Ezra Klein

Tags ››› Ezra Klein
  • Media Claim GOP Debate Was "Substantive," Ignore That "The Substance Was Wrong"

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Media are lauding CNN and the Republican presidential candidates for a "surprisingly substantive" March 10 debate that "focused on jobs, the economy, education, Cuba, Israel and even ... climate change." Despite this praise, fact-checkers are pointing to the candidates' "bruised realities" and "wrong" policy claims, saying the "debate was very substantive. Too bad that substance was all wrong."

  • How Morning Joe Is Helping To Turn Clinton's Legal Work Into A Political Liability

    Vox's Ezra Klein Joins Scarborough In Mainstreaming "Disturbing" Guilt-By-Association Smear

    Blog ››› ››› JEREMY HOLDEN

    Joe Scarborough and Ezra Klein

    Joe Scarborough and Ezra Klein are helping to normalize guilt-by-association smears targeting defense attorneys based on their clients, arguing that Hillary Clinton's work defending an alleged child rapist in 1975 is becoming a political liability.

    The American Bar Association has condemned this type of attack as "disturbing."

    Clinton's work on the case, known publicly and reported on for years, re-emerged after the Washington Free Beacon violated library policy and published an interview Clinton gave in the mid-1980s discussing her legal representation of the alleged rapist.

    Clinton defended her work on the case in an interview with Mumsnet that was published July 4, explaining once again that she was assigned to the case, that she asked to be relieved from the assignment, and that she "had a professional duty to represent my client to the best of my ability."

    Reporting on the warmed-over scrutiny of the case on Tuesday, Vox claimed that "a criminal defense case from Hillary Clinton's past as a lawyer is becoming a political liability." The headline ominously stated: "Hillary Clinton's legal career is coming back to haunt her."

    Klein, the co-founder of Vox, appeared on Morning Joe to expand on the idea that Clinton's legal work was a political liability. "I think it's hard for folks to understand why you would go to the mat for a client who had done something terrible who you knew is guilty," Klein said. "And what she's saying there is that that was her obligation as a lawyer and that the prosecution had done a horrible job."

    While Scarborough at one point agreed that attorneys "usually take that court appointment and do their best to defend their client," he subsequently tried to parse the distinction between a public defender and Clinton's role as a court-appointed attorney from a legal aid clinic:

    SCARBOROUGH: [I]sn't there a distinction, though, between when you are hired by a public defender's office, and the purpose of the public defender's office is actually to give people the representation that they are guaranteed by the Constitution of the United States of America? And then you have Hillary Clinton's case, where she was running a legal clinic. She may have been court-appointed, but obviously she had a lot more discretion on whether she was going to take a child rapist or not on as a client than if you are a public defender, where you are working as a public defender, you have no choice.

    Legal and child welfare experts told Newsday that Clinton's work in the case was appropriate in 2008, the last time her work in the case came under media scrutiny. Clinton wrote about the case in her 2003 autobiography, Living History. Jonathan Adler, a libertarian law professor, has urged Clinton's critics not to attack her representation in this case, specifically warning that it could be chilling to send a message to young attorneys that representing unpopular clients could become a "political liability."

    Adler is not alone. Republicans Ken Starr, Lindsey Graham, and Michael Mukasey have all cautioned against using an attorney's clients as a cudgel.  

  • Ezra Klein: "I Could've, And Should've, Handled This Hire A Lot Better."

    Vox.com Editor-In-Chief Explains Brandon Ambrosino Hire

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    Vox.com editor-in-chief Ezra Klein issued a statement explaining his decision to hire Brandon Ambrosino, a writer who has been criticized for peddling misinformation about LGBT people and acting as an apologist for anti-gay discrimination. Klein promised that Ambrosino's work would "receive a lot of editing and a lot of guidance," iterating Vox's commitment to properly covering LGBT issues.

