Daily Mail

Tags ››› Daily Mail
  • Media Find Overlap Between Arizona Mayor’s Xenophobic Tirade And Trump’s Anti-Immigrant Rhetoric

    ››› ››› DINA RADTKE

    Huachuca City, AZ, Mayor Ken Taylor wrote a bombastic email rejecting an invitation to a meeting of U.S. and Mexican border city mayors because it was written in both English and Spanish, using rhetoric that many in the media are linking to “the anti-immigrant sentiments of Republican presidential nominee Donald Trump.” Media outlets contextualized the mayor’s response by rehashing Trump’s attacks on people speaking Spanish in the United States, his smearing of Mexican immigrants, and his proposal to build a wall on the U.S.-Mexico border.

  • Conservative Media Push Conspiracy That Obama "Censored" "Islamic Terrorism" From French President's Remarks

    White House Updated The Video To Include All Remarks And Explained Technical Glitch Led To The Audio Being Dropped

    ››› ››› CRISTIANO LIMA

    Conservative outlets quickly hatched a conspiracy theory that the White House "censored" French President Francois Hollande from using the phrase "Islamist terrorism" during a bilateral meeting with President Obama in Washington, D.C. The White House explained the issue was simply a technical glitch that was fixed immediately.

  • Right-Wing Media Run With "Unreliable" Arkansas Woman's Claims That The Clintons Want Her Dead

    Even The National Enquirer Scorned Her In The 1990s

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Right-wing media have seized upon Arkansan Sally Miller's baseless claims that Hillary Clinton is plotting to have her killed and that she had an affair with Bill Clinton in the 1980s, who supposedly told her that "Hillary is a lesbian." Miller's allegations spread through right-wing media websites and Rush Limbaugh's talk radio show after the Drudge Report highlighted an interview detailing Miller's attempt to sell a "tell-all memoir." Miller's claims were dismissed decades ago by Arkansas media outlets who regarded her as "unreliable," and even the National Enquirer ridiculed her assertions at the time.

  • Right-Wing Media Cite Discredited Republican Lawyer To Claim Hillary Clinton Committed "Numerous Federal Crimes"

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & CRISTIANO LIMA

    Right-wing media are reporting discredited Republican lawyer Joseph diGenova's baseless claim that Democratic presidential candidate and former Secretary of State Hillary Clinton committed "numerous federal crimes" with her private email use, failing to note that Clinton is not the target of the FBI's investigation and that the probe is not criminal in nature.

  • Conservative Media Are Trying To Blame Air Pollution Limits For Volkswagen's Emissions Scandal

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In the wake of the Volkswagen emissions-rigging scandal, questions are being raised about the amount of influence automakers have over the enforcement -- or lack thereof -- of vehicle emissions standards. But rather than join in that conversation, conservative media are making excuses for Volkswagen's conduct and seeking to shift much of the blame to the Environmental Protection Agency and emission standards themselves.

  • Joe Scarborough Hypes Right Wing Media's False Claim That Clinton's Server Was Kept In A Bathroom Closet

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    MSNBC's Joe Scarborough falsely claimed that Hillary Clinton's email server was stored in the bathroom closet of the headquarters of Platte River Networks, the Denver based IT management company Hillary Clinton hired to maintain her private emails. But a spokesperson from Platte River confirmed that the server was stored in a data center in New Jersey and that the company does "not store data in any bathrooms."

  • Right-Wing Media Seems To Have Convinced Donald Trump That The Undocumented Immigrant Population Tripled

    ››› ››› JESSICA TORRES

    A debunked right-wing media talking point appears to have made its way to Republican presidential candidate Donald Trump, who recently repeated the dubious claim that as many as 34 million undocumented immigrants live in the United States. In fact, the real number is likely more than 20 million less -- the 34 million figure seems to originate from right-wing media misrepresenting a federal contracting bid. 

  • Right-Wing Media Scandalize Deceptively Edited Anti-Clinton Clip From Republican PAC

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Conservative media are promoting a deceptively edited video from a Republican opposition research firm that purports to show Hillary Clinton coldly demanding that a supporter "go to the end of the line," to allege that Clinton is out of touch with voters. But even as the dishonest attack made its way to Fox News, network contributor Guy Benson admitted the full context of the video "casts [Clinton] ... in a far less damaging light."

  • Drudge Promotes Global Scientific Conspiracy

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Front page of the Times via Watts Up With ThatJust as some conservative media figures have cried censorship when their terrible movies aren't promoted in film festivals, they now think that if their error-laden, unoriginal papers pushing climate "skepticism" aren't published in top scientific journals, there is a "cover-up."

