Meet the Press

Tags ››› Meet the Press
  • The White House Put Stephen Miller On Four Sunday Shows To Dodge, Lie, And Attack The Media

    Meanwhile, The White House Freeze-Out Of CNN Continues

    ››› ››› NINA MAST & CRISTINA LóPEZ G.

    The Trump administration offered White House senior adviser Stephen Miller -- and reportedly no one else -- to appear on the Sunday morning political talk shows of ABC, NBC, CBS, and Fox Broadcasting Co. In his appearances on the four shows, Miller repeatedly dodged questions, made blatantly false claims, and attacked the media. Recent profiles of Miller have highlighted his extreme ideological views, his close relationship with Stephen Bannon, and the “enthusiasm” of white nationalists like Richard Spencer over his role in the administration.

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • First Amendment Watch: January 2017

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    During his 2016 campaign for president, Donald Trump launched an unprecedented war on the press. Since his election, Media Matters has tracked his and his team’s continuing attacks on the media and their abandonment of presidential norms regarding press access, which poses a dangerous threat to our First Amendment freedoms. Following is a list of attacks Trump and his team made against the media -- and instances in which they demonstrated disregard for the press -- from January 1, 2017, up to his January 20 inauguration as president.

  • Ethics Clearances For Trump's Nominees Won't Be Completed Before Hearings, Most Sunday Shows Don't Care

    ››› ››› DINA RADTKE

    Most Sunday news shows gave little attention to reports detailing the Office of Government Ethics’ (OGE) concerns that it will not be able to complete background checks on all of President-elect Donald Trump’s cabinet nominees in time for their confirmation hearings. Despite the confirmation hearings beginning this week, CBS’ Face the Nation was the only show to devote significant time to the story.  

  • Here's Seven Times TV Journalists Dunked On Kellyanne Conway

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    Kellyanne Conway, President-elect Donald Trump’s former campaign manager and newly announced counselor to the president, has been called out by TV journalists from multiple outlets for attempting to spin facts and distort reality on live television. Conway has repeatedly attempted to lie about Trump, only to be embarrassingly checked by TV journalists.

    NBC's Chuck Todd Called Out Conway Over Trump’s "Rigged" Election Claims: "All Of That Stuff's Been Debunked."

    [NBC, Meet the Press, 10/23/16]

    MSNBC’s Rachel Maddow Schooled Conway On The Unconstitutionality Of "Extreme Vetting."

    [MSNBC, The Rachel Maddow Show, 8/24/16]

    CNN’s Dana Bash Pushed Conway To Admit Trump Was Talking About Sexual Assault When He Bragged About Grabbing Women By Their Genitals.

    [CNN, Debate Night in America, 10/9/16]

    ABC's George Stephanopoulos Called Out Conway For Suddenly Being OK With Trump’s Unreleased Tax Returns After Trump Hired Her.

    [ABC, This Week, 8/21/16]

    CNN's Alisyn Camerota Forced Conway To Answer For Trump Chief Executive Stephen Bannon's “Insulting, Offensive” Breitbart Headlines.

    [CNN, New Day, 8/18/16]

    CNN's Wolf Blitzer Called Out Conway’s Complacent Response To Trump’s Attacks Against Journalists, Despite Her History Working With News Media.

    [CNN, The Situation Room, 10/25/16]

    NBCs Andrea Mitchell Shut Down Conway When She Falsely Claimed Hillary Clinton Didn't Talk To Voters.

    [MSNBC, The Place For Politics, 9/13/16]

  • Sunday Shows Largely Ignore NC GOP's "Unprecedented Power Grab”

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Sunday morning political shows almost entirely ignored the unprecedented move by North Carolina Republicans to significantly limit the executive powers of the incoming Democratic governor.

    On December 14, Republicans in the North Carolina state legislature launched a three-day special session for the sole purpose of introducing “a flurry of bills … to undermine [incoming Democratic Governor Roy] Cooper by stripping him of his ability to make key appointments to state and local boards and mandating, for the first time, legislative approval of his cabinet,” The New York Times reported. The Times added that the “significant shackling of the governor’s authority” may result in lawsuits from the incoming administration against the state legislature.

    CNN.com reported that the Republican legislature's "unprecedented power grab" includes legislation to “block Cooper from appointing any members to the state Board of Education and to the board of trustees for the University of North Carolina system,” and to slow lawsuits from reaching the majority Democratic-appointed state Supreme Court. The legislation also will revert to a partisan election process for filling vacancies at appellate level state courts.

    Despite North Carolina Republicans’ “brazen bid for permanent power,” the Sunday morning political shows of December 18 all but ignored their unprecedented actions. A Media Matters review of ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, NBC’s Meet the Press, CNN’s State of the Union, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday found that only Meet the Press discussed the situation in one brief segment that lasted less than three minutes.

