Shannon Bream

Tags ››› Shannon Bream
  • A Comprehensive Guide To The Select Panel’s Reliance On Anti-Choice Media

    How A Discredited Anti-Choice Group Became A Primary Source Of Misinformation For A Congressional Witch Hunt Against Abortion Patients, Providers, And Clinics

    ››› ››› SHARON KANN

    Since its inception in October 2015, the Select Investigative Panel on Infant Lives has used numerous documents taken from the discredited organization Center for Medical Progress (CMP) and other anti-choice groups to allege wrongdoing by Planned Parenthood and other abortion providers. Scores of media outlets have confirmed that the footage shows no illegal behavior by, or on behalf of, Planned Parenthood, while 14 invstigations to date have cleared the organization of all wrongdoing. 

  • Fox Report On Low African-American Turnout In North Carolina Ignores GOP Voter Suppression

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    Fox News’ Shannon Bream reported on the low early vote totals of the “crucial Democratic voter bloc” of African-Americans in North Carolina but ignored the voter suppression efforts of the Republican Party in North Carolina that include a reduction in early vote hours and fewer polling locations.

    A November 3 report by Shannon Bream during Fox News’ On The Record with Brit Hume highlighted the lower voter turnout by African-Americans in North Carolina so far in 2016 compared to 2012 and 2008. Bream reported the number of African-Americans early voting had fallen by 16 percent.

    But Bream’s report failed to mention the ongoing effort by Republicans in the state to systematically purge voter rolls of African-American voters while also reducing the total number of hours for early voting, cutting the number of polling locations, and reducing the hours available to vote on weekends and evenings.

    A November 3 report from Reuters highlighted the efforts of the North Carolina GOP to suppress Democratic voters by state and county Republican officials who “lobbied members of at least 17 county election boards to keep early-voting sites open for shorter hours on weekends and in evenings – times that usually see disproportionately high turnout by Democratic voters.” Furthermore, Reuters revealed a concerted effort by Republican officials to close polling locations on Sundays, a move that would hamper the North Carolina “Souls to the Polls” efforts in which African-American churchgoers early vote following Sunday services.

    North Carolina residents have also had their voter registrations challenged just weeks before the election due to mail being returned from their addresses as undelivered. In Beaufort County, North Carolina, 138 residents had their registrations challenged – 92 were black and registered Democrats while only 17 were Republicans. The Guardian reported that Democratic-leaning Guilford County, North Carolina, had a 60 percent increase in African-American voters following the opening of additional polling locations last week:

    In Democratic-leaning Guilford County, the state's third largest, a county board of elections meeting on Aug. 8 attracted about 75 people after word spread that the board was planning to halve the number of early voting sites, from 24 in 2012.

    The Rev. Nelson Johnson said in an interview that the proposal by the board's Republican chairwoman would "prevent voting especially by people who can't easily take time off" and said it "absolutely" had a racial intent. Johnson, who is African American, leads a community center in Greensboro, North Carolina.

    […]

    Guilford's plan also included one restriction that particularly angered Democrats. In the first week of early voting in 2012, residents could vote at 16 sites. This year, that has been reduced to one.

    Mary Cranford, 52, a registered Republican, was fourth in line on the first day of early voting in Guilford. She was able to vote but said she was upset that only one site was open for the first week. She said she voted for Clinton this year.

    "I can't believe what's been done to keep some people from voting in this state," she said.

    Just 7,916 people voted in the first week of early voting in Guilford this year, compared to 60,732 in 2012, according to state elections board records.

    The general counsel for Clinton's campaign and other plaintiffs filed a court motion on Oct. 1 demanding Guilford and four other North Carolina counties expand their early voting opportunities. The court denied it, saying that changing the early voting plans “would create logistical difficulties.”

  • Right-Wing Media’s Favorite Myths About Planned Parenthood

    As Planned Parenthood Celebrates 100 Years Of Providing Essential Health Care, A Look Back At Right-Wing Media’s Most Common Smears About The Organization

    ››› ››› SHARON KANN

    On October 16, Planned Parenthood celebrated 100 years of providing quality reproductive health care to millions of Americans. Despite the essential role Planned Parenthood has and continues to play in facilitating access to both primary and reproductive health care, right-wing media have frequently provided a platform for numerous smears and misinformation about the organization. Here are right-wing media’s favorite myths about Planned Parenthood.

  • Trump’s Extreme New Anti-Choice Agenda Is Full Of Right-Wing Media’s Favorite Misinformation

    ››› ››› SHARON KANN

    On September 16, Republican presidential nominee Donald Trump released a letter announcing a new “pro-life coalition,” led by a known anti-choice extremist. As part of the announcement, Trump also pledged a commitment to four anti-choice policy priorities that have been long promoted by right-wing media, involving defunding Planned Parenthood, banning abortion, and entrenching the Hyde amendment as federal law.

