Kansas City Star

Tags ››› Kansas City Star
  • Slate Highlights How Trickle-Down Economics Wreaked Havoc In Kansas

    Kansas Transportation Secretary Resigns After Tax Cuts Put Agency In Financial Peril

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Slate has joined The New York Times and The Kansas City Star in highlighting what’s wrong with Kansas’ “insane right-wing experiment” of drastically cutting taxes, explaining that the Republican-led state “is about to destroy its roads.”

    In 2012, Republican Kansas lawmakers led by Gov. Sam Brownback enacted a series of tax cuts -- described by the Star editorial board as “disastrous” and the Times editorial board as “ruinous” -- that deeply cut revenue streams without generating the strong economic growth conservatives promised would follow. Instead, the state has fallen into financial crisis leading to a painful credit downgrade, a massive budget shortfall, and a “negative” credit outlook for the future. Brownback’s tax cut policies were nonetheless endorsed by right-wing media personalities and created a model for other conservative politicians to follow.

    On June 30, Slate reported that Brownback had announced the resignation of his state’s secretary of transportation, Mike King, marking the latest casualty of Kansas’ failed experiment with trickle-down economics. According to Slate, the reason King is leaving may be that the state has taken $2 billion from the Kansas Department of Transportation’s reserve funds to close gaps elsewhere in the budget. Former Kansas transit secretary Deb Miller cautioned that the “weakened revenue stream” would be “more subject to political whim.” From Slate (emphasis added):

    Kansas has had trouble paying for much of anything since 2012, when conservative legislators decided to implement a bevy of right-wing economic policies—and lead their state into a fiscal crisis.

    In order to keep funding its government despite dramatically decreased tax revenue, the legislature has flipped all their piggy banks. One of them is the Kansas Department of Transportation—or what sarcastic Kansans now call “the Bank of KDOT,” for the stupendous quantity of money that has been diverted from its coffers to the Kansas general fund and state agencies.


    On Wednesday, Brownback announced that Mike King, the secretary of KDOT, would be resigning this month. King, who was appointed in 2012, has presided over a rather unusual period in Topeka finance.

    Since 2011, according to the Kansas City Star, the state has diverted over $1 billion in “extraordinary” transfers from KDOT. If you include “routine” transfers, from 2011 through the 2017 budget year the total diversion from the Bank of KDOT will amount to more than $2 billion.

    That’s more than KDOT’s annual expenditures. It’s as if the state, which has the fourth largest number of public road miles in the nation, had taken away a full year of road funding.


    King’s predecessor, Deb Miller, told the Topeka Capital-Journal this week that King “started as KDOT secretary at a time when the agency had a well-defined and solidly financed statewide highway program. He exits an agency deeper in debt and with a weakened revenue stream more subject to political whim.”

    Brownback’s legacy will be grander, but we could call this the Mike King doctrine: Plugging holes in the budget; leaving holes in the road.

  • What Media Should Know About The Anti-Choice Group Protest ABQ

    Meet The Group That Has A History Of Targeting Abortion Providers, Has Connections To Violent Anti-Choice Groups, And Is Now Feeding Misinformation To A Congressional Panel 

    ››› ››› SHARON KANN

    Following in the footsteps of the Center for Medical Progress (CMP), Protest ABQ is the latest anti-choice group feeding misinformation to Republicans on the Select Investigative Panel on Infant Lives. Protest ABQ is a radical anti-abortion group with connections to Operation Rescue, an extremist group with a history of ties to anti-choice violence. Here is what the media should know about these groups, their efforts to mobilize violence against abortion providers, and their connections to Congress’ Select Investigative Panel on Infant Lives.

  • "Do Your Job": Editorials Implore Senate GOP To Rise Above "Obstruction" And Act On Merrick Garland


    Newspaper editorials roundly urged Senate Republicans to stop obstructing the nomination process of Judge Merrick Garland, President Obama's pick for the Supreme Court vacancy. The editorials chastised "obstructionist" senators for their "stupendous show of political malfeasance" and warned that the obstruction is "out of sync with the nation's best interests," among other criticisms.

