The Wall Street Journal

Tags ››› The Wall Street Journal
  • Conservative Media Run With Wall Street Journal's Nothingburger Of A Clinton Pseudo-Scandal

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Right-wing media are hyping a Wall Street Journal article that attempts to scandalize the FBI’s investigation into Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s email use by tying political donations made by Clinton ally and Virginia Gov. Terry McAuliffe to a 2015 state senate candidate whose husband later became involved in the FBI investigation. Journalists mocked and poked holes in the “embarrassing” story that has “literally nothing” to it. 

  • WSJ Botches Its Latest Attempt At Scandalized Clinton Coverage

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    The Wall Street Journal botched its latest attempt to scandalize the investigation into Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s emails by tying political donations made by Clinton ally and Virginia Gov. Terry McAuliffe’s political action committee to the wife of an FBI official. The FBI said it was not a conflict of interest because the FBI official wasn’t part of the investigation until after his wife’s run for office. Journalists took to Twitter to mock the Journal’s report, calling it “embarrassing.”

    In an October 23 article titled “Clinton Ally Aided Campaign of FBI Official’s Wife,” the Journal reported, “The political organization of Virginia Gov. Terry McAuliffe, an influential Democrat with longstanding ties to Bill and Hillary Clinton, gave nearly $500,000 to the election campaign of the wife of an official at the Federal Bureau of Investigation who later helped oversee the investigation into Mrs. Clinton’s email use.”

    The piece went on to explain:

    Campaign finance records show Mr. McAuliffe’s political-action committee donated $467,500 to the 2015 state Senate campaign of Dr. Jill McCabe, who is married to Andrew McCabe, now the deputy director of the FBI.

    The Virginia Democratic Party, over which Mr. McAuliffe exerts considerable control, donated an additional $207,788 worth of support to Dr. McCabe’s campaign in the form of mailers, according to the records. That adds up to slightly more than $675,000 to her candidacy from entities either directly under Mr. McAuliffe’s control or strongly influenced by him. The figure represents more than a third of all the campaign funds Dr. McCabe raised in the effort.

    While the headline suggests scandal, the reporting in the piece fails to support any claim of impropriety. The article notes that McCabe’s involvement in the Clinton email case “wasn’t seen as a conflict or an ethics issue” by the FBI “because his wife’s campaign was over by then and Mr. McAuliffe wasn’t part of the email probe.” The piece also acknowledges an FBI statement that said McCabe “‘played no role, attended no events, and did not participate in fundraising or support of any kind’” for his wife’s campaign. Additionally, the article notes that according to the FBI statement, it was “‘months after the completion of her campaign’” that “‘then-Associate Deputy Director McCabe was promoted to Deputy, where, in that position, he assumed for the first time, an oversight role in the investigation into Secretary Clinton’s emails.’”

    The piece was widely derided by journalists on Twitter for its flimsy claim and its attempt to implicate McAuliffe:

    The Journal has a history of hyping non-stories about Clinton, particularly regarding the Clinton Foundation. This piece comes shortly after Politico’s Joe Pompeo reported that many in the Journal’s newsroom, which is owned by the Rupert Murdoch-chaired News Corp., are disappointed with the “‘galling,’” “‘absurd,’” and “‘flattering’” treatment the paper has given Republican presidential nominee Donald Trump.

  • NY Attorney General: “Dark Money Machine” Is Using Media To Defend Exxon’s Climate Deceit

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    New York Attorney General Eric Schneiderman has called out the “dark money machine” that is attacking him through the media over his investigation into whether ExxonMobil committed fraud by deceiving its shareholders and the public about climate change.

    Schneiderman launched his probe into ExxonMobil in November 2015 after investigations by InsideClimate News and the Los Angeles Times found that Exxon officials knew about the science of climate change decades ago but continued to fund climate denial groups for many years. California Attorney General Kamala Harris and Massachusetts Attorney General Maura Healey have since followed suit and also launched investigations of Exxon.

