MSNBC

Tags ››› MSNBC
  • NBC Should Address Conflict Of Interest Concerns Following Report That Trump Will Remain On Celebrity Apprentice Payroll

    NBC Will Have A Financial Relationship With President Trump As Long As Celebrity Apprentice Is On The Air

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET


    Variety
    managing editor Cynthia Littleton reported “Donald Trump will remain an exec producer on NBC’s ‘Celebrity Apprentice,’” creating a conflict of interest for NBC’s ability to provide unbiased coverage of Trump while promoting a show built on Trump’s reputation.

    On December 8, Variety reported “Trump’s fees will be paid through MGM, the production entity on the show, not NBC,” but “the fact that a sitting president will be on the payroll of a current TV show is another example of the thicket of potential conflicts of interest raised by Trump’s segue from a private businessman and TV star to commander-in-chief.”

    Donald Trump will remain an exec producer on NBC’s “Celebrity Apprentice,” which is returning Jan. 2 after a two-year hiatus with new host Arnold Schwarzenegger.

    [...]

    The larger issue for MGM, NBC, and the White House is the payment that Trump will receive for the series. It’s unclear what his per-episode fee is, but it is likely to be in the low five-figures, at minimum. NBC has ordered eight episodes of “The New Celebrity Apprentice.” Trump’s fees will be paid through MGM, the production entity on the show, not NBC. MGM declined to comment on the financial terms of Trump’s deal. A spokeswoman for Trump did not immediately respond to a request for comment. NBC declined to comment.

    [...]

    The fact that a sitting president will be on the payroll of a current TV show is another example of the thicket of potential conflicts of interest raised by Trump’s segue from private businessman and TV star to commander-in-chief. However, past presidents have published books during their time in the White House, so there is precedent for a president earning royalties while in office. In the case of President Obama’s 2010 book “Of Thee I Sing: A Letter to My Daughters,” his profits from the Alfred A. Knopf publication were donated to a charity supporting the children of disabled veterans.

    In continuing their financial relationship with Trump, NBC will invite skepticism into how NBC and MSNBC can fairly cover the sitting president when there is a financial incentive to protect his reputation and the ratings of the Celebrity Apprentice. Furthermore, Trump and NBC should address the conflict of interest concerns raised by the fact advertisers may help to personally enrich President-elect Donald Trump by purchasing ads during Celebrity Apprentice.

    NBC should move to address concerns raised by Variety’s reporting, and publicly state how it will balance its financial relationship with Trump while maintaining the network’s journalistic legitimacy.

  • Morning Joe Gets Scoops On Trump’s Transition While Its Hosts Reportedly Advise Him

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    MSNBC Morning Joe co-hosts Joe Scarborough and Mika Brzezinski have reported multiple scoops on President-elect Donald Trump’s transition efforts and potential cabinet selections since the election. The exclusives come as the pair, who often give Trump friendly coverage, have confirmed that they regularly speak directly to Trump and have reportedly been advising him, including on his cabinet selections. These reports raise questions about the journalistic ethics surrounding Morning Joe’s Trump coverage, as well as the extent of the hosts’ relationship with the president-elect.

    Since the election, Scarborough and Brzezinski have frequently cited “sources” when reporting exclusive details about Trump and his transition efforts. On November 22, Brzezinski claimed that “a source with direct knowledge of Donald Trump's thinking” told Morning Joe that Trump would “not pursue any investigations into Hillary Clinton for her use of a private email server and the Clinton Foundation” because Trump believes she had “‘been through enough.’” On November 28, Brzezinski reported that “sources” told MSNBC that Trump was “furious” at his campaign manager, Kellyanne Conway, for publicly criticizing Mitt Romney, a former Trump critic and possible candidate for secretary of state. Scarborough a few minutes later on the show said Trump told him personally he did not want Romney to apologize for his previous criticism. The next day, Scarborough reported that Conway was the “only noise internally, based on all of my sources” within Trump’s transition team, opposing Romney. And on December 6, Brzezinski claimed that “sources familiar with Trump's thinking” told the show that former Utah Gov. Jon Huntsman was “not in serious contention” for the secretary of state position, retired Gen. David Petraeus was “no longer a serious candidate,” and former New York City Mayor Rudy Giuliani was also “fading” in contention for the position.*

    Meanwhile, The New York Times reported on November 19 that Trump “often seeks out” advice from Scarborough. And in late November, Brzezinski met Trump’s daughter Ivanka for coffee at Trump Tower. Politico also reported that Scarborough “tells Trump his opinions on Cabinet picks, both in private and on air.” Scarborough, speaking with Politico, confirmed that he and Brzezinski “‘talk to Trump a few times a week,’” claiming that they “‘say the same thing to him on the phone that we say publicly on the show.’” These reports raise the question of whether the hosts are reporting scoops on Trump’s cabinet that they themselves have advised on.