    The forthcoming news and policy site came under criticism from journalists and LGBT activists after announcing on March 12 that it had hired Ambrosino, a gay writer notorious for his "click-bait contrarianism," including his claim that being gay is a choice and that gay activists are bigoted against opponents of LGBT equality.

    Klein defended his decision to hire Ambrosino in an interview with The American Prospect, claiming the hire would help bring ideological diversity to Vox.

    In a March 14 post on Facebook, Klein further explained Ambrosino's hiring, stating that Ambrosino's writing will be closely edited and monitored and pledging that Vox would not engage in "frontal assaults on causes we believe in and people we admire":

    Over the past 48 hours I've spoken to a lot folks in the LGBT community to better understand the strong, negative reaction to my hiring of Brandon Ambrosino. People felt Brandon had made his name writing sloppy pieces that were empathetic towards homophobes but relentlessly critical of the gay community. They believe we were sending a signal about Vox's approach to LGBT issues: Contrarian clickbait at the expense of the struggle and discrimination that LGBT men and women face every day.

    That was never our intention. Our approach to LGBT stories will be the same as our approach to all other issues: We want people to read us because we do the best job tracking and explaining the news, not because we do the best job shocking people. We want to inform our readers -- not annoy them. Our kind of clickbait tends towards beautiful data visualizations, not frontal assaults on causes we believe in and people we admire.

    Brandon isn't our LGBT correspondent. He's not even the only LGBT employee of Vox.com. He is a young writer who we think has talent who's going to receive a lot of editing and a lot of guidance.

    Brandon applied for the news-writing fellowship, a one-year position focused on helping inexperienced writers develop aggregation and reportorial skills. Contrary to some garbled reports, before hiring Brandon I read a lot of his previous work. Brandon's past writing was often quite pointed and personal, and not a fit for Vox -- and I told him so. The writing fellowship requires a very different approach.

    But something that often happens to young freelance writers on the Internet is that they end up writing reams of their most controversial opinions before they ever get a chance to do basic reporting or benefit from a routine relationship with an editor. So as part of Brandon's writing test, I asked him to do eight news articles and two explainers -- more than 5,000 words of original content, in all. He needed more editing, training and direction. But he showed himself a strong, fast writer who really wanted to learn. And that training is what the fellowship is there for. 

    I could've, and should've, handled this hire a lot better. But I would ask people to give Brandon a chance. He'll be held to the same high standards as all Vox.com employees, and I believe he'll meet them. [emphasis added]

  • Four Basic Things Vox's New Hire Doesn't Understand About LGBT Issues

    Blog ››› ››› LUKE BRINKER

    Ezra Klein's nascent news and policy site Vox.com promises readers that its journalists will "really know the topics they cover." But newly minted Vox writing fellow Brandon Ambrosino - a frequent commentator on LGBT issues - has repeatedly demonstrated that his understanding of LGBT topics is superficial at best, and frequently dangerously off-base.

    In Vox's Facebook post announcing the hire, Ambrosino noted his interest in LGBT topics. That interest has manifested itself in numerous pieces whitewashing the homophobia of figures like Jerry Falwell and Duck Dynasty star Phil Robertson, asserting that homosexuality is a choice, and condemning LGBT rights activists as bigoted.

    Vox's home page promises that it's "hiring journalists who really know the topics they cover" because "[t]here's no way we'll be able to help readers understand issues if we haven't done the work to understand them ourselves":

    But a look at Ambrosino's body of work demonstrates that he doesn't understand several basic facts about one of his purported specialties:

    1. Being Gay Isn't A Choice

    In two pieces in The New Republic, Ambrosino asserted that he had made a "choice" to be gay, failing to explain when, why, and how he made that choice. His pieces were criticized for their misuse of academic texts. His assertion also contradicts mainstream medical expertise, which overwhelmingly concludes that a person's sexual orientation isn't chosen.

    Of course, Ambrosino has previously spoken of when he started experiencing "gay feelings" and realized he "was attracted to men" - strongly suggesting that his sexual orientation was something he realized, not selected. It's certainly a choice whether or not to embrace one's sexual orientation, but as Ambrosino's own words attest, it isn't a switch you can flip on and off.

