CBS Evening News

Tags ››› CBS Evening News
  • Study Confirms Network Evening Newscasts Have Abandoned Policy Coverage For 2016 Campaign

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Walking away from a long-standing tradition of covering issues and presidential policies during campaign season, the network evening newscasts have all but abandoned that type of reporting this year, according to recent tabulations from Tyndall Report, which for decades has tracked the flagship nightly news programs.

    Since the beginning of 2016, ABC’s World News Tonight, CBS Evening News and NBC Nightly News have devoted just 32 minutes to issues coverage, according to Andrew Tyndall.

    Differentiating issues coverage from daily campaign coverage where policy topics might be addressed, Tyndall defines issues coverage by a newscast this way: “It takes a public policy, outlines the societal problem that needs to be addressed, describes the candidates' platform positions and proposed solutions, and evaluates their efficacy.”

    And here’s how that kind of in-depth coverage breaks down, year to date, by network:

    ABC: 8 minutes, all of which covered terrorism.

    NBC: 8 minutes for terrorism, LBGT issues, and foreign policy.

    CBS: 16 minutes for foreign policy, terrorism, immigration, policing, and the Environmental Protection Agency.

    And this remarkable finding from Tyndall [emphasis added]:

    No trade, no healthcare, no climate change, no drugs, no poverty, no guns, no infrastructure, no deficits. To the extent that these issues have been mentioned, it has been on the candidates' terms, not on the networks' initiative.

    These numbers are staggering in terms of the complete retreat they represent from issues-orientated campaign coverage. Just eight years ago, the last time both parties nominated new candidates for the White House, the network newscasts devoted 220 minutes to issues coverage, compared to only 32 minutes so far this year. (CBS Evening News went from 119 minutes of issues coverage in 2008 to 16 this year.)

    Note that during the Republican primary season alone, the networks spent 333 minutes focusing on Donald Trump. Yet for all of 2016, they have set aside just one-tenth of that for issue reporting.

    And look at this: Combined, the three network newscasts have slotted 100 minutes so far this year for reporting on Hillary Clinton’s emails while she served as secretary of state, but just 32 minutes for all issues coverage. (NBC’s Nightly News has spent 31 minutes on the emails this year; just eight minutes on issues.)

    Indeed, this approach used to be a hallmark of presidential campaign reporting; outline what candidates stand for, describe what their presidency might look like, and compare and contrast that platform with his or her opponents. i.e. What would the new president’s top priorities be on the first day of his or her new administration?

    It seems clear that the media’s abandonment of issues coverage benefits Trump since his campaign has done very little to outline the candidate’s core beliefs. Clinton, by contrast, has done the opposite.

    As the Associated Press reported, “Trump’s campaign has posted just seven policy proposals on his website, totaling just over 9,000 words. There are 38 on Clinton’s ‘issues’ page, ranging from efforts to cure Alzheimer’s disease to Wall Street and criminal justice reform, and her campaign boasts that it has now released 65 policy fact sheets, totaling 112,735 words.”

    Tyndall’s findings echo what other media researchers have found this campaign season, and what commentators have been noting for months:

    A study released last month from Harvard Kennedy School’s Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy confirmed that during the time of both parties’ conventions this summer, just eight percent of news coverage centered on policy and issues.

    “During the convention period, even though questions of policy and leadership were on the agenda within the halls of the national conventions, they were not on journalists’ agenda,” wrote Harvard University professor Thomas Patterson. “Polls, projections, strategy and the like constituted about a fifth of all coverage, whereas issues took up less than 1/12 and the candidates’ qualifications for the presidency accounted for less than 1/13.”

    Part of the purpose of campaign coverage, including at the flagship network newscasts, is to help inform voters about key issues of public concern. It’s troubling that the networks have decided this year to walk away from that responsibility.

  • Evening News Programs, USA Today Ignore Climate Change Context Of Hurricane Matthew

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The broadcast networks' evening news programs did not address climate change in their coverage of Hurricane Matthew, even when they reported on an event where Democratic presidential candidate Hillary Clinton and former Vice President Al Gore explained the role that climate change played in worsening the storm's damage. USA Today also ignored the climate context of the storm, while other major newspapers covered it briefly in their print editions, and some published more extensive articles on their websites.