    The Drudge Report, an influential conservative news website, devoted the top spot of their site on May 16 to hype an article that claims climate scientists "COVERED UP SCEPTIC'S 'DAMAGING' REVIEW" and even compared it to the faux "Climategate" scandal. 

    Drudge screenshot

    The article by The Times, a British newspaper owned by Rupert Murdoch, suggests that because a paper by the University of Reading's Lennart Bengtsson was not published in a prestigious scientific journal, politically motivated suppression is behind the "cover-up." Bengtsson recently resigned from the Global Warming Policy Foundation, which criticizes almost any policy to address climate change and sometimes misleads on climate science. He claimed that he faced criticism from fellow academics for joining an organization, which he compared to the political witchhunts of Joseph McCarthy.

    Nicola Gulley, the editorial director of IOP Publishing, which oversees the journal in question (Environmental Research Letters) stated that the draft paper was not published because it "contained errors" and "did not provide a significant advancement in the field." Top journals typically reject about nine out of ten papers submitted -- it is not a "cover-up" but a standard practice to accept only the papers that most advance the field.

    The Times selectively quoted from one of the independent, anonymous peer-reviews of Bengtsson's submission, to suggest that the paper was rejected because it would help climate "skeptics," which would be "harmful." Gulley said that comments were "taken out of context" as the full quote from the reviewer was: "Summarising, the simplistic comparison of ranges from [three scientific assessments], combined with the statement they are inconsistent is less then helpful, actually it is harmful as it opens the door for oversimplified claims of 'errors' and worse from the climate sceptics media side." The reviewer outlined that the paper notes differences between the assessments but "does not make any significant attempt at explaining or understanding the differences" even though such explanations are readily available. He or she also noted that the "overall innovation of the manuscript is very low, as the calculations made to compare the three studies are already available within each of the sources."

    As Professor Myles Allen of the University of Oxford explained to the Science Media Centre, "[w]hether there is a story here at all depends on" how you read "harmful," which could mean "harmful to our collective understanding of the climate system" rather than "harmful to the case for a particular climate policy." Dr. Simon Lewis added that the editor, not the reviewer, would have final say: "What counts are the reasons the editor gave for rejection.  They were because the paper contained important errors and didn't add enough that was new to warrant publication. Indeed, looking at all the comments by the reviewer they suggested how the paper might be rewritten in the future to make it a solid contribution to science. That's not suppressing a dissenting view, it's what scientists call peer review."

    Prof. Allen further noted that leaking a cherry-picked comment from a review for a politicized media story, as The Times did, is harmful to the progression of science:

    The real tragedy here is that climate scientists are now expected to check their comments in an anonymous peer review to ask themselves how they might 'play' if repeated in the Times or the Mail.  The progress of science since Galileo has depended on the principle that an anonymous graduate student can point out errors in a paper by a Nobel laureate confident that their comments will be used solely for the purposes of editorial judgement.

    Even Bengtsson himself took issue with The Times article, saying he did not believe that there is "any systematic 'cover-up' of scientific evidence on climate change or that academics' work is being 'deliberately suppressed'"

    I do not believe there is any systematic "cover up" of scientific evidence on climate change or that academics' work is being "deliberately suppressed", as The Times front page suggests. I am worried by a wider trend that science is being gradually being influenced by political views. Policy decisions need to be based on solid fact.

    "I was concerned that the Environmental Research Letters reviewer's comments suggested his or her opinion was not objective or based on an unbiased assessment of the scientific evidence. Science relies on having a transparent and robust peer review system so I welcome the Institute of Physics publishing the reviewers' comments in full. I accept that Environmental Research Letters is entitled to its final decision not to publish this paper - that is part and parcel of academic life. The peer review process is imperfect but it is still the best way to assess academic work.

  • Who Is Patrick Moore? A Look At The Former Greenpeace Member's Industry Ties And Climate Denial

    Patrick Moore's Climate Misinformation Is Nothing New

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Conservative media are latching on to the climate change denial of Patrick Moore, who has masqueraded as a co-founder of Greenpeace. But Moore has been a spokesman for nuclear power and fossil fuel-intensive industries for more than 20 years, and his denial of climate change -- without any expertise in the matter -- is nothing new.

  • The Flip Side Of The Polar Vortex

    Or, How The Right-Wing Forgets Alaska Exists

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Melting Ice In Alaska Has Lead To Coastal Erosion

    Right-wing media are laughing about President Barack Obama mentioning climate change in his fifth State of the Union address because it is cold in D.C. But the wobbly polar vortex bringing cold air to much of the contiguous United States is simultaneously causing record warmth in Alaska, a state often seen as the nation's "ground zero" for climate change.

