The Politico

Tags ››› The Politico
  • The Huge Media Failure Behind The Latest Clinton Global Initiative Pseudo-Scandal

    Despite Reporting, Bahraini Crown Prince Didn’t Give $32 Million To CGI

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Numerous media outlets covering released State Department emails pushed by the conservative group Judicial Watch falsely claimed that Crown Prince Salman of Bahrain gave the Clinton Global Initiative (CGI) tens of millions of dollars, which they suggested was linked to him meeting with then-Secretary of State Hillary Clinton. In fact, none of the money in question went to the Clinton Global Initiative -- the crown prince made a “Commitment to Action” to fund the scholarship program at a Clinton Global Initiative event, and the money raised from business donors in Bahrain and elsewhere went to the crown prince’s scholarship program to educate Bahraini students.

  • Every Morning Show Except CBS’ Failed To Cover The New Allegations Against Paul Manafort

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    CBS This Morning was the only network or cable morning news show to detail new reports on Paul Manafort’s work in support of Ukraine’s previous pro-Russian government. Several print and digital outlets had produced devastating reports that Manafort -- former campaign chairman for Republican presidential nominee Donald Trump -- received potentially illegal payments, that he worked to influence U.S. opinion of the pro-Russian Ukrainian government, and that he helped set up protests against NATO troops including U.S. service members.

  • Politico Defends Decision To Host Dirty Trickster Roger Stone

    Stone Dodges Question About Co-Author’s Accusations That Trump Is A Rapist

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    Politico defended its decision to host longtime Trump adviser Roger Stone at a Republican National Convention event despite his history of making sexist, racist, and conspiratorial attacks that have gotten him banned from CNN and MSNBC.

    Stone has called Hillary Clinton a “cunt” and advocated her execution, and called media figures "stupid negro," "fat negro," “quota hires,” “elitist c*nt,” “bitch,” and “muff-diver” (among many other things). In a tweet he subsequently deleted, Stone once wrote, “Which female Politico Reporter goes commando regularly.”

    Politico hosted a July 19 discussion with Stone moderated by Mike Allen and Anna Palmer. Spokesperson Brad Dayspring defended the publication’s hosting of Stone, telling Media Matters reporter Joe Strupp: "Roger Stone is certainly a well-known commodity and a character in his own right. He is a Trump supporter, he is running a super PAC that is involved in this election. So his words speak for themselves, it is not an endorsement by Politico. We try to have speakers that speak to a broad array of topics."

    Pointing to Stone’s July 18 pro-Trump rally with 9/11 conspiracy theorist Alex Jones, Los Angeles Times reporter Chris Megerian noted of Politico hosting him, “Yesterday Roger Stone was spreading conspiracy theories with Alex Jones. Today? Given platform to riff on the news.” During the rally, Stone invoked conspiracies that the Clintons were involved in a cover-up surrounding the death of White House aide Vince Foster.

    During the Politico event, Stone weighed in on Melania Trump’s plagiarism of Michelle Obama in her recent speech at the Republican National Convention. Stone said voters don’t care, but “if somebody did this then it’s sloppy staff work and somebody should go.” Stone himself is a plagiarist: He wrote an April anti-Ted Cruz piece for The Daily Caller that contained at least five paragraphs in which research and language was lifted from a conservative blog. The Daily Caller subsequently removed Stone’s piece from its website.

    During the event's question and answer portion, Media Matters' Strupp asked Stone if he wanted to address his co-author Robert Morrow’s claims that Trump committed rape. Stone refused to respond, stating, “I don’t respond to questions from illegitimate news organizations. Next question.”

    Stone and Morrow co-authored The Clintons' War on Women -- Politico promoted the book during the discussion -- which claims to show "how Bill and Hillary Clinton systematically abused women and others -- sexually, physically, and psychologically -- in their scramble for power and wealth."

    Media Matters has reported that Morrow is a fringe conspiracy theorist with a history of bizarre, racist, and incendiary writings. He has wished death on Hillary Clinton and been visited by the Secret Service; posted sexual writings about the former secretary of state; called Chelsea Clinton a "slut" and imagined how she would "have sex one day" with Bill Clinton; posted about "pro-faggot JUDICIAL ACTIVISM"; and claimed the Bush and Clinton families were involved in murders and drug-running. He also has an obsession with using the slur nigger, having tweeted it over 100 times. Morrow was recently sworn in as the chairman of the GOP in Travis County, Texas.  

    Morrow and Stone have recently been feuding over Trump, with Morrow repeatedly attacking Trump as a rapist and Stone as “a hack for Donald Trump.”

    Morrow has repeatedly accused Trump of being a rapist on his Twitter account. For instance:

    Morrow wrote that Stone has been “a tad standoffish after my exposing Donald Trump for the serial rapist and child rapist this very sick man is.” He also tweeted, “Stone is a hack for Donald Trump and any of his defenses of Trump can't be taken at face value.”

    Stone responded to one of Morrow’s tweets by writing, “Morrow has lost his mind-has ZERO evidence and is courting a defamation suit.” He also tweeted at Morrow after he criticized the Trump campaign: “How would you know? You've never elected anyone to public office or held a job in your life? #Trust #Fund #Loser.”

    Media Matters’ Joe Strupp contributed reporting to this post.