    2. Being Transgender Isn't A "Sexual Choice"

    In the same New Republic pieces, Ambrosino urged gays and lesbians to learn from the transgender community. Transgender activism, he wrote, is "fueled by the belief that the government has the responsibility to protect all of us regardless of our sexual choices."

    But being transgender isn't a choice, much less a sexual choice. A person's gender identity is a deeply ingrained, intrinsic characteristic. According to the American Academy of Pediatrics, a person's gender identity is usually established by the age of four. Being transgender, as one expert put it, is "part of the human condition." It also has nothing to do with a person's sexuality or sexual orientation.

    In addition to not understanding the most basic realities of what it means to be transgender, Ambrosino has also used the term "tranny" - a transphobic slur - to describe transgender people. Assuming that Ambrosino didn't have malicious intent, his use of the slur still reflected a remarkable ignorance of transgender issues for a frequent commentator on LGBT issues.

    3. The United States Isn't A Post-Equality Country

  • Ezra Klein Defends Hiring Anti-Gay Apologist He Didn't Vet

    Vox.com Editor-In-Chief Touts "Ideological Diversity" In Hiring

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    Vox.com editor-in-chief Ezra Klein defended his decision to hire anti-gay apologist Brandon Ambrosino as a writing fellow but admitted he had not reviewed Ambrosino's body of problematic LGBT commentary before hiring him.

    On March 12, the forthcoming news and policy site Vox.com announced that it had hired Brandon Ambrosino -- a gay man who has earned a reputation for defending homophobes and peddling misinformation about LGBT people -- as a writing fellow. The announcement was met with widespread condemnation from LGBT activists and writers who called his hiring an "embarrassment" and a "major mistake."

    Klein responded to the criticism in an interview with The American Prospect's Gabriel Arana published March 13. Klein said that he had only read the pieces in question after criticism against Abrosino's hiring mounted, and that while he lacks "the context and the background to perfectly or authoritatively judge this debate," he believes his new hire lacks "an iota of homophobia":

    In an interview on Wednesday evening, Klein told me he hadn't read the pieces that had kicked up so much dust before bringing Ambrosino on, but did so once he began facing criticism for the hire. "I don't want to pretend that I have the context and the background to perfectly or authoritatively judge this debate," Klein said. "But when I read his pieces, I didn't come away with the impression that he holds an iota of homophobia." "Homophobia"--which activists too often use as shorthand to describe anti-gay views that don't necessarily stem from fear--may be the wrong word for it. But even a cursory read through Ambrosino's writings should raise red flags. Klein, though, seems mystified by the blowback. He acknowledges that's he is new to the process of staffing an enterprise like Vox. "I gotta be honest," he said. "With a lot of this stuff, I'm trying to figure out what success means." [emphasis added]

  • Meet Brandon Ambrosino, Homophobes' Favorite Gay Writer And Vox's Newest Hire

    Blog ››› ››› LUKE BRINKER

    Ezra Klein's much-hyped news and policy site, Vox.com, has hired Brandon Ambrosino - a gay man who has made a name for himself by suggesting that being gay is a choice and whitewashing anti-gay bigotry and discrimination. 

    Vox, the news and policy site headed by Ezra Klein, announced on March 12 that Ambrosino had been hired as a writing fellow:

    Klein's new venture - announced to considerable fanfare in January - will provide Ambrosino a formidable platform as the go-to gay writer for anti-gay conservatives seeking to legitimize their homophobia.

    Ambrosino - whose professional background is as a jazz and tap dancer - first garnered considerable attention with an April 2013 essay for The Atlantic. Titled "Being Gay at Jerry Falwell's University," Ambrosino's piece recounted his experience as a student at Liberty University, founded by the inflammatory fundamentalist preacher in 1971. Describing himself as "the world's most hypersexual fag," Ambrosino admitted he was an unlikely candidate to attend Liberty, but in his experience, it was "very different from what you might think of it." He lamented that the school "gets a bad rap because of a few of Falwell's soundbytes."

