Tags ››› Cavuto
  • Experts Debunk The Coal Industry's "Energy Poverty" Argument Against The Pope's Climate Action

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Fossil fuel advocates are criticizing Pope Francis' recent climate encyclical, claiming his call to phase out fossil fuels will harm the poor by preventing access to electricity and keeping them in "energy poverty." But fossil fuels are not economically viable in most of the communities that suffer from a lack of electricity, and on-the-ground experts have explained that distributed renewable energy sources are often a more effective way to lift the world's impoverished -- who will be most affected by the adverse impacts of climate change -- out of energy poverty.

  • On Fox, Expansion Of Overtime Protections Is "Left-Wing Economic Engineering"

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Fox News renewed its attacks against federal overtime protections ahead of a rumored announcement that the Department of Labor will extend guaranteed overtime to qualifying employees earning up to $52,000 annually.  

    Throughout the day on June 10, Fox News and Fox Business personalities derided an expected proposal from the Labor Department that would expand guaranteed overtime pay to millions of American workers who currently work uncompensated hours. During a news update on Fox Business' Mornings with Maria Bartiromo, contributor Cheryl Casone said the rule was being called "frankly, a job killer." On Varney & Co., host Stuart Varney complained that President Obama was attempting to lift wages "by fiat," and claimed that the overtime rule would harm "the assistant managers of this world, who will no longer become assistant managers." On Cavuto: Coast to Coast, host Neil Cavuto quoted Rep. Tim Walberg's (R-MI) opposition to overtime protections, adding that "you can't fathom" why the Labor Department would act to expand overtime.

    On Fox News' Happening Now, co-host Jon Scott was joined by reporter Kevin Cirilli of The Hill and Weekly Standard editor Daniel Halper to discuss political and economic repercussions of such a regulatory change.  Halper blasted the administration for engaging in supposed "left-wing economic engineering" before concluding that the rule change might "end up hurting the average worker":

    HALPER: You have to give it to  President Obama, he promised to govern with a pen and the phone, and he is. He's coming through. He's going around Congress ... the problem with this left-wing economic engineering is that it might not work, right? It might help some people, but it's probably going to hurt a lot of other people. Why should an employer, for instance, increase the hours of its current employees, give  a lot of overtime, if it will cost them a lot more? 

    The employer, their bottom line, is to worry about their bottom line -- to worry about making money. And if this costs them too much money, well they're just going to find a way around it. And it's going to end up hurting the average worker and laborer. And, it's not going to achieve its stated goal, no matter how noble it may be.

    In fact, economists believe expanding overtime protections to include more salaried employees is vital to long-term economic recovery. Under current federal guidelines, salaried employees are only guaranteed overtime pay if they earn up to $23,660 per year. Raising the threshold to $52,000 would expand overtime protections to at least 6.1 million additional American workers, and bring the policy roughly in line with federal standards last witnessed in 1975, according to the Economic Policy Institute. Economist Jared Bernstein of the Center for Budget and Policy Priorities predicted that the rule might actually boost job creation by encouraging employers to hire more part-time help.

    Fox has a long history of opposing overtime protections while ignoring any economic benefits. The network attacked the administration in March 2014 when President Obama initially requested that the Labor Department review its standards. Despite admitting that they did not know what the administration would propose, Fox personalities called the regulatory change a job killer and complained that it amounted to "forced income redistribution." Fox figures worried that paying people for the hours that they actually work "undercuts work ethic" and created a "disincentive to stand out." Fox host Bill O'Reilly surmised that the president "may be actually hurting" workers by extending overtime protections, while Fox's Jon Scott wondered if the proposal was just an election-year distraction

  • Fox Host Gives Scott Walker Platform To Double Down On Claim That Forced Ultrasounds Are "Cool"

    Blog ››› ››› ALEXANDREA BOGUHN

    Fox News gave likely 2016 presidential hopeful and Wisconsin Governor Scott Walker (R) a platform to double down on his assertion that ultrasounds -- mandatory in his state for women seeking abortions -- are just a "cool" thing.

    This week Walker defended his state's legislation forcing women seeking abortions to first undergo ultrasounds that are likely to be transvaginal, dismissing the procedure as "just a cool thing out there" during an appearance on The Dana Show with Dana Loesch.

    Following outrage over his dismissal of the invasive procedure, conservative media quickly went to bat for Walker and claimed that his remarks were merely being taken out of context.

