NBC Nightly News

Tags ››› NBC Nightly News
  • Census Report On Median Income, Poverty Gives Broadcast News A Chance To Prove Itself

    Generally Strong Coverage Of Census Data Shows TV News Outlets Can Still Cover The Economy Well When They Try

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    The major broadcast evening news programs each provided great examples of how network news can still be a source of concise and informative coverage on the economy this week when they covered new data releases from the Census Bureau.

    On September 13, the U.S. Census Bureau released annual updates to its ongoing reports on income and poverty and health insurance coverage in the United States. The reports revealed stunning positive news about the state of the American economy: a record-setting 5.2 percent increase in median household income from 2014 to 2015, median income at its highest point since before the Great Recession, a drop in the official poverty rate of 1.2 percentage points, more than 3.5 million Americans lifted out of poverty, a 1.3 percentage point drop in the uninsured rate, and roughly 4 million fewer uninsured Americans. In response to the data, Robert Greenstein of the Center on Budget and Policy Priorities (CBPP) noted that 2015 marked just the second year since 1988 “that brought simultaneous progress on poverty, median income, and health insurance.”

    Print and online coverage of the Census data was overwhelmingly positive, with CNNMoney writer Tami Luhby and Washington Post contributor Paul Waldman both noting that the data undermine a key (albeit, “false”) talking point frequently used by Republicans: that there has been wage stagnation, and President Obama is to blame.

    Just as importantly, the positive coverage continued during the September 13 editions of major nightly broadcast news programs on ABC, CBS, NBC, and PBS, which collectively draw more than 20 million daily viewers. Only ABC failed to note all three of the key Census data findings -- the increase in median income, the drop in poverty, and the drop in the uninsured rate -- during its reporting.

    As is often the case, PBS NewsHour offered the most in-depth and detailed discussion of the Census reports. Correspondent Lisa Desjardins spent just under three minutes detailing the data and discussing its possible political ramifications and effect on the upcoming election. The segment even included some cautionary notes, including reasons that some Americans have not seen a boost in take-home pay despite the surge in median earnings and some potential problems faced by customers on the private insurance market.

    Next in terms of quality of coverage were CBS Evening News and NBC Nightly News, both of which discussed all of the key takeaways from the data. CBS anchor Scott Pelley said the Census reports were “great news” and stood as proof that “more Americans are cashing in on the recovery.” NBC anchor Lester Holt added that “middle class incomes had their fastest rate of growth ever recorded” and “incomes increased across all racial groups.”

    ABC’s World News spent the least amount of time on the topic, mentioning the Census data as just part of a discussion about the stock market, but anchor David Muir still noted that the 5.2 percent median income increase was “the largest rise in nearly 50 years.”

    The individual segments might not seem like cause for celebration, but, according to recent Media Matters analyses of broadcast news coverage, each segment should serve as an example of how these programs can adequately discuss the economy.

    Overall coverage of the economy fell considerably from the first to second quarter of 2016, as the major networks focused more of their limited time on horse-race political coverage detached from the economic issues that actually drive voter behavior. Coverage of economic inequality and poverty also decreased from the first to second quarter of the year overall -- only ABC and CBS focused more attention on those crucial subjects from April through June than they had in the first three months of the year:

    Unfortunately, throughout the first half of the year, major news outlets have been focusing less and less attention on the economy, creating a void that can easily be filled with misinformation. As broadcast and cable outlets retreated from covering the economy, misleading and biased stories emanating from Fox News and Republican presidential nominee Donald Trump accounted for a higher proportion of coverage.

    Broadcast evening news shows face considerable challenges in trimming segments down to fit abbreviated commercial schedules, but their coverage on September 13 demonstrated that the flagship programs can still balance brevity and substance when they try.

  • Trump Hijacked The Media Narrative With His Dr. Oz Show Stunt

    Media Turned Away From Covering Damaging Reports About Trump’s Foundation And Business Entanglements

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump successfully deflected media’s attention away from damaging investigative reports about his foreign business practices and his charitable foundation by fashioning a publicity stunt out of an appearance on The Dr. Oz Show.

