal requested records pertaining to the termination, which EPA failed to produce, so the paper sued. Under pressure from Maryland's Democratic senators, the EPA restored the Bay Journal’s funding in March.  

    EPA attacked NY Times reporters in press release over pesticide story. On August 18, The New York Times published a story detailing how the EPA disregarded the advice of agency scientists by refusing to ban a harmful pesticide after Pruitt met with farming industry executives and told them he was listening to their pleas. Three days later, the EPA issued a press release attacking the story and accusing the reporters, Eric Lipton and Roni Caryn Rabin, of reporting "false facts" and omitting "inconvenient facts." Though the EPA did not dispute any of the story’s specific factual claims, the press release also stated that "the New York Times never lets the truth get in the way of a good story."

    EPA attacked AP reporter in press release over toxic-site story. On September 2, The Associated Press published a story on toxic sites flooding in the wake of Hurricane Harvey, which Washington Post media critic Eric Wemple later declared to be "factually sound." But the EPA issued a press release criticizing the story and attacking the credibility of the AP and Michael Biesecker, one of the reporters who wrote it. "Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story," the agency’s release read. The press release also included a statement from EPA spokesperson Liz Bowman that accused the AP of attempting to “mislead Americans” by “cherry-picking facts.” To bolster its attack on Biesecker and the AP, the release cited a Breitbart News article. 

    EPA dropped AP reporter from its email list and criticized him for not opening positive emails about Pruitt. The EPA had been unhappy with AP reporter Biesecker even before he published his story about toxic site flooding after Harvey. When The Washington Post's Wemple asked the EPA about its ongoing conflict with Biesecker, an agency official said that the EPA had removed Biesecker from its master email list, explaining, “We don’t think he’s a trustworthy reporter.” An EPA official also told the Post that the agency monitored which journalists opened its emailed press releases: “We are able to see who opens our emails,” the official said. “Michael [Biesecker] very rarely opens a positive story about [EPA Administrator] Scott Pruitt. He only opens stories where he tries to create problems.”

    EPA warned employees against leaking to the press. The EPA required employees to attend training sessions that warned them of the dangers of leaking sensitive information to the media, The Associated Press reported. During the mandatory training, employees were given a fact sheet that detailed how leaks have harmed America in the past and warned, "Enemies of the United States are relentless in their pursuit of information which they can exploit to harm US interests."

    EPA spokesperson misled NY Times reporter. In a talk at Yale, New York Times climate reporter Lisa Friedman recounted an instance in October when an EPA spokesperson gave her inaccurate information. Per the Yale Daily News, Friedman "said a spokesman for the EPA disputed the claim that EPA Administrator Scott Pruitt planned to announce the decision [to roll back the Clean Power Plan] in Kentucky with Senate Majority Leader Mitch McConnell, R-Ky. The spokesman told her that 'it was not accurate' to say that Pruitt was going to make such an announcement.” Friedman then told the audience, “Except for it was absolutely accurate, and Fox News was invited.” Friedman also said, “Covering the EPA is like covering the CIA. It is so secretive. It is so difficult even to get basic information.”

    EPA accused NY Times reporter of being “biased” and “writing elitist click bait.” When Times reporter Lipton sent detailed questions to the EPA about the agency loosening regulations on toxic chemicals, EPA spokesperson Bowman refused to answer his queries. Instead, she sent a caustic comment by email: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist click bait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.” Lipton quoted her comment in his article.

    EPA refused to confirm basic facts to NY Times reporter, then accused him of stealing from other news outlets. The Washington Post's Wemple reported further details on Lipton's back-and-forth with the EPA about his story on toxic chemical regulations. Lipton asked EPA spokesperson Bowman to confirm reports that Michael Dourson, Trump's nominee to head the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention, began working at the EPA before being confirmed by the Senate. Bowman referred Lipton to stories published by USA Today and E&E News, which Lipton took as confirmation. Then EPA spokesperson Wilcox jumped into email chain, interjecting, “If you want to steal work from other outlets and pretend like it’s your own reporting that is your decision.” After Lipton explained to both spokespersons that basic fact-checking is critical to avoiding “Fake News,” Wilcox, ccing USA Today’s and E&E News’ reporters, replied to Lipton, “Adding the two outlets who you want to steal their work from to this email.”

    EPA had police remove reporter from Pruitt event in Iowa. Ethan Stoetzer, a journalist with InsideSources Iowa, never received a response after trying repeatedly to contact the EPA to RSVP for a December 1 event where Pruitt would be speaking at a cattle company headquarters in Iowa. The event was invite-only, but media were permitted to attend. According to his reporting, Stoetzer showed up to the event site and was initially allowed to enter the press booth. But then he “was approached by a Story County Sheriff’s Deputy, as well as several staff members of both the EPA and Couser Cattle Company, who did not give their names when asked, and was told that he had to leave the premises.” He reported that other members of the media who had not RSVP’d were allowed to remain at the event. EPA spokesperson Wilcox did not reply to repeated questions about why Stoetzer was forced off the premises.

    EPA hired Republican opposition-research firm to conduct "war room"-style media monitoring. The EPA awarded a no-bid contract worth $120,000 to an opposition-research firm, Definers Corp, that not only has deep connections to the Republican establishment, but is also tied to a research group that had been “looking for information that could undermine employees who had criticized the E.P.A.,” as The New York Times reported. Under the contract, Definers would provide the EPA with “‘war room’-style media monitoring, analysis, and advice," Mother Jones reported. The controversial contract was rescinded after media reports led to political outcry.

    EPA misled press about Pruitt's travel, then stonewalled. After journalists reported in February 2018 on Pruitt’s exorbitant travel expenses, EPA Node Menu spokesperson Wilcox initially told Politico that Pruitt had received a blanket waiver to travel first or business class. But a spokesperson for the General Services Administration, which oversees rules about officials' travel, told Politico that it does not issue blanket waivers. Wilcox then changed his story and said that Pruitt submits a request for a waiver for each trip. Refusing to answer further questions about Pruitt’s travel, Wilcox directed reporters to use FOIA to request additional information, "a process that can take months or years," Politico noted.

    EPA to reporters: You'll have to wait a year for responses to your FOIA requests. The EPA has been slow in responding to FOIA requests about Pruitt's office from media organizations and other groups, according to an analysis by the Project on Government Oversight. The agency had closed only about 17 percent of records requests related to Pruitt’s activities as of February, Politico reported. This aligns with the anecdotal stories of journalists who, when not ignored by the EPA, were informed that it would take a year to receive responses to their records requests. CNBC reported in February on a lawsuit filed against EPA alleging the agency "has systematically refused to document 'essential activities' under Pruitt, and higher-ups are creating a culture in which career employees are discouraged from creating written records."

