Tucker Carlson

Tags ››› Tucker Carlson
  • Why Is The Daily Caller Using Images Of Black People With Obama Poster In Story About Food Stamps?

    Tweet Could Encourage "More Hostile Views Toward Government Programs To Assist Black People"

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    The Daily Caller included racial imagery in a story and accompanying link to a post entitled “Republicans Hint At Food Stamp Reform But Stop Short Of Calling For Overhaul” featuring an image of two black people holding “replicas of food stamps” in front of a Shepard Fairey-style poster of President Obama. 

    TV One’s Roland Martin took on the racially offensive tweet, noting they tweeted a food stamp story and show “two Black people & Obama poster. I see y’all @TuckerCarlson!”

    The Daily Caller has routinely used racially charged headlines such as “White man overruns indigenous peoples with superior technology,” which was later changed, and “Barack Obama, Wife Beater," used in a gallery of images of the President where a sleeveless shirt was visible underneath his shirt and tie.

    Vox’s Dylan Matthews reported on the problematic use of racially charged imagery in stories about government programs by highlighting a book by Princeton professor Tali Mendelberg which found images associating black people with poverty led study participants to “express significantly more hostile views toward government programs to assist black people,” and specifically that “the effect on their expressed racial views was stronger than the effect on their expressed opinions on welfare.”

    The Daily Caller is owned by Fox News host Tucker Carlson, who was previously also the site’s Editor-in-Chief, a role he resigned in order to begin hosting Tucker Carlson Tonight on Fox News. Since the show’s debut three weeks ago Carlson has already used his prime-time platform to defend the racist past of Senator Jefferson Beauregard Sessions III (R-AL) by attacking the “totally discredited” NAACP, claim that “the American Nazi Party and the KKK don't really exist in a meaningful [way],” and allow a guest to proclaim that “there is very little evidence of classic racism anymore.” Carlson has recently come under fire after lecturing The New York Times about tweets from Times reporters he deemed crossed the line while ignoring the hateful rhetoric coming from his own news outlet. 

  • Conservative Media Wrongly Pin Democrats' Election Losses On Climate Change Focus

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In the aftermath of the election, conservative media figures have alleged that Democratic candidates’ emphasis on climate change was a reason they lost, claiming this focus alienated or drove away voters. But numerous polls conducted in the run-up to the election indicated that a majority of Americans consider climate change an important issue and favor government action to address it, and an exit poll similarly revealed that most voters in Florida view climate change as a serious problem. While these polls indicate that a focus on climate change didn’t harm environmentally friendly Democratic candidates, a plausible explanation for why the issue may not have helped them is the lack of attention it received from the media, including during debates.

  • Fox’s Tucker Carlson Is A Putin Apologist

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    In the first full week of his own Fox News prime-time show, host Tucker Carlson failed to mention the post-election revelation that the Russian Foreign Ministry had “contacts” with President-elect Donald Trump’s campaign throughout the 2016 election. Carlson’s silence comes after the Fox host spent the final month of the 2016 presidential campaign denying claims from the United States intelligence community that the Russian government was “trying to influence the outcome of” the presidential election. Now, with his own prime-time show, will Carlson continue to spin for the Russian Federation?

    On October 7, during the final month of the 2016 presidential campaign, President Obama and his administration “officially accused Russia of attempting to interfere in the 2016 elections,” according to The Washington Post. But while appearing on Fox News in the ensuing weeks Carlson called the Clinton campaign’s claim that Russia was trying to influence the election “a lie” that might have a “political motivation behind” it. In fact, Carlson made a point of repeatedly and unequivocally insisting that the U.S. intelligence community was pushing “an utterly unsubstantiated claim from the Clinton campaign that” the cyberattacks on American political institutions are “a Russian propaganda effort,” adding that the U.S. intelligence community doesn’t “know that that’s true; they’re just throwing it out there.”

    Following the election, “a senior Russian diplomat” confirmed that “Russian government officials conferred with members of Donald Trump’s campaign team” during the campaign, a revelation that Carlson failed to mention in his first week hosting his new prime-time show. Media Matters reviewed transcripts and video of the first week of Carlson's new Fox News program, Tucker Carlson Tonight, and found no substantive mentions of the reports that Russian officials were in contact with Trump’s team before Election Day. Carlson’s only substantive discussion or American-Russian relations during the first week of his show began with Carlson asking Garry Kasparov, an activist who opposes Russian President Vladimir Putin, “Why should human rights abuses within Russia dictate our posture toward Russia?”