    On September 14, broadcast morning shows, including NBC’s Today, ABC’s Good Morning America, and CBS This Morning spent 14 minutes and 55 seconds on new developments surrounding possible illegal activity from the Trump Foundation. This reporting came the day after New York state Attorney General Eric Schneiderman announced that his office is investigating the Trump Foundation “to make sure it’s complying with the laws governing charities in New York.” Schneiderman’s investigation comes amid a series of reports from The Washington Post that examined how the foundation “collects and spends money in a very unusual manner.” Reporter David Fahrenthold found that, unlike with most personal foundations, “The Trump Foundation’s money doesn’t actually come from Trump’s own pocket.” In a September 14 report, Fahrenthold wrote that Trump “may have violated IRS rules against ‘self-dealing,’ which prohibit nonprofit leaders from spending charity money on themselves” when he spent $20,000 from his charity to buy a portrait of himself in 2007.

    The broadcast morning shows also devoted some time, albeit only 46 seconds, to a September 14 Newsweek report that detailed how Trump’s business entanglements have often intersected with unfriendly foreign governments. Reporter Kurt Eichenwald explained his piece on CNN, saying that “there has never been a president in the history of the United States who has had these kinds of conflicts of interest.” He added that Trump’s entanglements “often go directly against the interests of American national security.”

    But news outlets virtually ignored the damaging reports once Trump appeared for a September 14 taping of The Dr. Oz Show in which the “scientifically dubious” Dr. Mehmet Oz examined the results of the Republican nominee’s latest physical. The broadcast nightly news programs, including ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News, spent 7 minutes and 11 seconds on Trump’s publicity stunt. It caused the programs to cast aside the investigative reports, spending only 2minutes and 15 seconds on the reports about the Trump Foundation and 43 seconds on Eichenwald’s look into Trump’s foreign business entanglements.

    On September 15, the broadcast morning news programs all but forgot the reports, instead obsessing over Trump’s appearance with Dr. Oz, which garnered 12 minutes and 5 seconds of coverage between all three shows. Only Today continued to discuss the series of questions raised about the Trump Foundation, spending 2minutes and 48 seconds on the topic. However, that is less than half the time they spent on Trump’s Dr. Oz Show appearance, which accounted for 6 minutes and 30 seconds of airtime.

    By brushing aside the damaging investigative reporting about Trump in order to cover his gimmick with Dr. Oz, the broadcast news shows played right into the candidate’s hands. As CNN media critic Brian Stelter pointed out, Trump’s appearance on Oz’s show “wasn’t actual transparency” about his health -- “it was the appearance, the semblance of transparency.” Stelter added that it “shows Trump’s style, his media savvy” and noted that “we should know this was for show, and it was very effective.”

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of Trump from the September 14 and 15 editions of ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS This Morning as well as the September 14 editions of ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News and coded segments relating to new details surrounding Trump’s foundation, the Newsweek report on Trump’s business entanglements, and his appearance on Dr. Oz.

  • ABC World News Tonight Ignores Report On New Investigation Into Trump Foundation

    CBS And NBC Devote Segments To The Breaking News Story

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    While broadcast news programs on NBC and CBS covered reports that New York Attorney General Eric Schneiderman is investigating whether Republican presidential nominee Donald Trump’s charitable foundation complied with laws governing charities in New York, ABC’s World News Tonight failed to report on the development. 

    On September 14, Schneiderman told CNN his office is investigating The Donald J. Trump Foundation over concerns that the charity may have “engaged in some impropriety” regarding New York state non-profit regulations.

    Reports of the Attorney General’s investigation followed a series of reports by The Washington Post’s David A. Fahrenthold that stated Trump’s charity appeared “to have repeatedly broken IRS rules,” contained little of Trump’s own money, and occasionally purchased things “that seemed to benefit only Trump.” Fahrenthold also reported that Trump’s charity had been “retooled” to “spend other people’s money” on things such as a $20,000 portrait of Trump and a $12,000 autographed football helmet, therefore allowing “a rich man to be philanthropic for free.”