  • Media Should Not Forget About Climate Change In Coverage Of Hurricane Matthew

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Hurricane Matthew was reportedly the strongest hurricane to hit Haiti since 1964, and the National Hurricane Center is now warning that there is “a danger of life-threatening inundation during the next 36 hours along the Florida east coast and Georgia coast.” Alerting the public to the threat and urging people to take all precautions necessary to stay safe are the top priorities for reporters covering this historic storm. But media outlets should also keep the broader climate change context in mind as they report on Hurricane Matthew in the coming days.

    When record-breaking rainfall and flooding struck Louisiana in August, major newspapers like The New York Times and The Washington Post addressed how the devastation was in line with the predicted impacts of a warming planet, but the major TV networks’ nightly newscasts did not. As CNN senior media correspondent Brian Stelter noted at the time, it’s essential for media to explain that extreme weather events “are happening more often due to climate change and are more extreme due to climate change,” particularly in the “early stages” of covering a weather disaster.

    Time will tell if the major television networks cover the relationship between climate change and Hurricane Matthew, but the scientific evidence is clear.

    As Climate Nexus’ Climate Signals has explained, Matthew has been “fueled by seas warmer than the historical average” and the threat of catastrophic flooding from heavy rainfall is “significantly amplified by climate change”:

    As the global temperature has increased, so too has the capacity of the atmosphere to hold and dump more water. At the same time warming of the ocean increases evaporation making more moisture available to the atmosphere. In parallel, coastal flooding has been amplified by sea level rise which extends the reach of storm surge driven by hurricanes such as Matthew.

    Similarly, The Guardian reported on October 5 that scientists say major storms like Matthew “will grow in menace as the world warms and sea levels rise.” The article quoted Massachusetts Institute of Technology climate scientist Kerry Emanuel, who said, “We expect to see more high-intensity events, category 4 and 5 events” due to global warming, and “there are hints that we are already beginning to see it in nature.” The Guardian also cited James Done of the National Center for Atmospheric Research, who said, “The message is that hurricanes that do occur in the future, the major ones, will be stronger. Category four and five hurricanes could double or triple in the coming decades.”

    Emanuel added that scientists expect the damage from hurricanes like Matthew to “steadily increase” as sea levels continue to rise over the rest of the century.

  • Broadcast News Allow Trump To Drown His New Scandals With A Tweetstorm

    Network News Virtually Ignored Breaking Reports Into Illegal Practices By His Business And Foundation

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump successfully deflected the media’s attention away from damaging new investigative reports into illegal practices by his foundation and business with a late night tweetstorm continuing his denigration of former Miss Universe Alicia Machado.

    The September 29 and 30 editions of broadcast morning shows and nightly news programs -- NBC’s Today and Nightly News, ABC’s Good Morning America and World News Tonight, and CBS’ CBS This Morning and Evening News -- spent merely 2 minutes and 28 seconds on a Newsweek report explaining that “a company controlled by Donald Trump … secretly conducted business in Communist Cuba during Fidel Castro’s presidency despite strict American trade bans that made such undertakings illegal.” The same shows almost entirely ignored a Washington Post investigation that found that the Trump foundation illegally escaped an annual audit because it “never obtained the certification that New York requires before charities can solicit money from the public,” devoting only 27 seconds of coverage to it. In contrast, coverage of a series of tweets Trump sent early in the morning on September 30 criticizing former Miss Universe Alicia Machado, calling her “disgusting” and claiming that she has a “terrible” past, which includes a “sex tape,” amounted to 10 minutes and 39 seconds.

    In his much-criticized September 30 tweetstorm, Trump rehashed his false and sexist attacks on Machado, including the debunked right-wing media smear that she was involved in a “sex tape.” In his recent national media appearances -- almost all of which have taken place inside “the conservative media cocoon” of Fox News -- Trump has repeatedly tried to justify his attacks on Machado, claiming that “she gained a massive amount of weight, and it was a real problem.” Trump has had help from his conservative media allies, including Bill O’Reilly -- who asked if it was a “cheap shot” for Democratic nominee Hillary Clinton to bring up his criticism of Machado’s body at the debate -- and Rush Limbaugh, who claimed that “this Alicia Machado thing was a set up … planned by the Clinton campaign.”