    EPA tried to prevent news outlets from covering Pruitt’s announcement of vehicle efficiency rollbacks. After granting Fox News permission to cover Pruitt’s announcement that the agency would be revising Obama-era vehicle emissions and mileage standards, EPA officials tried to stop other television networks from reporting on the event. As CNN reported on April 3, “EPA had attempted to allow television camera access to Fox News without informing the other four networks: CNN, ABC, NBC and CBS. Fox alerted the networks and a pool was established allowing networks equal access to the event.” EPA public affairs officials also made little effort to inform other journalists about the event. According to CNN, “There were several journalists [at the event], including from The New York Times, Bloomberg and ABC News, according to one reporter in attendance, who added that it sounded like many of the reporters were notified of the event individually just before it took place and ran over. EPA did not send a wide notice of the event to the agency press list.”

    Pruitt has used multiple email addresses, which could hamper fulfillment of FOIA requests by media outlets and others. After learning that Pruitt uses three secret EPA email addresses in addition to his official email address, Sens. Jeff Merkley (D-OR) and Tom Carper (D-DE) asked the EPA’s inspector general on April 10 to investigate if Pruitt “may be withholding information from the public in violation of valid FOIA requests.” On May 2, the inspector general said his office plans to open an investigation into whether the EPA is violating the Federal Records Act.

    EPA press office engaged in “questionable activities” that may have violated federal rules, Sierra Club alleged in a lawsuit. Via a Twitter thread posted on April 20, Sierra Club attorney Elena Saxonhouse announced that her group had sued the EPA for failing to provide public records related to the activities of the agency’s Office of Public Affairs. Saxonhouse alleged that the office had engaged in a number of “questionable activities,” which included “creating a right-wing media echo chamber for Pruitt,” “contracting with a firm whose stated goal is to take down Democrats,” and reportedly working to secretly place anti-Paris climate accord op-eds in newspapers, among other things. Sierra Club requested the records to determine if these actions violated rules barring the use of agency money for "self-aggrandizement," "purely partisan" communications, and "covert propaganda." The EPA was recently forced to turn over more than 24,000 pages of documents to the Sierra Club after losing a previous FOIA lawsuit to the organization.

    Pruitt aides have slowed FOIA releases so they can increase vetting of records requests related to his actions. “Top aides to Scott Pruitt at the Environmental Protection Agency are screening public records requests related to the embattled administrator, slowing the flow of information released under the Freedom of Information Act — at times beyond what the law allows,” Politico reported on May 6. Based on internal emails obtained by the outlet, the EPA’s political appointees also reprimanded career officials who released public records without letting Pruitt’s aides screen them first. Although other administrations have also requested that political aides be allowed to screen certain releases before they are made public, a FOIA expert quoted by Politico said, “This does look like the most burdensome review process that I've seen documented."

    EPA blocked AP, CNN, E&E News, and Politico from attending a summit on water contaminants and had an AP reporter physically removed from the building. “The Environmental Protection Agency temporarily barred journalists and the public from a national summit Tuesday addressing toxic chemicals contamination in drinking water, a week after top agency officials' effort to delay publication of a study on those chemicals came to light,” Politico reported on May 22. When an AP reporter asked to speak with public affairs personnel to learn why the outlet was barred from the event, “the security guards grabbed the reporter by the shoulders and shoved her forcibly out of the EPA building,” AP reported. Although the EPA relented after news of the incident spread and allowed the press to cover the second half of the event on May 22, the agency still blocked reporters from covering the subsequent day of the summit on May 23.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Scott Pruitt's EPA

    Journalists have uncovered a long list of controversies during Pruitt's time in office

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & EVLONDO COOPER

    This post was updated on 4/24/18 to incorporate additional news reports.

    The Trump presidency has been called the most unethical in modern history, with its scandals continuously dominating the news cycle. And the questionable ethical behavior extends far beyond the White House to cabinet members and the departments and agencies they oversee, including the Environmental Protection Agency.

    Journalists covering the EPA have unearthed a litany of scandals, conflicts of interest, extravagant expenditures, and ethically dubious actions involving administrator Scott Pruitt and other politically appointed officials. Here is an overview of the reporting on ethical scandals at Pruitt’s EPA, starting a week after he was sworn in and continuing up to the present:

    February 24, 2017, KOKH: Pruitt lied to senators about his use of a private email account. An investigation by Oklahoma City Fox affiliate KOKH revealed that Pruitt lied during his Senate confirmation hearing when he said he did not use a private email account to conduct official business while he was attorney general of Oklahoma, a finding later confirmed by the office of the attorney general. The Oklahoma Bar Association subsequently opened an investigation into the matter, which could lead to Pruitt being disbarred in the state of Oklahoma.

    May 17, 2017, ThinkProgress: An EPA appointee appeared to violate Trump's ethics order on lobbyists. Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Jeff Merkley (D-OR) sent a letter to Pruitt on May 16 noting that EPA appointee Elizabeth “Tate” Bennett had lobbied both the Senate and the House on EPA regulations as recently as 2016 -- an apparent violation of Trump’s ethics executive order barring former lobbyists from participating in any government matter related to their past lobbying within two years of their appointment.

    June 16, 2017, Bloomberg: Pruitt met with oil executives at Trump’s D.C. hotel, then backed away from a regulation on oil companies. On March 22, Pruitt met with oil executives who sit on the American Petroleum Institute’s board of directors, and less than three weeks later, the EPA announced that it was reconsidering a regulation requiring oil and gas companies to control methane leaks. The meeting took place at the Trump hotel in Washington, D.C., which Time has called a “dealmaker’s paradise” for “lobbyists and insiders.”

    August 28, 2017, E&E News: Pruitt gave a Superfund job to a failed banker whose bank had given loans to Pruitt. In May, Pruitt appointed Albert “Kell” Kelly to head a task force on the EPA’s Superfund program, even though Kelly had been fined $125,000 by federal banking regulators and banned for life from banking activity because of misdeeds committed when he was CEO of Oklahoma-based SpiritBank. Kelly had no previous experience working on environmental issues and, as ThinkProgress reported in February 2018, he had a financial stake in Phillips 66, an oil company that the EPA had deemed responsible for contaminating areas in Louisiana and Oregon. In previous years, Kelly’s bank had given a loan to Pruitt to purchase a share in a minor league baseball team and provided acquisition financing when the team was sold. The bank had also provided three mortgage loans to Pruitt and his wife, as The Intercept reported in December.

    September 20, 2017, Wash. Post: Pruitt's security team drew staff away from criminal investigations. Pruitt’s 24/7 security detail -- the first-ever round-the-clock protection detail for an EPA administrator -- required triple the manpower of his predecessors' security teams and pulled in special agents who would have otherwise spend their time investigating environmental crimes.