    NBC and CBS both included segments about Schneiderman’s inquiry during their September 14 evening news programs, but ABC neglected to include the report in its network’s programing.

    Media have brushed aside revelations about the Trump Foundation to devote airtime to hyping questions about Democratic presidential nominee Hillary Clinton

  • Media Call Out Donald Trump's Sequester Flip-Flop

    Trump Claimed Sequestration Was "Over-Exaggerated" In 2013

    ››› ››› ALEX MORASH

    Media are calling out Republican presidential nominee Donald Trump for flip-flopping on the 2013 federal spending sequester after Trump pledged to “eliminate the defense sequester” and increase military spending during a September 7 speech. Back in 2013, Trump supported the congressionally imposed sequester, saying “Frankly, this is a very minor amount of the cuts that have to be made.”

  • Media Figures Praise Optics Of Trump’s Mexico Visit, Ignoring Trump Campaign’s Bigotry Toward Mexicans

    ››› ››› NINA MAST & CRAIG HARRINGTON

    Media figures across the political spectrum praised Republican presidential nominee Donald Trump’s joint press conference in Mexico with Mexican President Enrique Peña Nieto, which Trump’s aides reportedly said was specifically designed as a “photo opportunity” to make Trump appear “presidential.” Numerous figures accordingly praised Trump as “presidential.” Regardless of optics, Trump has a long history of anti-immigrant and anti-Mexican rhetoric and xenophobia.

  • Broadcast News Widely Covers Anthony Weiner Story, Ignores Abuse Accusations Against Trump Campaign CEO

    Wash. Post, NY Times Also Give More Prominence To Weiner Saga In Print Than Abuse Allegations Against Trump Campaign CEO

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    Broadcast network news programs devoted significantly more time to lewd behavior from Anthony Weiner, the husband of an aide to Democratic presidential nominee Hillary Clinton, than to allegations that Donald Trump's campaign CEO engaged in domestic violence and workplace sexual harassment. The outlets treated the Weiner story as a major campaign issue even though Weiner is playing no direct role in the Clinton campaign.

    Politico reported on August 25 that Trump’s campaign CEO, Stephen Bannon, “was charged with misdemeanor domestic violence, battery and dissuading a witness following an incident with his then-wife in 1996.” The charges were later dropped, but the police report says that Bannon’s wife claimed that he “pulled at her neck and wrist during an altercation over their finances, and an officer reported witnessing red marks on her neck and wrist to bolster her account.” BuzzFeed on August 29 reported that Bannon had also been accused of sexual harassment by a co-worker while working as an investment banker in the 1990s. 

    On August 29, a top aide to Hillary Clinton, Huma Abedin, announced that she was separating from Weiner following reports that he had sent lewd photos of himself to another woman.

    One might think media would focus more on the Bannon story, which involves allegations of criminality against the CEO of a presidential campaign, than on the dissolution of the marriage of a candidate's aide. That was not the case.

    ABC, CBS, and NBC devoted more than half an hour of coverage to the Weiner-Abedin story -- roughly 10 minutes for each network -- according to a Media Matters review of their morning and evening news shows (NBC’s Today and Nightly News, ABC’s Good Morning America and World News Tonight, and CBS’ CBS This Morning and Evening News) on August 26, August 29, and the morning of August 30. Those same programs devoted only 39 seconds in total to covering either of the Bannon stories, with all of that coverage coming from Good Morning America.

    Two of the nation’s leading newspapers for national political coverage, The New York Times and The Washington Post, similarly gave the Weiner-Abedin story more emphasis in their print editions. Both papers devoted 1,400-word front page articles to their separation. By contrast, the Times placed its August 26 story on Bannon’s alleged abuse on page 13, along with a portion of a page 10 August 27 piece and a single sentence of a page 1 August 27 piece. The Post devoted a large portion of a page A04 article on August 27 to the allegation. Neither paper covered the sexual harassment allegation in their respective print editions.