    The investigative reports that were cast aside by broadcast news offer new insights into how Trump ran his foundation as essentially a slush fund and tax evasion scheme, and ignored federal laws in his business operations. In his September 29 Newsweek report, reporter Kurt Eichenwald explained that a company on behalf of Donald Trump “spent a minimum of $68,000 for its 1998 foray into Cuba at a time when the corporate expenditure of even a penny in the Caribbean country was prohibited without U.S. government approval.” The report published correspondence between Trump and consulting firm Seven Arrows Investment and Development Corp. in which the firm “instructed senior officers with Trump’s company—then called Trump Hotels & Casino Resorts—how to make it appear legal by linking it after the fact to a charitable effort.” Additionally, the former Trump executive admitted that they had taken a trip to Cuba “to give Trump’s company a foothold should Washington loosen or lift the trade restrictions.” As Eichenwald explained, “the fact that Seven Arrows spent the money and then received reimbursement from Trump Hotels does not mitigate any potential corporate liability for violating the Cuban embargo.”

    In a September 29 investigation in The Washington Post, David Fahrenthold once again discovered that Trump’s charity had skirted the law, this time violating a New York state law which requires “any charity that solicits more than $25,000 a year from the public must obtain a special kind of registration beforehand.” In an appearance on CNN, Fahrenthold explained that if Trump “had done this the right way … he would have to get an audit” and accountants would ask if he was “spending the foundation’s money in ways that benefited himself.” Farenthold has previously reported that this was exactly what Trump did, revelations that have led the New York attorney general to open a new investigation into the foundation. Trump campaign surrogates floundered when asked about the report on cable news, and lashed out at Fahrenthold claiming that “he’s pretty much a Clinton surrogate at this point.” Only CBS covered Fahrenthold’s report, while NBC and ABC failed to mention it. (Conversely, CBS ignored the Cuba report that its competitors covered.)

    This is not the first time media has allowed Trump to drive the coverage, nor is it the first time media have ignored damaging investigations into Trump's scandals. Previously, Trump successfully hijacked the news cycle by appearing on The Dr. Oz Show to reveal bits and pieces of a report on his health. Trump also successfully dominated news coverage after he tweeted a picture of himself eating a taco bowl on Cinco de Mayo. While dedicating disproportionate coverage to the candidate’s antics, the media has undercovered:

    • A USA Today report that found that “Trump doesn’t pay his bills.”

    • Revelations about his illegal political donation to Florida Attorney General Pam Bondi.

    • Reports highlighting Trump lies and inappropriate comments about the Sept. 11 attacks.

    • Allegations that Trump’s modeling agency “profited from using foreign models who came to the United States on tourist visas that did not permit them to work here.”

    • The report that the Trump Foundation “may have violated laws against ‘self-dealing.’”

    • Trump’s former campaign chairman’s ties to pro-Russian Ukrainian politicians.

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of Trump from the September 29 and 30 editions of ABC’s Good Morning America and World News Tonight, NBC’s Today and Nightly News, and CBS’ CBS This Morning and Evening News and counted the length of segments relating to Trump’s tweetstom, the Newsweek report into Trump’s business entanglements in Cuba, and the Washington Post report on the Trump Foundation’s lack of proper registration.

  • Census Report On Median Income, Poverty Gives Broadcast News A Chance To Prove Itself

    Generally Strong Coverage Of Census Data Shows TV News Outlets Can Still Cover The Economy Well When They Try

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    The major broadcast evening news programs each provided great examples of how network news can still be a source of concise and informative coverage on the economy this week when they covered new data releases from the Census Bureau.

    On September 13, the U.S. Census Bureau released annual updates to its ongoing reports on income and poverty and health insurance coverage in the United States. The reports revealed stunning positive news about the state of the American economy: a record-setting 5.2 percent increase in median household income from 2014 to 2015, median income at its highest point since before the Great Recession, a drop in the official poverty rate of 1.2 percentage points, more than 3.5 million Americans lifted out of poverty, a 1.3 percentage point drop in the uninsured rate, and roughly 4 million fewer uninsured Americans. In response to the data, Robert Greenstein of the Center on Budget and Policy Priorities (CBPP) noted that 2015 marked just the second year since 1988 “that brought simultaneous progress on poverty, median income, and health insurance.”