  • Right-Wing Media Again Promote Anti-Planned Parenthood Smear Campaign As Journalism

    ››› ››› SHARON KANN

    Since the release of the Center for Medical Progress’ (CMP) deceptively edited videos in July 2015, right-wing media -- and, in particular, Fox News -- have consistently promoted the organization’s smear campaign against Planned Parenthood as both credible and an act of journalism. During a discussion of a proposed California law that would criminalize undercover recording stings on the September 1 edition of The Kelly File, Fox’s Shannon Bream and TheBlaze’s Dana Loesch again promoted CMP’s work as journalism, despite the number of media figures and judges who have rejected this premise.

  • Fox News Discussed Clinton And EpiPen Company Without Once Mentioning That She Just Condemned Them

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Fox Business contributor Liz Claman misleadingly suggested a spurious connection between Democratic presidential nominee Hillary Clinton and Mylan, the pharmaceutical company under fire for raising the price of the EpiPen. She based her claim on a picture taken of Bill Clinton and the former CEO Robert Coury and a donation Mylan gave to the Clinton Foundation to aid the fight against HIV in 2009. Using the guise of other Clinton Foundation stories that have equally little merit, Claman says that the 2009 photograph and donation "on a completely unrelated HIV issue" led "Fox and Fox Business" to look into "the Clinton Foundation issue" as an aspect of the EpiPen price change. However, the segment failed to note Hillary Clinton's statement denouncing the price hike as outrageous and calling on Mylan to immediately drop its prices. Both are evidence against the right-wing media smear that the Clintons shield Clinton Foundation donors from scrutiny or give them special treatment.

    SHANNON BREAM (CO-HOST): Well and you mention the name Hillary Clinton but now there are questions about if this company has links to the Clinton Foundation as well?

    LIZ CLAMAN: Well, it appears that back I think in about 2009 -- I could be incorrect on the exact date there, Robert Coury, who was the then-CEO, actually was heading the company, he appeared in a photograph with Bill Clinton. He had made about a $100,000 to $250,000 donation to the Clinton Foundation on a completely unrelated HIV issue that they felt was really important that the Clinton Foundation was doing good work on. Okay, fine. But what you have is a PR problem that has now turned into a PR tsunami disaster because they simply raised the drug price of the EpiPen so much for no apparent reason. So now everybody is looking into -- Fox and Fox Business -- the Clinton Foundation issue, the tax aversion where they dodged taxes. Because they have a sparkling headquarters that was just built in 2014 in Pittsburgh. Really? Because we thought you moved to the Netherlands. All these questions now surface. And then they don't return our phone calls.

  • Despite Conspiracies, Gossip, And Race-Baiting, Fox News Says The Trump Campaign Is "Very Much On Message"

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox News is hyping an “on message,” less-fringy Donald Trump, claiming that “we haven’t had a pop-off” from the Republican presidential nominee “for a few days now.” But over the past few days,Trump has cited “misleading” statistics to make the point that “everything is bad” in black communities and has gone on a Twitter tirade against MSNBC hosts, while those close to his campaign have continued to push conspiracy theories about Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s health.

  • Fox’s Sunday Shows Ignore Reports That Former Chief Roger Ailes Is Advising Trump

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Fox News Sunday and MediaBuzz failed to cover new reporting that Fox News’ former chairman and CEO Roger Ailes has assumed an advisory role in Donald Trump’s presidential campaign. According to The New York Times, Ailes successfully urged Trump to change his campaign’s leadership and offered guidance on his first series of television campaign ads.

    On August 19, the Times reported that an irate Trump “hastily convened” a group “of paid and unpaid advisers including the pollster Kellyanne Conway, Roger Ailes, the ousted Fox News Chairman, and Stephen K. Bannon, the chairman of Breitbart News” to address concerns the candidate had with then-campaign chairman Paul Manafort. The report, which detailed Manafort’s ouster from the “chaotic presidential campaign,” noted that during the August 14 meeting, Ailes “urged Mr. Trump to reconfigure the campaign’s leadership.” Bannon and Conway formally joined the campaign as its chief executive and manager, respectively, on August 17, and Manafort exited just two days later.

    The Trump campaign had previously denied Ailes’ advisory role after reports that Ailes was assisting Trump with preparation for the upcoming presidential debates, and Conway told CNN’s Dana Bash this morning that Ailes “has no formal or informal role with the campaign,” but acknowledged that Trump “speaks to many different people.”

    But while CNN’s State of the Union host asked Conway directly about Ailes’ role in the campaign, and CNN’s Reliable Sources also discussed Ailes’ burgeoning role, Fox News’ Sunday shows ignored this development concerning their departed chairman and CEO. A Fox News Sunday panel discussion, and two MediaBuzz segments, all discussing the shake-up in Trump’s campaign leadership team, failed to even mention Ailes. A SnapStream transcript search of Fox News for “Ailes” showed no results from any other shows on the network from today.

  • Fox News Cites Anti-Choice Group’s Poll To Push Myth That Americans Oppose Abortion Access

    Once Again, Fox’s Shannon Bream Pushed Dubious Polling To Argue That “Social Conservatives” Are “Turning The Tide” On American’s Abortion Beliefs

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    During the July 27 edition of Fox News’ Special Report, chief legal correspondent Shannon Bream reported that the Democratic Party’s positions on increasing abortion access and funding run contrary to the “personal convictions of average Americans.”