    Not only was the amount of coverage uneven, but in its coverage the broadcast news shows repeatedly framed the Abedin-Weiner story as something that could harm Clinton’s campaign as well as recall for voters Clinton’s own marital problems, a frame that wasn’t applied to the Bannon story. 

    NBC correspondent Andrea Mitchell on Today claimed “of course” there would be political fallout for Clinton, connecting the Abedin story to Clinton not having a press conference and suggesting that it would remind voters “about Hillary Clinton's own choices 20 years ago, 19 years ago,” an apparent reference to Clinton’s decision not to leave her husband after he had an affair.

    CBS anchor Norah O’Donnell on Evening News said it was “about the last thing Hillary Clinton's campaign needed, a scandal involving the husband of her top aide Huma Abedin.” O’Donnell also asked CBS political director John Dickerson if the story “change[d]” things for Clinton and her campaign. 

    ABC correspondent Cecilia Vega on Good Morning America noted that Republican presidential nominee Donald Trump attempted to turn the separation “into a political attack,” adding that Trump “is not holding back, so is the Clinton campaign worried that this will be a distraction for them?” ABC political analyst Matthew Dowd also claimed the story “is a problem for the Hillary campaign” because “independents out there look at it and say, ‘Do we really want to go back to all this again?’”

    The Times and the Post’s coverage made the same connection. The Times alleged the Weiner story “threatens to remind voters about the troubles in the Clintons’ own marriage over the decades” and “evokes the debates that erupted over Mrs. Clinton’s handling of the [Monica] Lewinsky affair.” The Post also pointed to “a different ending to the parallel between Bill and Hillary Clinton and each wife’s public embarrassment by the sexual indiscretions of her politician husband.”

    The only mention of either Bannon story on broadcast news shows was during Good Morning America’s August 26 edition, which treated Bannon’s alleged spousal abuse as a passing issue. ABC correspondent Jonathan Karl briefly stated that the domestic violence allegation could cause “more turmoil ahead for the Trump campaign CEO,” but he didn't mention any impact on the overall campaign or Trump specifically. ABC anchor George Stephanopoulos also briefly brought up the domestic violence allegations with Trump campaign manager Kellyanne Conway to ask if Trump was “aware of [the allegation], is he OK with it,” to which Conway claimed ignorance and Stephanopoulos quickly moved on. 

    The coverage of Bannon’s alleged abuse in the Times and the Post​, while given less prominence than its Weiner-Abedin coverage, did mention a potential negative impact to Trump’s campaign. The Times claimed that while Bannon’s appointment was “part of an effort to reset a candidacy that has stumbled with minority and female voters,” Bannon “brings to the post his own bumpy background that includes misdemeanor charges of domestic violence.” In an article the next day, the Times noted the abuse allegation has “created distractions for Mr. Trump’s campaign and raised questions about [Trump’s] management style.” The Post also made the same case in an article that same day. However, none of this coverage, in broadcast or print, noted that the Bannon allegations came on the heels of other women claiming Trump had sexually harassed them in the workplace.

  • TV News Misses Golden Opportunity To Recognize Title IX During Rio Olympics

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    As thousands of athletes from around the world descended on Rio de Janeiro, Brazil, this summer to compete in the 2016 Summer Olympics, broadcast and cable news programming missed a golden opportunity to discuss the incredible legacy of the legislative reform largely responsible for the growth and success of women’s sports in the United States and around the world -- Title IX.

    One of the biggest stories coming out of the 2016 Summer Olympics was the sheer dominance of American athletes in general, and American women in particular. American swimmer Katie Ledecky and gymnast Simone Biles finished the games with four gold medals each (and five medals overall) and, at just 19 years old, they both are widely considered the most dominant athletes in their respective sports. Meanwhile, as the United States men’s basketball team struggled before coalescing in the gold medal match, the American women’s team blasted every opponent en route to a sixth consecutive Olympic championship.