    Print and online coverage of the Census data was overwhelmingly positive, with CNNMoney writer Tami Luhby and Washington Post contributor Paul Waldman both noting that the data undermine a key (albeit, “false”) talking point frequently used by Republicans: that there has been wage stagnation, and President Obama is to blame.

    Just as importantly, the positive coverage continued during the September 13 editions of major nightly broadcast news programs on ABC, CBS, NBC, and PBS, which collectively draw more than 20 million daily viewers. Only ABC failed to note all three of the key Census data findings -- the increase in median income, the drop in poverty, and the drop in the uninsured rate -- during its reporting.

    As is often the case, PBS NewsHour offered the most in-depth and detailed discussion of the Census reports. Correspondent Lisa Desjardins spent just under three minutes detailing the data and discussing its possible political ramifications and effect on the upcoming election. The segment even included some cautionary notes, including reasons that some Americans have not seen a boost in take-home pay despite the surge in median earnings and some potential problems faced by customers on the private insurance market.

    Next in terms of quality of coverage were CBS Evening News and NBC Nightly News, both of which discussed all of the key takeaways from the data. CBS anchor Scott Pelley said the Census reports were “great news” and stood as proof that “more Americans are cashing in on the recovery.” NBC anchor Lester Holt added that “middle class incomes had their fastest rate of growth ever recorded” and “incomes increased across all racial groups.”

    ABC’s World News spent the least amount of time on the topic, mentioning the Census data as just part of a discussion about the stock market, but anchor David Muir still noted that the 5.2 percent median income increase was “the largest rise in nearly 50 years.”

    The individual segments might not seem like cause for celebration, but, according to recent Media Matters analyses of broadcast news coverage, each segment should serve as an example of how these programs can adequately discuss the economy.

    Overall coverage of the economy fell considerably from the first to second quarter of 2016, as the major networks focused more of their limited time on horse-race political coverage detached from the economic issues that actually drive voter behavior. Coverage of economic inequality and poverty also decreased from the first to second quarter of the year overall -- only ABC and CBS focused more attention on those crucial subjects from April through June than they had in the first three months of the year:

    Unfortunately, throughout the first half of the year, major news outlets have been focusing less and less attention on the economy, creating a void that can easily be filled with misinformation. As broadcast and cable outlets retreated from covering the economy, misleading and biased stories emanating from Fox News and Republican presidential nominee Donald Trump accounted for a higher proportion of coverage.

    Broadcast evening news shows face considerable challenges in trimming segments down to fit abbreviated commercial schedules, but their coverage on September 13 demonstrated that the flagship programs can still balance brevity and substance when they try.

  • Trump Hijacked The Media Narrative With His Dr. Oz Show Stunt

    Media Turned Away From Covering Damaging Reports About Trump’s Foundation And Business Entanglements

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Republican presidential nominee Donald Trump successfully deflected media’s attention away from damaging investigative reports about his foreign business practices and his charitable foundation by fashioning a publicity stunt out of an appearance on The Dr. Oz Show.

    On September 14, broadcast morning shows, including NBC’s Today, ABC’s Good Morning America, and CBS This Morning spent 14 minutes and 55 seconds on new developments surrounding possible illegal activity from the Trump Foundation. This reporting came the day after New York state Attorney General Eric Schneiderman announced that his office is investigating the Trump Foundation “to make sure it’s complying with the laws governing charities in New York.” Schneiderman’s investigation comes amid a series of reports from The Washington Post that examined how the foundation “collects and spends money in a very unusual manner.” Reporter David Fahrenthold found that, unlike with most personal foundations, “The Trump Foundation’s money doesn’t actually come from Trump’s own pocket.” In a September 14 report, Fahrenthold wrote that Trump “may have violated IRS rules against ‘self-dealing,’ which prohibit nonprofit leaders from spending charity money on themselves” when he spent $20,000 from his charity to buy a portrait of himself in 2007.

