ABC

Tags ››› ABC
  • How The Nightly Network News Covered The Supreme Court's Rejection Of Texas' Anti-Choice Law

    ››› ››› CYDNEY HARGIS

    After the landmark Supreme Court ruling that struck down Texas’ anti-choice law HB 2, two network evening news programs allowed anti-abortion activists to spin the ruling as a “loss for women’s health and safety.” But in actuality, the Supreme Court found that the requirements imposed by the Texas law addressed “no significant health-related problem” and are “nearly arbitrary” -- findings that two other networks highlighted.

  • Widespread Agreement That House GOP Benghazi Report Has No “Smoking Gun” Against Clinton

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Following the release of the House Select Committee on Benghazi’s report on the 2012 terror attack on a diplomatic facility in Benghazi, Libya, -- which was the culmination of an investigation lasting “two years and [costing] more than $7 million,” -- journalists are pointing out that the report “failed to unearth anything so damning as to change many minds about the events of that tragic night, or who is to blame for them,” and that “there doesn't seem to be a smoking gun when it comes to Hillary Clinton's culpability.”

  • A Comprehensive Guide To Benghazi Myths And Facts

    ››› ››› BRENNAN SUEN & OLIVIA KITTEL

    After nearly four years of right-wing myths about the September 2012 attack on an American diplomatic compound and CIA compound in Benghazi, Libya, and as Republicans and Democrats on the House Select Committee on the attacks release their reports, Media Matters has compiled a list of more than 50 myths and facts regarding the origin of the attack, the security surrounding the compounds, the Obama administration’s handling of the attack during and after its occurrence, attacks on then-Secretary of State Hillary Clinton, and other lies and misinformation regarding the Benghazi attack.

  • ABC's World News Tonight Fails To Pushback Against An Anti-Choice Activist's Myth Following SCOTUS HB2 Ruling

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    ABC’s Mary Bruce allowed an anti-choice activist to push the false claim that Texas’ abortion restrictions were about protecting women’s health during a segment on the Supreme Court’s ruling that Texas’ anti-choice law HB 2 was unconstitutional.

    During the segment, anti-choice activist Kristian Hawks falsely claimed the Supreme Court’s ruling jeopardizes women’s health and that women seeking abortion procedures at health clinics will now have to wonder if they’ll “be coming out alive.” ABC’s report failed to report that Hawkin’s allegation were not based in fact, but rather right-wing misinformation frequently pushed to undermind clinics that provide abortions. From the June 27 edition of ABC World News Tonight with David Muir:

     

    GEORGE STEPHANOPOULOS: We begin tonight with the most sweeping decision on abortion in a generation. Today, the Supreme Court struck down a Texas law that imposed strict requirements on clinics and doctors, finding those limits placed an undue burden on the constitutional right to abortion. And on the steps of the Supreme Court, you see it there, activists squared off. Jubilation from the pro-choice side, but despair from anti-abortion forces, because this ruling could affect so much of the country. At least two dozen states have passed laws similar to those struck down today. ABC's Mary Bruce is in Washington with the dramatic decision and its resounding consequences.

    MARY BRUCE: At the Supreme Court today, chants of victory from abortion rights advocates. The crowd cheering as interns raced out, carrying the most consequential abortion decision in a quarter of a century. Many of these people have been here since before dawn, making sure they were here to witness this historic decision. The court striking down a Texas law that required abortion providers have admitting privileges at a nearby hospital, and that clinics meet standards for surgical centers. Requirements that have already forced more than half of Texas abortion clinics to close, and threatened half of those still open. In a 5-3 decision, Justice Kennedy, the swing vote, joined the court's four liberals to rule that the restrictions went too far, and placed "an undue burden" on the constitutional right to an abortion. Disappointed, the law's supporters say women's health will now be at risk.

    KRISTAN HAWKINS: This means every time a woman walks into an abortion facility in our nation, she's going to have to wonder, will I be coming out alive?

    BRUCE: The implications stretch far beyond Texas. About two dozen states have similar laws.​

    KATE SHAW: Many states have restrictions like Texas's, and I think that those are quite likely unconstitutional after today's ruling.

    BRUCE: And the decision could call into question many other restrictions, such as a required waiting period, counseling, and ultrasounds before abortions.

    STEPHANOPOULOS: And Mary joins us from the Supreme Court right now. Mary, you know, the future of the Supreme Court, right at the heart of the presidential campaign. You've got that vacancy left by the death of Justice Scalia, and perhaps more to come.

    BRUCE: Yes, this decision underscores what's at stake in this election. Clinton tweeting today, "This fight isn't over. The next president has to protect women's rights." And Donald Trump has been noticeably absent from commenting on today's ruling. George?