  • Politico Report On Obama’s Smart Gun Plan Doesn’t Disclose Smart Gun Critic Received Gun Industry Money

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    A Politico article on President Obama’s reported upcoming plan to “push” for smart gun technology quoted Fraternal Order of Police (FOP) executive director Jim Pasco attacking the technology without disclosing the FOP has received funding from the gun industry. Many of Pasco’s attacks on smart guns echoed the National Rifle Association and the gun industry.

    Politico’s article also credulously repeated the NRA’s misleading claim that it merely opposes laws that mandate the adoption of smart gun technology and not the development of smart gun technology in general.

    In an April 28 article, Politico reported President Obama “is opening a new front in the gun control debate, readying a big push for so-called smart gun technology -- an initiative that the gun lobby and law enforcement rank and file is already mobilizing against.” According to the report, “As early as Friday, Obama is set to formally release findings from the Defense, Justice and Homeland Security Departments on ways to spur the development of guns that can be fired only by their owner.”

    The article extensively quoted Pasco, who offered various attacks on smart gun technology, claiming that law enforcement officers would be used as “guinea pigs” to test the technology; that Obama’s move placed politics over officer safety; that police officers oppose the technology; and suggesting the technology could put officers in greater danger:

    “Police officers in general, federal officers in particular, shouldn’t be asked to be the guinea pigs in evaluating a firearm that nobody’s even seen yet,” said James Pasco, executive director of the Fraternal Order of Police. “We have some very, very serious questions.

    […]

    But at this point, the Obama administration already has frayed ties with rank-and-file cops, many of whom didn’t think the president took their side in his reactions to police violence and protests like those in Ferguson, Missouri. Pasco compared the push for smart guns to the decision to limit local departments’ access to surplus military equipment.

    “They sit down among themselves and decide what is best for law enforcement, but from a political standpoint, and then tell officers they’re doing it for their benefit,” Pasco said.

    Of the 330,000 officers in his union, Pasco said, “I have never heard a single member say what we need are guns that only we can fire,” noting that there might be moments in close combat when an officer would need to use a partner’s weapon or even the suspect’s.

    Politico did not disclose that FOP's charity has received money from the National Shooting Sports Foundation (NSSF), the gun industry’s trade group. According to a 2010 Washington Post investigation, NSSF gave FOP Foundation $100,000 in 2010. In 2015, NSSF announced a $25,000 contribution to FOP Foundation. NSSF senior vice president Larry Keane has attacked smart gun technology. In 2014 he published a factually inaccurate and unfounded column arguing that two Massachusetts political candidates lost their races because of support for the technology.

    The Politico article twice referenced FOP’s representation of “rank and file” police officers as explanation for FOP’s opposition to Obama’s reported proposal. But FOP has also been accused of representing corporate interests. The 2010 Washington Post profile -- which delved into Pasco’s other work as a lobbyist -- described him as “a product of the capital's revolving-door culture” with an “unusual” role as a lobbyist representing beer, cigarette, and entertainment companies that "raises questions about possible conflicts of interest," according to tax law specialists.

    According to the Post's reporting, under Pasco's leadership FOP has accepted donations from the gun industry lobby after taking positions favorable to that group, and the organization's positions have repeatedly aligned with the priorities of lobbying clients of Pasco and his wife.

    Washington Post pointed to several specific instances of apparent conflict:

    • In 2007, FOP "became pivotal to the" gun debate when it opposed the repeal of the Tiahrt amendment. The group backed other gun industry priorities in 2008 and 2009. In 2010, FOP's charity received $100,000 from NSSF.
    • In 1998, FOP opposed a bill giving the Food and Drug Administration the ability to regulate tobacco and raise the federal cigarette tax. In addition to leading FOP, Pasco at the time was a lobbyist for Philip Morris, which has paid his firm $600,000.
    • In 2005, while Pasco was receiving $200,000 from Sony to lobby on "Internet theft of intellectual property," FOP joined a legal brief backing the music industry in an intellectual-property case against a music-sharing website.

    The Politico article also repeated the NRA’s misleading claim about the gun organization’s position on smart guns, noting, “Gun rights groups, including the National Rifle Association, are not against funding research for smart guns or putting them on shelves. But the NRA does oppose any law that would prohibit people from buying a gun that doesn’t have personalized technology.”

    The NRA’s attacks on smart gun technology go far beyond the group’s opposition to laws that mandate the adoption of the technology. While purporting to not oppose research into smart guns in a statement on its website, the NRA’s media arm routinely attacks the technology, often pushing either falsehoods about the reliability smart guns or by connecting the developing technology to conspiracy theories about the federal government.

  • Washington Post Corrects Faulty Report That Nearly 150 FBI Agents Are Investigating Clinton Emails

    The Post Now Reports "The Number Of FBI Personnel Involved Is Fewer Than 50"

    Blog ››› ››› THOMAS BISHOP

    The Washington Post has retracted its anonymously sourced claim that 147 FBI agents are detailed to the investigation into former Secretary of State Hillary Clinton's use of a private email server, and is now reporting that the real number is fewer than 50. Media outlets trumpeted the Post's report of the supposedly "staggering" number of FBI agents working the investigation as bad news for Clinton.

    On March 27, the Post published a 5,000-word article detailing the FBI's investigation into Clinton's use of a private email and personal Blackberry device during her time as secretary of state. The original story reported: "One hundred forty-seven FBI agents have been deployed to run down leads, according to a lawmaker briefed by FBI Director James B. Comey."