    The broadcast morning shows also devoted some time, albeit only 46 seconds, to a September 14 Newsweek report that detailed how Trump’s business entanglements have often intersected with unfriendly foreign governments. Reporter Kurt Eichenwald explained his piece on CNN, saying that “there has never been a president in the history of the United States who has had these kinds of conflicts of interest.” He added that Trump’s entanglements “often go directly against the interests of American national security.”

    But news outlets virtually ignored the damaging reports once Trump appeared for a September 14 taping of The Dr. Oz Show in which the “scientifically dubious” Dr. Mehmet Oz examined the results of the Republican nominee’s latest physical. The broadcast nightly news programs, including ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News, spent 7 minutes and 11 seconds on Trump’s publicity stunt. It caused the programs to cast aside the investigative reports, spending only 2minutes and 15 seconds on the reports about the Trump Foundation and 43 seconds on Eichenwald’s look into Trump’s foreign business entanglements.

    On September 15, the broadcast morning news programs all but forgot the reports, instead obsessing over Trump’s appearance with Dr. Oz, which garnered 12 minutes and 5 seconds of coverage between all three shows. Only Today continued to discuss the series of questions raised about the Trump Foundation, spending 2minutes and 48 seconds on the topic. However, that is less than half the time they spent on Trump’s Dr. Oz Show appearance, which accounted for 6 minutes and 30 seconds of airtime.

    By brushing aside the damaging investigative reporting about Trump in order to cover his gimmick with Dr. Oz, the broadcast news shows played right into the candidate’s hands. As CNN media critic Brian Stelter pointed out, Trump’s appearance on Oz’s show “wasn’t actual transparency” about his health -- “it was the appearance, the semblance of transparency.” Stelter added that it “shows Trump’s style, his media savvy” and noted that “we should know this was for show, and it was very effective.”

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of Trump from the September 14 and 15 editions of ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS This Morning as well as the September 14 editions of ABC’s World News Tonight, NBC’s Nightly News, and CBS’ Evening News and coded segments relating to new details surrounding Trump’s foundation, the Newsweek report on Trump’s business entanglements, and his appearance on Dr. Oz.

  • ABC World News Tonight Ignores Report On New Investigation Into Trump Foundation

    CBS And NBC Devote Segments To The Breaking News Story

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    While broadcast news programs on NBC and CBS covered reports that New York Attorney General Eric Schneiderman is investigating whether Republican presidential nominee Donald Trump’s charitable foundation complied with laws governing charities in New York, ABC’s World News Tonight failed to report on the development. 

    On September 14, Schneiderman told CNN his office is investigating The Donald J. Trump Foundation over concerns that the charity may have “engaged in some impropriety” regarding New York state non-profit regulations.

    Reports of the Attorney General’s investigation followed a series of reports by The Washington Post’s David A. Fahrenthold that stated Trump’s charity appeared “to have repeatedly broken IRS rules,” contained little of Trump’s own money, and occasionally purchased things “that seemed to benefit only Trump.” Fahrenthold also reported that Trump’s charity had been “retooled” to “spend other people’s money” on things such as a $20,000 portrait of Trump and a $12,000 autographed football helmet, therefore allowing “a rich man to be philanthropic for free.”

    NBC and CBS both included segments about Schneiderman’s inquiry during their September 14 evening news programs, but ABC neglected to include the report in its network’s programing.

    Media have brushed aside revelations about the Trump Foundation to devote airtime to hyping questions about Democratic presidential nominee Hillary Clinton

  • Media Figures Praise Optics Of Trump’s Mexico Visit, Ignoring Trump Campaign’s Bigotry Toward Mexicans


    Media figures across the political spectrum praised Republican presidential nominee Donald Trump’s joint press conference in Mexico with Mexican President Enrique Peña Nieto, which Trump’s aides reportedly said was specifically designed as a “photo opportunity” to make Trump appear “presidential.” Numerous figures accordingly praised Trump as “presidential.” Regardless of optics, Trump has a long history of anti-immigrant and anti-Mexican rhetoric and xenophobia.

