Special Report with Bret Baier

Tags ››› Special Report with Bret Baier
  • A Comprehensive Guide To Benghazi Myths And Facts

    ››› ››› BRENNAN SUEN & OLIVIA KITTEL

    After nearly four years of right-wing myths about the September 2012 attack on an American diplomatic compound and CIA compound in Benghazi, Libya, and as Republicans and Democrats on the House Select Committee on the attacks release their reports, Media Matters has compiled a list of more than 50 myths and facts regarding the origin of the attack, the security surrounding the compounds, the Obama administration’s handling of the attack during and after its occurrence, attacks on then-Secretary of State Hillary Clinton, and other lies and misinformation regarding the Benghazi attack.

  • Fox News Praises Trump’s Widely Panned Brexit Response Because He Was “In The Right Place”

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    Fox News’ John Roberts praised Donald Trump’s widely mocked response to the United Kingdom’s vote to exit the European Union, known as “Brexit,” claiming that Trump was “at exactly the right place, at the right time, on the right side of the issue.”

    Following the UK vote which caused worldwide economic turmoil, Trump gave a “bizarre” speech that focused on his new golf course in Scotland instead of the Brexit results. When Trump finally spoke on the referendum after being pressed by reporters, he praised the vote and welcomed the historic crash of the British currency for potentially having a positive financial effect on his Scottish golf course:

    Visiting the golf course he owns in Scotland, he praised the referendum vote, saying the British had chosen to “take their country back,” but only after he touted the sprinkler system, the drains and the luxury suites at his Turnberry resort.

    Even as his campaign sent out a fundraising email hailing the British vote as a “brave stand for freedom and independence,” he seemed at one point to welcome the crash of the British currency that threatened to undermine financial markets, noting that he might gain from it.

    “When the pound goes down, more people are coming to Turnberry,” he said.

    Trump’s response was immediately panned throughout the media. MSNBC’s Nicolle Wallace said she was “gobsmacked” at Trump’s response, noting that it highlighted the way Trump has been using his presidential bid to further his business interests. CNN’s John Avalon described Trump’s response as “completely insane,” and The Washington Post called it “a widely broadcast infomercial.”

    But on the June 26 edition of Fox News’ Special Report, Fox’s senior national correspondent John Roberts had a different view of Trump’s speech, claiming that the referendum offered Trump “the opportunity to say he has his finger on the pulse of national populism” and praised Trump for being “at exactly the right place, at the right time, on the right side of the issue”:

     

    CHRIS WALLACE: Donald Trump seemed to be at the right place at the right time, but some say HRC’s response could have been sharper.

    [...]

    JOHN ROBERTS: Donald Trump’s trip to Scotland was supposed to be all about business, but it quickly became all about politics in a way that may give him a boost back home. It was a trip that was giving Republican leaders fits, ill-timed and unnecessary, they said. Yet in true fashion, Trump found himself at exactly the right place, at the right time, on the right side of the issue.

  • Congressional GOP Issue Letters That Rely On "Evidence" From Discredited Anti-Choice Group

    The Select Investigative Panel On Infant Lives Again Tries To Use Documents From CMP To Attack Fetal Tissue Research

    ››› ››› SHARON KANN

    On June 1, Rep. Marsha Blackburn (R-TN), the chairman of the Congressional Select Investigative Panel on Infant Lives, released two letters and a press release calling for an investigation into “potential violations of federal law” by the tissue procurement company, StemExpress, and several abortion providers. Like previous claims made by Republicans on the select panel, the letters relied heavily on documents taken directly from the discredited work of the anti-choice group Center for Medical Progress (CMP).

  • Fox News: Where An Indicted Anti-Abortion Extremist Can Go To Push Lies

    Blog ››› ››› RACHEL LARRIS

    Fox’s evening news programs routinely misinform viewers on reproductive rights issues, disproportionately relying on extreme anti-choice figures and deceptive smear campaigns to deliver their message, according to a new Media Matters study. During a recent 14-month period, Fox News’ guests, hosts, and network correspondents all helped propagate the false claims that Planned Parenthood sold fetal tissue and used government funds to illegally pay for abortions, and that a series of deceptively edited videos produced by the anti-choice Center for Medical Progress (CMP) were accurate.