    Fox News host Neil Cavuto defended Walker with the same excuse during a May 28 interview on Fox Business' Cavuto, asserting that "I knew what you meant by that, but obviously that was not the reception" the statement received. Walker replied that backlash was simply a "typical example" of how progressives and the media "take out of context comments out there" -- but then the governor immediately doubled down on his original comments. Walker reiterated that "I think ultrasounds are cool" (emphasis added):

    WALKER: This is a typical example of the left -- not just leftist organizations, but some even in the left in the media --  take out of context comments out there. You're right, I talked about, my kids are 19 and 20, Tonette and I have the first ultrasound picture that was taken of both. And that's something that we treasure. That was each of our children. In fact, Matthew had the side of his head turned so you could see his hand and his mouth, what appeared to be sucking on his thumb.

    CAVUTO: That's so cool. Mine had an iPhone. It was the weirdest thing. But seriously, they said 'stay out governor, this is none of your business. 

    WALKER: Well they're pushing back on it, saying I said it was cool. Well, I think ultrasounds are cool. And they tried to mischaracterize our law, says, simply put, if someone is going to go in for abortion, we require the provider, whoever is doing that procedure, has to provide access to an ultrasound, a traditional ultrasound, not the kind they planned out there, because we believe as someone who's pro-life, I believe that if someone has access to seeing that information, if they can look at it, not forced to, but if they can look at it if they so choose, if that's available, chances are they're going to pick life. They'll pick the life of that unborn child. I think that's a great thing. And if they don't, under the law, they don't have to. But the reality is, I think those on the left are afraid of people actually having information. They say they're pro-choice, but they don't want an informed choice.

  • Fox Executive Thinks Ben Carson Is "Running For Office Now" -- So Why Is He Still On The Payroll?

    Fox Previously: We'll Suspend A Contributor's Contract If They Show "Any Intention Of Running Right Now"

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    Fox News senior vice president Neil Cavuto told likely presidential candidate Ben Carson that "I think you're running. I think you're running for office now. You're just laying the groundwork as we speak." If Cavuto believes what he says, by Fox's own lax standards, Carson's employment with Fox News should be suspended.

    Carson said in September that the "likelihood is strong" that he'll run for the 2016 Republican presidential nomination. The Fox News contributor said he setup the political group USA First PAC to help with infrastructure for a potential campaign.

    Fox News hired Carson in 2013 after he drew attention for his National Prayer Breakfast speech attacking President Obama. The conservative network has since turned Carson into a likely presidential candidate.

    After the network cut ties with former employees Rick Santorum and Newt Gingrich in 2011 due to their then-fledgling presidential ambitions, Fox's executive vice president for legal affairs Dianne Brandi told Howard Kurtz that the network didn't suspend the contract of contributor Sarah Palin because she "hasn't done anything herself to show us she has any intention of running right now."

    But on the October 1 edition of his Fox Business program, Cavuto suggested Carson has crossed that line -- saying he thinks Carson is "running for office now." 

  • VIDEO: The Junk Science Of Fox News' Favorite "Global Cooling" Myth

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Climate "skeptics" have latched on to a myth that scientists predicted global cooling in the 1970s. However, as even a Fox News anchor pointed out in 2006, there was never a consensus on cooling in the 1970s the same way there currently is on global warming -- in fact, the majority of the scientific literature at the time was predicting warming. Yet that hasn't stopped Fox from regurgitating this myth ad nauseum:

    While some on Fox News have claimed that "global cooling was the consensus" in the 1970s to dismiss the current climate science consensus in its entirety, a realistic examination of the scientific literature shows the opposite is true. In 2006, the American Meteorological Society (AMS) took a look at published papers from the 1970s and found that a consensus around global warming -- not cooling -- was beginning to emerge. Of 71 peer reviewed studies on climate change from 1965 to 1979, only seven articles predicted global cooling -- less than ten percent -- while well over half (44 studies) predicted global warming. Even 40 years ago, predictions of global cooling were only on the fringe of climate science. 

    70s Climate Science Studies

    There were indeed a couple of magazine articles published in that era that overhyped theories of "global cooling," but they were cherry-picking the science. For instance, Newsweek ran a nine-paragraph, back-page article titled "The Cooling World" in 1975 and Time magazine ran an article titled "Another Ice Age?" in 1974. Despite these magazine articles' infamy among climate "skeptics," they never made the cover as Fox News or internet hoaxes would have you believe.

    If there was a global cooling "scare," it was more of a media wrongdoing than a failure of scientists.

    Time's Bryan Walsh accurately summarized the situation:

    The reality is that scientists in the 1970s were just beginning to understand how climate change and aerosol pollution might impact global temperatures. Add in the media-hype cycle -- which was true then as it is now -- and you have some coverage that turned out to be wrong. But thanks to the Internet, those stories stay undead, recycled by notorious climate skeptics like George Will. Pay no attention to the Photoshop. It's the science we should heed -- and the science says man-made climate change is real and very, very worrying.       