    The Post's claim spread throughout the media, with outlets frequently highlighting the 147 figure in their headlines and some using the report to attack Clinton. National Review termed the figure "a staggering deployment of manpower," while Breitbart News celebrated the "FBI recently kick[ing] its investigation into high gear." The Washington Post's Chris Cillizza highlighted the "eye-popping" 147 figure by commenting, "W-H-A-T?", adding that the reported number of agents seemed "like a ton for a story that Clinton has always insisted was really, at heart, a right-wing Republican creation," while MSNBC's Joe Scarborough called the number the "worst kept secret in DC for months." The story was also highlighted in several segments on Fox News.

    But the next day, Politico reported that the Post's story might be inaccurate. According to Politico, an official close to the investigation refuted the Post's report, saying that "The FBI does not have close to 150 agents working the investigation into former Secretary of State Hillary Clinton's email server" and that the Post's "number is greatly exaggerated."

    The Washington Post issued a correction to both their initial story on March 29, explaining that they incorrectly reported "that 147 FBI agents had been detailed to the investigation" and that multiple U.S. law enforcement officials "have since told The Washington Post that figure is too high" and the actual number of "FBI personnel involved in the case is fewer than 50":

    CORRECTION: An earlier version of this article incorrectly said that Clinton used two different email addresses, sometimes interchangeably, as secretary of state. She used only hdr22@clintonemail.com as secretary of state.  Also, an earlier version of this article reported that 147 FBI agents had been detailed to the investigation, according to a lawmaker briefed by FBI Director James B. Comey. Two U.S. law enforcement officials have since told The Washington Post that figure is too high. The FBI will not provide an exact figure, but the officials say the number of FBI personnel involved is fewer than 50.

    Cillizza issued an update to his post, changing his headline but not the text of his piece to reflect the Post's correction and stating, "I apologize for the error."

    The Washington Post joins other media outlets that have been forced to issue embarrassing corrections after publishing faulty claims on Clinton's emails based on anonymous sources. The New York Times issued two corrections on stories claiming Clinton was the subject of a "criminal probe," based in part on unnamed "Capitol Hill" sources.  

    The media continues to scandalize Hillary Clinton during the FBI's probe, even though legal experts have repeatedly explained that Clinton is unlikely to face prosecution and have termed an indictment "ridiculous."

  • Is The Media Tide Finally Turning Against The GOP's Radical Supreme Court Obstruction?

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Mitch McConnell

    As Republicans cement their extraordinary desire to deny President Obama the chance to even have his next Supreme Court nominee be heard on Capitol Hill this year, there are signs that the Beltway press is finally addressing radical Republican obstructionism head-on. No longer shying away from being factually accurate in their description of an extremist Republican blockade, reporters are at last conveying to news consumers how unusual today's GOP behavior is.

    Better late than never.

    Almost since Obama's inauguration, Media Matters has been documenting how the press has so timidly danced around Republicans' incessant obstructionism. Even worse, media outlets have routinely found ways to blame Obama for the GOP's blockading ways.

    When Republicans announced hours after Supreme Court Justice Antonin Scalia's death that they'd likely oppose any Obama nominee, we saw lots of examples of that tell-tale press tentativeness: Obama was picking a "fight" by merely following the Constitution by moving to fill a court vacancy.

    The New York Times in particular has seemed oddly committed to portraying the GOP's radical actions as part of a Both Sides Are To Blame confrontation.

    But now, just a week later and with Republicans putting their blockade into action, more reporters seem to have decided there's no other way to describe the Republicans' radical behavior than by being honest. (Even Fox News is telling the truth.)

    And the key here is that the accurate descriptions are showing up in straight news reports. Plenty of commentators have condemned the Republican ploy in recent days. But in the news pages the GOP's shutdown approach was often presented as a "bipartisan" bickering; as more uncontrollable gridlock.

    More reporters are clearly spelling out what's happening. Hopefully the shift is a real and sustained one. It's certainly long overdue.

    Bloomberg News [emphases added]:

    Senate Republicans emerged from a closed-door meeting Tuesday committed to maximum obstruction of any nominee by President Barack Obama to fill the vacancy on the U.S. Supreme Court -- no hearings and no votes."

    Politico:

    The issue became heated on Tuesday as the GOP leader flashed rare emotion under intense questioning from the media about how his extraordinary blockade might play politically.

    CNN.com:

    In an unprecedented move, Senate Republicans vowed to deny holding confirmation hearings for President Barack Obama's Supreme Court nominee -- even promising to deny meeting privately with whomever the President picks.

    The Hill:

    The unprecedented decision, made before the president has named a nominee, marks a new chapter in Washington's war over judicial nominations.

    New York Daily News:

    Throughout American history, even the most divisive nominees for the high court have received a hearing before the Judiciary Committee, and the election-year decision to deny such a session marks a radical departure from the Senate's traditional "advise and consent" role.

    And no, there's nothing biased or misleading in any of those dispatches. They're simply factual accounts of how off-the-rails Republican behavior has become.

    The fact that Republicans' behavior is now in unprecedented territory should temper the media freak-out when the next "see, both sides do it!" gotcha video inevitably emerges.

  • As Obama Moves To Replace Scalia, The Press Enables Radical GOP Obstruction

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Supreme Court

    In the wake of Antonin Scalia's sudden death, the Beltway press almost immediately began to seamlessly frame the unfolding debate about the Supreme Court justice's replacement along the contours of Republican talking points. To do so, the press continued its habit of looking away from the GOP's stunning record of institutional obstructionism since 2009.