    According to The New York Times, the United States brought home 121 medals from Rio, far outpacing China (70) and Great Britain (67) for first place, and became the first nation in 40 years to lead all nations in each medal category: gold, silver, and bronze. As was the case in 2012, more than half of that total medal haul (61) was won by American women, whose unparalleled athletic success would have been unlikely without the unique progressive legacy of the Title IX provision in federal education policy, which prevents sex discrimination in federally funded programs like school sports. From the Times:

    The United States is one of the few countries to embed sports within the public education system. And equal access to sports for women comes with legal protections, gained with the education amendment known as Title IX in 1972 and the Olympic and Amateur Sports Act in 1978.

    About one of every two American girls participates in sports in high school. Of the 213 American medalists in individual and team sports in Rio, according to the [United States Olympic Committee], nearly 85 percent participated in university-funded sports.

    “Those things don’t exist elsewhere in the world,” said Donna Lopiano, a former executive director of the Women’s Sports Foundation. “We have the largest base of athletic development. Our women are going to dominate, not only because of their legal rights but because women in other parts of the world are discriminated against.”

    Broadcast And Cable News Ignored Importance Of Title IX Despite Flood Of Olympic Coverage

    A Media Matters review of broadcast evening news coverage on ABC, CBS, NBC, and PBS, as well as cable evening and prime-time coverage on CNN, Fox News, and MSNBC between the days of the opening and closing ceremonies of the 2016 Summer Olympics revealed only two substantive mentions of Title IX as it relates to current or former American or international Olympians. A similar lack of interest was on display on the major Sunday political talk shows on ABC, CBS, CNN, Fox Broadcasting, and NBC.**

    A review of available Nexis transcripts from August 5 through August 21 returned 259 results mentioning the Olympics in Rio, including just two references to Title IX’s role in encouraging and supporting female athletes and women’s sports: NBC Nightly News and PBS NewsHour each mentioned the legislation during Olympic segments on August 18 and August 19, respectively. By contrast, there were dozens of mentions of American swimmer Ryan Lochte’s infamous and unsubstantiated story of being robbed at gunpoint outside a Rio gas station.

    Major print outlets including like The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times, and USA Today gave Title IX special attention in 2016, but their television counterparts once again dropped the ball. Title IX was also conspicuously absent from print and television coverage of the 2014 Winter Olympics, according to a February 2014 Media Matters analysis.

    Title IX’s Global Legacy At The Olympic Games

    As noted above, Title IX of the Education Amendments of 1972, which was authored by Sen. Birch Bayh (D-IN) and Rep. Patsy Mink (D-HI) and signed into law by President Richard Nixon, has left an indelible mark on women's sports over the past 44 years. But American women aren't the only beneficiaries of the legislation; Title IX’s prohibition against gender discrimination at most educational institutions is a major contributing factor in making American universities a magnet for athletes from around the world.

    Stanford University, the most successful athletic institution in the world this year in terms of Olympic medals, produced a number of American women medalists -- including burgeoning swimming stars Ledecky, Maya DiRado, and Simone Manuel. It also produced Greek pole vault gold medalist Katerina Stefanidi. If not for Ledecky, the most successful women’s swimmer of the summer would have been Hungary’s Katinka Hosszu, an alumna of the University of Southern California. (Controversial Russian swimmer and two-time silver medalist Yulia Efimova, though not an alumna of the school, is coached by Southern Cal head coach Dave Salo.) Bahamian sprinter Shaunae Miller, an alumna of the University of Georgia, edged out former Southern Cal sprinter Allyson Felix to win gold in the women’s 400-meter. Canadian swimmer Chantal van Landeghem, another Georgia alum, took home a bronze medal in the women’s 4x100-meter freestyle relay alongside teammate and Ohio State University graduate Michelle Williams. Canadian track and field star Brianne Theisen-Eaton, who won a bronze medal in the heptathlon, attended the University of Oregon.

    This is just a snapshot of the Title IX impact that was on display at the 2016 Summer Olympics, but broadcast and cable news almost completely ignored the success story, despite offering a torrent of Olympic-centered stories and features.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts of evening and prime-time (defined as 5 p.m. through 11 p.m.) weekday programs on CNN, Fox News, and MSNBC, and network broadcast news (ABC, CBS, NBC, and PBS) from August 5, 2016, through August 21, 2016. Media Matters also reviewed Sunday political talk shows on ABC, CBS, CNN, Fox Broadcasting, and NBC during the same time period. We identified and reviewed all segments that included any of the following keywords: olympics or rio or title nine or title 9 or title ix.

    The following programs were included in the data: World News Tonight, This Week with George Stephanopoulos, CBS Evening News, Face the Nation, NBC Nightly News, Meet the Press**, PBS NewsHour, The Situation Room, Erin Burnett OutFront, Anderson Cooper 360, CNN Tonight, The Five, Special Report, On the Record with Greta Van Susteren, The O'Reilly Factor, The Kelly File, Hannity, MTP Daily, With All Due Respect, Hardball with Chris Matthews, All In with Chris Hayes, The Rachel Maddow Show, and The Last Word with Lawrence O'Donnell. For shows that air reruns, only the first airing was included in data retrieval.

    **NBCUniversal pre-empted Meet the Press on August 14 and August 21 to air exclusive coverage of the Olympics on NBC.

  • ABC's World News Tonight Ignores Stephen Bannon’s Extremism

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    ABC’s World News Tonight ignored Steve Bannon’s long history of extremism and racism in their report on the Breitbart News CEO’s new job as chief executive for Donald Trump’s presidential campaign.  

    ABC’s World News Tonight with David Muir characterized Bannon as “a onetime Goldman Sachs banker and film director, stepping down from his current job as head of ultra-conservative Breitbart News,” reporting Bannon had previously attempted to make sure Trump “would not be swayed by Republican leaders calling for a more moderate tone”:
     

    TOM LLAMAS: Today, at Trump Tower, cameras ushered in for what looked a lot like a Trump cabinet meeting. Donald Trump surrounded by his top advisers, and now, some fresh faces. There, at the end of the table, his new campaign CEO, Stephen Bannon, and new campaign manager, Kellyanne Conway. Trump not saying much during this photo op, but his actions today, that campaign shakeup, sends a clear message: Trump is going back to his way of doing things. 

    [...]

    Bannon, a onetime Goldman Sachs banker and film director, stepping down from his current job as head of ultra-conservative Breitbart News. He's never worked on a campaign, but today, the Trump team touting in a press release a magazine article calling him "The Most Dangerous Political Operative In America." Trump, a guest on Bannon's radio show in May, Bannon making sure the candidate would not be swayed by Republican leaders calling for a more moderate tone.

    In contrast to ABC’s reporting, both CBSEvening News with Scott Pelley and NBC’s Nightly News with Lester Holt highlighted Bannon’s history of anti-immigrant and nationalist rhetoric. 

     

  • Nightly Newscasts Ignore Climate Change In Coverage Of Worst U.S. Weather Disaster Since Hurricane Sandy

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    UPDATE (8/18/16): After this piece was published, PBS NewsHour aired an August 17 segment with Louisiana state climatologist Barry Keim and Columbia University professor Adam Sobel that discussed how the Louisiana flooding and Blue Cut wildfire in California are “related to climate change.”

    ORIGINAL POST:

    The major U.S. broadcast news networks have all ignored climate change in their nightly news coverage of Louisiana's recent record-breaking rainfall and flooding. The New York Times and The Washington Post, by contrast, have explained how the extreme weather and flooding in Louisiana are in line with the predicted impacts of a warming planet.

    The disaster in Louisiana killed at least 11 people and displaced thousands more. The American Red Cross described the state’s flooding as “the worst natural disaster to strike the United States since Superstorm Sandy,” and the National Oceanic and Atmospheric Association classified the record rainfall as a once-in-every-500-years event -- the eighth such event to take place in the U.S. since May 2015.

    Climate Nexus’ Climate Signals, a tool designed to “[e]xplore how climate change affects your world by searching events, impacts, and related climate signals,” explained how Louisiana’s increased atmospheric moisture and unusually heavy rainfall were “classic signals of climate change”:

    At least nine people have died in what the American Red Cross is calling the "worst disaster since Superstorm Sandy." On August 11, a measure of atmospheric moisture, precipitable water, was in historic territory at 2.78 inches, a measurement higher than during some past hurricanes in the region. Increased moisture in the air and unusually heavy rainfall are classic signals of climate change. As the world warms, storms are able to feed on warmer ocean waters, and the air is able to hold and dump more water. These trends have led to a pronounced increase in intense rainfall events and an increase in flooding risk. In the Southeastern US, extreme precipitation has increased 27 percent from 1958 to 2012.

    [...]

    The storm in the Southeastern US was supercharged by running over a warmer ocean and through an atmosphere made wetter by global warming. 

    Climate change is now responsible for 17 percent of moderate extreme rainfall events, i.e. one-in-a-thousand day events. The more extreme the event, the more likely climate change was responsible, as climate change affects the frequency of the extreme events the most.

    However, the major broadcast networks’ nightly newscasts have ignored climate change in their otherwise extensive coverage of the floods. NBC Nightly News aired five segments on the floods without mentioning climate change, while ABC’s World News Tonight and CBS Evening News each aired three such segments and PBS NewsHour aired two.

    By contrast, two major newspapers have noted how Louisiana’s deadly floods are in line with expectations for a warming planet. In an August 15 Washington Post article, Chris Mooney wrote that climate researchers were affirming that the heavy rainfall Louisiana experienced is “precisely the sort of event that you’d expect to see more of on a warming planet,” and quoted climate researcher Katharine Hayhoe explaining, “Louisiana is always at risk of floods, naturally, but climate change is exacerbating that risk, weighting the dice against us.” Moreover, an August 16 article in The New York Times quoted Texas’ state climatologist stating, “There’s definitely an increase in heavy rainfall due to climate change.” And another August 16 Times article -- headlined “Flooding in the South Looks a Lot Like Climate Change” -- quoted David Easterling, a director at the National Centers for Environmental Information, stating that Louisiana's heavy rainfall and flooding “is consistent with what we expect to see in the future if you look at climate models.”

    Media Mattersannual study of how the major networks cover climate change found that PBS, CBS, and NBC frequently addressed the link between climate change and extreme weather in their nightly newscasts in 2015. However, the broadcast networks appear to have regressed in their extreme weather coverage this year, with every major TV network ignoring the role of human-induced climate change in their coverage of Texas’ record rainfall and flooding throughout April and May, despite both NBC Nightly News and CBS Evening News explaining the climate connection in their coverage of similarly drastic Texas floods the year before. The nightly newscasts’ omission of climate change in their coverage of Louisiana’s horrific flooding marks a continuation of that discouraging trend.

  • CBS And ABC Nightly News Ignore Trump Campaign Chairman’s Ties To Pro-Russian Ukrainian Politicians

    NBC Nightly News Only Broadcast Network Program To Cover Bombshell Claims

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    ABC and CBS broadcast nightly news programs failed to mention a New York Times report detailing alleged payments to Donald Trump’s campaign manager Paul Manafort from former Ukrainian President Viktor Yanukovych from 2007-2012.

    On August 14, the New York Times reported that Paul Manafort allegedly received “$12.7 million in undisclosed payments” from former Ukrainian President Viktor Yanukovych’s “pro-Russian political party from 2007 to 2012.”

    NBC was the only nightly news program to mention the payments on the August 15 edition of Nightly News with Lester Holt noting how the allegations "blunted" a foreign policy speech made by Donald Trump.

    KATY TUR: Trump's message on ISIS blunted today by new questions over his campaign chairman's business ties to Ukraine. The New York Times reported that Ukraine's anti-corruption task force uncovered a ledger, allegedly documenting $12.7 million in off the books cash payments from Ukraine's past pro-Putin president to Paul Manafort.

    Manafort denied receiving such payments, calling the allegation "silly" and "nonsensical."

    Though national security analysts characterized the report as “damning” and “staggering,” ABC’s World News Tonight with David Muir and CBS’ Evening News with Scott Pelley did not include any mention of the payments to Manafort.