  • Broadcast News Widely Covers Anthony Weiner Story, Ignores Abuse Accusations Against Trump Campaign CEO

    Wash. Post, NY Times Also Give More Prominence To Weiner Saga In Print Than Abuse Allegations Against Trump Campaign CEO

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN

    Broadcast network news programs devoted significantly more time to lewd behavior from Anthony Weiner, the husband of an aide to Democratic presidential nominee Hillary Clinton, than to allegations that Donald Trump's campaign CEO engaged in domestic violence and workplace sexual harassment. The outlets treated the Weiner story as a major campaign issue even though Weiner is playing no direct role in the Clinton campaign.

    Politico reported on August 25 that Trump’s campaign CEO, Stephen Bannon, “was charged with misdemeanor domestic violence, battery and dissuading a witness following an incident with his then-wife in 1996.” The charges were later dropped, but the police report says that Bannon’s wife claimed that he “pulled at her neck and wrist during an altercation over their finances, and an officer reported witnessing red marks on her neck and wrist to bolster her account.” BuzzFeed on August 29 reported that Bannon had also been accused of sexual harassment by a co-worker while working as an investment banker in the 1990s. 

    On August 29, a top aide to Hillary Clinton, Huma Abedin, announced that she was separating from Weiner following reports that he had sent lewd photos of himself to another woman.

    One might think media would focus more on the Bannon story, which involves allegations of criminality against the CEO of a presidential campaign, than on the dissolution of the marriage of a candidate's aide. That was not the case.

    ABC, CBS, and NBC devoted more than half an hour of coverage to the Weiner-Abedin story -- roughly 10 minutes for each network -- according to a Media Matters review of their morning and evening news shows (NBC’s Today and Nightly News, ABC’s Good Morning America and World News Tonight, and CBS’ CBS This Morning and Evening News) on August 26, August 29, and the morning of August 30. Those same programs devoted only 39 seconds in total to covering either of the Bannon stories, with all of that coverage coming from Good Morning America.

    Two of the nation’s leading newspapers for national political coverage, The New York Times and The Washington Post, similarly gave the Weiner-Abedin story more emphasis in their print editions. Both papers devoted 1,400-word front page articles to their separation. By contrast, the Times placed its August 26 story on Bannon’s alleged abuse on page 13, along with a portion of a page 10 August 27 piece and a single sentence of a page 1 August 27 piece. The Post devoted a large portion of a page A04 article on August 27 to the allegation. Neither paper covered the sexual harassment allegation in their respective print editions.

    Not only was the amount of coverage uneven, but in its coverage the broadcast news shows repeatedly framed the Abedin-Weiner story as something that could harm Clinton’s campaign as well as recall for voters Clinton’s own marital problems, a frame that wasn’t applied to the Bannon story. 

    NBC correspondent Andrea Mitchell on Today claimed “of course” there would be political fallout for Clinton, connecting the Abedin story to Clinton not having a press conference and suggesting that it would remind voters “about Hillary Clinton's own choices 20 years ago, 19 years ago,” an apparent reference to Clinton’s decision not to leave her husband after he had an affair.

    CBS anchor Norah O’Donnell on Evening News said it was “about the last thing Hillary Clinton's campaign needed, a scandal involving the husband of her top aide Huma Abedin.” O’Donnell also asked CBS political director John Dickerson if the story “change[d]” things for Clinton and her campaign. 

    ABC correspondent Cecilia Vega on Good Morning America noted that Republican presidential nominee Donald Trump attempted to turn the separation “into a political attack,” adding that Trump “is not holding back, so is the Clinton campaign worried that this will be a distraction for them?” ABC political analyst Matthew Dowd also claimed the story “is a problem for the Hillary campaign” because “independents out there look at it and say, ‘Do we really want to go back to all this again?’”

    The Times and the Post’s coverage made the same connection. The Times alleged the Weiner story “threatens to remind voters about the troubles in the Clintons’ own marriage over the decades” and “evokes the debates that erupted over Mrs. Clinton’s handling of the [Monica] Lewinsky affair.” The Post also pointed to “a different ending to the parallel between Bill and Hillary Clinton and each wife’s public embarrassment by the sexual indiscretions of her politician husband.”