    During an October 19 forum on public integrity, Schneiderman explained that fossil fuel front groups are “directing a disinformation campaign aimed at bolstering Exxon’s case,” Politico reported. Schneiderman specifically called out Americans for Prosperity (AFP), the Heritage Foundation, and the Competitive Enterprise Institute (CEI), all of which are conservative organizations that have been heavily funded by fossil fuel industry interests, including Exxon. He also identified how these and other front groups pursue a media strategy, stating that they seemed to have “pulled a lever on the dark money machine,” and “60 or 70 op-ed columns or editorials” appeared attacking Schneiderman’s investigation. He added: “The challenge is, in most media markets in the country, all people have heard is the other side of the argument because [the conservative groups’] infrastructure is so remarkable.”

    Indeed, several of the nation's most widely read newspapers have provided a platform for fossil fuel front groups to deceptively defend Exxon. As of September 1, The Wall Street Journal had published 21 opinion pieces in less than a year criticizing government entities for investigating Exxon, including an op-ed written by CEI lawyers and a column that falsely claimed AFP has “never received a dime from Exxon.” The Washington Post also published an op-ed by officials from CEI, syndicated columns by George Will and Robert Samuelson, and a letter by the Heritage Foundation’s Hans A. von Spakovsky, all of which falsely claimed that the attorneys generals’ investigations violate Exxon’s First Amendment rights. And contributors at USA Today and Bloomberg View also peddled the false claim that the attorneys general are threatening Exxon’s right to free speech. (As Schneiderman noted, “The First Amendment is not designed to protect three-card monte dealers. … You can’t commit fraud and argue, ‘Oh, I’m exercising my First Amendment rights.'”)

    Other conservative media outlets have also provided space for CEI and the Heritage Foundation to defend Exxon and other oil companies that may have purposely misled the public on climate change to protect their profits, including the National Review, Townhall, and The Washington Times (on many occasions).

    Image at the top from Flickr user Azi Paybarah with a Creative Commons license.

  • Newspapers Highlight Trump’s Stunning Failure To Confirm He Will Accept Election Results

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    After Republican presidential nominee Donald Trump said he could not confirm that he would accept the result of the presidential election, newspapers across America all used their front pages to highlight this stunning development.

    During the third presidential debate, Fox anchor and debate moderator Chris Wallace asked Trump if he would accept the integrity of the American electoral process if he lost. Trump, who has spent the last few weeks claiming that the only way he could lose is if the election were rigged against him, said he will “look at it at the time” and will keep Americans “in suspense.” Media recoiled at Trump’s comment, calling it “horrifying” and a “rejection of U.S. democracy.”

    Newspaper editors led their October 20 editions with the story. Images accessed via Newseum archives:

    The New York Times

    The Washington Post

    Los Angeles Times

    The Wall Street Journal

    The Chicago Tribune

    USA Today

    The Boston Globe

    Houston Chronicle

    The Dallas Morning News

    The Post and Courier

    The Philadelphia Inquirer

    The Columbus Dispatch

    The Charlotte Observer

    Orlando Sentinel

    Naples Daily News

    Miami Herald

    Milwaukee Journal Sentinel

    Wisconsin State Journal

    Quad-City Times

    Sioux City Journal

    Loveland Reporter-Herald

    The Denver Post

    Concord Monitor

    New Hampshire Union-Leader

  • The Newsroom At Rupert Murdoch's WSJ Is Fed Up With Its "Galling" Pro-Trump Coverage

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    A cloud of “gloom” and “dismay” hangs over The Wall Street Journal’s newsroom, where journalists are reportedly disappointed with the paper’s superficial election coverage and “‘flattering’” treatment of Republican presidential nominee Donald Trump. Reporters at the Journal, whose parent company News Corp. is chaired by Rupert Murdoch, told Politico’s Joe Pompeo that the paper’s Trump coverage has been “‘galling’” and “‘absurd.’”

    Pompeo wrote in Politico’s October 14 Morning Media newsletter that there is “seasonally appropriate gloom in the air” at the Journal’s newsroom over the paper’s “‘galling,’” “‘flattering’” pro-Trump “stories on the front [page]” and the “‘false balance in treating him just like another nominee.’” Pompeo’s Journal sources decried the paper’s superficial “‘process stories about the race, who’s up and down,’” and lamented the Journal’s Trump coverage as “‘neutral to the point of being absurd.’”