    Host Chuck Todd opened a discussion on Meet the Press about the events in North Carolina by describing them as “perfectly legal” due to Republicans’ “veto-proof majority.” (In fact, a legal challenge against North Carolina Republicans’ actions may be looming.) The segment also featured misinformation from CNBC’s Rick Santelli, a right-wing commentator sometimes credited for “launching the tea party movement,” who bizarrely transformed a story about a state political party’s power grab into a complaint that “the federal government gets too much control in various states.”

    Other national and internet media outlets have given this story the detailed reporting and thoughtful analysis it demands. Slate’s Mark Joseph Stern wrote that the “last-minute power grab marks an alarming departure from basic democratic norms” and is “a blatant attempt to overturn the results of an election by curtailing judicial independence and restructuring the government to seize authority lawfully delegated to the incoming Democratic governor.” The New York Times and Washington Post editorial boards excoriated North Carolina Republicans’ "novel strategy to subvert the will of the voters" in a “graceless power grab.” And as elections law expert Rick Hasen explained, some of the measures are so extreme that they could spur “potential Voting Rights Act and federal constitutional challenges” on the basis that “the legislature would potentially be diluting minority voting power and making minority voters worse off."

    Nonetheless, Sunday shows appear to be following the poor example set by broadcast news shows, which Media Matters previously found completely ignored the story for several days.

    Methodology:

    Media Matters searched Snapstream and iQ Media for mentions of “North Carolina” on the December 18 editions of CNN’s State of the Union, ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, NBC’s Meet the Press, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Native Water Protectors, Veterans, And Activists At Standing Rock Got Zero Attention On Major Sunday Shows Again

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    UPDATE: Hours after the Sunday political talk shows ignored the story, the Army Corps of Engineers announced that they will deny the current route for the pipeline in favor of exploring alternate routes. 

    Sunday morning political talk shows entirely ignored the ongoing demonstration at the Standing Rock Sioux Reservation, continuing a troubling pattern of scant media attention being paid to the historic protests and the violent crackdown on the movement for environmental, civil, and Native peoples’ rights.

    Law enforcement and private security officers armed with rubber bullets, water cannons, and dogs have clashed with peaceful protesters at the reservation in North Dakota, where Native demonstrators known as water protectors have sought to delay, and ultimately redirect or derail, construction on the Dakota Access Pipeline, which is currently slated to run near the reservation. The pipeline, which was originally supposed to be built near Bismarck, was redirected near the reservation after residents of Bismarck raised concerns that the pipeline would contaminate their water supply. The protest has become “the longest-running protest in modern history” with “the largest, most diverse tribal action in at least a century, perhaps since Little Bighorn.” 

    On December 3 and 4, thousands of U.S. veterans arrived at Standing Rock to support the Native water protectors, join their cause, and “call attention to the violent treatment that law enforcement has waged on the protesters.” The Army Corps of Engineers has ordered the water protectors to vacate the site on their own reservation by December 5.

    Despite the ongoing violent retaliation against the activists by law enforcement personnel, the December 4 editions of the major Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- entirely ignored the events at Standing Rock.

    The Sunday political talk shows’ outrageous Standing Rock blackout is in line with how cable news has covered, or not covered, the protests. From October 26 through November 3, CNN, Fox News, and MSNBC combined spent less than an hour covering the ongoing demonstration and violent law enforcement response. Fox News stood out for its minimal coverage, devoting just four and a half minutes to reporting on the events during the time frame analyzed. A review of internal Media Matters records shows that the five main Sunday shows have failed to devote time to the events at Standing Rock since at least September.

    CNN’s media criticism show, Reliable Sources, discussed the media blackout on Standing Rock and provided some guidance on how cable news should cover the gathering moving forward. The show’s host, Brian Stelter, lamented that “one of the most important civil and environmental rights stories of our time” was receiving “off and on attention from the national media,” noting that too often, the story seems to completely “fall off the national news media’s radar.”

    Stelter’s guest -- Democracy Now’s Amy Goodman, who was charged with trespassing while reporting live on the ground -- implored "all the media” to be "there on the ground giving voice to the voiceless” and said that “all the networks” “have a responsibility” to show images of police cracking down on protesters. Goodman also linked the media’s Standing Rock blackout to the national political media’s silence about climate change during the presidential campaign: “Not one debate moderator raised that as a question,” Goodman decried. “This is a key issue.” 

    Some shows on MSNBC did cover the events at Standing Rock, with Al Sharpton giving a “shoutout to the protestors” and noting that, “until recently, they weren't getting any attention from the outside world.” Joy-Ann Reid, who said that “there needs to be a lot more reporting on this,” provided exemplary coverage of the protests, inviting a member of the Standing Rock Sioux tribe to be interviewed by MSNBC’s Cal Perry on the ground in North Dakota. Reid’s segment -- by devoting time to Standing Rock in the first place, talking with a person directly affected, and having a media presence at the site -- is a model for all news shows to follow. Reid also covered the “grossly underreported story” the week prior.

