Rush Limbaugh

Tags ››› Rush Limbaugh
  • Right-Wing Media’s “Shadow Government” Conspiracy Theory: Ben Rhodes Edition

    ››› ››› JARED HOLT

    Right-wing media figures are hyping claims from the Washington Free Beacon suggesting former White House aide Ben Rhodes may be part of a “secret, months-long campaign by former Obama administration confidantes to handicap President Donald Trump's national security apparatus,” beginning with recently resigned White House national security adviser Michael Flynn. The claims, which resemble similar allegations from The New York Post’s Paul Sperry, are largely based on anonymous sources.

  • How Right-Wing Media Are Lying To Protect Trump's Muslim Ban

    ››› ››› NINA MAST

    Since President Donald Trump signed a controversial executive order banning visitors and refugees from seven Muslim-majority countries from entering the United States, conservative media figures have defended him as being “within his mandate” as president and claimed the constitutionality of the order is “crystal clear,” but the recent federal appeals court decision against his order proves otherwise. Here are some of the right-wing media myths -- and the corresponding facts -- on Trump’s Muslim ban:

  • Hugh Hewitt Wants To Put Rush Limbaugh On A Commission To Study Climate Change

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Conservative radio host Hugh Hewitt has proposed the creation of a “national commission led by men and women of impeccable credentials” to determine whether and how the U.S. should address climate change, arguing that the country needs a group of “[d]iverse, smart non-scientists who are going to listen to the scientists -- all of them -- and report back on what ought to be done.” However, any credibility that Hewitt’s proposal may have had disappeared instantly when he suggested that the commission include Rush Limbaugh, a vocal climate science denier and conspiracy theorist who is among the least likely people imaginable to “listen to the scientists.”

    Hewitt proposed the commission in a February 9 op-ed in The Washington Post, in which he asserted that “we don’t know enough” about the cost of addressing climate change or “the nature of the risk.” He also declared, “We are told so many things about climate change, in a conclusory and often condescending fashion. As a result, both the town criers of apocalypse and the town cynics who wear a never-ending sneer have lost the ability to be heard by, much less move, the center.”

    Those claims themselves are dubious -- there is a wealth of research from both governmental and non-governmental organizations about the risks posed by climate change, and lumping proponents of climate action together with (often fossil fuel industry-funded) climate science deniers is false balance 101. But even if Hewitt is correct that a commission of non-scientists could help move the climate conversation forward, his proposal can’t be taken seriously when he suggests the commission include Limbaugh, simply because it ought to include “luminaries of left and right” and Limbaugh has created one of the “largest audiences of the past 30 years.”

    Limbaugh has long been a promoter of some of the most over-the-top and fringiest climate science denial and climate-related conspiracy theories. Among other things, Limbaugh concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating Hurricane Matthew’s severity in order to manufacture concern about climate change; claimed that NASA’s announcement that it found water on Mars was part of a climate change conspiracy; and distorted a study from Duke University, claiming it shows that "there isn't any [global] warming going on." For Hewitt to believe that Limbaugh belongs on a climate change commission requires a willful ignorance of Limbaugh’s long track record of climate science denial and overt disdain for science and scientists.

    From Hewitt’s February 9 op-ed in the Post:

    Imagine, if you will, an August 2017 Post headline: “McChrystal Commission report surprises, energizes and outrages.” The first paragraph reads:

    “The much-anticipated and closely guarded final report of the McChrystal Commission on Climate Change released Tuesday shook nearly every interest and player in the capital. The commission, headed by retired Army Gen. Stanley McChrystal and including such luminaries of left and right as Oprah Winfrey and Rush Limbaugh and such captains of industry as Bill Gates and Peter Thiel, kept its work secret and its executive summary short and accessible. President Trump tweeted: “THANK YOU General McChrystal and colleagues. Great work. All must read and think on your report carefully!”

    This is a not-yet-established commission, of course, and I don’t know whether the remarkable McChrystal would agree to lead it or if Trump would empanel it. I only know the country needs such a body, just as it needed the National Commission for Social Security Reform more than three decades ago.

    [...]

    [The “insurance policy” theory of combating climate change is] a good argument — but only an argument — because when it comes to climate change, we don’t know enough about the cost of the premium or the nature of the risk. Thus, a national commission led by men and women of impeccable credentials and also populated with visible and controversial opinion leaders of left and right would serve us well. We are told so many things about climate change, in a conclusory and often condescending fashion. As a result, both the town criers of apocalypse and the town cynics who wear a never-ending sneer have lost the ability to be heard by, much less move, the center.