    Pompeo also noted that the “sense of disappointment” in the Journal’s newsroom is especially underscored by the performance of the paper’s rivals, The New York Times and The Washington Post, which have published “earth-shattering news-breaks” about Trump.

    “Of course,” Pompeo wrote, the staff “probably saw it coming,” given both that the Journal’s editor-in-chief demanded that his reporters be “‘fair’” to Trump back in May and that the Journal is owned by Murdoch’s News Corp. Murdoch -- who also has played a hands-on role in leading his unabashedly pro-Trump Fox News Channel -- signaled months ago that “he plans to fully back Trump in the general election,” according to New York magazine.

    The report of the newsroom’s “dismay” at its Trump boosting coincides with a Journal article elevating Trump’s defensive claim that a global media conspiracy is working to generate negative coverage of him. The October 13 article notes that Trump is planning to claim that “Mexican billionaire Carlos Slim,” a top New York Times shareholder and Clinton Foundation donor, “is part of a biased coalition working in collusion with the Clinton campaign and its supporters to generate news reports of decades-old allegations from several women.”

    Irony abounds, as the Times’ Alex Burns notes that the Murdoch-owned pro-Trump Journal is helping carry Trump’s water over an alleged media conspiracy of pro-Clinton boosting: 

    The Carlos Slim conspiracy article may be precisely the type of “‘galling’” story that Journal reporters are reportedly upset about. Burns needled the Journal about the piece, tweeting, “Can’t fathom writing this as a hard news lede.” Perhaps the article’s author feels the same way.

  • Evening News Programs, USA Today Ignore Climate Change Context Of Hurricane Matthew

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The broadcast networks' evening news programs did not address climate change in their coverage of Hurricane Matthew, even when they reported on an event where Democratic presidential candidate Hillary Clinton and former Vice President Al Gore explained the role that climate change played in worsening the storm's damage. USA Today also ignored the climate context of the storm, while other major newspapers covered it briefly in their print editions, and some published more extensive articles on their websites.

  • Mainstream Outlets Have Not Covered A Major Nationwide Prison Strike

    Blog ››› ››› PAM VOGEL

    On September 9, inmates at prisons in at least 12 states began work stoppages and other protest actions to draw attention to unfair labor practices and living conditions in U.S. prisons. The actions have reportedly continued on a rolling basis in many prisons across the country for the last month, yet a Media Matters analysis found virtual media silence on the story.

    According to inmate organizers at the Holman Prison in Alabama, who have been leading prison labor actions since 2012 as the Free Alabama Movement, inmates in prisons across the country launched strikes on September 9. The strikes, which were primarily work stoppages but also included hunger striking and other forms of peaceful protest, began on the anniversary of the deadly 1971 Attica prison uprising, which began as a means to call attention to prison conditions. The actions were primarily meant to protest extremely low-wage or forced labor in prisons, though inmate organizers in some facilities chose to focus their actions on living conditions and overcrowding instead of or in addition to labor practices.

    Estimates from the organizers and allied groups suggest that more than 24,000 inmates in at least 12 states participated in strikes that day. Tracking mechanisms indicate that inmates in several prisons are still continuing acts of protest on a rolling basis, though activity is thought to be “apparently winding down.” These numbers -- if corroborated -- would make the September 9 actions the largest prison strike in U.S. history.

    Though it is difficult to know for sure, actions in some facilities appear to be getting results. In Alabama, the epicenter of strike organizing, guards joined the effort, launching an informal labor strike to highlight prison overcrowding -- conditions that make prisons less safe for both inmates and guards. And the U.S. Department of Justice launched a “possibly unprecedented” statewide investigation into conditions in Alabama prisons last week.

    Yet a search of Nexis transcripts from the major news networks -- ABC, CBS, NBC, PBS, CNN, Fox News, and MSNBC -- and National Public Radio for the last month has come up almost completely empty on coverage of the strikes, aside from a single 20-second mention during a run-through of headlines on NBC’s Today and a three-and-a-half-minute NPR Weekend Edition interview with the Marshall Project’s Beth Schwartzapfel.