    STEPHANOPOULOS: Yeah, uncharacteristic silence. Mary, thanks very much you.

    Laws such as HB 2 are frequently referred to as “TRAP (Targeted Regulation of Abortion Providers) laws,” and seek to restrict access to abortion by requiring clinics to adhere to unnecessary medical standards. TRAP laws are promoted under the guise of public health, despite the fact that abortion is one of the safest surgeries performed in the United States and that many abortions are done with medication instead of surgery. 

  • A Year After Marriage Equality, It's Time For Media To Stop Giving Anti-LGBT Liars A Pass

    Blog ››› ››› RACHEL PERCELAY

    In the year since the Supreme Court struck down state-level same-sex marriage bans, anti-gay extremists have continued to peddle misinformation about LGBT equality in the media. After more than 12 years of pushing lies and wildly inaccurate predictions about the consequences of marriage equality, it’s time for the media to stop letting anti-gay activists comment on LGBT rights without disclosing their proven track record of dishonest extremism.

    It’s been a year since the Supreme Court’s June 26, 2015, Obergefell v. Hodges decision which found state-level same-sex marriage bans unconstitutional. In the decade leading up to the decision, anti-LGBT extremists and hate group leaders peddled specious talking points about the consequences of “redefining traditional marriage.” In media appearances, these figures predicted that allowing same-sex couples to marry would cause a “slippery slope” to legalized bestiality, incest, and pedophilia; pushed the myth that gay men are more likely to engage in pedophilia than straight men; and hyped claims that pastors and churches were in danger of being forced to perform same-sex marriages.

    Several of these groups were so deceptive that in 2010, the Southern Poverty Law Center (SPLC), designated them anti-LGBT “hate groups” for “propagating known falsehoods” and pushing “demonizing propaganda.” One of these groups was the Family Research Council (FRC), whose officials have accused gay people of trying to "recruit" children into homosexuality and endorsed a Uganda law that would have imposed the death penalty for engaging in gay sex.

    For years, major cable news networks have hosted FRC representatives to comment on LGBT equality without identifying FRC as a hate group. Despite the efforts of progressive Christians to stop outlets from letting FRC representatives conflate their extremism with mainstream Christianity, the group continues to have a significant media presence. Since last June’s Obergefell decision, mainstream media outlets have continued to call on FRC to discuss LGBT rights, including:

    • The New York Times, NPR, and USA Today all cited FRC’s commentary on the Obergefell marriage equality decision without noting the group’s history of hate.
    • ABC's This Week invited FRC's Ken Blackwell -- who previously blamed same-sex marriage for a mass murder -- to discuss the court's decision.  
    • NPR featured FRC’s Senior Fellow for Policy Studies Peter Sprigg -- who spent 10 years as a "professional actor" before joining FRC -- to debate same-sex parenting.
    • FRC’s President Tony Perkins appeared on MSNBC to discuss meeting with Republican presidential nominee Donald Trump assemble an “Evangelical executive advisory board,” featuring anti-LGBT extremists.

    In the past year, the media have given other anti-LGBT hate groups similar passes. In September, mainstream news outlets like The New York Times, The Wall Street Journal, and Reuters failed to identify Liberty Counsel, the anti-LGBT hate group representing Kentucky county clerk Kim Davis, instead calling it merely a “Christian” or “conservative” organization. In April, major news outlets largely failed to identify the American Family Association (AFA) -- the group organizing a boycott of Target over its transgender-inclusive restroom policy -- as an anti-LGBT hate group.

    The few instances when mainstream media like The Associated Press and CBS News’ Bob Schieffer did properly identify hate group leaders, anti-gay conservatives were predictably outraged. Right-wing anger at journalists who expose anti-LGBT extremism illustrates why it’s so vital to disclose when sources or commentators represent hate groups. The public has a right to know that the same groups with a track record of fearmongering about children’s safety to oppose marriage equality are now those peddling the anti-LGBT movement’s new favorite myth that LGBT nondiscrimination protections endanger the safety of women and children in bathrooms.

    A year after Obergefell, it’s time for the media to stop letting the same extremists use media appearances to float new lies and recycle mythical talking points to oppose LGBT equality. Outlets seeking to provide balanced coverage of LGBT rights ought to find commentators who don’t have a decade-long track record of spreading hateful lies about LGBT people. 

  • Amid Economic Turmoil, Right-Wing Media Spin Brexit As Good For Trump

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & NINA MAST

    Right-wing media are reacting to the U.K. referendum to leave the European Union -- commonly referred to as Brexit -- by labeling the result a “very, very ominous sign for Democrats in the United States,” saying Donald Trump “looked like a genius” for saying the U.K. should leave the European Union, and claiming that “Hillary [Clinton] lost and Trump won.” Meanwhile, mainstream media warn of economic ramifications from the vote.