    So what, if anything, ought to be done in light of what, if any, significant dangers lurk — especially if either or both of China and India continue on their emissions trajectory? That would render U.S. actions at best noble gestures and at worst moot and economically self-destructive gestures. Yes, I know about the Paris Accord and the “undertakings” of the big emitters but — the key — I don’t trust it or them.

    I don’t know who to trust actually on these issues. But I would take very seriously the recommendations of a such a commission, and tens of millions would at least pay attention if it is populated in part by big names from entertainment. Winfrey and Limbaugh built and sustained the two largest audiences of the past 30 years after all. Dismiss them if you will, but only two people have accomplished that. Add on a Sheryl Sandberg if you’d like, provided there was also a Thiel to complement the Facebook chief operating officer. You get the picture: Diverse, smart non-scientists who are going to listen to the scientists — all of them — and report back on what ought to be done.

  • Bogus Daily Mail Story Spearheads Latest Right-Wing Assault On Climate Change Science

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    A story by David Rose of the British tabloid Daily Mail falsely alleged that researchers at the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) “manipulated global warming data” in order to “dupe” world leaders into agreeing to provisions of the 2015 Paris climate agreement. In reality, the NOAA report’s finding that there was no slowdown in the rate of global warming has since been independently verified by other experts, and it’s the Daily Mail story -- and the GOP politicians and right-wing media outlets like Breitbart News championing it -- that are  distorting climate science to score political points.

  • When Right-Wing Media Was In Love With Paid Protesting

    Current False Accusations Of Paid Protesters Don’t Match Up With Tea Party Adoration

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Many right-wing media figures have accused anti-Trump protesters of being “paid” on a widespread basis to demonstrate against President Donald Trump. Not only do these allegations lack any evidence of a systematic effort, they also ignore the fact that the conservative tea party protests of the early 2010s were “astroturfed” -- heavily supported and organized by large, outside groups.

    Evidence-free claims and suggestions of paid protesters driving anti-Trump sentiment have circulated throughout right-wing media for years but have increased since the inauguration of Donald Trump. Both Trump himself and White House press secretary Sean Spicer have repeated the claim that anti-Trump protests are, in Spicer’s words, a “very paid astroturf-type movement.” Rush Limbaugh warned that the airport protests against Trump’s Muslim ban were “bought and paid for by George Soros, prearranged. … and waiting for the moment to be cued to action.” The Daily Caller wrote that protests directed against a vocal Trump supporter at the University of California, Berkeley were “backed by a progressive charity that is in turn funded by George Soros, the city of Tucson, a major labor union and several large companies.” The claims have also circulated among fake news purveyors and state-owned Russian propaganda

    Despite the charge being leveled at nearly every anti-Trump protest, there is no proof that they protesters were systematically paid by any group. Recently, claims that a group called Demand Protest was paying people $2,500 a month to protest Trump nationwide were exposed as a hoax, much like a viral claim during the election season of craigslist ads offering $3,500 to protest Trump, which ended up being a lie created by a fake news writer to generate profit.

    Right-wing media’s concerns about supposed liberal paid protesters also conveniently forgets times when they were enamored by protesters who were financially supported by outside groups.

    During the 2016 presidential race, Trump ally Alex Jones’ website offered a cash reward to protesters that interrupted Hillary Clinton rallies, an open attempt to pay protesters. Even more significant, right-wing media was also an ally of the Tea Party movement during the first term of former President Barack Obama, which was widely documented to be backed by big money donors.

    The Tea Party, described as “the biggest Astroturf operation in history,” was heavily financed and supported by billionaires, most prominently Charles and David Koch. In addition to financial support from conservative billionaires, the Tea Party enjoyed glowing coverage across right-wing media, most prominently on Fox News, which encouraged its viewers to head to the “conservative Woodstock.” “Party on!” Fox hosts, such as Sean Hannity, attached themselves to and tried to boost the protests, and Tea Party activists even thanked the network for its assistance in spreading their message. 

  • Right-Wing Media Urge A Great Bureaucratic Purge

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Conservative media figures praised President Donald Trump’s firing of acting Attorney General Sally Yates and called on him to further purge the federal government of “Obama appointees” and “lifelong leftists.” Trump has also frozen federal hiring and is reportedly considering a “reduction in force.” His press secretary also suggested State Department employees should “get with the program or … go.”