  • Bad Excuses For Misgendering Transgender Victims Of Violence

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    Transgender homicide victims are frequently misgendered in local media reports about their deaths. Though some news outlets may be motivated by transphobia and bias, others -- like The Kansas City Star -- have justified the practice of misgendering transgender people by using shoddy appeals to journalistic integrity.

    On August 15, Tamara Dominguez became one of the latest transgender woman of color to be murdered in the United States when she was repeatedly run over by an SUV. According to local reports, the Kansas City Police Department identified Dominguez using both her birth name and her preferred name, Tamara.

    The Kansas City Star identified Dominguez as a "man" in its initial report on the murder - violating GLAAD and Associated Press guidelines and contributing to the widespread problem of misgendering transgender victims of violence in local news reports. In response to criticism from the LGBT community, The Kansas City Star eventually removed the problematic language from its report.

    On August 18, Kansas City Star's Public Editor Derek Donovan published a defense of his paper's initial report, which exemplifies the problematic ways that local media outlets can justify the practice of misgendering transgender victims of violence.

    'We Can't Know For Sure'

    Central to Donovan's defense is his argument that news outlets can't know with certainty if a victim of violence is transgender, especially when the victim is deceased:

    Police directly told the reporter they did not know whether Dominguez identified as male or female. And as the victim is deceased, it's now impossible to get a firsthand answer to that question.

    KCTV interviewed the victim's friend, who used female pronouns. The Star didn't have that (as of this writing at least). I've spoken to the newsroom, and they're following through on the story.

    But as Donovan notes, other local media outlets, including KSHB and KCTV, reached out to Dominguez's social circle, including her roommate, to confirm her identity. Other reporters have used social media to confirm victims' gender identities. In other words, when faced with a question about how a subject identified, they did actual reporting rather than just making a snap judgment about Dominguez's gender identity.

    That kind of reporting is important beyond merely respecting the victim. Ignoring a victim's gender identity can hamper police investigations, and it makes it harder for the public to understand the nature and frequency of violence against transgender people.  

    'Reporters Shouldn't Assume'

    Donovan also argues that gender identity isn't always clearly defined, so journalists' attempts to define a victim's gender identity would require them to make a "journalistically unsound" assumption:

    [T]here are also people who fall somewhere else along a continuum. Some identify as both genders simultaneously -- or even neither. Some identify as female but have male alter-aliases, and vice versa. Some continue to identify as their birth gender while cross-dressing. Sometimes even those closest to these people don't know exactly how to answer the intensely personal questions of gender identiy. [sic]

    The police report was succinct, identifying the victim as Jesus -- the only legal name known, according to police, and noting the alias. It would have been premature, and ultimately journalistically unsound to make any assumption.

    It's important that Donovan acknowledges the fluidity of gender expression and identity, especially for people who identify as non-binary. But that isn't an excuse for intentionally ignoring a news subject's gender presentation and preemptively choosing "male" over "female." According to Donovan, the police could not tell his paper "whether Dominguez identified as male or female," so when the Kansas City Star called Dominguez a "man," it made a "journalistically unsound" assumption about her gender identity, too. Rather than respecting gender fluidity as Donovan suggested they should have, they failed to determine how the victim would want to be identified, substituting a news subject's chosen identity with a reporter's own assumptions and biases, based apparently on nothing more than the name "Jesus."

    'We Follow The Victim's Legal Gender'      

    Donovan claims that identifying Dominguez as a woman would ignore "basic reality," distinguishing her gender identity from her "legal identity":

    And it's wrong to ignore a basic reality: This issue is inherently confusing and tricky. Legal identities do matter, both in trans people's lives and in reporting the news. Despite what one may glean from the always black/white world of Twitter, trans activists speak at great length about the murky details of names, passports, and birth certificates that are serious issues trans people deal with -- financial and social barriers to changing one's legal identification, for example. Pretending they don't exist is absurd.

    It is true that it's often difficult for transgender people to have their gender identities legally recognized.

    But that isn't an argument for refusing to acknowledge the way they prefer to be identified, especially after their deaths. The legitimacy of a transgender person's identity isn't contingent on a passport or birth certificate.