    Traditional print media outlets did not appear to fare much better, according to a search of the same parameters; Media Matters found one article at The Wall Street Journal reporting on the initial days of the strikes.

    Media Matters found no mentions of prison strikes across the major media outlets available in Nexis from September 8 -- the day before the strikes began -- through October 10. Most coverage seemed to come from new media outlets, like BuzzFeed and Vice News, or left-leaning, sometimes niche outlets like The Marshall Project, Mother Jones, Democracy Now!, and The Intercept. Readers who do not rely on these specific types of sources for their news, instead turning to evening broadcasts or major print outlets like The New York Times, may not know the strikes happened at all.

    Media scholar and MIT professor Ethan Zuckerman explained why coverage of the strikes may be so difficult to find in a Medium post on September 10. Zuckerman, who studies “the distribution of attention in mainstream and new media” and how activists can leverage media coverage, wrote:

    It’s hard to tell what’s going on inside US prisons. While prisoners can reach out to reporters using the same channels they can use to contact friends or family members, journalists have very limited rights of access to prisons, and it would be challenging for an intrepid reporter to identify and contact inmates in prisons across a state, for instance, to determine where protests took place. Wardens have a great deal of discretion about answering reporters’ inquiries and can choose not to comment citing security concerns. Reporters who want to know what’s going on inside a prison sometimes resort to extraordinary measures, like becoming a prison guard to gain access. (Shane Bauer’s article on private prison company CCA is excellent, but the technique he used was not a new one — Ted Conover’s 2000 book Newjack is a masterpiece of the genre.)

    Because it’s so hard to report from prison — and, frankly, because news consumers haven’t demonstrated much demand for stories about prison conditions — very few media outlets have dedicated prison reporters. One expert estimates that there are fewer than half a dozen dedicated prisons reporters across the US, an insane number given that 2.4m Americans are incarcerated, roughly 1% of the nation’s population.

    Coverage of the prison strikes from progressive outlets often acknowledges the problems of reporting accurately on events occurring in prisons as well; many that cited any data on the strikes noted that the numbers were estimates provided by organizers. As Azzurra Crispino from the Incarcerated Workers Organizing Committee (an activist group helping to coordinate inmate organizing efforts) explained in an interview with WNYC’s On The Media, some reporters are trying to learn more: “It is the case that we have not seen as much media coverage as we would like, but I am getting a lot of emails and phone calls from journalists who are telling me, ‘I’m not seeing this on the mainstream media, but it’s all over my Facebook and my Twitter feed.’” Crispino also noted that violent riots tend to garner more media attention than the peaceful protests and strikes happening in most facilities. “I would ask the mainstream media: To what extent are you complicit in future violence, if it were to arise, if the message you are sending to prisoners is: if nobody dies, we’re not going to cover it?” she said.

    Another factor in the halted information flow is that state officials often declined to comment or offered competing narratives about what took place in individual facilities when reporters reached out. Officials in at least two states where inmates have recorded strike activity have publicly denied that any work stoppages occurred, and at least one inmate organizer says he is facing what The Intercept called “disciplinary action” for participating in a radio interview about the strikes.

    MIT’s Zuckerman argued that the September strikes are an example of a situation “in which readers can have power by calling attention to events in the world,” and that reader demand could spur “large media organizations” to leverage their resources and existing contacts “to provide a more detailed view of events.” He concluded:

    Perhaps the call for the nation’s largest prison strike has failed. Or perhaps we’re seeing the beginnings of a long action that will change incarceration as we know it. It’s a problem that we don’t — and can’t — know. A nation that imprisons 1% of its population has an obligation to know what’s happening to those 2.4 million people, and right now, we don’t know.


    Media Matters searched Nexis for any mentions or variations of the term “prison” or “inmate” within 20 words of the term “strike” or “protest” from September 8, 2016, to October 10, 2016. The search included all available news transcripts for CNN, MSNBC, Fox News, ABC, CBS, NBC, PBS, and National Public Radio; articles in The New York Times, The Washington Post, and USA Today; and abstracts in The Wall Street JournalWall Street Journal results were also checked in Factiva. 