    September 26, 2017, Wash. Post: Pruitt spent about $43,000 on a private soundproof booth, violating federal spending law. The Post reported on September 26 that the EPA spent nearly $25,000 to construct a secure, soundproof communications booth in Pruitt’s office, even though there was another such booth on a different floor at EPA headquarters. No previous EPA administrators had such a setup, the Post reported. On March 14, the Post reported that the EPA also spent more than $18,000 on prep work required before the private phone booth could be installed, which put its total cost “closer to $43,000.” On April 16, a Government Accountability Office report found that Pruitt’s use of agency funds for the booth violated federal rules. Agency heads are required to notify Congress in advance when office improvement expenditures exceed $5,000. Two days later, Mick Mulvaney, director of the White House Office of Management and Budget, told lawmakers that his office is investigating Pruitt’s spending on the booth.

    September 27, 2017, Wash. Post: Pruitt spent $58,000 on charter and military flights. Pruitt took at least four noncommerical and military flights that together cost taxpayers more than $58,000. The most expensive of these was a $36,000 flight on a military jet from Ohio, where Pruitt had joined Trump at an event promoting an infrastructure plan, to New York, where Pruitt then set off on a trip to Italy.

    October 24, 2017, CNN: Pruitt met with a mining CEO, then immediately started clearing the way for his proposed mine. In May, Pruitt sat down with the CEO of Pebble Limited Partnership, the company seeking to build the controversial Pebble Mine in southwest Alaska. Just hours after that meeting, he directed the EPA to withdraw an Obama-era proposal to protect the ecologically rich area from certain mining activities. (In January 2018, Pruitt reversed his decision without explanation.)

    December 12, 2017, Wash. Examiner: Pruitt made a costly trip to Morocco to promote natural gas. In December, Pruitt flew to Morocco to promote natural gas exports during talks with Moroccan officials, as first reported by The Washington Examiner. E&E reported that the trip cost nearly $40,000, according to an EPA employee. The Washington Post reported, “The purpose of the trip sparked questions from environmental groups, Democratic lawmakers and some industry experts, who noted that the EPA plays no formal role in overseeing natural gas exports. Such activities are overseen primarily by the Energy Department and Federal Energy Regulatory Commission.”

    December 15, 2017, Mother Jones/NY Times: The EPA hired a GOP opposition research firm whose VP had investigated EPA employees. Mother Jones reported that the EPA awarded a $120,000 contract to Definers Corp., a Republican PR firm specializing in opposition research and finding damaging information on individuals, to do what the firm describes as "war room"-style media monitoring. According to The New York Times, Definers Vice President Allan Blutstein had submitted at least 40 Freedom of Information Act requests to the EPA targeting employees that he deemed “resistance" figures critical of Pruitt or the Trump administration. After the contract was exposed, the EPA canceled it.

    February 11, 2018, Wash. Post: Pruitt spent $90,000 on first-class flights and other travel in a single week. During a stretch in early June, Pruitt racked up at least $90,000 in taxpayer-funded travel costs, including first-class, business-class, and military flights. The figure did not include the cost of Pruitt’s round-the-clock security detail accompanying him on those trips. One first-class flight was for an overnight trip to New York, where Pruitt made two media appearances to praise Trump’s decision to withdraw from the Paris agreement. According to the Post, “[EPA] records show that wherever Pruitt’s schedule takes him, he often flies first or business class, citing unspecified security concerns.” The Associated Press later reported that, for travel where Pruitt had to foot the bill himself, the EPA head flew coach, according to an EPA official with direct knowledge of Pruitt’s security spending. The chairman of the House Oversight and Government Reform Committee, Trey Gowdy (R-SC), demanded documentation and explanation for Pruitt’s first- and business-class work travel, but Pruitt missed the chairman’s March 6 deadline to turn over documents. As of April 11, the EPA still hadn’t provided all requested documents, so Gowdy sent Pruitt another letter demanding the information. Later reporting by The Associated Press found that Pruitt flew coach when taxpayers were not footing the bill.

    February 13, 2018, CBS News: Pruitt flew luxury business class on a foreign airline. Pruitt broke with government rules requiring employees to fly on U.S. carriers. He got a waiver to return home from Milan, Italy, in June on Emirates Airline in what CBS described as “one of the world’s most luxurious business class cabins.”

    February 15, 2018, NY Times: Pruitt met with trucking executives, then preserved a loophole to benefit their company. In May, Pruitt met with executives from Fitzgerald Glider Kits, a company that sells big-rig trucks with retrofitted diesel engines. They were seeking to preserve a loophole that exempted Fitzgerald’s trucks from emission rules. Pruitt announced in November that he would provide the exemption, citing a Fitzgerald-funded Tennessee Tech study that found the company’s trucks emitted no more pollution than trucks with modern emissions systems. But just days after Pruitt made his announcement, EPA staffers published findings that Fitzgerald trucks emit 43 to 55 times as much air pollution as new trucks. And after The New York Times reported on the story, Tennessee Tech's president disavowed the Fitzgerald-funded study and asked the EPA to disregard it. The EPA responded by claiming to the Times that it "did not rely upon the study," even though Pruitt had cited it in making his announcement about the exemption. In April, four Republican senators and 10 Republican House members sent Pruitt a letter asking him to close the loophole.

    February 26, 2018, Politico: The EPA has been hit with a record number of anti-secrecy lawsuits. A Politico analysis found that the EPA has “experienced a huge surge in open records lawsuits since President Donald Trump took office” and that 2017 was “the busiest calendar year by far for open-records cases brought against EPA, according to data stretching back to 1992.” A separate analysis by the Project on Government Oversight found that the EPA has been especially slow in resolving Freedom of Information Act requests.

    March 5, 2018, E&E News/AP: An EPA public affairs official was given the OK to do outside media consulting. John Konkus, a top political aide to Pruitt who works in the EPA's public affairs office, was granted permission to work as a media consultant outside of his agency work. In August, when the arrangement was approved, Konkus had “two likely clients” for his outside work and anticipated adding more in the next six months. The EPA has not disclosed who those clients were. Konkus, a former Trump campaign aide, had been put in charge of hundreds of millions of dollars in grants that the EPA distributes annually -- an "unusual" arrangement, as The Washington Post reported in September. According to the Post, "Konkus has told staff that he is on the lookout for 'the double C-word' — climate change — and repeatedly has instructed grant officers to eliminate references to the subject in solicitations."

    March 6, 2018, Wash. Post: EPA awarded a bug-sweeping contract to a business associate of Pruitt’s head of security. The head of Pruitt’s security detail, Pasquale “Nino” Perrotta, advised EPA officials to hire his business associate for a contract to conduct a sweep of Pruitt’s office for concealed listening devices, a source told The Washington Post. Perrotta’s move prompted Sens. Tom Carper (D-DE) and Sheldon Whitehouse (D-RI) to ask the EPA for documentation that Perrotta obeyed federal conflict-of-interest rules.