    Those sound bites included Falwell's notorious reaction to the terrorist attacks of September 11, 2001, for which he pinned some of the blame on gays and lesbians. Speaking with Pat Robertson on The 700 Club, Falwell said:

    [T]he pagans and the abortionists and the feminists and the gays and the lesbians who are actively trying to make that an alternative lifestyle, the ACLU, People for the American Way - all of them who have tried to secularize America - I point the finger in their face and say "you helped this happen."

    Ambrosino's take on Falwell? He argues that the guy with the "big fat smile" has been unfairly maligned by progressives like Bill Maher. While Ambrosino never got the chance to tell Falwell that he's gay, he "wouldn't have been afraid of his response." After all, Ambrosino wrote, he's confident that Falwell wouldn't have supported stoning Ambrosino.

  • Ezra Klein On CBO Report: Media Ignore Finding That Minimum Wage Increase Would Boost Net Income By $2 Billion

    Blog ››› ››› ELLIE SANDMEYER

    Media coverage of a new Congressional Budget Office (CBO) report on the economic effects of raising the minimum wage has largely missed the finding that a $10.10 minimum wage would generate net income gains of $2 billion, Ezra Klein pointed out.

    This month President Obama signed an executive order raising the hourly minimum wage to $10.10 for federal contract workers. According to a CBO study released February 18, the increase could reduce total employment by about 500,000 workers, but would also raise wages for 16.5 million workers and raise 900,000 people out of poverty. The report concluded: "Once the increases and decreases in income for all workers are taken into account, overall real income would rise by $2 billion."

    MSNBC political analyst Ezra Klein explained how this significant finding -- $2 billion in net income gains as a result of the minimum wage increase -- has been "mostly missed" amidst the media's focus on job losses during an appearance on Morning Joe:

    KLEIN: There's a headline number in this report that I think is getting mostly missed, which is $2 billion. Which is, after you account for everything -- any jobs you think you might lose, all the income gains you think you might have -- you have a net real income gain to workers of 2 billion. So the net result here is positive. 

  • The Right-Wing Media's "Real Unemployment Rate" Deflection

    ››› ››› TERRY KREPEL, THOMAS BISHOP & ALBERT KLEINE

    Despite hopeful signs of economic progress, the right-wing media have attempted to downplay positive economic news by using alternative measures to argue that the "real unemployment rate" is much higher than has been reported. In fact, these alternative measures are not appropriate substitutes for the official unemployment rate.

  • The Washington Post can't be bothered with facts

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    The Washington Post's write-up of the President's proposal to freeze pay for federal workers devotes three full paragraphs to the allegation that federal workers get paid more than their private sector counterparts -- without ever once including a single fact that would help readers assess whether that is the case. Here's the closest the Post comes to shedding light on the topic:

    For months, administration officials and critics have battled over whether federal workers, on average, make more than their private sector counterparts. Government officials defend public-sector pay and say that the way critics have calculated averages is misleading.

    So, basically: One side says something; the other side says something else. Useful!

    The Post appears to be allergic to helping their readers understand whether this claim is true: On October 18, the paper devoted nearly 2,000 words to public opinion about government workers, again presenting the debate over their compensation as a he-said/she-said situation.

    The Post's Ezra Klein has noted an Economic Policy Institute briefing paper which concludes "public employees are compensated 2-7% less than equivalent private sector employees" -- but that data has been absent from the Post's news reports on the topic. In other words, Washington Post readers who want actual facts about government employee compensation should skip the Post's "news" pages and head for Klein's "opinionated blog." Meanwhile, those who are content with opinion can get their fix from the Post's news reports. It's all a bit confusing.

  • How to improve media coverage of politics & policy

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    Apparently, it's "I agree with Washington Post columnists" day. (Well, not all of them...)