    On January 28, Alaska's largest newspaper, the Anchorage Daily News, ran this remarkable headline: "Record warmth, confused plants: An Alaska January to remember." The article noted that it was 62 degrees Fahrenheit in one town, tying the January state record, but did not allude to the long-term warming trend. In November, the newspaper did briefly invoke the possibility of climate change while expressing disbelief that strawberries were growing "In Anchorage. In November."

    Yet just a year ago, right-wing media claimed the state was headed toward "an ice age." The Alaska Dispatch, a prominent online news site, ran the misleading headline, "Forget global warming, Alaska is headed for an ice age." The report was promoted by the conservative British tabloid, the Daily Mail, and the climate denial site, WattsUpWithThat, which highlighted the state's relatively lower average temperature in 2012.

    Alaska Temperatures Rising In Long-Term

    As the chart above also shows though, cherry-picking a short-time period is misleading -- natural variation can mask the long-term trend. Contrary to claims of an "ice age," studies project that average annual temperatures in Alaska will increase "an additional 3.5 to 7°F by the middle of this century," according to the Environmental Protection Agency (EPA).

    Warming in Alaska already has caused highways to buckle and homes in areas such as Shismaref, pictured above, to sink, as the EPA explained:

    Many of Alaska's highways are built on permafrost. When permafrost thaws, roads buckle. Vehicles are only allowed to drive across certain roads in the tundra when the ground is frozen solid. In the past 30 years, the number of days when travel is allowed on the tundra has decreased from 200 days to 100 days per year.

    [...]

    Along Alaska's northwestern coast, increased coastal erosion is causing some shorelines to retreat at rates averaging tens of feet per year. Here, melting sea ice has reduced natural coastal protection. In Shishmaref, Kivalina, and other Alaska Native Villages, erosion has caused homes to collapse into the sea. Severe erosion has forced some Alaska Native Villages' populations to relocate in order to protect lives and property.

     Image at top via Alaska's Department of Commerce, Community, and Economic Development

  • Did Conservative Media Get Anything Right About The IPCC Report?

    ››› ››› MAX GREENBERG

    In the weeks leading up to the release of the U.N. Intergovernmental Panel On Climate Change's (IPCC) fifth assessment report summarizing climate science on Monday, conservative media have spread a variety of myths about the process, credibility and findings of the group. Contrary to misinformation, the report reflects that scientists are more convinced than ever that manmade climate change is real and dangerous.

  • Concocting A Climate "Cover Up"

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Source:WMO

    After the Daily Mail falsely accused scientists of "cover[ing] up" temperature data based on leaked comments to the world's preeminent climate report, conservative media, including the Daily Caller, are once again adopting the British tabloid's misinformation verbatim. However, the comments actually showed scientists and governments making the same points privately that they have made publicly about why the slightly slower rate of warming in the last 15 years doesn't undermine the overwhelming science showing long-term climate change.

    A recent Associated Press article showed that leaked private comments on the upcoming comprehensive U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report reflect what scientists have been saying publicly: despite experiencing the warmest decade on record from 2000-2010, the planet is heating up at a slightly slower rate -- but this in no way undermines the science demonstrating manmade climate change is occurring. What the AP report -- which FoxNews.com tried to turn into "Climategate II" --  described was a debate over how to best explain this to the public. During the exchange in question, representatives of various governments pointed  out that cherry-picking 1998 as a starting point for global temperatures trends is misleading because that year had record warmth, and this short time period does not undermine the long-term warming trend.

    Source: Skeptical Science

    Somehow, the Daily Mail used this to say that "it is claimed" that scientists producing the IPCC report "were urged to cover up the fact that the world's temperature hasn't risen for the last 15 years." The paper didn't actually provide anyone who has alleged this.

    The draft report and comments also show several experts pointing out that scientists are conducting ongoing research about the extent to which this phenomenon is based on heat being trapped in the oceans or various temporary natural cooling factors in order to better project the exact future impacts of climate change.

  • Limbaugh's Latest Dose Of Tabloid Science

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    Seeking to cast doubt on a major climate change report due later this month, Rush Limbaugh cited a widely-pilloried British tabloid for the second time in as many weeks.

    On the September 17 edition of The Rush Limbaugh Show, Limbaugh attacked the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), which is set to release a study affirming that scientists are more confident than ever that manmade greenhouse gas emissions are warming the planet. Declaring that climate models "have all been wrong," he read the first seven paragraphs of a recent The Mail on Sunday article purportedly to that effect, pausing to identify the IPCC as "the holding company, if you will, for all the hoax data":

    In fact, the claims Limbaugh cited have already been called "completely incorrect" and "a huge misinterpretation of reality."