    This apparent arrangement also comes as Scarborough and Brzezinski continue to defend Trump, a pattern they exhibited throughout much of the presidential campaign and for which multiple media figures have criticized them. As Politico noted, the hosts seem to have a “symbiotic relationship” with Trump, where “Scarborough and Brzezinski need the access to Trump and his inner circle to break news, provide analysis and exert influence,” and Trump “needs the pair for their audience.”

    * The piece has been corrected to clarify that Brzezinski said retired Gen. David Petraeus was "no longer a serious candidate" for the secretary of state position. It originally inaccurately quoted her as saying he was "not a serious candidate” for the position.

  • Fox Continues To Downplay Fake News And Its Dangerous Consequences

    Fox News Spent Just Two Minutes On A Gunman Storming A Pizzeria As A Result Of Online Conspiracies

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Fox News barely covered news of an armed man who fired off shots in a Washington, D.C., pizzeria in an effort, he said, to “self-investigate” a fake news report. The network’s dismissal of the story -- which got plenty of coverage on other cable networks and broadcast nightly newscasts -- fits into an overall conservative media approach in which some outlets discount the problem fake news poses while some actually push the false stories, despite their dangerous consequences.

    On December 4, a man was arrested after he walked into Comet, a D.C. pizzeria, with an assault rifle and, according to The Washington Post, fired “one or more shots.” The Post reported that the man “had come to the restaurant to ‘self-investigate’” a fake news item claiming that former Democratic presidential nominee Hillary Clinton and her aides were engaging in illegal sex trafficking at the pizzeria. As The Daily Beast noted, “The fake news began proliferating on websites like 4chan and Reddit, especially a Reddit forum frequented by Trump supporters and the alt-right.” The bogus claim eventually made its way to to Alex Jones, an ally of President-elect Donald Trump and a conspiracy theorist, and his website Infowars.

    The day after the conflict, Fox News didn’t mention the event until 6:30 p.m., and then it addressed the topic only glancingly, devoting no more than two minutes over three brief mentions to explain what happened at the pizzeria or how fake news inspired it. Rather than investigating how fake news led to the armed incident, Fox host Tucker Carlson used a brief mention to kick off a segment that attempted to delegitimize the idea of fake news. Carlson’s takeaway from the armed invasion was that “it’s convinced many on the left that the speech they disagree with on the internet, which they’re calling now ‘fake news,’ should be actively suppressed by the authorities.” Carlson’s guest, Washington Free Beacon writer Bill McMorris, described fake news as “whatever people living in the liberal bubble determine to be believed by the right,” and suggested that The New York Times’ reporting on a possible surge in Hispanic voters should be considered fake news.

    CNN and MSNBC, however, both devoted considerable time to the incident throughout the day, with CNN mentioning it during nearly every show in its lineup and highlighting the dangerous consequences of the proliferation and spread of fake news. CNN’s senior justice correspondent, Pamela Brown, noted on the December 5 edition of Anderson Cooper 360 that “people connected to Donald Trump’s transition team spread the baseless claim” that spurred the attack, including Michael Flynn Jr., the son and chief of staff of Trump’s national security adviser pick, retired Lt. Gen. Michael Flynn.

    Even the December 5 editions of ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News -- all just 30-minute shows -- managed to devote time to examining “how a fake news story can lead to real world consequences."

    Fox News figures and others in right-wing media have dismissed the impact of fake news altogether, calling concerns about its proliferation and spread “nonsense” and “silly.” At the same time, conservatives have repeatedly fallen for fake news stories. Fox media critic Howard Kurtz hyped a fake quote that his network had already apologized for taking seriously. Fox’s Sean Hannity was forced to back down and apologize after pushing a fake news item alleging that “Michelle Obama had deleted … tweets” praising Clinton “from her timeline” because of the FBI’s investigation into the former secretary of state. People in positions of power and influence, like Trump national security adviser pick Flynn, Trump’s son Eric Trump, and Trump’s former campaign manager and frequent adviser Corey Lewandowski have fallen for and pushed fake news.

    All news networks -- including Fox -- should take seriously the crucial task of combating fake news and highlighting its dangerous impacts, particularly given that those who will drive policy have shown they are not immune to its impact.