    March 8, 2018, AP: Almost half of EPA political appointees have strong industry ties. An analysis conducted by The Associated Press found that “nearly half of the political appointees hired at the Environmental Protection Agency under Trump have strong industry ties. Of 59 EPA hires tracked by the AP over the last year, about a third worked as registered lobbyists or lawyers for chemical manufacturers, fossil fuel producers and other corporate clients that raise the very type of revolving-door conflicts of interests that Trump promised voters he would eliminate. Most of those officials have signed ethics agreements saying they would not participate in actions involving their former clients while working at the EPA. At least three have gotten waivers allowing them to do just that.”

    March 8, 2018, The New Republic: Pruitt appointed the vice president of a polluting company to the EPA’s environmental justice advisory council. On March 7, Pruitt announced the addition of eight new members to the agency’s National Environmental Justice Advisory Council, one of whom was Michael Tilchin, a vice president of CH2M Hill, a big engineering firm. The New Republic reported that since February 2017, CH2M Hill’s work at the Hanford Site, a decommissioned nuclear weapons production facility in Washington state, “has sparked at least three accidental releases of plutonium dust, which emits alpha radiation—'the worst kind of radiation to get inside your body,’ according to KING-TV, the Seattle-based news station that’s been investigating the incidents.” Dozens of workers at the site have tested positive for internal plutonium contamination in the wake of the releases.

    March 28, 2018, Politico: EPA signs research agreement with firm tied to GOP megadonor Sheldon Adelson. In March of 2017, Pruitt met with executives from Water-Gen, a technology firm based in Israel, at the behest of GOP megadonor Sheldon Adelson, and Pruitt had a second meeting with a Water-Gen executive in May. In January of this year, the EPA agreed to study Water-Gen's technology, an “atmospheric water generator” that the company claims can pull drinkable water out of the air and thereby provide clean water in remote areas with poor infrastructure. The meeting came to light after activists sued the EPA and forced the agency to produce Pruitt’s calendar. Important details about the arrangement, including Adelson’s relationship with the company, are still unknown.

    March 28, 2018, HuffPost: EPA gave employees talking points based on Pruitt’s lukewarm climate denial. Staffers at the EPA received an email on March 27 from the Office of Public Affairs with a list of eight approved talking points about climate change, echoing lines that Pruitt likes to use when discussing the topic. Point No. 5 is one the administrator has repeated often: "Human activity impacts our changing climate in some manner. The ability to measure with precision the degree and extent of that impact, and what to do about it, are subject to continuing debate and dialogue."

    March 29, 2018, ABC News/Bloomberg: Pruitt paid below-market rent for a condo co-owned by the wife of an energy lobbyist. For the first half of 2017, Pruitt lived at a prime Capitol Hill address in a condo co-owned by Vicki Hart, wife of energy lobbyist J. Steven Hart. ABC News reported that, instead of contracting with a real estate broker, Pruitt worked directly with Steven Hart to arrange the $50-a-night rental agreement, with rent having to be paid only for the nights Pruitt stayed in the unit. ABC also reported that Pruitt's daughter used a second room in the condo from May to August, in apparent violation of the lease agreement. The EPA reimbursed the condo association $2,460 after Pruitt’s security team kicked in the door, mistakenly believing his safety was in jeopardy. While Pruitt was living in the condo, and paying well below market rate, the EPA gave its approval for expansion of the Alberta Clipper oil pipeline, directly benefiting Enbridge Inc., a client of Hart’s lobbying firm, according to The New York Times. Also, Steven Hart “was personally representing a natural gas company, an airline giant, and a major manufacturer that had business before the agency at the time he was also renting out a room to Pruitt,” according to The Daily Beast, and the Harts have donated to Pruitt's political campaigns since 2010. After the condo story broke, EPA’s top ethics watchdog said that he didn’t have all the information he needed when he initially determined that Pruitt’s rental arrangement did not violate federal rules, and the federal government’s top ethics official sent a letter to the EPA expressing concern over Pruitt’s living arrangements, travel, and reports that Pruitt retaliated against officials questioning his spending. And on April 21, The Hill reported that Pruitt met with Steven Hart last year on behalf a client, an executive linked to Smithfield Foods, according to a newly filed disclosure from Hart's firm. Hart and Smithfield contend that the meeting was about philanthropy and did not constitute lobbying, but the disclosure still appears to contradict Hart’s earlier statement that he had not lobbied the EPA during 2017 and 2018 as well as Pruitt’s earlier claim that “Hart has no clients that have business before this agency.”

    March 29, 2018, The Intercept: Nominee to head Superfund program is lawyer with long record of defending polluting companies. Pruitt has repeatedly claimed that he wants to prioritize the EPA Superfund program, which cleans up sites contaminated by industry. But Trump’s nominee to oversee the Superfund program, Peter Wright, seems unlikely to help the cause. As The Intercept reported, "For the last quarter-century, he has defended companies responsible for some of the biggest of these industrial disasters, including Dow Chemical, where he has worked for more than 18 years, and Monsanto, where he worked for seven years before that." Nonetheless, Pruitt enthusiastically endorsed Wright's nomination. 

    March 30, 2018, CNN: Taxpayers paid for Pruitt’s 24/7 security detail during his personal trips to Disneyland and the Rose Bowl. Pruitt’s security team accompanied him on trips home to Oklahoma as well as on a family vacation to Disneyland and the Rose Bowl, according to a letter that Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) sent to the EPA’s Office of Inspector General and shared with CNN.

    April 2, 2018, Wash. Post: EPA staff looked into the possibility of leasing a private jet for Pruitt’s travel. Pruitt’s aides contacted NetJets, a company that leases private planes, about "leasing a private jet on a month-to-month basis" to accommodate Pruitt’s travel needs. After receiving NetJets’ quote of about $100,000 a month, senior officials objected and the plan was abandoned.

    April 3, 2018, The Atlantic: The White House told Pruitt he could not give two of his closest aides a pay raise, but he used a loophole to do it anyway. In March, Pruitt sought permission from the White House’s Presidential Personnel Office for substantial pay increases for two of his closest aides, Sarah Greenwalt and Millan Hupp. The White House said no. Pruitt then exploited a loophole in the Safe Drinking Water Act to increase Greenwalt’s salary from $107,435 to $164,200 and Hupp’s salary from $86,460 to $114,590.

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt may have violated ethics rules by having his aide research housing arrangements for his family. Millan Hupp, whose salary Pruitt boosted by 33 percent against the White House’s wishes, did considerable legwork to help Pruitt and his wife find a home last summer. This may have been an ethics violation, as federal officials are barred from having their staff do personal tasks for them, according to ethics experts. 

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt abused a little-known loophole in the Safe Drinking Water Act to hire loyalists and ex-lobbyists. In 1977, Congress passed an amendment to the Safe Drinking Water Act allowing the EPA to hire expert personnel without Senate or White House approval. The section was added to ensure the agency could hire the staff it needed to protect public health, but Pruitt broke from tradition and used the provision to “bring in former lobbyists along with young spokesmen and schedulers,” according to The Washington Post. Pruitt’s controversial hires included loyalists from his home state of Oklahoma, former industry lobbyists such as Nancy Beck, and James Hewitt, the son of radio host and MSNBC personality Hugh Hewitt -- one of Pruitt's most ardent public defenders. The Post reported that "ethics experts say hiring lobbyists through the provision breaks with some of Trump’s ethics rules."