    Carlson’s personal disinformation campaign regarding Russia’s confirmed role in the presidential election is consistent with his positive characterization of Russia’s actions in Syria. Carlson has praised Putin for “riding to President Obama's rescue” in the Syrian civil war. Moreover, while the State Department and humanitarian monitors note that in many ways Russia is hindering progress in Syria, Carlson has also repeatedly asserted that "Putin is fighting ISIS" in Syria and that "the Assad regime” -- a close ally of Russia’s -- “is also fighting ISIS.” But, as experts note, “Assad's government has done little to counter the rise of IS, instead focusing on its fight against rebel forces.”

    Carlson’s admiration of Putin and Russia is not new. In 2011, Carlson tweeted a link to a Daily Caller article about Putin and proclaimed that the “Tiger fighter” and “bad ass” would be “our greatest hope when Aliens finally attack.”

    Carlson’s first week at the prime-time helm seemed a perfect opportunity to correct his repeated and false claims -- and certainly to mention the Russian government’s admission that it was in contact with the Trump team throughout the election. It seems that instead, he’ll continue to use his platform on Fox News to spin for an American adversary.

  • A $25 Million Settlement Just Tanked Right-Wing Media’s Fraudulent Defense Of Trump University

    ››› ››› JARED HOLT

    President-elect Donald Trump agreed to pay $25 million to settle lawsuits alleging his for-profit business Trump University used aggressive sales tactics and unqualified instructors to scam students. Throughout the lawsuit’s litigation, right-wing news outlets helped shield Trump University from criticism by enabling Trump to lie about the institution and aiding his racist attacks on the judge overseeing the case.

  • Why Did The New York Times Call The Daily Caller “Moderate”?

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    The New York Times described The Daily Caller, the right-wing website run by Fox News’ Tucker Carlson, as “relatively moderate.” If The New York Times believes The Daily Caller to be “relatively moderate,” anti-Semitic, sexist, racist, anti-LGBT commentary must be what passes for moderation in the right-wing media sphere these days.

    In a report on the future of Fox’s prime-time lineup, the Times noted that Carlson will take over the 7 p.m. slot once held by Greta Van Susteren’s On The Record. The article labeled Carlson’s website The Daily Caller “a provocative, if relatively moderate, right-leaning website”:

    As Fox faces competition from scrappier rivals like Breitbart News, Mr. Carlson, 47, is in some ways a throwback to a more genteel era of conservatism. Preppy and jovial, Mr. Carlson founded The Daily Caller, a provocative, if relatively moderate, right-leaning website, and he has often evinced a mischievous streak; in 2006, he agreed to be a contestant on “Dancing With the Stars,” although he was eliminated in the first round.

    Carlson has, both in print and on air, regularly promoted a conservative brand of commentary laced with misogyny, misinformation, and factually inaccurate attacks, which The Daily Caller has reflected.

    The Daily Caller once published a piece with a headline so offensive (“Kill All The Jews And When That Is Done Kill Those That Refused To Defend Them”) that Carlson had to blame it on the editor being “hungover” before updating the article with a different headline. This anti-Semitic offense was not an unusual move for the Caller, which has repeatedly quoted a Holocaust denier

    One would need to go back only a couple of weeks to find the Caller rewriting a heart-wrenching op-ed about a woman’s decision to terminate a wanted pregnancy after 20 weeks, when she discovered that the developing fetus “was missing half his heart” and “very unlikely [to] survive delivery.” The Caller “edited” it with stigmatizing language to shame the woman for receiving necessary medical care. In one part, it “revised” the woman’s statement about the “well of [her] grief” over the termination to read (emphasis original): “I wanted him to know [before I killed him] how important he was to me, that the well of my grief and love for him would stretch deeper and deeper into the vastness of our family’s small yet limitless life.”

    The Daily Caller captioned a video of American Indian Movement protesters hit by a car, “White man overruns indigenous peoples with superior technology” (since changed). It referred to Obama as “wife beater” in another headline because his sleeveless undershirt was visible through his white dress shirt. It published an op-ed praising Russia’s extreme anti-LGBT “gay propaganda” laws, which were condemned by human rights experts for violating international human rights law and essentially criminalizing homosexuality. And the outlet promoted a hoax birther story that former Democratic Hawaii Gov. Neil Abercrombie said there was “absolutely no proof at all that [Barack Obama] was born in Hawaii.” Abercrombie did not make those comments.

    In 2014, former Daily Caller reporter Patrick Howley launched a series of sexist attacks about “pumping” BuzzFeed’s Rosie Gray, for which Carlson had to publicly apologize. The Caller also baselessly claimed that former Miss Universe Alicia Machado was a “porn star campaign[ing] for Hillary Clinton,” even though Machado has never appeared in porn.