  • Morning Shows Give GOP A Pass For Blocking Gun Safety Measures In Senate

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Morning news shows broadcast on ABC, NBC, and CBS inaccurately reported that the Senate rejected four “gun control measures” during procedural votes the evening of June 20.

    In fact, only two of the votes involved  “gun control” measures. Those measures were blocked along nearly party-line votes by Senate Republicans. The other two votes were on amendments offered by Republican senators. One of those amendments would have weakened the current background check system for gun purchases while the other offered an “unworkable” standard for blocking gun sales to suspected terrorists.

    Senate votes on two gun safety measures proposed by Sen. Chris Murphy (D-CT) and Sen. Dianne Feinstein (D-CA) represent the most significant votes on gun safety legislation in the Senate since the April 2013 GOP blockade of background check legislation proposed in the wake of the Sandy Hook Elementary School mass shooting. Murphy’s and Feinstein’s proposals each failed to get the 60 votes necessary to break through Republican obstructionism.

    In brief news reports on June 21, however, Good Morning America, Today, and CBS This Morning all glossed over the important distinctions between the four gun amendments the Senate voted on, and in some cases reporters for the morning shows credulously repeated the GOP Senate’s false characterization of its two proposals.

    • Good Morning America reported “The Senate has rejected all four gun control measures proposed after the Orlando nightclub shooting. The measures to expand background checks and block gun sales to people on the terror watch list were voted down, mostly along party lines.”

    • Today reported, “Four votes last night on what to do about guns in the aftermath of the Orlando massacre. In the Senate on Monday, these gun control measures came up for votes, but not one got the needed 60 votes necessary to move forward. … Republicans had also offered proposals that would prevent suspected terrorists from buying guns, but the Republicans were also demanding some due process provisions that Democrats could not accept.”

    • CBS This Morning reported, “New gun control measures appear unlikely after the Senate failed last night to pass four separate bills. Each fell short of the 60 votes needed. Democratic Party bills called for expanded background checks and banning anyone on a terrorist watch list from buying a gun. The Republican versions required people on watch lists to wait 72 hours, they also supported more resources for background checks.”

    In addition to not clearly identifying Senate Republicans as the driving factor behind obstructionism of gun safety legislation, the morning show reports on the Senate votes failed to accurately explain what was in the two GOP counterproposals.

    The GOP amendment described by CBS This Morning as supporting “more resources for background checks” would have actually weakened the background check system. The amendment, authored and introduced by Sen. Chuck Grassley (R-IA), has been in existence for years, having first been introduced as a GOP alternative during Senate votes in 2013 on background check legislation. While purporting to better fund the National Instant Criminal Background Check System, the legislation would actually invalidate large numbers of records in the system that prohibit people from passing a background check due to an adjudication of severe mental illness. Grassley’s amendment has been used by GOP senators who wish to claim to support improving the background check system while not actually voting for NRA-opposed legislation that would make improvements. Sen. Kelly Ayotte (R-NH) has notably used this tactic for years.

    The GOP amendment that Today reported “would prevent suspected terrorists from buying guns” would not actually prevent any sales to suspected terrorists. While GOP backers of the amendment, which was introduced by Sen. John Cornyn (R-TX), made arguments about due process provisions  (even though the Democratic alternative also included due process protections), the language of the GOP amendment creates “an unworkable standard” for blocking dangerous sales, according to Everytown for Gun Safety. Specifically, the amendment, which Cornyn has previously put forward as an alternative to Feinstein’s “terror gap” proposal, would only give Department of Justice officials 72 hours to prove in court “not only that someone is suspected of being involved in terrorism, but that he or she will actually commit an act of terror.”

  • NRA’s Anti-LGBT Spokesmen Discuss Orlando Gay Nightclub Shooting On Sunday Shows

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    The two National Rifle Association officials who appeared on Sunday political talk shows to respond to the June 12 massacre at a gay nightclub in Orlando, FL, both made anti-LGBT remarks as recent as a month ago.

    One week after a gunman wielding an assault weapon killed 49 people and wounded 53 others during a terror attack at Pulse nightclub, NRA executive vice president Wayne LaPierre appeared on CBS’ Face the Nation and NRA Institute for Legislative Action (NRA-ILA) executive director Chris Cox appeared on ABC’s This Week to advocate against passing stronger gun laws in response to the mass shooting.

    As in the NRA’s official response to the shooting, which was authored by Cox, both Cox and LaPierre failed to mention that the shooting targeted a gay nightclub.

    Both LaPierre and Cox made anti-gay statements during a May 20 event at the NRA’s annual meeting. During the annual NRA-ILA Leadership Forum, Cox and LaPierre both delivered speeches that led into the NRA’s endorsement of presumptive GOP presidential nominee Donald Trump.