    April 5, 2018, CBS News: Pruitt asked to use vehicle siren during non-emergency, reassigned staffer who objected. Several weeks after taking his position as head of the EPA, Pruitt was stuck in D.C. traffic and asked to use his vehicle's lights and sirens to get to an official appointment more quickly, sources told CBS News. According to CBS, “The lead agent in charge of his security detail advised him that sirens were to be used only in emergencies. Less than two weeks later that agent was removed from Pruitt's detail, reassigned to a new job within the EPA.”

    April 5, 2018, ABC News: EPA improperly paid for repair to Pruitt's condo door, congresswoman says. Rep. Betty McCollum (D-MN), who sits on the subcommittee that oversees the EPA’s budget, took issue with the EPA using agency funds to repair a door in Pruitt’s condo after members of his security detail broke it down when they believed a napping Pruitt was unresponsive. “I know that Congress appropriates money for the EPA to protect human health and the environment – not for repairs to the administrator's residence,” McCollum wrote in a letter to the EPA.

    April 5, 2018, NY Times: Pruitt reassigned and demoted EPA officials who questioned his spending. Four career EPA employees and one Trump administration political appointee were demoted or reassigned after they confronted Pruitt and expressed concerns over his excessive spending on furniture, travel, and his security detail.

    April 5, 2018, Salon: Pruitt was involved in a questionable real estate deal while serving as Oklahoma attorney general. Documents obtained by the nonprofit watchdog group the Center for Media and Democracy revealed that in 2011, Pruitt, then-attorney general of Oklahoma, and his wife flipped a Tulsa home for a $70,000 profit after buying it just days before a court ruled that it had been fraudulently transferred. Kevin Hern, a major campaign donor to Pruitt, bought the house through a dummy corporation. According to Salon, “Evidence suggests that Pruitt planned the quick turnaround on the property in advance.”

    April 5 and 6, 2018, Politico/Politico: Pruitt was late paying his rent and “overstayed his welcome” at the lobbyist-linked condo. Pruitt was sometimes slow in paying rent to his lobbyist landlords. He also stayed in the condo longer than initially agreed. The original $50-a-night rental agreement was supposed to be for just six weeks, but Pruitt ended up using the condo for about six months. Politico reported, “The couple, Vicki and Steve Hart, became so frustrated by their lingering tenant that they eventually pushed him out and changed their locks.”

    April 6 and 9, 2018, Wash. Post/The Atlantic: Doubts cast on Pruitt’s claim that he did not approve controversial pay raises. During an April 4 interview with Fox News correspondent Ed Henry, Pruitt claimed that he did not approve controversial pay raises for his aides Greenwalt and Hupp and had learned about the raises only when the media first reported on them. But on April 6, the Post reported that two EPA officials and a White House official “told The Post that the administrator instructed staff to award substantial pay boosts to both women.” Additionally, administration officials told The Atlantic that an email exchange between Greenwalt and EPA human resources “suggests Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt personally signed off on a controversial pay raise.” The day after The Atlantic’s article came out, EPA chief of staff Ryan Jackson took responsibility for the pay raises, issuing a statement reading, “Administrator Pruitt had zero knowledge of the amount of the raises, nor the process by which they transpired. These kind of personnel actions are handled by EPA's HR officials, Presidential Personnel Office and me.”

    April 10, 2018, Wash. Post/Politico: EPA staffers questioned the justification for Pruitt’s round-the-clock security detail, and one was then fired. Sens. Whitehouse and Carper sent a letter to the chairman of the Senate Environment and Public Works Committee calling for a congressional inquiry into Pruitt’s 24/7 security detail. In their letter, the senators cited several internal EPA documents that questioned the rationale for Pruitt’s detail, highlighting in particular a February 14 assessment by the EPA’s Office of Homeland Security that concluded that the justification for Pruitt’s security detail (emphasis in original) “DOES NOT employ sound analysis or articulate relevant ‘threat specific’ information appropriate to draw any resource or level of threat conclusions regarding the protection posture for the Administrator.” Politico reported that one of the EPA career officials who drafted the assessment, Mario Caraballo, was removed from his post on April 10. On the same day, The New York Times also reported that the EPA “has been examining posts on Twitter and other social media about Scott Pruitt, the agency’s administrator, to justify his extraordinary and costly security measures.” Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, told the Times that the EPA may have violated federal law if the agency was aggressively monitoring Pruitt’s critics.

    April 10, 2018, HuffPost: As EPA head, Pruitt has met with dozens of his former campaign donors. An analysis conducted by the nonprofit MapLight found that Pruitt “has met with more than three dozen organizations that donated to his past campaigns and political committees in the last year,” HuffPost reported. “The donors include major oil and gas companies, electricity providers, coal producers, and conservative think tanks. At least 14 of the meetings were with organizations from Oklahoma, where Pruitt served as attorney general from 2011-16.”

    April 12, 2018, Politico Pro/Mother Jones: EPA staff were concerned about Pruitt’s misleading statements on emissions standards. Emails obtained by Greenpeace via the Freedom of Information Act showed that EPA experts were worried about Pruitt spreading “troubling” and “inaccurate” information in his justification for rolling back Obama-era auto emissions standards. Agency staffers pointed out multiple inaccuracies in Pruitt’s March 20 USA Today op-ed, including Pruitt’s claim that Corporate Average Fuel Economy (CAFE) standards “have pushed manufacturing and jobs to Mexico” -- a claim contradicted by the EPA’s own analysis and many other reports. To support his argument, Pruitt cited an analysis written by an author with no background in CAFE from the now-defunct National Center for Policy Analysis.

    April 12, 2018, NY Times: Lawmakers demand information about Pruitt's travel habits and luxury hotel stays. Five Democratic lawmakers sent Pruitt a letter seeking documents related to additional spending abuses after their staff members met with Pruitt’s dismissed former chief of staff, Kevin Chmielewski. According to the letter, Chmielewski revealed that Pruitt insisted on staying in luxury hotels priced above allowable limits and pressed for flights on airlines not listed on the government’s approved list so that he could earn more frequent flier miles. Chmielewski also told congressional investigators that Pruitt would direct staff to schedule trips for him to fly back home to Oklahoma and desired locations, telling them, “Find me something to do.”

    April 12, 2018, Wash. Post: Pruitt used four different email addresses at EPA. Pruitt has used four different email accounts during his time as EPA administrator, according to an agency official and a letter sent by Sens. Merkley and Carper to the EPA's inspector general. Pruitt’s use of multiple email accounts has prompted “concerns among agency lawyers that the EPA has not disclosed all the documents it would normally release to the public under federal records requests,” according to the Post. On April 17, the Post reported that Senate Environment and Public Works Committee Chairman Sen. John Barrasso (R-WY) will examine whether Pruitt is fully complying with public records requests.