    The Daily Caller throws climate change denial into its mix of “relatively moderate” coverage (the polar bears are “doing just fine”) and tops it off with an opinion page ripe with conspiracy theories (Is the government planning “to kill 174,000 of the nation’s military and replace them with Department of Homeland Security … forces loyal to the Administration?”). If this is what is considered moderate in right-wing media today, there may be too few lines left to cross.

  • Tucker Carlson Named Fox News Prime-Time Host. Here Are 15 Of His Worst Moments.

    Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

    Conservative commentator Tucker Carlson will host a new show in the 7 p.m. time slot on Fox News after the election, replacing On The Record. The original host of On The Record, Greta Van Susteren, left in the wake of the resignation of Fox News founder Roger Ailes, after he was accused of sexually harassing multiple women. Both in print and on air, Carlson has regularly promoted a conservative brand of commentary laced with misogyny, misinformation, and factually inaccurate attacks.

    Carlson is the founder of The Daily Caller, which is a constant source of sexism, conspiracy theories, climate misinformation, and smears based on dubious sources like Holocaust deniers.

    He is the current co-host of Fox & Friends on the weekend. He previously hosted programs at CNN, MSNBC, and PBS. While at Fox, Carlson has also made several guest appearances on the radio show of conspiracy theorist and 9/11 truther movement leader Alex Jones.

    Here are some the lowlights of Carlson’s media career:

    Carlson On Hillary Clinton: There's “Something About Her That Feels Castrating.” Carlson said there was “just something” about Hillary Clinton that “feels castrating, overbearing, and scary.”

    Carlson: When Hillary Clinton “Comes On Television, I Involuntarily Cross My Legs.” Carlson said that whenever Hillary Clinton “comes on television, I involuntarily cross my legs.” He also said, “She scares me. I cross my legs every time she talks.”

     

    Carlson: Reporting Statutory Rape Is “Whiny.” Carlson described a student who had reported statutory rape by a teacher as “whiny.”

    Carlson On Whether “All Legal Immigration” Should Be Stopped: “Absolutely.” Carlson responded “absolutely” when questioned about whether “all legal immigration” should be stopped.

    Carlson: “Real Poor People Don’t Eat Out Of Dumpsters.” Carlson said that “real poor people don’t eat out of dumpsters” and that those who do have no “dignity.”

    Carlson Called Michelle Obama “A Nasty, Bitter Partisan.” Discussing her speech at the 2016 Democratic National Convention, Carlson said first lady Michelle Obama was “a nasty, bitter partisan.”

    Carlson: Atheism Leads To “Killing A Ton Of People.” Carlson said that not believing in a power higher than the government would lead to “killing a ton of people.”

    Carlson Called For Increasing The Stigma Of Some Mental Health Conditions. After the mass shooting at the Washington Navy Yard, Carlson argued that “we need to increase the stigma” of some mental health conditions.

    Carlson Dismissed Critical Coverage Of Trump’s Pro-Assault Comments: “Nobody Is Actually Shocked By This.” Discussing the audio of Republican presidential nominee Donald Trump saying of women, “Grab them by the pussy,” Carlson said, “Nobody is actually shocked by this and everyone is pretending to be.” He added that the media is manufacturing outrage over the remarks.

    Carlson Accused Obama Of Pushing “Nazi” Racial Politics, Promoted Gun Confiscation Conspiracy. Carlson told conspiracy theorist Alex Jones that President Obama was engaging in “Nazi stuff” by using ethnic politics. He also promoted the conspiracy theory that Obama wants to confiscate all firearms and put people “in jail for even having them.”

    Carlson: NAACP Is “An Absurd Fringe Group” That Is “Bankrupt Literally And Morally.” Carlson described the NAACP, a leading civil rights organization, as “an absurd fringe group” that is “bankrupt literally and morally.”

    Carlson: Plans For Mosque In Lower Manhattan Were “Forc[ing] The Families Of Victims Of 9/11 To Have To Relive This All.” Carlson said that the proposal to build a mosque in lower Manhattan (the so-called “Ground Zero Mosque”) was “forc[ing] the families of victims of 9/11 to have to relive this all.”

    Carlson: Gender Neutral Bathrooms Are “Disgusting.” Carlson said having gender neutral bathrooms at the 2016 Democratic National Convention was “disgusting.”

    Carlson Lied, Said Obama Has Called Police Racists “Again And Again.” Carlson falsely claimed that President Obama has called police racists “again and again” and he said that the president created an environment where police being attacked “is absolutely inevitable.”

    Carlson: Transgender Equality Is A “Solution In Search Of A Problem.” Carlson said attempts to secure transgender equality were “a solution in search of a problem,” and that Democrats were “on another planet” due to “obsessions over transgender bathrooms.” Carlson also argued that extending Title IX protections to transgender people is “frivolous,” adding, “Are there millions or thousands or even hundreds of transgender students facing discrimination in schools? No.”