    Media Matters analyzed 14 months of Fox News’ evening programs, looking at discussions of abortion-related topics on the shows Special Report with Bret Baier, On The Record with Greta Van Susteren, The O’Reilly Factor, The Kelly File, and Hannity. Since July 15, 2015, Fox’s evening news programs have repeatedly spread CMP’s false allegations that Planned Parenthood was breaking laws in its handling of fetal tissue. Media Matters, a federal judge, an independent analysis, and numerous media outlets have found that CMP’s videos were deceptively edited (CMP was named Media Matters’ Misinformer of Year); 13 states and the U.S. Department of Health and Human Services have investigated the allegations and cleared Planned Parenthood of any wrongdoing; and CMP’s founder and an associate were indicted for the fraudulent actions they took in making the videos.

    Nevertheless, Fox’s evening news programs have repeated CMP’s false claims as though they were true and falsely claimed that the videos were accurate.

    From July 15, 2015, through March 6, 2016, Fox News evening show hosts, guests, and correspondents made 384 statements or claims that Planned Parenthood was “harvesting,” or “profiting” from the sale of, fetal tissue and 378 statements or claims that CMP’s videos or work were accurate, even going as far as to refer to the discredited smear campaign as “journalism.” In contrast, Fox’s hosts, guests, and correspondents made only 55 statements or claims that Planned Parenthood was not, in fact, selling fetal tissue and 84 statements or claims that CMP’s videos weren’t accurate.

    Fox News helped CMP not only by repeatedly reporting on, replaying, or commenting on 11 of CMP’s deceptively edited videos, but also by hosting the person responsible for the entire smear campaign, David Daleiden, seven times from July 15 through September 4, including in an hour-long Fox News Special, “Hidden Harvest,” which was devoted to the group’s baseless allegations. Daleiden appeared seven times on Fox’s evening news programs during the course of the study, and he has also made additional appearances since the study ended in March.

    And Daleiden wasn’t the only self-identified anti-choice person featured on the network. Fox’s evening news programs overwhelmingly favored those who identify as anti-choice versus those who identify as pro-choice. In segments on Fox’s evening news programs that discussed abortion or abortion-related topics, people who self-identify as anti-choice made up 36 percent of appearances, whereas people who self-identify as pro-choice comprised only 6 percent.

    Media Matters also ran a secondary analysis on whether individuals who didn’t explicitly identify as anti-choice more often cited statements containing accurate or inaccurate information about four types of prevalent misinformation about abortion, Planned Parenthood or the Center for Medical Progress. We found that those who consistently cited anti-choice statements accounted for 9 percent of appearances and those who mostly cited anti-choice statements accounted for 25 percent of appearances. All combined, 70 percent of appearances on Fox News evening programs were made by people who either self-identified as anti-choice or consistently or mostly made anti-choice statements, compared to the combined 5 percent of appearances by either pro-choice-identified or pro-choice-leaning people.

    Overall, Fox also shared nearly two dozen times the false claim that Planned Parenthood uses Medicaid funding to pay for abortions outside of the legal limitations, spreading the claim (without countering it in equal measure) on Hannity and The O’Reilly Factor.  Additionally, any time a person on a Fox evening news program asserted -- or cited a claim -- that some kinds of birth control act as abortifacients, no speaker in the segment challenged those statements or discussed the medical community’s consensus that no contraceptive device or medication currently available is equivalent to an abortion.

  • STUDY: How Cable News Talks About Abortion

    Anti-Choice Speakers And Misinformation Dominate Abortion Coverage On Evening Cable News

    ››› ››› RACHEL LARRIS & SHARON KANN

    A Media Matters study of 14 months of evening cable news programs found that discussions of abortion were weighted toward anti-choice speakers, which resulted in widespread misinformation on the topic. Of the three networks, Fox News aired the largest number of inaccurate statements about the most prevalent abortion-related myths, and MSNBC was the most accurate.