    April 17, 2018, Wash. Post: Pruitt upgraded to larger vehicle with bulletproof seat covers. In June last year, Pruitt upgraded his official vehicle to a larger, more high-end Chevy Suburban equipped with bullet-resistant seat covers. Federal records show that the Suburban cost $10,200 to lease for the first year and that the lease included an extra $300 a month worth of additional upgrades.         

    April 18, 2018, NY Times: Pruitt faces multiple investigations into his ethics and use of taxpayer money. Pruitt is the subject of multiple investigations by the EPA’s inspector general, the Government Accountability Office, the Office of Management and Budget, and the House Oversight Committee, a Times guide to Pruitt’s investigations revealed. The newest investigation, examining Pruitt’s use of his security detail during personal trips to the Rose Bowl, Disneyland, and basketball games, “brings the number of investigations into Mr. Pruitt’s use of taxpayer money and possible ethics violations to 10,” the Times reported.

    April 19, 2018, Reuters: EPA spent $45,000 to fly aides to Australia in advance of a Pruitt trip that was later canceled. Pruitt sent two aides and three security agents on business-class flights to Australia last August, at a cost of about $45,000, to do advance work for a trip the administrator planned to take, EPA officials told Reuters. The trip was canceled when Pruitt decided to travel instead to Texas to deal with the aftermath of Hurricane Harvey. It has not been rescheduled.

    April 21, 2018, NY Times: Pruitt’s partners in ethically questionable behavior in Oklahoma now work for him at EPA. New York Times reporters examined Pruitt’s career in Oklahoma and identified multiple instances of excessive spending and ethics lapses, noting that “many of the pitfalls he has encountered in Washington have echoes in his past.” The article focused on Pruitt's purchase of a lobbyist-owned home in Oklahoma City when Pruitt was a state senator. According to real estate and other public records, Pruitt purchased the home “at a steep discount of about $100,000” from its prior price through a shell company formed with his business partner and law school friend, Kenneth Wagner. Pruitt did not disclose the house in his financial disclosure forms at the time, “a potential violation of the state’s ethics rules,” according to the Times. Years later, when he was the state's attorney general, Pruitt awarded more than $600,000 worth of state contracts to Wagner’s law firm from 2011 to 2017. Another business associate, Albert Kelly, led the bank that issued the mortgage for the home. After taking the reins at the EPA, Pruitt gave high-ranking positions within the agency to both Wagner and Kelly.

  • Sunday shows' climate coverage in 2017 included few women, fewer minorities, and zero scientists

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    Sunday news shows in 2017 largely excluded minorities and women, and completely excluded scientists and climate journalists, from discussions about climate change, a Media Matters analysis finds. This exclusion continues a multi-year trend on the shows.

    Media Matters analyzed guest appearances during broadcast network Sunday morning shows’ coverage of climate change in 2017. We reviewed segments on ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation, NBC’s Meet the Press, and FOX Broadcast Co.'s Fox News Sunday.

    Although Sunday news shows often set the media and political agenda for the week, it is not only politicians, pundits, and other media figures who take their cues from them. The Sunday shows attracted a combined audience of more than 11 million viewers in the last quarter of 2017. With their wide viewership and political prestige, Sunday news shows play a crucial role in determining which issues and voices are included in the national dialogue.

    Key findings:

    • Only 13 percent of guests featured during climate-related segments in 2017 were minorities -- four out of 31 guests total. That's a slight improvement over 2016, when Sunday shows featured only one minority guest in climate discussions.
    • No scientists or climate journalists were featured in Sunday news shows’ 2017 climate coverage. It was the second consecutive year scientists and climate journalists were excluded.
    • Trump administration officials made up 35 percent of the Sunday show guests who discussed climate change in 2017.
    • Sunday news shows did air more coverage of climate change in 2017 than in 2016. In 2017, the four shows had 25 segments that addressed climate change, featuring 31 guests. In 2016, they aired just 10 climate-related segments that featured 10 guests.

    Minorities made up just 13 percent of Sunday news show guests discussing climate change in 2017

    Of the 31 guests featured during climate-related segments, only four were minorities. This is marginally better than in 2016 and 2015; during each of those years, minorities were only 10 percent of all Sunday show guests included in climate discussions.

    According to U.S. Census data, 39 percent of the U.S. population is nonwhite, so the Sunday news shows are failing to accurately represent the diversity of the American populace.

    In 2017, the four minority guests who participated in climate change discussions on Sunday shows were Republican political consultant Alex Castellanos on This Week with George Stephanopoulos, United Nations Ambassador Nikki Haley on Face the Nation, former Rep. Donna Edwards (D-MD) on Fox News Sunday, and Heather McGhee, president of the liberal think tank Demos, on Meet the Press. Castellanos is Cuban-American, Haley is Indian-American, and both Edwards and McGhee are African-American.

    Even when minorities were included in climate-related segments, the discussions were not particularly substantive. During his June 4 appearance on This Week, Castellanos justified President Donald Trump’s decision to withdraw from the Paris agreement, while Haley used her June 4 interview on Face the Nation to provide cover for Trump’s climate denial and his administration’s harmful environmental agenda. Edwards’ July 9 conversation on Fox News Sunday briefly mentioned Trump's decision to withdraw from Paris.

    Only McGhee, who appeared on the June 4 episode of Meet the Press, was able to engage in a relatively substantive conversation. In a back-and-forth with conservative pundit Hugh Hewitt, she argued that the fossil fuel industry is driving Republican climate denial and that we need to transition to clean energy solutions such as solar power.

    Women were 29 percent of Sunday show guests in climate-related segments in 2017

    Just 9 of 31 guests who appeared on the Sunday shows to discuss climate change were women. NBC had the most female guests, with three, while ABC, CBS, and FOX each had two women guests. Though an improvement from both 2016, when no women were featured in climate-related segments, and 2015, when 17 percent were women, the trend of males dominating Sunday news shows continues, in spite of the fact that females are 51 percent of the population.

    For the second consecutive year, Sunday news shows failed to feature a single scientist in a climate-related segment

    Sunday news shows in 2017 and 2016 did not include any scientists in their climate coverage. The last time a scientist appeared in a Sunday show climate segment was the December 13, 2015, episode of Face the Nation

    Sunday shows also excluded journalists who focus on climate change and the environment. The eight media figures who took part in climate-related discussions were political journalists or generalists, which contributed to climate change being discussed within a narrow political framework. Nation Editor Katrina vanden Heuvel, during her June 4 appearance on This Week, was a rare example of a media figure who broadened a climate discussion. During an exchange about the Paris accord, she pointed out that mayors, governors, and business figures remain committed to the accord, and she called out the pervasive influence of fossil-fuel money in American politics.