    The video in this report was created by Coleman Lowndes and John Kerr with voiceover by Todd Gregory.

  • Who Are Fox's Newest Experts On Immigration?


    Over the past three months, Fox has amplified the voices of two anti-immigrant guests, Michael Cutler and Dennis Michael Lynch, hosting them at least 13 times to rail against immigration reform and bash immigrants. Cutler, a former immigration officer, has an extensive history of associating with anti-immigrant, nativist organizations. Lynch is a documentary filmmaker whose expertise on immigration seems to stem only from directing two anti-immigrant films that have been heavily promoted by nativist organizations.

  • Wall Street CEO Charged With Fraud Was A Fox Regular Billed As Having "A Good Track Record"

    Fox VP Cavuto On Thomas Belesis: "Friend," "Good Track Record," "I'd Vote For You"

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI

    A Wall Street CEO charged with defrauding investors and physically threatening associates was a regular and favorite anti-regulation guest for Fox and the network's senior vice president, Neil Cavuto.

    Fox News and Fox Business hosted John Thomas Financial founder and CEO Thomas Belesis 24 times in 2012 and January 2013. Fox ironically turned to Belesis to combat negative perceptions about Wall Street and push claims that government regulation is hurting businesses. Cavuto held up Belesis as an example of someone who defies the stereotype of "greedy, selfish pigs" on Wall Street, and called him a "friend," someone with "a good track record," and even encouraged him to run for office ("I'd vote for you").  

    Watch a video compilation of Cavuto's praise for Belesis: 

    Fox Business has aired analysis from questionable voices in the past. Fox last month fired analyst Tobin Smith for receiving compensation to promote the stock of Petrosonic Energy, a violation of network policy. Fox Business contributor Charles Payne, who is still employed by Fox, was also paid to promote now worthless stocks, and previously "agreed to pay a civil penalty of $25,000" in 1999 to settle a Securities and Exchange Commission complaint.

  • Raining On Fox's Tax Parade

    The "Rain Tax" That Never Was

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    Source: The State of Maryland

    Fox News is attacking a new Maryland anti-pollution measure as a "rain tax," adopting the misleading frame of local politicians. But the program doesn't tax rain -- it taxes surfaces that lead to more pollution in the Chesapeake Bay, a vital ecosystem that generates major revenue for surrounding states.

    The program was signed into law in 2012 to meet an Environmental Protection Agency-issued pollution diet for the states surrounding the Chesapeake Bay watershed. The diet was required under the national Clean Water Act and instituted in response to "continued poor water quality" in the Bay. In order to pay for pollution management and habitat restoration, Maryland is instituting fees based on paved surfaces, which funnel a huge amount of pollution-laden stormwater runoff into gutters, eventually contributing to algal blooms and "dead zones" that kill fish and shellfish. 

    But following the lead of some local politicians, Fox News is misleadingly labelling it as a "rain tax," attacking the program on nine different Fox News or Fox Business programs between April 11 and 14. For instance, Neil Cavuto criticized the program on his Fox Business show, incorrectly characterizing it as a fee levied because some homes "disproportionately benefit from mother nature":

    But Maryland's plan does not tax households that receive more rainfall -- it taxes surfaces that ferry more pollution to the Chesapeake Bay. As the EPA explains, the great size of the Chesapeake Bay watershed in comparison to the Bay itself -- "a ratio much higher than any other comparable watershed in the world" -- makes it "highly susceptible to actions taken on the land, including those associated with agriculture, development, transportation and wastewater treatment." A significant amount of the nitrogen, phosphorus and sediment that reaches the Bay from stormwater runoff comes from Maryland. Plain soil acts as something of a filter and buffer for this pollution, and impervious surfaces take that benefit away. 

  • Fox News Promoting And Misrepresenting A Flawed New Obamacare Legal Challenge Targeting Tax Credits In Exchanges

    ››› ››› SERGIO MUNOZ

    Fox News is promoting another legal challenge to the Affordable Care Act that originated in a right-wing think-tank and was hyped by conservative blogs. The State of Oklahoma filed a lawsuit based on a problematic theory that alleges tax credits within federally-run health insurance marketplaces called "exchanges" are unauthorized, which was developed by Michael Cannon, Director of Health Policy Studies at the Cato Institute, and National Review Online contributing editor and Case Western Reserve University School of Law professor Jonathan H. Adler. But Fox News has not only failed to report the extensive debunking of this tax credit theory, it has also mischaracterized this challenge to tax credits offered in exchanges as a "serious" constitutional one, although the new constitutional arguments are even more far-fetched than the original statutory claims.