  • Hannity Claims He And Other Conservatives Left President Obama’s Daughters Alone, Here Is Proof They Didn’t

    Blog ››› ››› THOMAS BISHOP

    Conservative radio host Sean Hannity rightly defended President Donald Trump’s ten-year-old son, Barron, as off limits from attacks in the media by claiming that conservatives afforded President Obama’s daughters the same courtesy. But right-wing media had a field day attacking Sasha and Malia Obama throughout President Obama’s term, including Sean Hannity, who berated the Obama girls for going on Spring Break vacations.

    Hannity argued that the media should leave President Trump’s son alone following news that a writer from Saturday Night Live was suspended for tweets about Barron. He claimed that the media should “leave the kids of politicians alone,” and said that he “never would” attack a politician’s kids, including President Obama’s daughters. From the January 27 edition of The Sean Hannity Show:

    SEAN HANNITY(HOST): I will say one other thing. I did bring this up also last night. The way the media and these leftist snowflakes have treated this poor ten-year-old kid. Alright, I'm the only one that actually knows him. I met him, I shook his hand, I talked to him. The kid is a great kid. He's incredibly bright, smart, polite. You know, he's like a dream kid. "Hi Mr. Hannity, how are you? It's very nice to meet you. It's an honor to meet you." And I remember being blown away. Melania had to introduce me to Barron. He's such a good kid and I have these words for the media: leave the 10-year-old boy alone. Just like we conservatives left the Obama daughters alone. Leave the kids of politicians alone.

    [...]

    If conservatives ever did this -- and by the way, I never would. It seems -- I’ll say this about Michelle and Barack Obama. Their kids seem lovely to me. I can’t stand that pettiness, where you’re involving children in these discussions. It’s pathetic

    Hannity is correct that the president’s children should always be off limits from media attacks, but the hypocrisy does not go unnoticed: He and other conservatives did in fact attack President Obama’s daughters mercilessly. Conservative radio hosts Glenn Beck and Rush Limbaugh mocked Malia Obama to attack President Obama’s policies. Beck later apologized, saying, “The children of public figures should be left on the sidelines.”

    Hannity also attacked the president’s daughters. During an April 2013, edition of his Fox News show, Hannity had an on-air meltdown about “the girls” going to the Bahamas and Idaho during their Spring Break. Despite criticism from former Fox contributor Kirsten Powers, Hannity argued, “we have to pay for the security, which is the right thing to do, but not one vacation -- they just went on two Spring Break vacations. … That’s my money.”

  • How Years Of The Right-Wing Media’s Obama Hatred Paved The Way For Trump

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    At noon today, Donald Trump will swear the oath of office and become president of the United States. His ascent would not have been possible without the years of vitriol that the right-wing media directed at his predecessor.

    That hatred of President Obama, and the related scorched-earth efforts to smother his agenda, prepared the way for Trump. Many Republican voters became, in the words of one conservative writer, “just increasingly divorced from reality” after spending years in the right-wing echo chamber.

    In the first months after Obama’s election, as the president sought solutions for the most immense economic crisis in decades, conservative media became completely unhinged. Violent, doomsday rhetoric and overt appeals to feelings of anger and paranoia in their audience became regular features of commentary across the full spectrum of the right-wing press. While the level of demagoguery waxed and waned over the years, the hatred and fear that had been unleashed never dissipated.

    The GOP establishment was all too willing to go along with “the rage and unreason of radio talkers” as long as they could keep them pointed at liberals. Then Trump came along, a candidate who had repeatedly questioned whether Obama was eligible to be president in the first place, and stole the base right out from under them.

    And once Trump was a major party candidate, he had a pretty good shot of becoming president, especially after receiving a massive volume of coverage from a press that was unwilling or unable to properly contextualize his candidacy.

    “I Hope He Fails” And Fox As “The Alamo”

    Five days before Obama’s 2009 inauguration, the nation was in dire straights. A financial crisis had sent the economy into a tailspin, triggering massive job losses and a plummeting stock market. The banking system was still on the brink of failure. The auto industry was on the verge of collapse. Americans were rightly frightened of the immense economic insecurity, but broadly supportive of the new president who promised to right the ship.

    But on January 16, 2009, Rush Limbaugh -- one of the most powerful voices in Republican politics -- told his millions of listeners that his “hope for the Obama presidency” was “I hope he fails.” In an interview with Fox News’ Sean Hannity the day after Obama was sworn in, Limbaugh doubled down, saying: "We are being told that we have to hope he succeeds, that we have to bend over, grab the ankles, bend over forward, backward, whichever, because his father was black, because this is the first black president."

    Over the next few months, Limbaugh would continue to state that he wanted Obama to fail. When other prominent Republicans offered criticism of the radio host, he would blast them on his show; his audience would flood their offices with calls until they were forced to apologize. In a sign of things to come, even the chairman of the Republican National Committee had to grovel before the man with the microphone.