    Methodology: Media Matters searched Snapstream for mentions of “Comet” and “pizza” on Fox News, CNN, and MSNBC from 5 a.m. to 11 p.m. on December 5.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Pundits Defend Trump’s Dangerous Phone Call With Taiwan’s President

    Experts In Asian Pacific Studies And International Relations Warn It “Raises The Risk Of Diplomatic Disaster”

    ››› ››› NINA MAST

    Pundits are defending President-elect Donald Trump’s protocol-shattering phone conversation with Taiwan president Tsai Ing-wen as “terrific” and saying it will have “no cost to America,” but experts in Asian Pacific studies and international relations warn that the move “does not bode well for US-China relations” and “raises the risk of diplomatic disaster.”

  • Conservatives Downplayed Fake News. Yesterday It Almost Had A Body Count.

    While Right-Wing Media Dismiss Fake News, "Alt-Right" White Nationalists And Misogynists Use It To Harass

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    An armed shooter opened fire at a Washington, D.C., pizzeria in order to “self-investigate” a false conspiracy about the restaurant pushed by fake news websites and spread by fringe right-wing media outlets. Yet right-wing media figures have dismissed and downplayed the impact of fake news, calling it “satire and parody that liberals don't understand,” saying it is “in the eye of the beholder,” and claiming that concerns about fake news are “silly” and “nonsense.”

  • Native Water Protectors, Veterans, And Activists At Standing Rock Got Zero Attention On Major Sunday Shows Again

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    UPDATE: Hours after the Sunday political talk shows ignored the story, the Army Corps of Engineers announced that they will deny the current route for the pipeline in favor of exploring alternate routes. 

    Sunday morning political talk shows entirely ignored the ongoing demonstration at the Standing Rock Sioux Reservation, continuing a troubling pattern of scant media attention being paid to the historic protests and the violent crackdown on the movement for environmental, civil, and Native peoples’ rights.

    Law enforcement and private security officers armed with rubber bullets, water cannons, and dogs have clashed with peaceful protesters at the reservation in North Dakota, where Native demonstrators known as water protectors have sought to delay, and ultimately redirect or derail, construction on the Dakota Access Pipeline, which is currently slated to run near the reservation. The pipeline, which was originally supposed to be built near Bismarck, was redirected near the reservation after residents of Bismarck raised concerns that the pipeline would contaminate their water supply. The protest has become “the longest-running protest in modern history” with “the largest, most diverse tribal action in at least a century, perhaps since Little Bighorn.” 

    On December 3 and 4, thousands of U.S. veterans arrived at Standing Rock to support the Native water protectors, join their cause, and “call attention to the violent treatment that law enforcement has waged on the protesters.” The Army Corps of Engineers has ordered the water protectors to vacate the site on their own reservation by December 5.

    Despite the ongoing violent retaliation against the activists by law enforcement personnel, the December 4 editions of the major Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- entirely ignored the events at Standing Rock.

    The Sunday political talk shows’ outrageous Standing Rock blackout is in line with how cable news has covered, or not covered, the protests. From October 26 through November 3, CNN, Fox News, and MSNBC combined spent less than an hour covering the ongoing demonstration and violent law enforcement response. Fox News stood out for its minimal coverage, devoting just four and a half minutes to reporting on the events during the time frame analyzed. A review of internal Media Matters records shows that the five main Sunday shows have failed to devote time to the events at Standing Rock since at least September.

    CNN’s media criticism show, Reliable Sources, discussed the media blackout on Standing Rock and provided some guidance on how cable news should cover the gathering moving forward. The show’s host, Brian Stelter, lamented that “one of the most important civil and environmental rights stories of our time” was receiving “off and on attention from the national media,” noting that too often, the story seems to completely “fall off the national news media’s radar.”

    Stelter’s guest -- Democracy Now’s Amy Goodman, who was charged with trespassing while reporting live on the ground -- implored "all the media” to be "there on the ground giving voice to the voiceless” and said that “all the networks” “have a responsibility” to show images of police cracking down on protesters. Goodman also linked the media’s Standing Rock blackout to the national political media’s silence about climate change during the presidential campaign: “Not one debate moderator raised that as a question,” Goodman decried. “This is a key issue.” 

    Some shows on MSNBC did cover the events at Standing Rock, with Al Sharpton giving a “shoutout to the protestors” and noting that, “until recently, they weren't getting any attention from the outside world.” Joy-Ann Reid, who said that “there needs to be a lot more reporting on this,” provided exemplary coverage of the protests, inviting a member of the Standing Rock Sioux tribe to be interviewed by MSNBC’s Cal Perry on the ground in North Dakota. Reid’s segment -- by devoting time to Standing Rock in the first place, talking with a person directly affected, and having a media presence at the site -- is a model for all news shows to follow. Reid also covered the “grossly underreported story” the week prior.