    News outlets don't ask for legal documents when they talk about cisgender people. Reporters don't ask for passports or birth certificates to verify the names and identities of cisgender news subjects. Forcing transgender people to legally prove their identities before being taken seriously isn't tied to a widely-accepted journalistic norm, and it trivializes trans people by reinforcing the idea that trans identities shouldn't be taken seriously.

    'It's Hard To Correctly Identify Victims'

    Donovan concludes by explaining that properly identifying transgender victims of violence can be difficult, even for reporters who make an effort to reach out to the victim's loved ones:

    You could argue the story shouldn't have run at all until this detail was known, via an interview with a family member or someone who can be verified as a friend of Dominguez. And no, self-proclaimed "friends" in social media don't count. Dominguez does not appear to have had a public social media presence under the name Tamara or Jesus -- both rather common names, complicating matters.


    [A]ctivism is too often hijacked by loud, irresponsible voices, even from people who mean well. I've heard from some today criticizing The Star for being behind on this story, yet ironically using terminology that transgender people generally consider offensive. It's impossible for everyone to be on the same page.

    It's a sentiment that's been echoed by other journalists -- determining someone's gender identity can be burdensome, especially when law enforcement misgenders a victim in initial press releases. In local news environments that prioritize quick, breaking news reports, stopping to investigate a victim's gender identity is a lot to ask. And journalists don't want to incorrectly identify someone as transgender if they aren't sure.

    In those cases, the solution is to avoid using gendered terminology to describe the victim, as several outlets did in their reports of Dominguez's death. Using gender-neutral descriptors, and then amending reports once the victim's gender identity is confirmed, allows local media outlets to avoid making harmful or lazy assumptions in their coverage.

    2015's unprecedented streak of homicides of transgender women has brought renewed attention to the problem of misgendering in news media. But journalists have been grappling with how to identify trans people, and specially trans victims of violence, for years. As the trans community continues to gain visibility, ethical journalism will require that reporters let go of their excuses and do the necessary work of figuring out how to accurately and responsibly identify trans people from the very first draft of any article.

  • Teachers On Trial: 5 Times The Media Failed Educators In 2014

    Blog ››› ››› HILARY TONE

    Teachers faced an unprecedented level of scrutiny in 2014, thanks to a landmark legal case dismantling teacher tenure in California, which is likely to spark copycats lawsuits across the country. In part due to this increased scrutiny, educators also encountered various attacks from mainstream and conservative media over the year, five of which were particularly egregious.

    In June, a California Superior Court handed down the decision in the Vergara v. California trial, a case in which "a group of student plaintiffs ... argued that state tenure laws had deprived them of a decent education by leaving bad teachers in place." Los Angeles Superior Court Judge Rolf M. Treu sided with the students, in a ruling that Teacher Wars author Dana Goldstein wrote "has the potential to overturn five state laws governing" how tenure, which helps guarantee due process to prevent "capricious firings," operates in the state. The lawsuit became something of a model for media attacks -- sparking reactions that ranged from outraged to elated -- and prompted extensive media discussion about the positives and negatives to reform of the public education system.

    Unfortunately, much of this discussion featured direct attacks on educators in 2014. They came from all facets of the media sphere, and were often rooted in conservative misinformation, though some rang louder, stronger, and more abhorrent than others.

    Here are the top five times media failed educators in 2014.

    5. The Coverage Of Time Magazine's "Rotten Apples" Cover.

    Time CoverThe November 3 cover story of Time magazine, titled "The War on Teacher Tenure" and promoted on the cover as "Rotten Apples," spurred significant backlash, particularly among teachers, who were dismayed at the portrayal of their profession as "rotten." The backlash led to a petition calling for an apology from Time that garnered more than 70,000 signatures. In their coverage of the Time backlash, however, several media outlets, including MSNBC's Morning Joe, Fox News' Outnumbered, and The Weekly Standard's blog failed to discuss what was at the heart of the controversy: due process for teachers. These media outlets instead took to doubling down on the allegations of "rotten," and making outlandish claims. 