  • Right-Wing Media Defend Romney's False Claim That Chrysler Is Sending Jobs To China

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Right-wing media outlets are echoing and defending Mitt Romney's false claim that Chrysler is sending a Jeep production line from the United States to China. In fact, as numerous media outlets have pointed out, Jeep is not sending any U.S. jobs to China; rather, the U.S. is opening a new production line in China for the Chinese domestic market.

    At a rally in Ohio on October 26, Romney said that he "saw a story today that one of the great manufacturers in this state, Jeep -- now owned by the Italians -- is thinking of moving all production to China." The Detroit News reported that Romney "was apparently responding to reports Thursday on right-leaning blogs that misinterpreted a recent Bloomberg News story earlier this week that said Chrysler, owned by Italian automaker Fiat SpA, is thinking of building Jeeps in China for sale in the Chinese market."

    Indeed, the Washington Examiner claimed the previous day that Jeep "is considering giving up on the United States and shifting production to China." The Examiner's Paul Bedard also wrote that Jeep is "shifting production of all Jeeps to China, which has a strong desire for Jeeps." The Drudge Report also hyped the Examiner post.

    On his October 27 Fox Business show, host Neil Cavuto echoed Romney's claim, saying (via Nexis) that Jeep is "apparently shifting gears and its production plan, moving a lot of manufacturing out of Michigan and right into China."

    On October 29, NewsBusters smeared MSNBC host Rachel Maddow, likening her to Saddam Hussein's propaganda minister "Baghdad Bob" after she said that Romney was wrong. NewsBusters claimed "it's still unclear" how Romney was wrong when he said Jeep is thinking of moving its production to China:

    Chrysler is majority-owned by Fiat and hence it is within Fiat's power to move Jeep production wherever it wants. Since the company "may eventually" make all its Jeeps in China, as Bloomberg reported, citing a company executive as its source, one can only conclude that Romney's lying about this, as far as Maddow is concerned, stems from him not actually reading a story about it as he claimed, but getting his information elsewhere.

    Also on October 29, the Drudge Report linked to a Romney ad on the auto rescue with the headline: "Romney hits auto bailout as Chrysler moves Jeep production to China." But this ad has been criticized for its inaccuracy. A Boston Globe post titled "Mitt Romney ad suggests US auto jobs headed to China" said that while the ad "does not state explicitly" that jobs are moving to China, "it connects Jeep's manufacturing in China to Romney's fighting for American jobs." The Hill said that Romney's ad "references a report that Chrysler is outsourcing its U.S. Jeep production," despite Chrysler's statements to the contrary. And National Journal wrote that Romney "is running a new TV ad that implies Chrysler is planning to move U.S. auto jobs to China, though that is not the case."

    These claims and NewsBusters' defense of Romney are completely wrong. The Bloomberg article that NewsBusters references to prove Romney is right also includes this line that the right-wing media watchdog organization left out (emphasis added):

    Chrysler currently builds all Jeep SUV models at plants in Michigan, Illinois and Ohio. [Fiat and Chrysler executive] Manley referred to adding Jeep production sites rather than shifting output from North America to China.

  • A History Of Dishonest Fox Charts


    Fox News was forced to address yet another dishonest chart last week, which it aired to paint a misleading picture of President Obama's handling of the economy. Fox has a habit of displaying error-laden and deceptive graphics to reinforce conservative attacks on the Obama administration.

  • Fox Uses Libya Attack To Promote Keystone XL

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    Fox's Neil Cavuto and his guest used Tuesday's attack on the U.S. consulate in Libya to push for more domestic drilling and construction of the Keystone XL pipeline. But experts say that neither will reduce our vulnerability to price spikes, and that the only way to achieve true energy security is to use less oil.

    Cavuto hosted the Consumer Energy Alliance's David Holt yesterday, who claimed that "we can drastically reduce our imports" by expanding offshore drilling and natural gas extraction, and approving the Keystone XL pipeline:

    But Cavuto did not disclose that Holt has a financial stake in extracting tar sands. In addition to working for the industry-funded CEA, Holt is also a managing partner at HBW Resources, a lobbying group with "close ties to Alberta's tar sands industry," according to a exposé.

    National Review columnist Deroy Murdock echoed Holt's argument today, urging President Obama to approve the Keystone XL pipeline to give the U.S. access to "friendly oil." But an analysis prepared for the Department of Energy found that U.S. oil imports are "insensitive" to "whether or not KXL is built" because much of the oil transported by the pipeline would be exported overseas: