The Boston Globe

Tags ››› The Boston Globe
  • Latest Accounts Of Trump Misogyny Allege Unlawful Behavior, But Media Don't Notice

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Media coverage of The New York Times’ report detailing allegations of misogyny and sexual harassment on the part of presumptive Republican presidential nominee Donald Trump virtually ignored allegations of possible illegal behavior and focused instead on one of the women in the report who claimed the Times “spun” her words.

    On May 14, The New York Times published a front-page story titled “Crossing the Line: How Donald Trump Behaved With Women in Private.” The article, based on over 50 interviews, “reveal[ed] unwelcome romantic advances, unending commentary on the female form, a shrewd reliance on ambitious women, and unsettling workplace conduct” by Trump, according to the Times.

    Two of the people the Times referenced in the report were Jill Harth and her former boyfriend George Houraney, who had both “worked with Mr. Trump on a beauty pageant in Atlantic City and later accused Mr. Trump of inappropriate behavior toward Ms. Harth during their business dealings.” The Boston Globe detailed Harth and Houraney's accounts extensively in April, which included accusations of sexual harassment by the candidate against his reported business partner in the pageant, Ms. Harth:

    After a few weeks of negotiating, they came to terms on many aspects of a deal. It was time to celebrate. Trump invited the American Dream executive team, along with at least nine past and present calendar models, to a party at his Mar-a-Lago estate in Palm Beach in January 1993.

    During dinner, Harth alleged, Trump demanded that she sit next to him.

    “When we got to the dinner table, Donald started right in on the groping under the table, to tell you the truth,” Harth said in her deposition.

    Some of the salacious charges about what happened later that night, based on Harth’s assertions, were reported in 1997 in New York tabloids and the National Enquirer. Trump took her into an empty bedroom — the one normally used by daughter Ivanka, who at the time was 11. Trump forcibly “kissed, fondled, and restrained” her from leaving, according to Harth’s suit.

    [...]

    Several weeks later, Harth again went to Mar-a-Lago for a meeting to discuss the competition. After some of Trump’s business associates left, Harth alleges that Trump forced her into a bedroom, made “unwanted sexual advances,” and began touching her “private parts” and “uttering Svengali-type proclamations of love.”

    Harth said in the lawsuit that she immediately “became nauseated and vomited profusely.”

    A Media Matters analysis found that Harth’s account of sexual harassment was not examined by media on morning, daytime, or evening news programs on CNN, Fox News, ABC, NBC, or CBS, and was mentioned only once on MSNBC in a report on All in with Chris Hayes. But the Times report suggests that Harth’s story is part of a pattern of “unsettling workplace conduct,” which could constitute allegations of what is legally known as the creation of hostile work environments through unlawful sexual harassment.

    Only one show made this connection about the gravity of the allegations -- ABC’s The View on May 16 -- but co-host Joy Behar didn’t go into more detail beyond saying, “That is called sexual harassment.”

    By contrast, media outlets mentioned Rowanne Brewer Lane’s allegations that the Times “spun” her words at least 40 times. According to the Times, Brewer Lane alleged that Trump had “asked her to change out of her clothes” and “to put on a swimsuit.” Since the publication of the report, Brewer Lane has labeled the account “a hit piece.”

    Methodology: Media Matters searched Nexis and Snapstream transcripts for coverage between May 14 and May 22 on MSNBC, Fox News, CNN, ABC, CBS, and NBC using the terms "Jill Harth," "Harth," "Sexual harassment AND Trump," “Trump AND Harth,” "Sexual assault AND Trump,'" and “Brewer Lane.” A supplemental search was conducted using alternate spellings including the terms: “Trump and har” “Trump and herth,” “herth,” “harf,” and “Trump and harf.”

  • Here Are The Big Players In The Inevitable Smear Campaign Against Judge Merrick Garland

    ››› ››› PAM VOGEL

    As President Obama reportedly prepares to announce Judge Merrick Garland to fill the vacancy on the Supreme Court, media should be prepared to hear from several right-wing groups dedicated to opposing the nominee, no matter who it is. These advocacy groups and right-wing media outlets have a history of pushing misleading information and alarmist rhetoric to launch smear campaigns against Obama's highly qualified Supreme Court nominees, using tactics including, but not limited to, spreading offensive rumors about a nominee's personal life, deploying bogus legal arguments or conspiracy theories, and launching wild distortions of every aspect of a nominee's legal career.

  • STUDY: Media Largely Ignored Climate Change in Coverage Of Winter Snowstorms

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    Most of the largest newspapers in the Northeast corridor did not publish a single piece covering this winter's major snowstorms in the context of global warming, despite strong scientific evidence that climate change creates the conditions for heavier snowstorms. The major broadcast networks and cable news channels also provided scant mention of climate change in their discussions of the snowstorms, with the notable exception of MSNBC, which provided extensive coverage of the topic. On the opposite end of the spectrum, Fox News, the Boston Herald and the Providence Journal featured content that used the snowstorms to deny climate science.

  • How Did The Boston Globe Not Disclose This To Readers?

    Columnist Advocates For Keystone XL While His Lobbying Firm Works For Pipeline Builder

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    Boston Globe columnist John E. Sununu's latest piece urges approval of the Keystone XL pipeline and criticizes regulations against oil and gas companies. The Globe did not disclose that Sununu is an advisor for a Washington firm that lobbies for the pipeline's construction on behalf of its would-be builder. 

    Sununu is a former Republican U.S. Senator from New Hampshire who lost re-election to Democrat Jeanne Shaheen in 2008. He joined Akin Gump, the top-earning lobbying firm in Washington, DC, as an adjunct senior policy advisor in 2010. His corporate profile states that he "advises clients on a wide range of public policy, strategic and regulatory issues."

    He is also a "columnist" for the Globe, where he has repeatedly written about policy issues that intersect with the interests of his lobbying firm.

    In the latest example, Sununu wrote a November 20 column criticizing Democrats for failing to approve the Keystone XL pipeline. He wrote that "Democrats still don't know what the Keystone debate is really all about," adding that Keystone XL "is a debate about infrastructure, regulation, and the power of government to thwart investment on the flimsiest of grounds."

    Sununu added that "the public understands that allowing the government to arbitrarily stand in front of private investment and economic development sets a dangerous precedent -- something Democrats in the Senate do not."

  • Boston Globe Columnist Invokes Jim Crow To Attack Marriage Equality

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    Boston Globe columnist compared anti-gay groups fighting against marriage equality to activists who fought against Jim Crow-era racism, attacking marriage equality supporters for trying to "redefine" marriage.

    In a June 18 op-ed, Boston Globe columnist Jeff Jacoby touted the upcoming March for Marriage in Washington, DC - an event sponsored by the anti-gay National Organization for Marriage (NOM). The march is likely to be a largely astroturfed event and will be attended by some of the most extreme anti-gay voices in America.

    According to Jacoby, however, the anti-gay activists attending the march should be compared to the civil rights heroes who fought against Jim Crow era discrimination:

    It would certainly be easier to make peace with the new order, especially considering the aggressiveness and hostility that many "marriage equality" activists deploy against those who oppose gay marriage. 

    Then again, much the same could have been said a century ago to those who insisted -- in the depths of Jim Crow -- that the cause of civil rights and racial fairness was worth fighting for. They too must have heard with regularity that they were on the "wrong side of history." The promise of Reconstruction was long gone. In much of the country, black enfranchisement was a dead letter. The Supreme Court had ruled 7-1 in Plessy v. Ferguson that racial segregation -- "separate but equal" -- was constitutional. The president of the United States was a white supremacist on whose watch black employees were fired from government positions, and public facilities in Washington were segregated.

    Honorable voices argued that blacks had no realistic option but to make the best of a bad situation. But there were others who insisted that the lost spirit of abolitionism could be revived, that Jim Crow could be fought and eventually overturned, that "separate but equal" was based on a falsehood and would ultimately prove untenable. They founded the NAACP in 1909, launching a movement that would eventually transform America. [emphasis added]

  • New False Benghazi Narrative: Hillary Clinton Never Had To Explain Benghazi

    Blog ››› ››› TYLER HANSEN

    Hillary Clinton/State Department PhotoAn inaccurate new media narrative claims that while New Jersey Gov. Chris Christie answered extensive questions about his role in a scandal plaguing his administration, former Secretary of State Hillary Clinton has yet to face questions regarding the September 2012 attacks on a diplomatic facility in Benghazi. In fact, Clinton has repeatedly addressed the Benghazi attacks, including answering 150 questions during a five hour congressional hearing on the attacks.

    In an effort to control the political damage stemming from scandals plaguing his administration, Christie held a nearly two hour long press conference with state and national media to answer questions regarding his aides' involvement in the politically-motivated closing of lanes leading to the George Washington Bridge

    Following Christie's press conference, conservative media pivoted from Christie's scandal to attack Clinton, claiming that she had never addressed Benghazi in the same way.

    On January 19, The Boston Globe's Joan Vennochi wrote, "If New Jersey Governor Chris Christie must answer for four days of traffic jams on roads leading to the George Washington Bridge; surely Clinton has the same obligation to address a deadly assault that the bipartisan committee found 'preventable.' " In a January 22 piece, conservative Washington Post columnist Jennifer Rubin complained that Christie was receiving undue scrutiny while Clinton received very little attention in the "mainstream media" and had not had to endure a "two-hour bearing-of-the-soul press conference," as Christie did:

    No car company would dare manufacture a car with as vast a blind spot as that which plagues the pro-Hillary Clinton mainstream media.

    [...]

    There is no interest and never has been in investigating how she missed the infiltration of jihadis into Benghazi, Libya. No curiosity simmers about how she could have been unaware of the dire security situation that her ambassador faced. Accountability? Confession? No two-hour bearing-of-the-soul press conferences are needed. Benghazi was not at her level. No responsibility, no culture of cover-up. None.

    The narrative was validated by CNN host Jake Tapper, who told conservative radio host Hugh Hewitt on January 22:

    TAPPER: Christie, it's also the nature of Christie to go out there and give a two-hour plus press conference and answer all those questions, although he has laid low since then. But still, that was one of the longest press conferences in modern American politics. Hillary Clinton was on her way out, and you know, I can't tackle her. I haven't had a chance to interview her since Benghazi happened. I don't even know, has she done interviews? I think she did some interviews on her way out. 

    HEWITT: It's a pretty stark contrast, isn't it, between Christie's two hour longest day press conference and Hillary hiding? 

    TAPPER: So a big contrast between Christie's press conference and most politicians in scandals, but certainly, of course what you've said is right. I mean, most politicians don't then go out there and give two hour press conferences. John McCain did like a 90 minute one after Keating Five. 

    But Clinton has faced questions from both the media and members of Congress about her role as Secretary of State during the attacks in Benghazi. As Tapper alluded, in a February 2013 interview with the Associated Press, Clinton confronted those critical of her actions during the attacks. She also testified for five hours in front of hostile Senate and House committee members -- testimony that was covered extensively in the press. The Huffington Post pointed out that during her testimony Clinton faced almost 150 questions from Democrats and Republicans: 

    At the Jan. 23 hearings before two congressional panels, Clinton faced some 150 questions from 48 House and Senate members, split almost evenly between Democrats and Republicans. Nearly half of those queries fit into a small handful of broad categories: What happened to memos or other warnings about the security situation before the attack? -- 25 questions, from 10 different lawmakers. Why had the administration put a mission in Benghazi in the first place? -- 20 questions, from 10 lawmakers. When exactly did the administration know that the Libya attack was terrorism and not part of a broader regional protest about the video? -- 22 questions, from eight lawmakers. (The repetition of questions did not produce notably different answers from Clinton.)

    Nearly every question was asked more than once. Many were packed together in a tight bundle, as part of the legislator's opening remarks.

    The New York Times conducted their own in-depth investigation into the attacks, leading their editorial board to conclude:

    In a rational world, that would settle the dispute over Benghazi, which has further poisoned the poisonous political discourse in Washington and kept Republicans and Democrats from working cooperatively on myriad challenges, including how best to help Libyans stabilize their country and build a democracy. But Republicans long ago abandoned common sense and good judgment in pursuit of conspiracy-mongering and an obsessive effort to discredit President Obama and former Secretary of State Hillary Rodham Clinton, who may run for president in 2016.

    This new narrative continues the right-wing media's campaign to distract from the ongoing scandals plaguing Christie's administration by pivoting to Benghazi -- for Fox News in particular, the Christie scandals have been all about Benghazi. But the repeated collapse of these narratives demonstrates why traditional media should not get fooled by another Benghazi Hoax.

  • How An Austrian Blogger's Report That Paul Krugman Filed For Bankruptcy Ended Up On Boston.com

    Web News Experts: Bogus Krugman Story Shows Dangers of "Mechanical Aggregation"

    Blog ››› ››› JOE STRUPP

    The bogus story that New York Times columnist Paul Krugman had filed for bankruptcy appeared on Boston.com, the sister website of The Boston Globe, through a third-party content provider that posts content without editorial approval and provides such content to more than 200 web outlets.

    That provider, meanwhile, took the story from an Austrian-based blog without any editorial review or fact-checking of its own, a practice that is becoming more and more common in the Internet content sharing world. The blog has since deleted its post and all posts from the author appear to have been removed from Boston.com.

    The false story, which had its roots in a satire by the website Daily Currant, was subsequently picked up by the conservative site Breitbart.com, a move later criticized by Krugman himself and numerous news outlets from The Atlantic to Politico. Breitbart.com has deleted the post, with its author blaming Boston.com, which he says he "trusted" for the story.

    But according to Boston.com, they played no role in the creation of that post, an editorial mechanism which troubles some observers.

    Ron Agrella, editor of Boston.com, said the item was placed on his site by the content provider financialcontent.com on March 7, without approval or review from either Boston.com or the Globe.

    He said he reached out to financialcontent.com at roughly 9 a.m. EDT today to have the item removed. It was removed at 11:34 a.m. EDT.

    "The reason why we partner with them is to provide stock data," Agrella explained Monday, just hours after the item was taken down. "That is why we contract with them. The stories are additional content provided on the side. We have partnered with them for 10 or 12 years."

    Financialcontent.com had picked up the item from an Austria-based business blog, Prudent Investor, without any editorial review of its own, according to financialcontent.com CEO Wing Yu. 

    "We are a technology company, we don't have an editorial desk," Yu explained. "There is an RSS feed that we parse from each content provider. We have categorized [Prudent Investor] as a business content provider and the content is syndicated along with the byline."

    YU said Prudent Investor is one of more than 400 content providers that financialcontent.com draws on for news and data, which it then forwards to some 200 news outlets such as Boston.com, as well as others owned by McClatchy, Media News Group and AOL.

    The Prudent Investor website is based in Vienna, Austria, and run by Toni Straka, who describes himself on the blog as "an INDEPENDENT Certified Financial Analyst who worked as a financial journalist for 15+ years and now evaluate global market trends."

  • How The Mainstream Media Enables Senate GOP Obstructionism Of The Majority's Will

    Blog ››› ››› ADAM SHAH

    Yesterday, we documented how the conservative media, following the release of a report by the Secretary of the Senate, covered up obstructionism by Senate Republicans in order to cast Democrats as "do-nothing" and "lazy." In fact, Republicans have routinely resorted to filibusters to try to block bills that would have otherwise passed the Senate.

    But the right-wing media would not easily get away with this if not for the complicity of the mainstream media. On Monday, a majority of senators voted in support of legislation to enact the Buffett Rule, which would set a minimum effective tax rate for annual income in excess of $1 million. Fifty-one senators voted in favor of the bill, while 45 senators opposed it. The legislation did not pass the Senate, however, because a Republican filibuster meant that a supermajority of 60 senators was needed in order to pass the bill.

    But the mainstream media was noticeably derelict in reporting that the bill had majority support and was blocked by procedural tricks by the minority. For instance, The Boston Globe article on the subject stated: "Monday night's Buffett rule vote, which blocked consideration of the bill in a 51-45 tally, was timed to coincide with Tuesday's IRS filing deadline." The article continued: "Republicans prevented the measure from receiving the 60 votes necessary to open debate. All Republicans but Senator Susan Collins of Maine voted against it. All Democrats except for Mark Pryor of Arkansas voted for it."

    Unless a reader knew the number of Democrats and Republicans in the Senate, the reporting makes it seem that 51 senators voted against the bill rather than in favor of it.

    USA Today similarly failed to inform its readers that the bill received majority support.

  • Media Uncritically Repeat Perry's Unrealistic Job Numbers

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Source: Chad TeerCiting a study commissioned by the American Petroleum Institute, the largest oil and gas industry trade group, Republican presidential candidate Rick Perry claimed he could create over a million jobs by expanding domestic fossil fuel production. That estimate is based on highly dubious assumptions, but several news outlets have uncritically repeated it.

    Michael Levi, an energy expert at the Council on Foreign Relations, did what so many news media outlets have proven unable or unwilling to do, and actually scrutinized API's numbers. He concluded that they are "unrealistic":

    The numbers that Perry and Romney are offering for job creation in the energy sector are unrealistic. They assume that they will be reversing deeply anti-industry Obama policies that don't actually exist (which is not to say that the Obama policies have no flaws), ignore real constraints at the state level, and don't fully account for market dynamics. Five hundred thousand is a reasonable upper limit for the number of jobs that a new policy might create by 2030, of which 130,000 or so might actually be in oil and gas. Taking into account market dynamics could lower those numbers further.

    The Washington Post also recently reported that that "only a third of the 1.4 million positions created would go to people working directly for the petroleum industry." API's job creation estimate includes "a seldom-used category known as 'induced jobs' that API says covers everything from valets to day-care providers, from librarians to rocket scientists," according to the Post. The article added that energy economist Philip Verleger said "The API is the best there is at lying with statistics."

    Yet according to a Nexis search, several news outlets simply repeated Rick Perry's claim that his energy plan could produce more than one million jobs.

  • Jeff Jacoby Pollutes Debate With Climate Fallacies

    Blog ››› ››› JOCELYN FONG

    In a Boston Globe column titled "Cooler heads prevail against climate panic," Jeff Jacoby denounces what he deems to be "climate fearmongering" about the dangers posed by unchecked greenhouse gas emissions. I agree that hyperbole is often damaging to public discourse, however Jacoby should acknowledge that misleading and fallacious claims are of equal concern.

    We could start with his own suggestion that those concerned about global warming engage in "end-of-the-world doomsaying" akin to Harold Camping's apocalypse prophesies. As a side note, Rush Limbaugh, who's known for his thoughtful and moderate rhetoric, said the same thing a couple weeks ago.

    In his column, Jacoby forwards the claim that "rising carbon-dioxide levels" are not "anything to fear," citing physicist William Happer's assertion that "carbon is the stuff of life." Jacoby also quotes from Happer's statement that "about fifty million years ago" CO2 levels were "much higher than now. And life flourished abundantly." (For his part, Happer thinks that those concerned about climate change are far worse than Harold Camping -- they're more like Nazis.)

    Jacoby's argument misrepresents the anxieties that so many, including the national science academies of 13 nations and the U.S. military, have about climate change. The existence of Earth or of life itself is not in question. Indeed, if that's the standard for taking action, then I can't think of any tragedy or injustice that would merit concern.

    Rather, as scientists contacted through the Climate Science Rapid Response Team explained, climate change demands attention because it is altering the environments in which our societies operate faster than we are adapting, and the transition may be difficult, expensive, and painful in many cases -- all the more so if nothing is done to slow the changes and mitigate our vulnerabilities.

    Happer's comparison to the Eocene epoch (56 - 34 million years ago) contributes little to the debate over whether global warming is a serious problem. As Purdue University's Matthew Huber explained via email, the world 50 million years ago was quite a bit different from the one we know, with "crocodiles, palm trees, and ginger plants near the North Pole," temperatures in continental North America that were 10-15°C warmer, and sea level "about 100m higher." Needless to say, these are not the assumptions upon which we have built our cities, economies, or food and water systems, and any rapid shift in the climate toward these conditions would cause major disruptions.

  • Boston Globe, Wash. Post echo discredited accusation that Clinton did not condemn Suha Arafat's remarks

    ››› ››› MORGAN WEILAND

    The Boston Globe and The Washington Post echoed the discredited accusation, advanced by conservative media figures, that Sen. Hillary Clinton did not condemn controversial comments by Suha Arafat during a 1999 trip to the West Bank, where Arafat, according to the Globe, "launched into an unscripted tirade accusing Israel of poisoning Palestinian children." In fact, Clinton reportedly "condemned Mrs. Arafat hours later, after receiving, she said, an official translation of her remarks."

  • NECN video posted on Boston Globe website falsely suggests "lipstick" comment immediately followed Palin reference

    ››› ››› ERIC HANANOKI

    In a New England Cable News video posted on the Boston Globe website, two comments by Sen. Barack Obama are spliced together, falsely suggesting that his comment that "[y]ou can put lipstick on a pig; it's still a pig" immediately followed a reference to Gov. Sarah Palin. In fact, the "lipstick" comment immediately followed Obama's comments about Sen. John McCain's policies and political tactics.