    Immediately after the news broke of Scalia's passing, Republican Senate leaders, GOP presidential candidates, and conservative commentators declared that the job of picking Scalia's replacement should be performed not by President Obama, but by his successor.

    Quickly suggesting that Obama was picking a "fight" with Republicans by signaling he plans to fulfill his constitutional duty by nominating Scalia's successor, the press aided Republicans by presenting this radical plan to obstruct the president as being an unsurprising move that Democrats would likely copy if put in the same position during an election year. (Given the rarity of the situation precedents aren't perfect, but it's worth mentioning that during the election year of 1988, Democrats actually did the opposite, confirming Justice Anthony Kennedy unanimously.)

    The framework for much of the coverage regarding the GOP's radical demand that Scalia's seat sit empty for a year is this: It's Obama's behavior that's setting off a showdown, and of course Republicans would categorically oppose anyone Obama nominates. But journalists often don't explain why: Why is it obvious Obama would have zero chance of getting a Supreme Court nominee confirmed when every president in the past has been able to fill vacancies?

    Is it unusual for a president to face a Supreme Court vacancy his final year in office? It is. But there's nothing in the Constitution to suggest the rules change under the current circumstances. (Obama still has 50 weeks left in office.) It's Republicans who have declared that all new rules must apply. And it's the press that has rather meekly accepted the extreme premise.

    Note that Republicans and their conservative fans in the media aren't telling Obama that a particular nominee he selects to become the next justice is flawed and will likely be rejected after hearings are held. Republicans are telling Obama that there's no point in even bothering to make a selection because the Senate will reject anyone the president names. Period. The seat will remain vacant for an entire year. That is the definition of radical. But the press still looks away.

    For instance, Politico reported the president "was facing the choice between setting off a nasty brawl with Congress by seizing the best chance in a generation to flip the ideological balance of the Supreme Court, or simply punting." The Politico headline claimed Obama had chosen to "fight" Republicans.

    But Obama faces no real "choice," and he isn't the one who decided to pick a "fight." As president of the United States he's obligated to fill Supreme Court vacancies.

    The New York Times stressed Scalia's death had sparked "an immediate partisan battle," suggesting the warfare ran both ways. But how, by doing what he's supposed to do as president, is Obama sparking a "partisan battle"?

    If Obama eventually decided to nominate an extremely liberal justice to replace the extremely conservative Scalia, then yes, that could accurately be described as sparking a "partisan battle." But what could be "partisan" about the president simply doing what the Constitution instructs him to do?

    Meanwhile, the Associated Press framed the unfolding story as Obama's announcement being "a direct rebuttal to Senate Republicans," without noting the Republican demand that a Supreme Court justice's seat sit empty for at least a year is without recent precedent.

    And BuzzFeed suggested Scalia's vacancy is different because the justice was, "as one Republican put it, 'a rock solid conservative seat,' and given the divisions on the court conservatives will be adamant that one of their own replace him."

    But that's not how Supreme Court nominations work. Obviously, while the Senate has the responsibility to advise and consent on nominees, the party out of power doesn't get to make the selection. So why the media suggestion that Republicans deserve a say in this case, or else?

    Again and again, the press has depicted Obama's expected action in the wake of Scalia's death as being highly controversial or partisan, when in fact it's Republicans who are acting in erratic ways by categorically announcing they'll refuse to even consider Obama's next Supreme Court pick.   

    The sad part is this type of media acquiescence has become a hallmark of the Obama era. Republicans have routinely obliterated Beltway precedents when it comes to granting Obama the leeway that previous presidents were given by their partisan foes in Congress.

    Yet each step along the way, journalists have pulled back, refusing to detail the seismic shift taking place. Instead, journalists have portrayed the obstruction as routine, and often blamed Obama for not being able to avoid the showdowns.

    Today's Republican Party is acting in a way that defies all historic norms. We saw it with the GOP's gun law obstructionism, the sequester obstructionism, the government shutdown obstructionism, the Chuck Hagel confirmation obstructionism, the Susan Rice secretary of state obstructionism, the Hurricane Sandy emergency relief obstructionism, and the consistent obstruction of judicial nominees.

    For years under Obama, Republicans have systematically destroyed Beltway norms and protocols, denying the president his traditional latitude to govern and make appointments. It's sad that in Obama's final year in office, the press is still turning a blind eye to the GOP's radical nature.

  • The Media's Missing Context: Obama's Push To Expand Background Checks Is Wildly Popular With Gun Owners

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    After President Obama unveiled new executive orders aimed at reducing gun violence, a constant media theme has been that the proposals are deeply controversial. But are they? Or are media outlets providing a disjointed look by giving a skewed, Republican-friendly take on the issue by stressing conflict where very little exists?

    A key component of Obama's initiative is to expand the pool of people who count as gun dealers, which would require more people to be licensed. That would mean more buyers being screened. It's the White House's concerted effort to bypass obstructionist Republicans to close the so-called "gun show loophole."

    News coverage has generally been good in terms of clearly detailing the specifics of the proposals. But the coverage falls down when it comes to the politics; when it comes to explaining why Obama has been forced to use his powers as chief executive to address gun violence. (Hint: It's because Republicans have purposefully made Congress dysfunctional.)

    Too much of the coverage has also omitted the fact that expanding background checks is wildly popular with everyone, it seems, except Republican members of Congress and the NRA's board of directors.

    Recent write-ups by NPR, Washington Post, CBS News, Wall Street Journal, and Reuters, among others, omitted any hard numbers regarding the wide, national support for background checks.