    4. Fox News' Misplaced Blame On Teachers Unions.

    If Fox News can find a way to blame any education controversy on teachers or teachers unions, it will do so. Two such instances in 2014 were particularly egregious. When hundreds of Colorado high school students walked out of class to protest a "conservative-led school board proposal" to change their history curriculum, Fox hosted the country board of education president to falsely allege that "teachers [were] using students" as "pawns" not over the history proposal, but over an upcoming teachers union contract. And in March, when New York City Mayor Bill de Blasio announced that he would block three charter schools from using public school space rent-free, Fox figures took to speculating and attacking teachers and teachers unions, arguing, among other things, that de Blasio was trying to "kiss back butt on the unions" and wage a "war on children."

    3. Glenn Beck's Book On Public Education.

    Glenn Beck's book Conform, released in May and co-authored with Kyle Olson, lobbed a number of laughable attacks against public schools, the Common Core State Standards, and in particular, teachers. His ridiculous attacks on teachers included claiming that:

    • Longer school days help teachers encourage "teen sexual activity."
    • "Most teachers get a raise for not dying over the summer."
    • Teachers' colleges are "not very hard" to get into and are "Marxist brainwashing factories."
    • "Radical educators" use civil rights to "further their Marxist agenda."

    Glenn Beck & Book

    2. The Koch Connection To A Kansas Law Dismantling Teachers Rights.

    In April, the Kansas State Legislature passed a bill in a whirlwind weekend session that "kill[ed] long-held teacher rights" in the state, namely the right to due process. In addition to being pushed by the Koch-funded Americans for Prosperity, the bill was also introduced by a committee whose chairman had ties to the American Legislative Exchange Council (ALEC), which has received "untold sums of cash" from the Koch brothers. None of the three major newspapers in Kansas, however, made the connection between the legislation and the Koch brothers in their original reporting.

    Kansas Papers

    1. Lack Of Educator Voices In Cable Evening News Education Coverage.

    Media Matters conducted an analysis of education coverage on weeknight cable news programs from January 1 to October 31, 2014, to determine how many of the shows' guests who discussed the topic were educators. The report found that across CNN, Fox News, and MSNBC, educators made up only 9 percent of guests during education segments, with each network only hosting a total of one, four, and eleven educators, respectively.

    Cable News Coverage Chart

    This post has been updated for accuracy. 

  • Conservative Media's Favorite Economist Caught Distorting Facts About Taxes And Job Creation

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Heritage Foundation Chief Economist Stephen Moore

    Heritage Foundation chief economist Stephen Moore was caught using incorrect statistics to mislead readers about the relationship between tax cuts and job creation in the United States.

    On July 7, Moore published an op-ed in The Kansas City Star attacking economic policies favored by Nobel Prize-winning economist Paul Krugman. The op-ed claimed that "places such as New York, Massachusetts, Illinois and California ... are getting clobbered by tax-cutting states." Moore went on to attack liberals for "cherry-picking a few events" in their arguments against major tax cuts, when in fact it was Moore who cited bad data to support his claims.

    On July 24, The Kansas City Star published a correction to Moore's op-ed, specifically stating that the author had "misstated job growth rates for four states and the time period covered." The editorial board of the Star inserted this annotation to Moore's inaccurate claims:

    Please see editor's note at the top of this column. No-income-tax Texas gained 1 million jobs over the last five years, California, with its 13 percent tax rate, managed to lose jobs. Oops. Florida gained hundreds of thousands of jobs while New York lost jobs. NOTE: These figures are incorrect. The time period covered was December 2007 to December 2012. Over that time, Texas gained 497,400 jobs, California lost 491,200, Florida lost 461,500 and New York gained 75,900. Oops. Illinois raised taxes more than any other state over the last five years and its credit rating is the second lowest of all the states, below that of Kansas! (emphasis original)

    On July 25, Star columnist Yael Abouhalkah explained the correction in more detail. Abouhalkah wrote that Moore had "used outdated and inaccurate job growth information at a key point in his article" and that Moore should have used data from 2009 to 2014, rather than from 2007 to 2012. Abouhalkah also argued that "the problems with Moore's opinion article damaged his credibility on the jobs issue."

    Moore's credibility on "the jobs issue" is not the only troubling aspect of his economic punditry. Moore was recently brought on as the chief economist at the conservative Heritage Foundation after serving for many years on the right-wing editorial board of The Wall Street Journal and as a go-to economic commentator on Fox News. Moore has a history of disparaging reasonable economic policies in favor of fiscally irresponsible tax cuts for the wealthy and painful spending cuts to vital programs.

    Moore has referred to unemployment insurance as a "paid vacation" for jobless Americans and bizarrely claimed that laws guaranteeing paid sick leave for full-time workers were "very dangerous for cities." Moore spent years basely claiming that the Affordable Care Act would reduce job creation, seamlessly transitioning from one debunked talking point to the next along the way. He is also an outspoken opponent of increasing the minimum wage, claiming that even a moderate rise in wages would result in a "big increase" in unemployment. In a recent foray out of the safety of right-wing media, Moore's anti-living wage spin was easily cut down by CNN anchor Carol Costello.

    The original intent of Moore's Star op-ed was to garner support for tax cuts enacted over the past two years by Gov. Sam Brownback (R-KS), which The New York Times and other outlets have labeled "ruinous." The tax cuts have been such a dramatic failure that more than 100 members of the Kansas Republican Party have sworn to help replace Brownback with a Democrat willing to reinstate taxes and spending at their previous levels.

  • VIDEO: What The Press Is Missing About Midwest Floods

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    As Midwestern states assess the damage wrought by record flooding in recent weeks, scientists tell Media Matters that the media has missed an important part of the story: the impact of climate change. A Media Matters analysis finds that less than 3 percent of television and print coverage of the flooding mentioned climate change, which has increased the frequency of large rain storms and exacerbated flood risks.

    Seven out of eight scientists interviewed by Media Matters agreed that climate change is pertinent to coverage of recent flooding in the Midwest. Princeton University climate scientist Michael Oppenheimer told Media Matters it is "not only appropriate, but advisable" for the press to note that rainstorms in the Midwest are increasing in frequency and that climate models "suggest this trend will continue," which will contribute to more flooding. Aquatic ecologist Don Scavia added that this is the "new normal," and that the media is "missing an important piece of information" by ignoring this trend.

    Indeed, climate change has been almost entirely absent from national and local reporting on the floods. Only one of 74 television segments mentioned climate change, on CBS News. ABC, NBC and CNN never mentioned the connection.

    Meanwhile, USA TODAY was the only national print outlet to report on Midwest floods in the context of climate change. USA TODAY also created a video, featured above, explaining the connection as part of a year-long series on the impacts of climate change.  

  • STUDY: Media Ignore Climate Context Of Midwest Floods


    The Midwest has experienced near record flooding this spring, resulting in four deaths, extensive property damage, and disruptions of agriculture and transportation. Evidence suggests that manmade climate change has increased the frequency of heavy downpours, and will continue to increase flooding risks. But in their ample coverage of Midwestern flooding, major media outlets rarely mentioned climate change.

  • Equal Pay Day: Nine Examples Of Right-Wing Media Obscuring The Facts On Gender Wage Inequality


    Equal payBreitbart.com and National Review Online (NRO) are using today's Equal Pay Day holiday to misinform about gender wage inequality. Right-wing media have routinely downplayed and obscured legitimate concerns about wage inequality.

    Equal Pay Day was created by the National Committee on Pay Equity (NCPE) in 1996 as a public awareness event to illustrate the gap between men's and women's wages. According to a White House proclamation released on Equal Pay Day in 2012, "National Equal Pay Day represents the date in the current year through which women must work to match what men earned in the previous year, reminding us that we must keep striving for an America where everyone gets an equal day's pay for an equal day's work."

    Breitbart.com and NRO both posted a video today that claims the gender wage gap is a myth, positing that the gap fails to account for women's choices, which are primarily responsible for any discrepancies in salary. The video comes from the conservative Independent Women's Forum, a group The New York Times described as "a right-wing public policy group that provides pseudofeminist support for extreme positions that are in fact dangerous to women."