    The only mention of either Bannon story on broadcast news shows was during Good Morning America’s August 26 edition, which treated Bannon’s alleged spousal abuse as a passing issue. ABC correspondent Jonathan Karl briefly stated that the domestic violence allegation could cause “more turmoil ahead for the Trump campaign CEO,” but he didn't mention any impact on the overall campaign or Trump specifically. ABC anchor George Stephanopoulos also briefly brought up the domestic violence allegations with Trump campaign manager Kellyanne Conway to ask if Trump was “aware of [the allegation], is he OK with it,” to which Conway claimed ignorance and Stephanopoulos quickly moved on. 

    The coverage of Bannon’s alleged abuse in the Times and the Post​, while given less prominence than its Weiner-Abedin coverage, did mention a potential negative impact to Trump’s campaign. The Times claimed that while Bannon’s appointment was “part of an effort to reset a candidacy that has stumbled with minority and female voters,” Bannon “brings to the post his own bumpy background that includes misdemeanor charges of domestic violence.” In an article the next day, the Times noted the abuse allegation has “created distractions for Mr. Trump’s campaign and raised questions about [Trump’s] management style.” The Post also made the same case in an article that same day. However, none of this coverage, in broadcast or print, noted that the Bannon allegations came on the heels of other women claiming Trump had sexually harassed them in the workplace.

  • ABC's World News Tonight Ignores Stephen Bannon’s Extremism

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    ABC’s World News Tonight ignored Steve Bannon’s long history of extremism and racism in their report on the Breitbart News CEO’s new job as chief executive for Donald Trump’s presidential campaign.  

    ABC’s World News Tonight with David Muir characterized Bannon as “a onetime Goldman Sachs banker and film director, stepping down from his current job as head of ultra-conservative Breitbart News,” reporting Bannon had previously attempted to make sure Trump “would not be swayed by Republican leaders calling for a more moderate tone”:

    TOM LLAMAS: Today, at Trump Tower, cameras ushered in for what looked a lot like a Trump cabinet meeting. Donald Trump surrounded by his top advisers, and now, some fresh faces. There, at the end of the table, his new campaign CEO, Stephen Bannon, and new campaign manager, Kellyanne Conway. Trump not saying much during this photo op, but his actions today, that campaign shakeup, sends a clear message: Trump is going back to his way of doing things. 


    Bannon, a onetime Goldman Sachs banker and film director, stepping down from his current job as head of ultra-conservative Breitbart News. He's never worked on a campaign, but today, the Trump team touting in a press release a magazine article calling him "The Most Dangerous Political Operative In America." Trump, a guest on Bannon's radio show in May, Bannon making sure the candidate would not be swayed by Republican leaders calling for a more moderate tone.

    In contrast to ABC’s reporting, both CBSEvening News with Scott Pelley and NBC’s Nightly News with Lester Holt highlighted Bannon’s history of anti-immigrant and nationalist rhetoric. 


  • Nightly Newscasts Ignore Climate Change In Coverage Of Worst U.S. Weather Disaster Since Hurricane Sandy

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    UPDATE (8/18/16): After this piece was published, PBS NewsHour aired an August 17 segment with Louisiana state climatologist Barry Keim and Columbia University professor Adam Sobel that discussed how the Louisiana flooding and Blue Cut wildfire in California are “related to climate change.”


    The major U.S. broadcast news networks have all ignored climate change in their nightly news coverage of Louisiana's recent record-breaking rainfall and flooding. The New York Times and The Washington Post, by contrast, have explained how the extreme weather and flooding in Louisiana are in line with the predicted impacts of a warming planet.

    The disaster in Louisiana killed at least 11 people and displaced thousands more. The American Red Cross described the state’s flooding as “the worst natural disaster to strike the United States since Superstorm Sandy,” and the National Oceanic and Atmospheric Association classified the record rainfall as a once-in-every-500-years event -- the eighth such event to take place in the U.S. since May 2015.