    Trump administration officials made up more than a third of guests in climate segments in 2017

    Sunday news shows’ climate coverage focused almost exclusively on actions and statements by the Trump administration, as Media Matters found in its recent study of broadcast TV news coverage. That myopia was driven, at least in part, by guest lineups that leaned heavily on the Trump administration. Thirty-five percent of the guests who participated in the Sunday shows' climate conversations served in the Trump administration. This is a notable increase from the percentage of Obama administration guests who were featured in 2016 (10 percent) and 2015 (13 percent).

    Sunday shows continue to leave out the voices that need to be heard most in discussions about climate change

    Too little airtime was given to segments of the American populace that are most worried about and affected by climate change, and to those scientists who are most knowledgeable about it.

    Polling shows that nonwhites in the U.S. are more concerned about climate change than whites and more likely to say they feel its impacts. A 2015 poll of African Americans found that 60 percent ranked global warming as a serious issue, and 67 percent said that actions should be taken to reduce the threat of global warming. And a 2017 survey found that 78 percent of Latinos were worried about global warming, compared to 56 percent of non-Latinos, and that 53 percent of Latinos said they have personally experienced the effects of global warming, while only 39 percent of non-Latinos said the same. 

    Indeed, federal research finds that human-induced climate change “will have the largest health impact on vulnerable populations including … some communities of color, limited English proficiency and immigrant groups, Indigenous peoples,” and others. We saw signs of this last year, with hurricanes Harvey and Maria having particularly harsh impacts on African-American and Latino communities.

    Polls also indicate that American women are more worried about climate change than men. According to a 2015 survey, 69 percent of women in the U.S. are concerned that climate change will affect them personally, compared to only 48 percent of men.

    The complete exclusion of scientists is also egregious considering that they are often uniquely positioned to understand and explain climate trends. More than two-thirds of Americans -- 67 percent -- want climate scientists to play a major role in policy decisions related to climate change, according to a 2016 survey, and 64 percent of Americans think climate scientists have a fair or strong understanding of the best ways to address climate change.

    Considering all of this, it is incumbent on the Sunday news shows to not only provide their viewers with more substantive climate coverage, but also to include a much broader array of voices in their discussions about climate change impacts and solutions.

    Charts by Sarah Wasko.

    Methodology

    This report analyzes coverage of climate change between January 1, 2017, and December 31, 2017, on four Sunday news shows: ABC's This Week with George Stephanopoulos, CBS' Face the Nation, NBC's Meet the Press, and FOX Broadcasting Co.'s Fox News Sunday. Guest appearances for all four programs were coded for gender, ethnicity, and whether guests were media figures, administration officials, elected officials, scientists, or other.

    To identify news segments that discussed climate change, we searched for the following terms in Nexis: climate change, global warming, changing climate, climate warms, climate warming, warming climate, warmer climate, warming planet, warmer planet, warming globe, warmer globe, global temperatures, rising temperatures, hotter temperatures, climate science, and climate scientist. In addition, we counted all segments about the Paris climate accord as climate change segments, since the purpose of the accord is to address climate change. To identify segments on the Paris accord, we ran the following search in Nexis: paris climate, climate accord, paris accord, climate agreement, paris agreement, and climate deal.

    Our analysis includes any segment devoted to climate change, as well as any substantial mention (more than one paragraph of a news transcript or a definitive statement by a media figure) about climate change impacts or actions. The study did not include instances in which a non-media figure brought up climate change without being prompted to do so by a media figure unless the media figure subsequently addressed climate change. We defined media figures as hosts, anchors, correspondents, and recurring guest panelists. Because Sunday shows often feature wide-ranging discussions on multiple topics, we considered only the relevant portions of such conversations. 

  • Climate journalism focuses too much on Trump and not enough on extreme weather, new reports find

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Two new studies highlight different troubling trends in climate change reporting. First, a disproportionate amount of climate journalism in 2017 was focused on the Trump administration's actions and statements, meaning that other climate stories got less coverage than they warranted. Second, media last year consistently failed to explain how events such as extreme weather are connected to climate change.

    A research group at the University of Colorado-Boulder, the International Collective on Environment, Culture and Politics (ICE CaPs), produced the findings that illustrate how much climate coverage has been driven by President Donald Trump. It examined coverage last year in five major American newspapers: The Washington Post, The Wall Street Journal, The New York Times, USA Today, and the Los Angeles Times. In the 4,117 stories in those papers that mentioned "climate change" or "global warming," the word “Trump” appeared 19,184 times -- an average of nearly 4.7 times per article. 


    Credit: Boykoff, M., Andrews, K., Daly, M., Katzung, J., Luedecke, G., Maldonado, C. and Nacu-Schmidt, A. (2018) A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2017, Media and Climate Change Observatory, Center for Science and Technology Policy Research, Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences, University of Colorado

    The researchers argued that Trump-centric coverage can crowd out other reporting on climate change: “Media attention that would have focused on other climate-related events and issues instead was placed on Trump-related actions, leaving many other stories untold.”

    Public Citizen, a non-profit organization that advocates for consumer rights, took a different approach in examining climate coverage in 2017. It searched a wide array of U.S. newspapers and TV and radio news programs for stories on extreme weather and pest-borne illness and then checked whether those stories mentioned climate change. The vast majority did not. At the high end, 33 percent of pieces on record heat included the words "climate change" or "global warming." At the low end, just 4 percent of pieces discussing Hurricanes Harvey, Irma, Maria, or Nate mentioned climate change. Or, in other words, 96 percent of stories about 2017’s historic hurricane season did not note the role of climate change in making hurricanes more damaging.

    Public Citizen's findings align with studies done by Media Matters last year that found TV news outlets repeatedly failed to report on how climate change is linked to more intense hurricanes, heat waves, and wildfires.

    These two new alarming reports bolster the argument that we need better reporting on climate change. It is natural that Trump’s statements and actions as president will drive some climate journalism, particularly because his administration is unraveling a wide variety of climate protections. But too often the focus is on Trump himself instead of the ways his administration's moves will affect millions of Americans and others around the world. And the inordinate attention given to even Trump's minor utterances and tweets displaces national discourse around important aspects of climate change, such as its impact on extreme weather.

    No matter what latest Trump scandal plays out on cable news or the front pages of newspapers, climate reporters still need to focus on how climate change is happening in the real world and how climate policy affects real people. In 2017, there were too many underreported or unreported climate stories. Will 2018 be any better?  

  • Pruitt’s war on the press continues as EPA hires firm to create media-tracking "war room"

    Mother Jones reports on EPA’s contract with a Republican firm that specializes in oppo research

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    While Environmental Protection Agency (EPA) chief Scott Pruitt enjoys being feted by conservative and alt-right media outlets such as Fox and Friends and Breitbart.com, he and his top aides at EPA are openly hostile toward other journalists. An investigative report published by Mother Jones demonstrates just how committed Pruitt is to waging and winning his war against the press.