    "Gun owners overwhelmingly support background checks," Tom Jensen, director of Public Policy Polling, told the Center for American Progress last year. "And that includes gun owners who are Republicans and gun owners who are NRA members."

    By leaving out the context -- by leaving out the fact that 90 percent of Americans support background checks to cover all gun sales -- the press erroneously presents the Obama initiative as deeply controversial and deeply partisan.

    But they're not. And it's worth noting that much of the existing polling showing vast support for expanded background checks has focused on the question of whether all gun sales should be subject to a background check, but Obama's proposal doesn't even go that far.

    It's actually hard to find another high-profile public policy issue in the U.S. that enjoys as much bipartisan backing. The polling data is rather remarkable:

    *90 percent of Americans support criminal background checks for all gun sales.

    *83 percent of gun owners nationally support criminal background checks on all sales of firearms.

    *72 percent of NRA members back them.

    By often ignoring those findings, the press misreads the story.

    For instance, Politico reported Obama will have "a tricky task" convincing "gun-owning Americans" to support his background check push. But that doesn't make sense because most gun-owning Americans already support background checks.

    And by failing to distinguish the fact that the NRA and GOP politicians categorically object to any Obama attempt to address gun ownership, but most Americans, including most gun owners, do not.

    That omission highlights an ongoing newsroom failure when covering the gun debate during the Obama years: whitewashing the GOP's radical obstruction, and especially the nearly unanimous opposition to the White House-backed gun bill in the wake of 2012 Newtown school gun massacre.

    Here's how the Washington Post referred to it in a January 4 article [emphasis added]:

    His administration failed to persuade lawmakers to approve tighter legislative controls on gun sales in 2013, in the wake of the December 2012 killings of 20 children at an elementary school in Newtown, Conn.

    Added NPR: "Obama was stymied in his effort to promote gun control legislation three years ago in the aftermath of the Sandy Hook Elementary School massacre."

    That's not quite accurate. What happened in 2013 is Obama persuaded a majority of lawmakers to pass a gun bill, including a handful of Republicans. But a hardcore minority of Republicans in the Senate refused to allow a vote on the issue.

    Even though more than 90 percent of Americans supported the bill. Even though more than two dozen people had recently been gunned down in one day at an elementary school. Even though Obama had just become the first president since Dwight Eisenhower to win election and reelection with 51 percent of the vote or more and had made the gun bill a top legislative priority, Republicans still refused to even allow a vote on the background check bill.

    Why did Republicans refuse? Because they didn't want to be seen giving the president a victory. That, according to Republican Sen. Pat Toomey from Pennsylvania, among the few who tried to help the White House fashion together a deal: "There were some on my side who did not want to be seen helping the president do something he wanted to get done, just because the president wanted to do it."

    Ignoring that crucial background information, this week we're told rather vaguely that Congress (not Republicans) "stymied" Obama on guns. The lack of context has produced real oddities.

    From the Wall Street Journal:

    A National Rifle Association spokeswoman said before the White House's announcement that the president had failed to pass his anti-gun agenda through Congress and now is defying the will of the people by relying on executive action.

    Nine out of ten Republican senators in 2013 refused to allow a vote on a gun bill with overwhelming public support, but the NRA claims it's Obama who's "defying the will of the people"?

    Some news coverage has gotten it right. For instance, during a CNN report Monday night, an on-screen graphic documented the polling data on the topic:  

    And a USA Today article on Obama's initiative set aside space to note, "White House Press Secretary Josh Earnest pointed to recent polls showing 89% of Americans -- and 84% of gun owners -- support universal background checks."

    That's all it takes to provide the proper context. The press should at least do the minimum.

  • NBC News President Reportedly Uses Derogatory Slur "Illegals" In Meeting With Congressional Hispanic Caucus

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Politico reported that NBC News President Deborah Turness used the word "illegals" - a derogatory term viewed as an offensive slur by many Latinos - during a meeting with Hispanic lawmakers about Republican presidential candidate Donald Trump's appearance on Saturday Night Live.

    Several media outlets have stopped using the term "illegals" to describe undocumented immigrants. The Associated Press Stylebook instructs journalists against "the use of 'illegal' to describe a person," and The New York Times followed suit. The National Associated of Hispanic Journalists, in a March 2006 press release calling on media to stop using "illegals" as a noun, explained that using that term "crosses the line by criminalizing the person," and the Asian American Journalists Association and National Association of Black Journalists issued similar statements in 2006.

    The November 19 Politico article explained that members of the Congressional Hispanic Caucus were looking for an explanation from NBC of why Trump hosted SNL, after the network decided to cut all business ties with Trump in the wake of his insulting comments that Mexicans are "rapists." NBC's decision to allow Trump to host the show was met with protest by immigrant advocacy groups, and the Congressional Hispanic Caucus issued a statement asking NBC to disinvite Trump from hosting. According to Politico, Turness used the term "illegals" near the beginning of the meeting "that was already expected to be tense":

    NBC News President Deborah Turness committed a major blunder -- as far as the Hispanic lawmakers were concerned -- when she described undocumented immigrants as "illegals," a term that many in the Latino community find highly offensive.

    Turness was describing NBC's integration with their Spanish-language network Telemundo, which included coverage of Pope Francis' visit to the U.S. and his interaction with a young girl who was afraid her parents would be deported because they're "illegals."

    "I'm going to stop you right there. We use the term undocumented immigrants," Rep. Juan Vargas (D-Calif.) interrupted.

    Turness apologized.

    That exchange kicked off a meeting that was already expected to be tense. Lawmakers were hoping for an explanation of why Trump hosted Saturday Night Live, despite formal protests from the Congressional Hispanic Caucus. MSNBC and NBC News executives -- who are part of a separate entity from NBC's entertainment division, which oversees SNL -- came expecting to talk about the progress they've made in making their newsrooms more diverse.

    Vargas later told POLITICO, "She was saying how they've done all these great things and then boom, she said 'illegals.'"

  • Anti-Clinton Author Gives Up Nonpartisan Cover

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Media outlets previously helped Peter Schweizer push back against criticism of his anti-Clinton book Clinton Cash by credulously reporting that he was conducting a similar investigation into former Florida Gov. Jeb Bush. But now that the product of his investigation has been released -- a 38-page e-book compared to The New York Times bestseller he wrote on Bill and Hillary Clinton -- Schweizer says "there's not a comparison" because the Clintons' behavior is "unprecedented." Schweizer's Clinton allegations were widely debunked.

  • In Quest For Revenue, LA Times Creates Oil Industry Propaganda Website

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Powering California Website

    As newspapers' ad revenues have fallen over the years, prestigious publications have been going to increasingly extraordinary lengths to make up for the financial shortfall. Consider the Los Angeles Times, which has recently provided prime front page real estate to advertisements for companies like American Airlines and products like the Universal Studios film, Minions.  

    But while these kinds of advertising arrangements aren't particularly new for the Times, the same cannot be said for a newly-launched oil industry propaganda website the newspaper created for California Resources Corporation, an oil and gas spin-off company of Occidental Petroleum. The website, called poweringcalifornia.com, has raised concerns despite assurances from the Times that it is produced by a department of the Times company that is wholly independent of the reporting and editorial staff.   

    The Powering California website features a fearmongering video that asks viewers to "imagine a day without oil" as a young man helplessly watches many of the products he relies on every day suddenly disappear. The site's text asserts that because "a majority of products that you use every day are made from petroleum," a day without oil and natural gas "would be a huge disruption for you and the people you depend on." It goes on to allege that a day without oil could even be "life-threatening."

    After Western States Petroleum Association President Cathy Reheis-Boyd promoted the website in an October 27 tweet, it caught the attention of Clean Energy California, a non-profit organization that worked with businesses, consumer, health, faith, labor and environmental groups to pass Senate Bill 350, California's landmark climate change legislation. Specifically, Clean Energy California asked why the Los Angeles Times and its parent company, Tribune Publishing, were sponsoring this "oil propaganda project."

    As Politico reported on October 29, the original disclaimer on the Powering California website identified it as "a joint copyrighted effort of the Los Angeles Times and the California Resources Corporation":

    Powering California Old Disclaimer

    Following criticism from Clean Energy California and others, the Times changed the copyright disclaimer to remove mention of itself and added an additional statement on the Powering California website that read:

    Powering California is sponsored content produced by The Los Angeles Times Content Solutions team for California Resources Corporation. The Los Angeles Times reporting and editing staffs are not involved in the production of sponsored content, including Powering California.

    But the updated disclaimer has not settled all of the concerns that have been raised about a major U.S. newspaper company sponsoring an oil industry propaganda website.

    In an October 30 article, LA Weekly wrote that "[e]ven as the Times was publishing [a] hard-hitting story" detailing evidence that ExxonMobil may have purposely deceived its shareholders about climate change science, "the business side of the paper was presenting a much rosier view of the oil industry through a sponsored content campaign." Noting that the Times' editorial board recently suggested that California legislators had fallen for "oil industry propaganda," LA Weekly observed that it is "thus a little awkward, or at least ironic, that the Times is simultaneously getting paid to create promotional material for the oil industry." (It's worth pointing out that the Times' recent environmental coverage hasn't all been good; the newspaper also received heavy criticism from scientists for publishing a deeply flawed article that disputed the link between California's recent wildfires and climate change.)

    LA Weekly concluded by noting that even though it could be argued the oil industry is helping fund journalism that is sometimes aimed at "exposing" the oil industry, "some in the environmental community see this as a troubling sign":

    "I understand the concept behind sponsored content, but when it's being used to defeat climate action by Big Oil, it goes way beyond Zappos," said Jonathan Parfrey, executive director of Climate Resolve. "To see the most prestigious paper in the Western U.S. cozying up to these well-heeled interests is deeply disturbing."

  • Gored Again: Media Attacks On Clinton's "Authenticity" Recall The Press' War On Gore

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Somewhere Al Gore is probably experiencing painful campaign flashbacks. Like if he heard NBC's Andrea Mitchell ask Hillary Clinton in a recent interview, "Does it hurt you when people say you are too lawyerly, you parse your words, you are not authentic, you're not connecting?"

    Or when the Wall Street Journal published a piece suggesting so much of what Clinton does sounds "scripted and poll-tested." Or when Politico declared she's a White House hopeful "with an authenticity problem." Or when the Washington Post reported, "Her campaign has struggled to present her as authentic and relatable." Or when McClatchy Newspapers asked "Is Hillary Clinton Authentic Enough for Voters," and likened her to Richard Nixon.

    "Authenticity" has clearly become the Beltway media's latest buzzword to describe what's supposedly wrong with Clinton's campaign, even as she continues to have a sizeable national lead over her Democratic competitors.

    The answer: She's a phony.

    Why is this all likely ringing in Gore's ears? Because the last White House campaign that the Beltway press openly waged war against (the way it's now openly waging war on the Clinton campaign) was Gore's 2000 push. The Beltway elites hated Gore and didn't try to hide it, just like so many journalists seem to openly despise Clinton today. ("Reporters liked Bush and didn't like Gore," observed Paul Krugman at the New York Times.)

    In 2000, Gore was widely ridiculed in the press as the wooden, over-calculating, poll-driven phony who was running against the epitome of true authenticity: George W. Bush. Sure, Gore knew his stuff cold and Bush seemed wobbly on the facts, and forget that Bush's entire campaign turned out to be built around the staged-crafted prevarication known as "compassionate conservativism." The press loved the Bush image and couldn't stand the Gore persona -- The New York Times mocked him as "Eddie Haskell," the neighborhood brownnoser from Leave It To Beaver.

    The press dutifully spent the entire campaign regurgitating the Republicans' playbook on Gore: he's a phony who can't be trusted. Fast-forward and the Republican playbook reads the same on Clinton: She's a phony who can't be trusted. So yes, the media's current authenticity chatter plays right into the GOP's hands. It perfectly coincides with conservative talking points about how to undermine the Democratic frontrunner.

    But the authenticity math doesn't seem to add up.

    In 2008, Clinton tallied 18 million votes during the Democratic primary season. Obviously, she lost to Barack Obama but how did she win a whopping 18 million votes if, according to the press, she can't connect with people due to her utter lack of authenticity? (Reminder: Clinton won her 2000 New York Senate race in a landslide.)

    The recent "authenticity" wave began with a New York Times article that claimed "there will be new efforts to bring spontaneity to a candidacy that sometimes seems wooden and overly cautious."  The piece came complete with the mocking headline, "Hillary Clinton to Show More Humor and Heart, Aides Say." (Punch line: Clinton's handlers have to instruct her be warm and funny?)

    Commentators immediately mocked the Clinton camp. "You don't project [authenticity] by having your campaign tell the world you're going to project authenticity," Bloomberg News' John Heilemann said on Face the Nation. The Washington Post's Dana Milbank ridiculed Clinton aides as "moron[s]" and fired off this insult: "And now comes the latest of many warm-and-fuzzy makeovers -- perhaps the most transparent phoniness since Al Gore discovered earth tones."

    I couldn't have scripted that Gore reference better myself. Convinced Clinton is a phony who isn't comfortable in her own skin, Milbank reminded readers that Gore was such a supposed phony that he started wearing "earth tones," a reference to a manufactured kerfuffle from the 2000 campaign when the press claimed author Naomi Wolf counseled Gore on what color clothes he should wear. (Why? Because Gore doesn't know who he is!)

    Turns out though, Wolf denied the claim as did Gore's aides. In fact there was never any proof to substantiate the charge, first floated as speculation in the Washington Post, about Gore and an earth tone wardrobe makeover. But that didn't matter because the press loved it and repeated the claim endlessly as proof of Gore's complete lack of foundation. (It ranked right up there with the made-up story about Gore claiming to have invented the Internet.) 

    Recap: During the 2000 campaign, the Post, citing speculation by Dick Morris, invented a tale about someone telling Gore to wear "earth tones," which supposedly proved what a phony he is. For the 2016 campaign, a Post columnist revived that false "earth tones" story and used it as a reference for how phony Clinton is.

    So yes, the symmetry is perfect.

    Now we're onto the Catch-22 phase of the "authenticity" blitz, in which commentators are sure any attempt by Clinton to show humor and heart is part of a calculated plan at authenticity.

    In other words, after demanding that Clinton be more authentic, the press is now deducting points from Clinton for being more authentic. So really, there is no way for her to win. If Clinton's not spontaneous enough, the chattering class complains. If she is spontaneous or shows more of her private side, the chattering class dismisses it as orchestrated.

    It's true that in 2012 Republican nominee Mitt Romney was hounded by allegations he wasn't being real enough. But much of that was driven by his clear pattern of flip-flopping on major issues, like the fact that as governor of Massachusetts he championed health care reform that looked a lot like Obamacare. Then he campaigned to abolish Obamacare. That eye rolling was amplified when Romney, the former center-right governor, suddenly declared himself to have been a "severely conservative" overseer in Massachusetts.

    The media's authenticity police rarely ticket Clinton over substantive issues or for policy flip-flops. She's written up for personality infractions. Authenticity sometimes seems to be media shorthand for, 'We don't like you.'

    Al Gore can relate.  

  • Media Portray Jeb Bush's Tax Plan As Anti-Wall Street, "Populist"

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON & ALEX MORASH

    Numerous mainstream outlets are reporting on Jeb Bush's proposal to lower income tax rates and reduce exemptions as being "populist" and anti-Wall Street, ignoring that his proposal offers no means of making up for lost revenue and is essentially a retread of mainstream Republican tax policy, including George W. Bush's disastrous tax cuts from 2001 and 2003.

  • So Now Even The Boring Clinton Emails Are Big News?

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Hillary Clinton

    Hillary Clinton likes to watch Parks and Recreation.

    That's what the Clinton email kerfuffle seemed to amount to this week. News organization excitedly dove into the latest trove of emails released from Clinton's time as secretary of state, only to have to settle for vacuous nuggets about her TV viewing habits.