    Climate Nexus’ Climate Signals, a tool designed to “[e]xplore how climate change affects your world by searching events, impacts, and related climate signals,” explained how Louisiana’s increased atmospheric moisture and unusually heavy rainfall were “classic signals of climate change”:

    At least nine people have died in what the American Red Cross is calling the "worst disaster since Superstorm Sandy." On August 11, a measure of atmospheric moisture, precipitable water, was in historic territory at 2.78 inches, a measurement higher than during some past hurricanes in the region. Increased moisture in the air and unusually heavy rainfall are classic signals of climate change. As the world warms, storms are able to feed on warmer ocean waters, and the air is able to hold and dump more water. These trends have led to a pronounced increase in intense rainfall events and an increase in flooding risk. In the Southeastern US, extreme precipitation has increased 27 percent from 1958 to 2012.


    The storm in the Southeastern US was supercharged by running over a warmer ocean and through an atmosphere made wetter by global warming. 

    Climate change is now responsible for 17 percent of moderate extreme rainfall events, i.e. one-in-a-thousand day events. The more extreme the event, the more likely climate change was responsible, as climate change affects the frequency of the extreme events the most.

    However, the major broadcast networks’ nightly newscasts have ignored climate change in their otherwise extensive coverage of the floods. NBC Nightly News aired five segments on the floods without mentioning climate change, while ABC’s World News Tonight and CBS Evening News each aired three such segments and PBS NewsHour aired two.

    By contrast, two major newspapers have noted how Louisiana’s deadly floods are in line with expectations for a warming planet. In an August 15 Washington Post article, Chris Mooney wrote that climate researchers were affirming that the heavy rainfall Louisiana experienced is “precisely the sort of event that you’d expect to see more of on a warming planet,” and quoted climate researcher Katharine Hayhoe explaining, “Louisiana is always at risk of floods, naturally, but climate change is exacerbating that risk, weighting the dice against us.” Moreover, an August 16 article in The New York Times quoted Texas’ state climatologist stating, “There’s definitely an increase in heavy rainfall due to climate change.” And another August 16 Times article -- headlined “Flooding in the South Looks a Lot Like Climate Change” -- quoted David Easterling, a director at the National Centers for Environmental Information, stating that Louisiana's heavy rainfall and flooding “is consistent with what we expect to see in the future if you look at climate models.”

    Media Mattersannual study of how the major networks cover climate change found that PBS, CBS, and NBC frequently addressed the link between climate change and extreme weather in their nightly newscasts in 2015. However, the broadcast networks appear to have regressed in their extreme weather coverage this year, with every major TV network ignoring the role of human-induced climate change in their coverage of Texas’ record rainfall and flooding throughout April and May, despite both NBC Nightly News and CBS Evening News explaining the climate connection in their coverage of similarly drastic Texas floods the year before. The nightly newscasts’ omission of climate change in their coverage of Louisiana’s horrific flooding marks a continuation of that discouraging trend.

  • CBS And ABC Nightly News Ignore Trump Campaign Chairman’s Ties To Pro-Russian Ukrainian Politicians

    NBC Nightly News Only Broadcast Network Program To Cover Bombshell Claims

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    ABC and CBS broadcast nightly news programs failed to mention a New York Times report detailing alleged payments to Donald Trump’s campaign manager Paul Manafort from former Ukrainian President Viktor Yanukovych from 2007-2012.

    On August 14, the New York Times reported that Paul Manafort allegedly received “$12.7 million in undisclosed payments” from former Ukrainian President Viktor Yanukovych’s “pro-Russian political party from 2007 to 2012.”

    NBC was the only nightly news program to mention the payments on the August 15 edition of Nightly News with Lester Holt noting how the allegations "blunted" a foreign policy speech made by Donald Trump.

    KATY TUR: Trump's message on ISIS blunted today by new questions over his campaign chairman's business ties to Ukraine. The New York Times reported that Ukraine's anti-corruption task force uncovered a ledger, allegedly documenting $12.7 million in off the books cash payments from Ukraine's past pro-Putin president to Paul Manafort.

    Manafort denied receiving such payments, calling the allegation "silly" and "nonsensical."

    Though national security analysts characterized the report as “damning” and “staggering,” ABC’s World News Tonight with David Muir and CBS’ Evening News with Scott Pelley did not include any mention of the payments to Manafort.