    Reporters Rebecca Leber, Andy Kroll, and Russ Choma write about the EPA hiring a GOP-linked public relations firm, Definers Corp., to track and influence media coverage of the agency. From their December 15 article:

    According to federal contracting records, earlier this month Pruitt’s office inked a no-bid $120,000 contract with Definers Corp., a Virginia-based public relations firm founded by Matt Rhoades, who managed Mitt Romney’s 2012 presidential campaign. Following Romney’s defeat, Rhoades established America Rising, an ostensibly independent political action committee that works closely with the Republican National Committee and Republican candidates to mine damning information on opponents. Other higher-ups at Definers include former RNC research director Joe Pounder, who’s been described as “a master of opposition research,” and senior vice president Colin Reed, an oppo-research guru billed as “among the leaders of the war on [Sen. Elizabeth] Warren.”

    The PR firm will equip the EPA with sophisticated “war room”-style media technology, the story reports:

    The company also specializes in using the press and social media to “validate your narrative.” According to the company’s website, one of the tools to help do this is its “Definers Console” media-tracking technology. Reed said his firm contracted with Pruitt’s office at the EPA, which is the first governmental client to pay for the Definers Console. The technology promises “war room”-style media monitoring, analysis, and advice, according to marketing materials. A brochure for the Console assures users that they will be able to “monitor for potential crises, as well as to track their message dissemination, relevant responses to their messaging, and what competitors’ actions have been.”

    Media Matters has previously reported on Trump officials’ tendency to appear on far-right and right-wing outlets and stations. Pruitt has been a key player in this trend; during his first six months at the EPA, he gave more interviews to Fox News than to all other major television networks combined.

    At the same time, Pruitt’s EPA has publicly displayed hostility toward reporters at mainstream outlets. In late October, New York Times reporter Eric Lipton asked for comment on a story about the agency’s decision to make it harder to track the health consequences of certain industrial chemicals. EPA spokeswoman Liz Bowman emailed this response: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist clickbait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.”

    In September, Associated Press reporter Michael Biesecker co-wrote a story about flooded toxic waste sites in Houston. The EPA then made the unprecedented move of criticizing the reporter by name in a press release:  “Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story.”

    Pruitt's EPA has also barred reporters from events, dropped them from press release distribution lists, and refused to give them his schedule.

    Pruitt’s decision to hire Definers Corp. again demonstrates his willingness to go all-in on the Trump administration’s larger campaign to manipulate and undermine the free press.

    The backing of this high-tech media firm will empower Pruitt to continue rebuffing basic public transparency, spinning the consequences of his deregulatory agenda, and muddying his climate science denial. The press will need to be ever vigilant, even while it's under attack.

  • Media ignore Alabama Senate candidate Roy Moore’s other extremist belief: climate change denial

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Roy Moore, Republican Senate candidate in Alabama, has drawn media attention for his extreme and dangerous views on homosexuality, birtherism, and the role of Christianity in government (even though much of the coverage has been inadequate and misleadingly framed). But one of his extreme positions has received almost no major media attention at all: his absolute denial of climate science.

    Media Matters has found that, from the time Moore announced his candidacy on April 26 to October 31, the major broadcast evening news shows, prime-time cable news programs, and national newspapers have all neglected to report on Moore's views on climate change, one of the most significant issues he would face if elected to the U.S. Senate. Over the same period, four of the top five largest-circulation newspapers in Alabama also failed to report on Moore and climate change.

    The Montgomery Advertiser is the outlier: The Alabama newspaper asked Moore's campaign about climate change but didn't receive an answer. In July, the paper ran an article about climate change and the Senate race, reporting that "Moore’s campaign declined to answer questions on the subject." In August, the Advertiser again reported that Moore "declined to answer questions on the issue."

    Both Advertiser articles refer to Moore's campaign website, which lists a brief position on energy but makes no mention of the climate: "To gain independence from foreign oil, we need to foster development of our own natural resources involving nuclear, solar, wind, and fossil fuels. Coal mining and oil drilling should be encouraged, subject only to reasonable regulations."

    However, despite his recent reticence on the subject, Moore has made his climate denial clear in the past. In 2009, he published an op-ed about climate change on fringe website WorldNetDaily, as HuffPost’s Alexander C. Kaufman recently pointed out. From the WND op-ed:

    Not only is there no constitutional authority for Congress to regulate carbon emissions, but the premise of “global warming” and “climate change” upon which such environmental theories are based does not have the support of a scientific consensus.

    [...]

    Not only do scientists disagree on “global warming,” but there is little hard evidence that carbon emissions cause changes to the global climate.  

    This is an extreme manifestation of climate science denial, and it’s outright false.

    Moore -- who identifies as a Southern Baptist and addressed the Southern Baptist Convention’s Pastors' Conference in 2005 -- has a denialist position on climate change science that aligns with the Convention’s stance, as do his positions on same-sex marriage and displaying the Ten Commandments in government buildings. In 2007, the Southern Baptist Convention issued a resolution on global warming that cast doubt on climate science and opposed climate action: 

    WHEREAS, Many scientists reject the idea of catastrophic human-induced global warming;

    [...]

    RESOLVED, That we consider proposals to regulate CO2 and other greenhouse gas emissions based on a maximum acceptable global temperature goal to be very dangerous, since attempts to meet the goal could lead to a succession of mandates of deeper cuts in emissions, which may have no appreciable effect if humans are not the principal cause of global warming, and could lead to major economic hardships on a worldwide scale;

    And in December 2016, as Kaufman reported, 12 former Southern Baptist Convention presidents joined other evangelical leaders in signing a letter in support of Scott Pruitt's nomination to head the Environmental Protection Agency, defending Pruitt's call for "a continuing debate" on climate science.

    Mainstream media have a history of inadequate reporting on climate change, especially during political campaigns. But global warming is expected to have serious negative effects on Alabama including more severe drought, sea-level rise, and increased dangerous heat days, and many national and international leaders have called climate change one of the greatest challenges of our time.

    In order to provide a full, fair picture of the Alabama Senate race and Moore’s fitness to be a senator, media should report on his climate denial in addition to his other extreme and disturbing beliefs. And there's a clear contrast to draw, as Moore’s Democratic challenger, Doug Jones, has made addressing climate change a key part of his platform.

    Methodology: Media Matters conducted a Nexis search of print and television outlets using the search terms “Roy Moore” and “climate change” or “global warming.” Our search covered the time period between April 26, 2017, the date Roy Moore announced his candidacy, and October 31, 2017. For television, we searched transcripts of the broadcast evening news shows on ABC, CBS, and NBC and transcripts of prime-time, weekday programs on CNN, MSNBC, and Fox News. For print coverage, we searched pieces published in The New York Times, The Washington Post, USA Today, The Birmingham News, Press-Register (Mobile), The Huntsville Times, The Tuscaloosa News, and Montgomery Advertiser. We also searched Factiva for pieces published in The Wall Street Journal.