    The Post's Ezra Klein writes:

    It's trite to say it, but the news business is biased toward, well, news. There are plenty of outlets that tell you what happened yesterday, but virtually no organizations that simply tell you what's going on. … News organizations will write occasional pieces trying to sum up the legislation, but if you miss them, it's hard to find them again, and they're not comprehensive anyway. ...

    If I edited a major publication -- or even a medium-sized one -- I would begin each major legislative battle by detailing a few of my smartest, clearest writers to create a hyperlinked, fairly comprehensive, summary of the basic legislation. That summary would be kept updated throughout the process, and it would be linked in every single story written on the topic. As reader questions came in, and points of confusion arose, it would be expanded, so by the end, you'd have a document that was current, comprehensive, navigable and responsive to the questions people actually had about the legislation. Telling people what just happened is undeniably important, but given that most people aren't following that closely, we in the media need to do a better job of telling people what's been happening.

    I've argued repeatedly that the news media does a lousy job of conveying the basic, essential information about political and public policy debates, in part because they seem to think it is sufficient to do so only occasionally. It isn't. Repetition is key.

    News organizations seem to assume that their readers and viewers read and watch every one of their reports, and perfectly internalize the information contained therein. That isn't how the world works. That isn't how people consume news, or how they process information. If you tell them one time that a tax hike will only affect people making more than $250,000, then run 75 articles in which the proposed increase is discussed without indicating that it won't apply to those making less than $250,000, they're going to think the tax increase applies to everyone -- particularly since those 75 articles likely quote a wide variety of people making exactly that suggestion. If you tell the truth once and repeat a falsehood ten times, people will believe the falsehood, not the truth. If you convey the important essential information about a debate once, and devote ten news reports to tangential arguments and political squabbling, people won't be aware of the essential information.

    None of this should be surprising. And it's easy to do things better, if anyone wants to. And there is some reason to believe consumers of news might embrace news coverage that repeatedly and clearly explains the basic information they need to know.

  • Assessing the media's health care coverage

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    Jonathan Cohn, whose coverage of health care for The New Republic has drawn frequent praise, offers the latest assessment of the media's coverage of the reform fight of the past year. Washington Post media critic Howard Kurtz has provided a few such assessments, but his tend to consist of little more than mindless cheerleading for his colleagues that doesn't stand up to the slightest scrutiny. Cohen's take, on the other hand, deserves more attention.

    Cohn, for example, seems to recognize one of the key characteristics that made his (and Ezra Klein's) health care reporting valuable:

    I certainly spent far more time on the more mundane task of explanation-whether it was describing how a particular policy proposal might work or laying out the political dynamics of a particular moment. Occasionally this writing got a lot of attention, because it included a reporting tidbit that qualified as a scoop. More often, it didn't. But over time I came to realize that the mere sharing of information has enormous value-even to people in Washington who, you might suppose, already know what they need to know.

    Indeed, one of the many lessons I learned over the last year is that, even at the very highest levels of power, people frequently operate with limited knowledge and perspective. That's true of how they think about policy and that's true of how they think about politics.

    I've argued more times than I care to count that this is what the public (including "Washington Insiders" who, as Cohn notes, often know less than you, and they, would expect) needs from the media: Clear explanations of policy. It's such a basic thing, but one that is often lost amid paragraph after paragraph allegation and response and "analysis" of how things are likely to "play." We don't need to know that Senate Staffer X says Tax Provision Y will be a political albatross for Political Party Z -- we just need to know who the provision affects, why, and how.

    There's real value in explanation -- far more, I would argue, than in simply reporting the day's latest developments and charges and counter-charges and speculation. And in repeated explanation -- it isn't enough to explain one time how Tax Provision Y will affect readers, while devoting dozens of articles to detailing claims and counter-claims about it. You can't expect readers or viewers to have seen that one explanation, or to remember and apply it to each time they hear Senate Staffer X make a claim about it. Telling the truth once isn't enough. Not if your goal is to give your readers and viewers the tools they need to make informed decisions.