    Online publications and public media have given some coverage to the actions against the pipeline amid the national news media’s virtual blackout, bringing videos and images of the clashes directly to the nation in ways TV news networks are not. And Democracy Now, which has diligently reported on the activity at Standing Rock, posted a video of private security hired by the Dakota Access Pipeline Company attacking protesters with dogs and pepper spray that has over one million views on YouTube.

    NowThisNews’ Facebook page has an informational video about the protests, including images of violent attacks by law enforcement personnel on the protesters and interviews from activists, that also has over one million views. 

    Media have a responsibility to provide coverage of the environmental and human rights battles occurring at Standing Rock. Denying the activists due coverage allows right-wing spin to infiltrate the conversation, plays into a long-standing problem of both the lack of representation of people of color in media and a double standard in covering progressive protesters, and is a barrier to generating the public pressure necessary to induce change.

  • Sunday Shows Gloss Over, Ignore Trump U. Settlement

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Sunday morning political shows barely addressed -- or completely ignored -- the recent settlement in the class-action fraud lawsuit against Trump University and President-elect Donald Trump. In doing so, these outlets are continuing a pattern by broadcast and cable news of ignoring important revelations about Trump’s business and charitable practices.

    On November 18, Trump agreed to pay $25 million to settle the class-action fraud lawsuit against the now-defunct Trump University in which the defendants alleged, according to the Los Angeles Times, that Trump “defrauded customers into thinking they would learn real estate secrets from professors he had ‘handpicked.’ The students said they learned little and instead were subjected to hard-sell tactics urging them to spend thousands of dollars on classes.”

    As NBC reported, “The settlement likely means that Trump will avoid becoming possibly the first sitting president to testify in open court.” The New York Times called the settlement “a remarkable concession” for Trump, “who derides legal settlements and has mocked fellow businessmen who agree to them.” The Times also pointed out that the settlement is a “significant reversal from Mr. Trump, who had steadfastly rejected the allegations and vowed to fight the lawsuits,” and that he “doubled down” on that response when “political opponents pressed him on the claims during the campaign, saying he would eventually reopen Trump University.”

    Despite the unusual nature of a president-elect settling a multimillion-dollar fraud lawsuit, the November 20 editions of the Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- barely covered the settlement. Face the Nation and Fox News Sunday did not mention the settlement at all, while This Week, State of the Union, and Meet the Press spent a combined total of merely four minutes and eight seconds on the news.

    The omission provides yet another example of media continuously ignoring new revelations and investigative reporting about Trump.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis and Snapstream for mentions of Trump University or Trump U. on the November 20 editions of ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press. Mentions were coded and timed for length on Snapstream.

  • Days Before The Election, Sunday Shows Turn Almost Exclusively To White Guests

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN

    In their final editions before the 2016 election, over 80 percent of guests on the five Sunday morning political talk shows were white. Republican presidential nominee Donald Trump’s racism has been a consistent theme of the race, but those shows hosted only 10 people of color out of 53 total guests.

    CBS’s Face The Nation, CNN’s State of the Union, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday each hosted only one person of color on the November 6 edition of their show, with Jamelle Bouie, Van Jones, and Juan Williams each appearing in panel discussions. NBC’s Meet The Press hosted three people of color: reporter Kristen Welker and panelists Jose Diaz-Balart and Fred Yang. ABC’s This Week set a higher bar, with four out of 12 guests being people of color. Two of those guests, Republican strategist Alex Castellanos and Rep. Keith Ellison (D-MN), appeared in a panel discussion.

    Here are the major political panels on each of those programs:

    Trump’s historic racism has been well documented. He began his recent political career in 2011 by spreading the racist and baseless accusation that President Barack Obama was not born in the United States; used his first campaign speech to call Mexicans criminals and rapists; said a federal judge could not be fair to him because of his “Mexican heritage”; lashed out at Muslim Gold Star parents; has been celebrated by white nationalists; hired Steve Bannon, who oversaw Breitbart News’ attempts to normalize and embrace the white nationalist movement; and last week was endorsed by “one of the most prominent newspapers of the Ku Klux Klan.”

    Indeed, CNN’s Fareed Zakaria opened the November 6 edition of his show by highlighting Trump’s unprecedented racism as part of “the core views of Donald Trump,” noting that “Trump has consistently expressed himself -- in word and deed -- in ways that can only be described as racist.” Zakaria expanded on Trump’s history of racism, including being sued by the Justice Department for “allegedly denying housing to qualified black people” and his “striking[]” refusal to accept the innocence of the Central Park Five.

    In 2015, Media Matters’ annual Sunday shows report found that white men represented more than 50 percent of all guests on the five shows and that white persons in general made up more than 75 percent of the guests on each show.