    Image at top from Flickr user Alicia, using a Creative Commons license. 

  • The Guide To Donald Trump's War On The Press (So Far)


    Republican presidential nominee Donald Trump has an extensive history of attacking the media, and his campaign and supporters have joined in the fight throughout the election. The nominee, his surrogates, and his supporters have called media outlets and reporters across the spectrum “dishonest,” “neurotic,” “dumb,” and a “waste of time,” and until recently, the campaign had a media blacklist of outlets that weren’t allowed into campaign events.

  • Here Are More Investigative Pieces Debate Moderators Should Read Before The Debates

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    In light of the upcoming second presidential debate, here are some of the most important new investigative pieces written about Republican presidential nominee Donald Trump -- which debate moderators should read as part of their preparation. The articles examine Trump’s nearly billion dollar loss which could have allowed him to not pay federal income taxes for 18 years, potential illegalities and improprieties stemming from Trump’s use of his charitable foundation, Trump’s sexism on his TV shows and in his businesses, Trump doing business with an Iranian bank involved in terrorism, and Trump violating the U.S. trade embargo with Cuba.

  • What Media Need To Know About Mike Pence’s Economic Record

    ››› ››› ALEX MORASH

    Republican vice presidential nominee Gov. Mike Pence and Democratic vice presidential nominee Sen. Tim Kaine (D-VA) will face off on October 4 in a debate at Longwood University in Farmville, VA. As media outlets prepare for the only vice presidential debate of the 2016 election, they should have all facts about how Indiana really fared during Pence’s governorship.

  • Right-Wing Media Scandalize Purpose Of “Limited Immunity” To Create New Clinton Email Conspiracy


    House Republicans are selectively pushing new information that long-time Clinton aide Cheryl Mills was granted a limited form of immunity in the now-closed FBI investigation into Hillary Clinton’s use of a private email server during her tenure as secretary of state. Right-wing media have seized on these efforts to falsely claim the immunity was broad and stands as proof of criminal wrongdoing, while ignoring the reasons for why the limited immunity was recommended by both the FBI and Mills’ attorney.

  • New Book Provides Illustrated Guide To Media-Fueled “Madhouse” Of Climate Change Denial

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Sometimes even the world’s most serious problems are best handled with a little bit of humor.

    Case in point: The Madhouse Effect (Columbia University Press), a new book by Penn State University climate scientist Michael Mann and Washington Post cartoonist Tom Toles, which lays out a plan for media, politicians, and the public at large to “escape the madhouse” of climate change denial before it’s too late.

    There is no shortage of books about climate change. But what makes this one unique is the way it combines Mann’s science communication skills, which help succinctly describe the roots, methods, and implications of climate science denial, and Toles’ illustrations, which provide an equally biting and amusing perspective on the dynamics the book describes. The book speaks to both our left and right brains, with the hope that it will motivate many to push for climate action -- and maybe even convert a few deniers along the way.

    The Madhouse Effect is also a book about media, and it dissects many common media failings that we frequently analyze and write about here at Media Matters.

    First among them is false balance, which the book describes as giving false industry-friendly claims about climate change “an equal place on the media stage with actual science.” As we documented in a recent study of newspaper opinion pages, one place where this problem is alive and well is USA Today, which often pairs scientifically accurate editorials about climate change with “opposing view” op-eds that flatly deny climate change is happening or that it's caused by human activities.

    Several of these climate science-denying “opposing views” in USA Today were written by Republican members of Congress, exemplifying another point Mann and Toles make in the book: False balance is “greatly exacerbated by the increasing polarization of our public discourse.” This can also be seen in print and TV news coverage of GOP presidential candidates’ climate denial, which frequently failed to indicate that the candidates' statements about climate change conflicted with the scientific consensus on the issue.

    Mann and Toles argue that false balance has been further worsened by the decentralization of news sources, particularly the rise of the “right-wing echo chamber” led (at least in the U.S.) by Rupert Murdoch-owned outlets Fox News and The Wall Street Journal. Indeed, climate science denial remains a staple of both outlets, with the Journal editorial board and Journal columnist Holman Jenkins peddling every denialist trope imaginable, and Fox News recently erasing all mentions of climate change (and coincidentally, Mann) from an Associated Press article about Tropical Storm Hermine.