    So I'm thrilled that Cohn discusses the value of the "mundane task of explanation," and hope it catches on.

    One of Cohn's central points about the media's coverage of health care is that the coverage "took place at internet speed" and was produced by a diverse array of news outlets -- and that, as a result, the media was able to expose falsehoods "just a little more quickly -- and, hopefully, a bit more effectively." Cohn offers an example:

    Consider what happened in September, when the insurance industry released a study purporting to show that reform would cause insurance premiums to skyrocket. The Senate Finance Committee-the logjam in the legislative process-was set to vote on its bill in less than 48 hours. The study, commissioned by the insurance lobby and conducted by a private accounting firm, represented a clear effort to undermine support. It was the kind of move that lobbying groups make all the time-and, in the old days, it might have worked, since nobody would have seen through the study's tilted assumptions until, as with McCaughey's old article, the damage had been done. But within hours of its publication, several blogs, including this one, had published critiques showing just how flawed the study was. The critiques circulated in Washington and provoked a backlash against the insurers. Wavering Democrats said they were offended by the effort at political sabotage; the Finance Committee went on to pass the bill, as it had originally planned.

    Cohn portrays the coverage of the insurance industry study as an example of how well the media did its job. But it is also a reminder of how badly the Washington Post (among others) failed its readers.

    See, when the study came out, the Post's Ceci Connolly hyped the study without making any attempt to assess its validity -- even though by the time her article ran, Cohn had already noted that the study was based on assumptions it acknowledged were false.

    The next day, Connolly wrote another article about the study -- an article that again failed to assess the study's credibility, failed to note the dubious track record of the firm that conducted it, and failed to explain the assumptions and limitations of the study. Her article even failed to mention that the accounting firm that conducted the study had already begun distancing itself from the way the insurance lobby was using it.

    The day after that, yet another Connolly article focused on the insurance industry's attack on health care reform. Finally, in the 19th paragraph of that article, Connolly got around to mentioning that the accounting firm was distancing itself from the study -- but she still couldn't bring herself to mention that the study was based on assumptions it acknowledged were unlikely to come true.

    Six days later, the Washington Post gave an insurance industry executive op-ed space to defend the study and decry the "relentless public relations campaign" against it.

    Cohn is right that the bogus study was less damaging than it could have been had it not been swiftly debunked -- and that the people who did the debunking deserve praise. But it was also more damaging than it should have been, in no small part because of the absolutely dreadful job the Washington Post did of covering it.

    And that's ultimately what any assessment of the media's coverage of health care reform comes down to: Compared to what? To coverage of similar efforts in the past? To how badly they could have done things? Compared to how well they can reasonably be expected to do? Compared to a platonic ideal of flawless coverage?

    My own view is that the media's coverage of health care reform was much better than it could have been (explanatory journalism like that provided by Cohn and Klein being a key reason) and much worse than it should have been, and that there are lessons to be learned from both the success and the failures.

  • Maybe Washington Post columnists should have term-limits?

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    The Washington Post's David Broder had a predictably dour column about health care reform yesterday -- a paint-by-numbers job consisting of little more than a couple of quotes from interest groups that don't like government spending and a poll showing that people worry health care reform will add to the deficit. (Broder's summary of the poll alone took up 6 of his 16 paragraphs.)

    If Broder ever was worth reading for his insights rather than his reporting, that time is long gone, as yesterday's column reminds us.

    And, indeed, Broder's colleague Ezra Klein quickly exposed the flaws in the little bit of Broder's column that wasn't simply a regurgitation of poll results and interest-group quotes:

    David Broder has a column today expressing skepticism that health-care reform will really cut the deficit. But he doesn't provide much evidence for the charge.