    That same month, Fox News Chairman Roger Ailes sat down with another right-wing radio host, Glenn Beck. After spending two years at HLN, Beck was about to debut his new Fox show, and he was worried that Ailes might not be willing to give him the leeway to go after the incoming administration. “I see this as the Alamo,” Ailes reportedly told Beck. “If I just had somebody who was willing to sit on the other side of the camera until the last shot is fired, we'd be fine.” A partnership was struck.

    Fox executives later acknowledged that the network took “a hard right turn” after the election and become “the voice of opposition” to Obama.

    As a presidential candidate, Obama had frequently been subject to a hefty dose of conservative media vitriol. Given that Obama was the first black major party nominee and had the middle name “Hussein,” a lot of that vitriol was racist or aimed at falsely suggesting he was a Muslim. The fearmongering took off as the election approached, with conservatives baselessly warning that he would be a dictator.

    But in the first 100 days of his administration, following the lead of Limbaugh, Ailes, and Beck, the floodgates opened.

    One Hundred Days Of Hate

    As the Obama administration took control of the reins of government and began trying to halt the worst economic crisis since the Great Depression, the right-wing media reviews rolled in.

    The new president was a Marxist. And a fascist. And a Nazi. And a Maoist. And a Bolshevik. And a Trotskyite.

    “Is this where we’re headed?” asked Beck over a montage of photos of Hitler, Stalin, and Lenin.

    Obama’s aim was “destroying our economic system as we currently know it." His financial rescue plan was “Josef Stalin without the bloodshed.” It was also socialism. So was his economic recovery plan (unless that was really communism. Or fascism. It was definitely slavery). The auto industry rescue made him a mob boss. So did his labor proposal. His cabinet secretaries were Soviet commissars.

    According to one CNBC host, the big debate was over whether Obama was “the New Economic Policy Lenin or the initial storm-the-Winter-Palace Lenin.” Obama’s party was trying to create a “political dictatorship.” Possible prosecutions of Bush administration officials who had aided the use of torture were “show trials” that would turn the nation into a “banana republic.”  

    Obama was “enslaving” our children. His education plan was “Maoist.” He was striving to create “chaos and depression” among Americans. He was a vampire “going after the blood of our businesses.” His government was “a heroin pusher using smiley-faced fascism to grow the nanny state." He was “taking every tradition and institution that defined this country's greatness and trying to rip it to shreds.”

    He was “more sympathetic with the long-term goals of world communism, and … Muslim terrorists, than with any legitimate American goals." He was embracing “the agenda of the Muslim Brotherhood” and preparing to “sell us out” to the Islamic world.

    He was trying to institute a one-world government by repealing the Declaration of Independence and taking the Constitution apart. “Those crazies in Montana who say, ‘We're going to kill ATF agents because the U.N.'s going to take over’” were “beginning to have a case.”

    Obama was an “existential threat.” He “hates” America and was “raping” it. It was time to talk about impeachment because the president was a “dictator.”

    After weeks of hearing that Obama was planning to destroy the country, right-wing media’s audience members were ready for action. They got their opportunity after CNBC contributor Rick Santelli’s denunciation of Obama’s housing plan from the floor of the Chicago Board of Trade went viral on February 19, 2009; Santelli’s rant culminated in a call for viewers to join him to protest at a “Chicago Tea Party” on the shores of Lake Michigan.

    Within days, powerful national conservative organizations backed by corporate interests and wealthy right-wing donors started organizing a nationwide series of “Tax Day Tea Parties” to protest the Obama administration, leading up to and culminating on April 15.

    Fox News -- the “voice of opposition,” Ailes’ “Alamo” -- became the focal point, megaphone, and chief promoter of the nascent tea party movement.

    The network’s hosts and anchors championed the protests in dozens of segments and promos in the following weeks, hosting protest organizers for fawning interviews, providing their audience with protest dates, locations and website URLs, and encouraging viewers to join them at protests they were attending and covering. At times, these events were openly branded as “FNC Tax Day Tea Parties.” In turn, organizers used the scheduled appearance of Fox hosts to drum up more attendees.

    Fox’s abject support for the tea parties was a crucial element in their success. As we noted at the time, “Dozens of articles about tea parties in various cities reported that Fox News and its hosts helped influence, start, or turn out participants to local protests. In numerous cases, these reports quoted local participants or organizers stating they were motivated to join or start protests because of Fox News.”

    Again, this all happened in the first 100 days of Obama’s tenure.

    The years to come would see right-wing media flirt with a host of absurd Obama conspiracies; claim over and over again that he intended to create “death panels”; and try to bury Obama’s nominees under an avalanche of false smears. Fox News went all-in as the research and communications arm of the GOP. Glenn Beck called Obama a racist, used his paranoid anti-Obama rants to become a conservative grass-roots leader, attacked a liberal foundation with such heat that one of his heavily armed fans tried to storm its offices, lost all his major advertisers, and eventually left Fox. The “end of America as you know it” was always just around the corner.

    President Obama’s Marxist/communist/socialist/Leninist/Maoist/Trotskyite/Stalinist administration resulted in the longest streak of private sector job creation in our nation’s history, with more than 15 million private sector jobs created since the recession’s low point in 2010. Under his tenure, the stock market reached record highs, with the Dow Jones Industrial Average more than doubling since he was sworn into office.

    A Birther In The White House

    In the wake of Obama’s re-election, The Onion proposed that a “shrieking white-hot sphere of pure rage” would be the 2016 candidate “that would tap into Republicans' deep-seated, seething fury” after the GOP failed to oust Obama in 2012.

    It was a very funny joke and we all had a good laugh and then the Republicans nominated Donald Trump and he was elected president.

    Why Trump? Because, better than anyone else in the Republican field, he could appeal to the hatred of Obama that conservatives had spent years stoking.

    Who could do better than someone who had prominently, and repeatedly, questioned whether Obama had been born in the United States?

    Trump launched his recent political renaissance by hitching his wagon to the birther movement, a collection of fringe right-wing figures entranced by a racist conspiracy theory: Obama was not constitutionally eligible to be president because, in spite of all available evidence, he hadn’t really been born in this country. In this twisted worldview, Obama wasn’t just destroying the country -- he also had no right to its highest office in the first place.

    The birther movement would discredit itself again and again over the years, with adherents suggesting that they had uncovered Obama’s “real father,” claiming that the Certificate of Live Birth Obama produced during the 2008 presidential campaign was forged, releasing an obviously fake Kenyan birth certificate for Obama, and declaring that Obama was hiding his birth certificate because it revealed he was Muslim. But a big chunk of Republican voters, including a contingent of GOP members of Congress, still bought into the myth.

    Those conservatives were overjoyed when Trump came forward and became the leading voice of the birther movement, raising questions about Obama’s birth certificate in a series of 2011 interviews. Fox News promoted Trump’s claims in dozens of segments, and several of the network’s hosts joined in, suggesting that Obama’s birthplace was in doubt.

    Obama released his long-form birth certificate later that year. But Trump never backed down. He immediately suggested the document was fake, and he spent years promoting birther conspiracies in interviews and on Twitter.

    After years of listening to anti-Obama vitriol from right-wing talk radio and television hosts, conservatives wanted someone who could match that hate. They found him.

    And today, he’s the president.

  • Right-Wing Media's Latest Conspiracy: CNN Wants Trump Assassinated

    CNN Has Been Reporting On The 'Designated Survivor' For Years

    ››› ››› NINA MAST

    Right-wing media outlets have concocted the conspiracy theory that a CNN report on the protocol of a “designated presidential survivor” -- in which one cabinet member does not attend the presidential inauguration in the event that a tragedy killed the president and others in the line of succession -- is evidence that CNN figures hope President-elect Donald Trump is assassinated on Inauguration Day in order to keep the Obama administration in power. CNN has reported on the designated survivor during both President Obama’s and President Bush’s presidencies.

  • Rumored Ouster Of White House Press Corps Was Months In The Making

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON, JARED HOLT, CYDNEY HARGIS & ZACHARY PLEAT

    According to reports, the incoming Trump administration has given “serious consideration” to the idea of removing the permanent press corps from the White House. This potential exclusion of the press from White House access has been months in the making, with President-elect Donald Trump, his political allies, and his right-wing media sycophants clamoring for the next administration to restrict access for outlets that have criticized his policies and statements and attacking the press in general. Meanwhile, the president-elect has been building up alternative, pro-Trump outlets.

  • Here Are The Most Racially Bigoted Right-Wing Media Segments Of 2016

    ››› ››› BRENDAN KARET

    In 2016, right-wing media’s use of racially charged and bigoted statements hit new lows, featuring widely condemned segments reliant on racial caricatures, bigoted attempts to blame progressives for the actions of white nationalists, and slurs directed against other media figures. Here are the most bigoted stories and statements from right-wing media figures over the last year:

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.