    The Madhouse Effect also pinpoints where these denialist talking points often originate, detailing many of the fossil fuel front groups whose representatives frequently mislead about climate change in major print and TV media without disclosing their glaring conflicts of interest. Among them are leading opponents of climate action such as Americans for Prosperity, the Competitive Enterprise Institute (CEI), the Heartland Institute, and the American Legislative Exchange Council (ALEC), all of which have received funding from the oil billionaire Koch brothers.

    The book exposes many of the individual industry-funded operatives known for misinforming about climate change, too, including the Cato Institute’s Patrick Michaels, Heartland’s Fred Singer and James Taylor, editor Steve Milloy, ClimateDepot’s Marc Morano, and CEI’s Chris Horner and Myron Ebell.

    Mann and Toles give special attention to Bjorn Lomborg, a frequent contributor to The Wall Street Journal and USA Today:

    Of Lomborg’s particular style of misinformation, they write:

    Lomborg’s arguments often have a veneer of credibility, but scratch the surface, and you witness a sleight of hand, where climate projections are lowballed; climate change impacts, damages, and costs are underestimated; and the huge current subsidies to the fossil fuel industry, both direct and indirect, are ignored.

    (Unfortunately, after Mann and Toles wrote a September 16 op-ed in the Washington Post profiling Lomborg and other members of the book’s climate “deniers club,” the Post opted to publish its first Lomborg op-ed in nearly two years on its website on September 19.)

    Thankfully, The Madhouse Effect debunks many of the top climate falsehoods promoted by these industry operatives -- and conservative media. These include claiming that addressing climate change will keep the poor in “energy poverty”; citing the global warming “hiatus” or “pause” to dismiss concerns about climate change; pointing to changes in the climate hundreds or thousands of years ago to deny that the current warming is caused by humans; alleging that unmitigated climate change will be a good thing; disputing that climate change is accelerating sea level rise; and denying that climate change is making weather disasters more costly.

    And Mann and Toles detail some of the climate connections that major media outlets often ignore, such as the counterintuitive role of climate change in the winter snowstorms that blanketed the Northeast in early 2015, and the impacts of climate change on national security, the economy, and public health. In part, they attribute this lack of coverage to a modern media environment where very few stories can survive more than a few 24-hour news cycles, which is “prohibitive for raising awareness about slowly growing threats such as climate change.”

    The book concludes with a call to action for readers to “leave the madhouse” and help lead the fight against climate change. The authors convey a sense of urgency, writing: “We will not, we cannot, wreck this planet. There is no Planet B.” As with so much else in The Madhouse Effect, that sentiment is also expressed in cartoon-form, via Toles’ illustration of a thermometer for a chapter titled, “Why should I give a damn?”:

  • Wall Street Journal Lauds Trump’s Economic Plan Experts Called “Nonsense” And “Fantasy”

    Editorial Board Favorably Compares Trump Economic Vision To Jeb Bush’s Plan

    ››› ››› ALEX MORASH

    The Wall Street Journal’s editorial board praised Republican presidential nominee Donald Trump’s latest update of his tax and economic policy proposals, which he announced during a September 15 speech at the Economic Club of New York. The Journal lauded Trump’s goal of sustained economic growth of 4 percent or more annually -- comparing it favorably to failed GOP candidate Jeb Bush’s 4 percent pledge. Once again, the editorial board ignored both the Journal’s own reporting that 4 percent growth would require economic “wizardry” and criticism from economists and experts who have frequently slammed Trump and Bush’s “nonsense” trickle-down economic plans.

  • What Media Are Missing About Planned Parenthood And The Controversy Over Zika Funding

    ››› ››› SHARON KANN

    On September 6, Congress again failed to approve a federal response to the Zika virus after Republicans included a legislative “poison pill” designed to exclude Planned Parenthood from receiving funding. In spite of the essential role Planned Parenthood plays in Zika response and prevention, media framed the controversy as an example of Democratic obstruction. Here’s what the media are missing about the Zika funding controversy.