    Although the wage gap has decreased since the 1963 passage of the Equal Pay Act, women's earnings remain far below that of men.  A report by the American Association of University Women (AAUW) found that "in 2011, women working full time in the United States typically were paid just 77 percent of what men were paid, a gap of 23 percent." According to the National Women's Law Center, the wage gap for minority women is even worse: African-American and Hispanic women make 64 and 55 cents for every dollar their white, non-Hispanic male counterparts earn. The claim that personal choice is responsible for the gender wage gap has also been debunked, mostly recently in the AAUW's 2013 Gender Pay Gap Report.

    Breitbart.com and NRO's misleading claims about gender wage inequality follow a long trend of right-wing media's misinformation on equal pay. Here are just a few examples since 2012:

    • January 3, 2012: Rush Limbaugh Characterized Income Inequality As A "Myth." Rush Limbaugh claimed on his radio program that there are "so many myths" about income inequality, including that "the income gap getting wider - it isn't."
    • February 8, 2012: Fox News Host Eric Bolling Denied That Income Inequality Exists In The U.S. During a discussion of income inequality on The Five, co-host Bob Beckel stated "there has been a bigger number - a larger number of people who believe that there's income inequality in this country," to which Bolling responded, "Well, whatever.  There is - not in this country, Bob."
    • April 26, 2012: Wall Street Journal Op-Ed Claimed That "Women Earn Less Because They Work Fewer Hours." Wall Street Journal op-ed claimed that gender wage inequality is "to a considerable degree a gender-hours gap," despite research that still found pay inequality between men and women working full-time.
    • April 30, 2012: Fox News Host Dana Perino Suggested The Paycheck Fairness Act Could "Actually Hurt Women." On Fox & Friends, Dana Perino called the Paycheck Fairness Act, legislation aimed at addressing the wage inequality between men and women, a "distraction" and claimed "there is an argument that it could actually hurt women."
    • May 14, 2012: Fox News Host Bill O'Reilly Said "Income Inequality Is Bull." During a discussion of income inequality on The O'Reilly Factor, O'Reilly claimed that "income inequality is bull. Nobody gives you anything, you earn it."
    • May 25, 2012: Regular Fox News Guest Kate Obenshain Attacked The Paycheck Fairness Act As "A Real Joke." Fox's Eric Bolling and conservative commentator Kate Obenshain attacked the Paycheck Fairness Act during Your World with Neil Cavuto, with Obenshain calling the legislation "a real joke."
    • September 26, 2012: Fox Chief National Correspondent Claimed That Women Earning Less Than Men Is Not A "National Problem." Discussing President Obama's "Equal Pay for Equal Work" campaign on Happening Now, Fox News chief national correspondent Jim Angle denied that wage inequality existed, calling the wage gap "not true," claiming that women work less hours than men and that it's the "result of personal choices." Angle even went so far as to say that though "there may be some discrimination somewhere, it is not the national problem President Obama says he's fixing."
    • October 17, 2012: Fox News Reporter Called Gender Wage Inequality "A Myth That Has Endured For Years." On Happening Now, Fox News reporter Doug McKelway used a gender wage gap question from the second presidential debate to claim that women earning 72 percent of what their male counterparts earn is "a myth that has endured for years."
    • March 16, 2013: Kansas City Star Columnist E. Thomas McClanahan Dismissed The Gender Wage Gap As "Grossly Misleading." In his column for the Kansas City Star, McClanahan called Equal Pay Day an exaggeration of workplace discrimination and dismissed the percentage of what women earn compared to their male counterparts as "grossly misleading."
  • Kansas City Star Columnist Dismisses Gender Wage Gap As "Grossly Misleading"


    Kansas City Star columnist E. Thomas McClanahan continued his attacks on Equal Pay Day -- the day the average woman's salary catches up to the average man's from the previous year -- calling it an exaggeration of the extent of workplace discrimination because "women and men will always make somewhat different choices." However, studies have shown that, even when taking into account a myriad of factors, an unaccounted for gap still exists between women and men's salaries.

    Two years ago, McClanahan attacked Equal Pay Day by claiming that "much of the supposed wage gap comes from life choices" and the fact that "men work longer hours than women." He concluded by recommending that "Equal Pay Day should fade quietly into history." In this year's iteration of his attack on Equal Pay Day, which takes place on April 9, McClanahan revived the same attacks as in the previous piece and dismissed the gender wage gap as an inaccurate measure:

    What many people don't know is that this [the wage gap] is a cherry-picked number and the idea that it's an accurate measure of discrimination is grossly misleading. While workplace unfairness hasn't been banished, studies that correct for such factors as life choices and family situation show that discrimination today is minimal at best, and in some cases has reversed -- with women making more than men.