    To support this argument, Bream cited a recent poll commissioned by the Knights of Columbus -- a self-identified “pro-life” group that has waged “a decades-long battle against abortion legislation.” Beyond failing to disclose the ideological affiliations of the group commissioning the poll, Bream also attempted to use the data to misleadingly suggest that Americans have a unified and consistently anti-choice position on abortion access.

    According to Bream, the Knights of Columbus poll shows that “78 percent” of Americans “say they support substantial restrictions on abortion, including 62 percent of those who self-identify as pro-choice.” However, as previous research has shown, polling on individuals’ support for abortion is complicated and highly contextual.

    For example, as Vox’s Sarah Kliff explained, 39 percent of Americans do not self-identify as either “pro-choice” or “pro-life,” and this determination is often influenced heavily by the wording of individual poll questions. She noted that although many people had “strongly held” feelings about abortion, much of the phrasing in polls fails to capture “the personal factors and situations that influence how each individual thinks about the issue.” Kliff continued that in poll questions, “a simple wording change can significantly alter whether Americans say they support legal abortion.”

    When MSNBC’s Irin Carmon compared the questions asked in different polls she, too, found that a simple shift in phrasing or question style could substantially alter a poll’s findings:

    You could ask Americans if they want Roe v. Wade overturned, as the Pew Research Center did in 2013, and learn that 63 percent want to see it stand. Or you could ask Americans to choose between two vague statements, like the recent poll the Marist Institute for Public Opinion conducted for the Knights of Columbus, a group that opposes abortion. Asked to pick between “it is possible to have laws which protect both the health and well-being of a woman and the life of the unborn; or two, it is necessary for laws to choose to protect one and not the other,” 77 percent said it was possible to do everything. The policy implications of the first statement are unclear.

    [...]

    Asking about what the law should be, whether generally or specifically, is when it gets really messy. According to one pollster, the most popular question of all – asking people if they think abortion should be legal in all, most or certain circumstances – is the most problematic.

    “I don’t even want to ask this dumb question anymore, because it doesn’t work,” says Tresa Undem. “It’s a bad polling measurement.” She conducted the Vox poll as well as a recent one for the National Institute for Reproductive Health, which supports abortion rights, and has written about the problem with polling on abortion.

    Why? When Undem looked only at the 34 percent of people who said they thought abortion should be legal only in cases of rape, incest and health risk, she found contradictory views.

    [...]

    But Undem says that internally conflicting views on abortion are par for the course. “On this topic, where people haven’t sorted through all their thoughts about it, you ask one question, the next you can get a reverse response.”

    Americans across the ideological spectrum also tend to share a variety of fundamentally incorrect perceptions about the frequency and safety of abortion procedures. As Kliff wrote in a February 29 article, Americans often significantly “overestimate the safety risks for women who have abortions" and underestimate the prevalence of procedure itself. Despite the fact that abortion is both common and incredibly safe, these misconceptions can negatively skew an individual’s perception of the procedure.

    The July 27 Special Report segment was far from the first time Bream has used selectively framed polling data to suggest Americans oppose abortion access and reproductive health care.

    In January 2016, Bream cited another poll from the Knights of Columbus to allege that “81 percent of Americans think abortion should be limited to the first three months of pregnancy.” During the report, Bream did not note that the poll was commissioned by the anti-choice group.

    Beyond pushing selectively framed polling, Bream also has a history of presenting misleading reporting on a number of reproductive rights topics. For example, long after the anti-choice group Center for Medical Progress (CMP) and its smear campaign against Planned Parenthood were discredited, Bream gave CMP founder David Daleiden an unchallenged platform to continuing pushing misinformation.

    While Fox News and Bream used selectively framed polling to criticize the Democratic Party’s platform as “out of step with the majority of Americans,” they have ignored the fallacious positions on abortion and Planned Parenthood codified in the official Republican Party platform.

  • Congressional GOP Issue Letters That Rely On "Evidence" From Discredited Anti-Choice Group

    The Select Investigative Panel On Infant Lives Again Tries To Use Documents From CMP To Attack Fetal Tissue Research

    ››› ››› SHARON KANN

    On June 1, Rep. Marsha Blackburn (R-TN), the chairman of the Congressional Select Investigative Panel on Infant Lives, released two letters and a press release calling for an investigation into “potential violations of federal law” by the tissue procurement company, StemExpress, and several abortion providers. Like previous claims made by Republicans on the select panel, the letters relied heavily on documents taken directly from the discredited work of the anti-choice group Center for Medical Progress (CMP).

  • Think Tank Engulfed In "Exxon Knew" Scandal Peddles Discredited Study That Benefits Oil Industry

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Fox News and Fox Business have been promoting a debunked annual report from the fossil fuel front group Competitive Enterprise Institute (CEI), which claims that federal regulations cost the economy nearly $1.9 trillion each year. But the study has been roundly discredited and debunked, and it is being touted while CEI is under fire for its role in helping fossil fuel companies -- which would benefit from reduced federal regulations -- deceive the public on climate change.