    Online publications and public media have given some coverage to the actions against the pipeline amid the national news media’s virtual blackout, bringing videos and images of the clashes directly to the nation in ways TV news networks are not. And Democracy Now, which has diligently reported on the activity at Standing Rock, posted a video of private security hired by the Dakota Access Pipeline Company attacking protesters with dogs and pepper spray that has over one million views on YouTube.

    NowThisNews’ Facebook page has an informational video about the protests, including images of violent attacks by law enforcement personnel on the protesters and interviews from activists, that also has over one million views. 

    Media have a responsibility to provide coverage of the environmental and human rights battles occurring at Standing Rock. Denying the activists due coverage allows right-wing spin to infiltrate the conversation, plays into a long-standing problem of both the lack of representation of people of color in media and a double standard in covering progressive protesters, and is a barrier to generating the public pressure necessary to induce change.

  • Television News Praises Trump’s “Symbolic Coup” In Carrier Jobs Announcement

    Indiana-Based Company Convinces Trump To Give It Taxpayer Money, Still Moves Many Of Its Jobs To Mexico

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Broadcast and cable news personalities rushed to credit President-elect Donald Trump for closing a deal with the Indiana-based manufacturer Carrier that provides the for-profit company with millions of taxpayer dollars while allowing it to still outsource hundreds of jobs to Mexico. Journalists and reporters framed the agreement as a “symbolic coup” and “unadulterated win” for Trump’s incoming administration even as they acknowledged that supporting a relatively small number of jobs at taxpayer expense is an unsustainable manufacturing policy.

  • CNN Needs To Do Better Than This Trump Chyron

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    A CNN graphic that misleadingly claimed President-elect Donald Trump “deliver[ed] on [his] vow to save” jobs at Indiana-based manufacturer Carrier demonstrates the need for the network to continue using on-screen graphics as a way of fact-checking Trump during his transition and presidency.

    Carrier announced on November 29 that it had struck a deal with Trump and the State of Indiana to keep about 1,000 jobs it had planned to move to Mexico in the United States. According to The Wall Street Journal, the state will provide Carrier and its parent company, United Technologies Corp. (UTC), $7 million in tax breaks over the next decade in exchange for keeping the jobs there. In addition to the $7 million in tax breaks, Trump reportedly promised UTC CEO Greg Hayes millions more in future corporate tax reductions.

    Discussing the announcement on the December 1 edition of CNN Newsroom, panelists noted multiple problems with Trump’s actions, including that the announcement could cause a “slippery slope” where “every company will expect to get huge tax incentives to stay in the United States,” a point economists and policy experts have also made. CNN commentator and New Yorker editor Ryan Lizza agreed, noting that “the precedent here can be very dangerous,” and adding, “You basically have this sort of extortion game that companies can now play because Trump has set himself up this way.” Echoing economist Jared Bernstein, Atlantic editor Ron Brownstein argued it is “unlikely that individual interventions in the decisions of individual companies is going to make a big dent in the long-term trajectory of a more automated and globalized manufacturing supply chain.”

    However, someone looking at only the TV screen would not know these potential stumbling blocks with the deal. Instead, they would see only a graphic saying, “Trump Delivers On Vow To Save Carrier Jobs,” essentially giving Trump the talking point he wanted. That graphic presents a stark contrast from what CNN’s own Kate Bolduan noted during a later segment of At This Hour in which she stated: “1,000 jobs remaining in Indiana that would have left, that is to be celebrated. … But it is a far cry from what Trump promised … on the campaign trail.”

    During the presidential campaign, CNN repeatedly used on-screen graphics to call out Trump’s lies and misleading rhetoric, such as "Trump: Never Said Japan Should Have Nukes (He Did)," "Trump’s Son: Father Apologized To Khans (He Hasn’t)," and "Trump Calls Obama Founder of ISIS (He’s Not)." CNN was not the only network to do this, with MSNBC also joining in to fact-check Trump’s claim he watched a “video of Iran receiving cash.” MSNBC’s graphic pointed out that the video was “nonexistent.”

    As ABC News legal affairs anchor Dan Abrams noted during the campaign, this practice of fact-checking Trump in real time helped solve “one of the big problems in cable news” where things sometimes are “just not true” and need to be called out as such.

    CNN’s failure to express the nuanced issues with the Carrier announcement highlights the need for CNN and other networks to have clearer on-screen graphics and continue their practice of on-screen fact-checking. These measures are crucial in preventing misleading talking points and falsehoods pushed by Trump from gaining traction.