  • Right-Wing Media Fail Occam’s Razor Test In Continued Push To Scandalize McAuliffe PAC Donation

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    After initially failing to scandalize a Wall Street Journal story about political donations made by Clinton ally and Virginia Gov. Terry McAuliffe’s (D) political action committee (PAC) to the wife of an FBI official, conservative media are trying to revive the story. Now they’re trying to hype flawed, speculative allegations of Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s alleged role in the fundraising for McAuliffe’s PAC in hopes of undermining the FBI’s investigation into Clinton’s emails.

    In an October 23 article titled “Clinton Ally Aided Campaign of FBI Official’s Wife,” the Journal reported, “The political organization of Virginia Gov. Terry McAuliffe, an influential Democrat with longstanding ties to Bill and Hillary Clinton, gave nearly $500,000 to the election campaign of the wife of an official at the Federal Bureau of Investigation who later helped oversee the investigation into Mrs. Clinton’s email use.” The piece implied that the McAuliffe PAC’s donation may have influenced FBI official Andrew McCabe, who is married to the donation’s recipient, Jill McCabe, in his later investigation of Clinton’s email use.

    Not only did journalists deride the piece’s flimsy, “embarrassing” claim, but the Journal’s own reporting also failed to support the idea that there was any impropriety by McAuliffe or McCabe. Indeed, other media outlets noted that “there’s literally nothing” to the story, both because “the timing is complicated if you’re trying to prove a Clinton email connection” and because “McAuliffe’s support of Jill McCabe was part of a much broader effort at the time to try to win back a Democratic majority in the state Senate.”

    That didn’t stop right-wing media figures from hyping the “appearance of impropriety” and claiming that McAuliffe “acted as a bag man to pay off people sniffing around Hillary’s emails.”

    After briefly piercing into the mainstream media current, the toothless story seemed to fade away, until the Daily Mail reported on October 28 that “Clinton headlined a major fundraiser” for McAuliffe’s PAC “before the group steered nearly $500,000 to” Jill McCabe. The paper suggested that Clinton’s involvement in the fundraiser again “raise[s] questions about the impartiality of the FBI's investigation.”

    But just as the initial Journal story fell apart under scrutiny of the timeline -- Andrew McCabe didn’t become involved in the FBI investigation until several months after McAuliffe’s donation to Jill McCabe -- so too does the Daily Mail’s bizarre and complicated suggestion that Clinton headlined a fundraiser because she was able to foresee that resulting donations would months later go to the wife of a man who would later be promoted twice to play a lead role in an investigation that did not yet exist.

    After organizing a timeline of the fundraiser, donation, and investigation -- and lightly suggesting the optics don’t look good (a common media technique employed when investigating many of Clinton's nonscandals) -- Slate’s Ben Mathis-Lilley wrote:

    What hasn't been proven is that Hillary Clinton did anything improper. Clinton would have had to be a pretty advanced political chessmaster to do a June 2015 fundraiser with the knowledge that, in October 2015, it would benefit the wife of an FBI official who would be promoted to an oversight position into her email investigation the next February. And McAuliffe would have to be an even savvier operator to have recruited Jill McCabe to run for office in March 2015 in the hopes that, sometime down the line, her husband would get promoted to the point of overseeing an investigation that didn't yet exist. There's also no evidence Andrew McCabe actually influenced the email investigation in a way that benefited Clinton. For all we know, he could've been pushing for her prosecution only to be overruled by Comey.

    Indeed, perhaps a much simpler explanation for Clinton’s fundraising appearance and the McAuliffe PAC’s donation is that a leading Democrat raised money for the Virginia state party and the governor's PAC to try to swing the legislature to benefit the Democratic governor -- who is also an old friend -- during one of the few major off-year elections in the country.

    Yet, even though almost nothing about the story has changed, right-wing media are now hyping the Daily Mail’s “exclusive” to suggest impropriety by Clinton and McAuliffe and a compromised FBI investigation. Fox News’ Tucker Carlson said the situation was “sleazy,” and the pro-Trump Breitbart News suggested the donations are “unusual” and raise questions, despite the continued lack of evidence of any wrongdoing.

  • Right-Wing Media Keep Pushing Myth Of "Partial-Birth" Abortion

    ››› ››› SHARON KANN

    In the 2016 election cycle, right-wing media have spread misinformation about the Democratic position on abortion access by alleging that the party supports so-called “partial-birth” abortions, often invoking the term as a description of an abortion that takes place in the final months or “moments” of pregnancy. In reality, “partial-birth” abortion is a term coined by anti-choice groups to vilify and stigmatize individuals who elect to have an abortion. Here is what the media should know about this common anti-choice myth and why media figures should not deploy it.