    Because women generally work fewer hours than men, annual wages is a very poor measure of gender discrimination.

    McClanahan's attacks leave out some key details about the wage gap. According to statistics from the Labor Department, in 2012 women made 81 percent as much as male workers, on average. As Meghan Casserly of Forbes explained, comparing men in all jobs with women in all jobs is "easy to laugh off as misleading," but when looking at individual professions, where presumably workers have similar skill sets, the gap is even higher -- especially in the financial and legal professions.

    A study by AAUW found that, even when taking into account known factors for difference in wages, there was still an unaccounted for gap for workers just one year out of college:

    Regression analysis allows us to analyze the effect of multiple factors on earnings at the same time. Controlling for occupation, college major, hours worked per week, and many other factors all at once, we found that college-educated women working full time were paid an unexplained 7 percent less than their male peers were paid one year out of college.

    Even 7 percent of lost income could mean hundreds of thousands of dollars in lost wages for the average female worker. As the Center for American Progress found, over a 40-year period, the average female worker could lose about $434,000 due to this wage gap. With a majority of women becoming the primary breadwinner for their families, entire households are feeling the effects of the persistent wage gap.

    It's unfortunate that McClanahan's consistent attacks on the gender wage gap fail to reflect the real issue here -- as women continue to be paid less, men, women, and children all lose.

  • Kansas City Star Overlooks Koch-Funded Influence In Green Energy Debate


    The Kansas City Star failed to note the significant influence of Koch-funded conservative groups in its coverage of two bills seeking to roll back Kansas' green energy standards.

    A recent report by Greenpeace's Connor Gibson outlined several organizations that are influencing the debate surrounding an effort to repeal Kansas' green energy standards. As Gibson notes in his report, groups with significant ties to the fossil fuel industry and funded by billionaires Charles and David Koch, including the conservative American Legislative Exchange Council, the State Policy Network, and the Beacon Hill Institute, are trying to influence legislators to roll back green energy standards in Kansas. From Greenpeace:

    ALEC and a hoard of other Koch-funded interests operating under the umbrella of the State Policy Network have hit Kansas legislators hard with junk economic studies, junk science and a junk vision of more polluting energy in Kansas' future. Koch Industries lobbyist Jonathan Small has added direct pressure on Kansas lawmakers to rollback support for clean energy.


    Unfortunately, clean energy is not palatable to the billionaire Koch brothers or the influence peddlers they finance. All of the following State Policy Network affiliates (except the Kansas Policy Institute) are directly funded by the Koch brothers, while most of the groups get secretive grants through the Koch-affiliated "Dark Money ATM," Donors Trust and Donors Capital Fund, which have distributed over $120,000,000 to 100 groups involved in climate denial since 2002.

    Despite the pressure these groups have placed on the repeal legislation -- including the author of a Beacon Hill Institute report attacking green energy testifying before the Kansas legislature -- The Kansas City Star failed to note these groups' influence on either of the two pieces of legislation making their way through the state legislature.

    The Star only covered the legislation in two editorials (which did not express support for the repeal bill) and once in its news coverage over the last six months.

    The paper also failed to put Kansas' green energy initiatives in context. Wind energy in Kansas is a booming industry. A fact sheet from the Natural Resources Defense Council found that renewable energy in Kansas has created more than 12,000 jobs and provided $13.7 million in annual lease payments and royalties to Kansas landowners. According to the American Wind Energy Association, after the adoption of the green energy standard, wind turbine manufacturer Siemens announced a $50 million investment in its first American wind energy manufacturing facility in Kansas. Even Republican Kansas Gov. Sam Brownback was a supporter of green energy standards. In 2010, while a U.S. senator, he co-sponsored a national version of Kansas' successful renewable portfolio standard with Sen. Jeff Bingaman (D-NM), which, if enacted, would have required 15 percent of utilities to be derived from alternative energy by 2021.