    We seem to be at the stage where the mere existence of publicly-available Clinton emails prompts journalists to hype each additional set as big news, even when the contents of the emails are non-descript. Hard-wired into the Republican way of thinking, the Beltway press often automatically treats Clinton's electronic communications as damning and suspect.

    But they're not.

    We've seen this pattern repeated numerous times in recent days, and not just with the latest, monthly release of Clinton's State Department emails. Last week, news outlets including CNN, Washington Post, and ABC News dutifully typed up reports about emails obtained by the Clinton-bashing group Citizens United, which filed lawsuits for the release of Hillary Clinton's communications. Presented as containing some damning revelations, upon closer examination the emails simply produced more yawns. They contained nothing proving any kind of wrongdoing on the part of Clinton. (Unless Clinton aide Huma Abedin using emails to organize a small dinner for the former secretary of state now qualifies as wrongdoing.)

    Ordinarily, I might chalk up this oddly breathless coverage about ho-hum emails to the summer doldrums, as journalists are hard-pressed to create compelling content during the traditionally slow news month of August. But the Beltway press did the exact same thing with the previous email release. And I suspect we'll see this pattern continue for months to come, in part because a U.S. District court has decreed that the email dumps are going to be monthly events through January.

    There have now been three enormous batches of State Department emails released, totaling more than 10,000 pages, and none of them have produced blockbuster revelations or truly fueled the so-called Clinton email scandal.

    So why hasn't the press treated the release of boring, "mundane" emails as proof that widespread partisan claims of malfeasance are simply not supported? Why doesn't the press openly concede that the email disclosures that show the former secretary of state to be funny and hardworking represent good news for Clinton, instead of perpetually presenting them as bad news? (i.e. A "fresh headache," according to Yahoo News.)

    As I previously noted, the out-of-context coverage likely stems from the fact there's a standing army of Clinton-assigned journalists who are responsible for producing endless content for the next year. Additionally, many in the press have invested a huge amount of capital in the email story since it broke in March, and now seem reluctant to acknowledge there might not be any there there.

    Today in fact, The New York Times published a column from a Republican operative who announced the email story had "crippled" Clinton's campaign, and claimed she may have committed a crime worse than former CIA director David Petraeus, who pleaded guilty to unauthorized removal and retention of classified information. The Times published this claim days after Petraeus' prosecutor, former U.S. Attorney Anne Tompkins, explained there's no connection between the two cases and that unlike Petraeus, "Clinton committed no crime."

    Elsewhere, the press forged ahead on the email dump in search of news. This was Politico's news lede for the email release:

    A new batch of Hillary Clinton's emails made public by the State Department on Monday night show her expressing interest in the presidential aspirations of Gen. David Petraeus, who ultimately took a job as CIA director in the Obama administration rather than run for president in 2012 and was then driven out of government by scandal.

    According to Politico, the most newsworthy "insight" from the thousands of Clinton emails released this month was that the former secretary of state expressed "interest" that a famous U.S. general was possibly eyeing a White House run. How did Politico gage Clinton's "interest"? How did Politico conclude she "sounded intrigued"? A friend emailed Clinton some information in 2010 and she typed back a five-word response.

    That's it.

    Meanwhile, after being given Clinton emails from Citizen United regarding foreign speech offers Bill Clinton had received, and his insistence on getting guidance from the State Department on whether he should accept the offers (he did not), ABC News's Jonathan Karl announced:

    ABC News has obtained State Department e-mails that shed light on Bill Clinton's lucrative speaking engagements and show he and the Clinton Foundation tried to get approval for invitations related to two of the most repressive countries in the world -- North Korea and the Democratic Republic of the Congo.

    In fact, the emails did not show Clinton and the Foundation "tried to get approval." The emails showed that Clinton and the Foundation sought advice on the matter. At no point did Clinton or the Foundation try to overrule the State Department. And in the end neither invitation was accepted.

    In other words, Bill Clinton's office routinely ran speech requests past the State Department to "review for any real or apparent conflict of interest with the duties of Secretary of State." So when ABC News obtained emails that confirmed that fact, rather that presenting the emails as proof the Clintons did in private exactly what they said they were doing in public, ABC News presented the emails as somehow troubling and controversial -- they showed "show just how far Bill Clinton was willing to go to earn those lucrative fees."

    This is what's called heads you lose/tails you lose.

    Without any discernible news value found in the emails themselves, the press instead clings to the "glimpse" and "window" crutch. From ABC News: "The emails also provide a glimpse into the person behind the office." And The New York Times stressed the emails "offered a rare window into" the Clintons.

    But again, how does a "glimpse" into routine communications pass as news? It doesn't.

    The truth is, the wind continues to go out of the email "scandal" sails. As the Associated Press reported this week, experts agree there's currently virtually no chance Clinton faces any criminal jeopardy over the handling of her emails.

    Indeed, after speaking with "half-dozen knowledgeable lawyers," longtime Washington Post foreign affairs columnist David Ignatius recently broke from the D.C. pack and concluded the email "'scandal' is overstated."

    So with the criminal element of the so-called scandal evaporating, the press is left to dwell on the perception and the optics of the controversy. And the press remains mostly in heated agreement that it's all very bad news for Clinton, insisting this summer that her polling has gone "under water" because of it. (Note that a national survey released Tuesday showed Clinton maintaining a 35-point lead in the Democratic primary race, the same large advantage she enjoyed the previous month.)

    "Clinton" + "email" has become media shorthand for big, big news. But with each new batch of emails released, it's becoming impossible to defend that formula.