    The specific budget gimmick mentioned in the column is that Reid has delayed the subsidies "from mid-2013 to January 2014 -- long after taxes and fees levied by the bill would have begun." But not that long. The excise tax, for instance, begins in 2013. More to the point, it's not clear what Broder's complaint is. Reid delayed the implementation of the subsidies in order to ensure the bill's deficit neutrality in the first 10 years, which is what Broder wants. Why attack him for it?

    ...

    In other words, the revenue and the savings grow more quickly than the costs. Extend that line out further and, yes, federal spending on health care falls as a result of this bill. In other words, the bill satisfies Broder's conditions. But he doesn't come out and say that.

    ...

    More broadly, I'm confused by the budget hawks who that take the line: "This bill needs to cut the deficit, and I don't believe Democrats will cut the deficit, but since the actual provisions of the bill unambiguously cut the deficit, then I guess Congress won't stick to it."

    People who want to cut the deficit should support this bill, and support its implementation. The alternative is no bill that cuts the deficit, and thus no hope of cutting the deficit.

    If anyone wants to offer a reason -- other than inertia -- why the Post's print edition carried Broder's column and not one by Klein, I'd love to hear it.

  • WaPo hypes insurance industry claims; doesn't bother to assess credibility

    Blog ››› ››› JAMISON FOSER

    The Washington Post's Ceci Connolly "reports" on the insurance industry's assault on health care reform:

    After months of collaboration on President Obama's attempt to overhaul the nation's health-care system, the insurance industry plans to strike out against the effort on Monday with a report warning that the typical family premium in 2019 could cost $4,000 more than projected.

    ...

    Industry officials said they intend to circulate the report prepared by PricewaterhouseCoopers on Capitol Hill and promote it in new advertisements. That could complicate Democratic hopes for action on the legislation this week.

    ...

    Though open to dispute, the analysis is certain to raise questions about whether Obama can deliver on his twin promises of extending coverage to millions of uninsured Americans while also curbing skyrocketing health-care costs.

    Connolly then quoted from the report, and quoted an insurance industry spokeswoman. Eventually, near the end of the article, Connolly finally got around to including some disagreements with the study's conclusions. But she didn't make any attempt to answer for readers a rather basic question: Is the insurance industry study correct?

    Nor did she spend any time at all putting PricewaterhouseCoopers' involvement in context. It seems like they're a neutral, credible source, right? But as the Washington Post's Ezra Klein explains elsewhere, the firm's track record isn't particularly good:

    The report was farmed out to the consultancy PricewaterhouseCoopers, which has something of a history with this sort of thing: In the early-'90s, the tobacco industry commissioned PWC to estimate the economic devastation that would result from a tax on tobacco. The report was later analyzed by the Arthur Andersen Economic Consulting group, which concluded that "the cumulative effect of PW's methods ... is to produce patently unreliable results." It's perhaps no surprise that the patently unreliable results were all in the tobacco industry's favor.

    That seems like some useful context that could have helped Connolly's readers, doesn't it? Klein goes on to point out glaring flaws in the insurance industry study -- flaws that are nowhere to be found in Connolly's article. Instead, Connolly leads with the alarming conclusion that the "typical family" could pay $4,000 more for health care -- and makes no attempt to assess the validity of that claim. She doesn't even explain what "typical family" means.

    Could someone explain to me why Connolly's write-up is on the front page of the Washington Post, and Klein's is on a blog on the Post's web page?

    UPDATE: TNR's Jonathan Cohn posted at 10:56 last night an assessment of the study that noted it makes a series of "strange assumptions" that calls its conclusions into question. Like this one, which Cohn quotes directly: "We have estimated the potential impact of the tax on premiums. Although we expect employers to respond to the tax by restructuring their benefits to avoid it, we demonstrate the impact assuming it is applied."

    So the insurance industry study is based on assumptions it believes are false. That's a pretty damning piece of information, isn't it? Jonathan Cohn posted it online last night -- but Ceci Connolly couldn't be bothered to include it in her write-up of the insurance industry's attack for today's Washington Post.