    Cox spoke first, and attacked societal acceptance of transgender people as “perverted” and “twisted” just seconds into his remarks. Cox lamented that “the America we know is becoming unrecognizable. Everything we believe in, everything we’ve always known to be good, and right, and true has been twisted, perverted, and repackaged to our kids as wrong, backwards, and abnormal.”

    Citing examples of America’s supposed downfall, Cox went on to say, “Who are our kids supposed to respect and admire? The media tells them Bruce Jenner is a national hero for transforming his body, while our wounded warriors, whose bodies were transformed by IEDs and rocket-propelled grenades, can’t even get basic healthcare from the VA.”

    During his speech, LaPierre said the Obama administration was “in the toilet” because of efforts by the administration to prevent schools from discriminating against transgender students.

    While ostensibly an organization focused on issues relating to guns, members of the NRA’s leadership have attacked LGBT people for years, including blaming a mass shooting on same-sex marriage, claiming gay people “created” the HIV/AIDS epidemic, and labeling or supporting the depiction of gay people as “despicable,” “perverts,” and “degenerates.”

  • How Media Should Interview A Hate Group Leader

    Tony Perkins Is Set To Appear On ABC's This Week

    Blog ››› ››› CRISTINA LOPEZ

    Tony Perkins, president of the Family Research Council, is set to appear on the upcoming edition of ABC’s Sunday morning news show, This Week. It’s paramount that, when introducing Perkins, the hosts accurately identify him as the leader of an anti-gay hate group.

    The Family Research Council (FRC) has been listed as a “hate group” by the Southern Poverty Law Center (SPLC) since 2010 due to the organization’s propagation of known falsehoods about LGBT people as well as Perkins’ history of making inflammatory remarks about LGBT people. Perkins’ extreme views have been called out by critics as not representative of the views of most Christians.

    Perkins’ record of bigoted anti-gay remarks includes calling pedophilia a “homosexual problem,” claiming that gay men “recruit” children into homosexuality, and endorsing a Uganda law that would have imposed the death penalty for gay sex.

    In the past, mainstream media outlets have regularly failed to identify FRC as an anti-LGBT hate group, instead allowing it to pass as a serious policy organization. Outlets have treated Perkins as a credible and legitimate conservative commentator, regularly inviting him to speak on behalf of Christians without identifying him as a hate monger.  But last April, Bob Schieffer, former host of CBS’ Face The Nation, set the gold standard when it comes to interviewing members of groups such as FRC  by accurately identifying Perkins as the president of “an anti-gay hate group.”

    Media owe audiences pertinent information about the guests they bring on to offer commentary. In the wake of the Orlando massacre at a gay nightclub, it is vital hosts disclose Perkins’ extreme anti-LGBT record to provide audiences with the necessary context to adequately assess his commentary.

    UPDATE: Tony Perkins did not appear as scheduled on the June 19 edition of ABC’s This Week. No mention of his absence from This Week’s Powerhouse Roundtable was made:

  • ABC Was The Only Broadcast Network To Ignore Report That “Trump Doesn’t Pay His Bills”

    Blog ››› ››› CRISTINA LOPEZ

    In June 9 broadcast evening news programs and June 10 morning news programs, ABC was the only broadcast network to ignore a USA Today investigation that found “hundreds of people” who allege that Donald Trump “didn’t pay them for their work.”

    A June 9 USA Today report found that Trump, who “often portrays himself as a savior of the working class” has had at least 60 lawsuits filed accusing him and his businesses of “failing to pay” people “for their work.” From the report:

    Donald Trump often portrays himself as a savior of the working class who will "protect your job." But a USA TODAY NETWORK analysis found he has been involved in more than 3,500 lawsuits over the past three decades — and a large number of those involve ordinary Americans, like the Friels, who say Trump or his companies have refused to pay them.

    At least 60 lawsuits, along with hundreds of liens, judgments, and other government filings reviewed by the USA TODAY NETWORK, document people who have accused Trump and his businesses of failing to pay them for their work. Among them: a dishwasher in Florida. A glass company in New Jersey. A carpet company. A plumber. Painters. Forty-eight waiters. Dozens of bartenders and other hourly workers at his resorts and clubs, coast to coast. Real estate brokers who sold his properties. And, ironically, several law firms that once represented him in these suits and others.

    NBC covered the story during the June 9 edition of Nightly News with Lester Holt and the June 10 edition of Today, while CBS discussed it during the June 10 edition of CBS This Morning.

    The USA Today report noted the irony that Trump’s claims “he will bring jobs back to America” while waging legal battles “over small amounts of money that are negligible to the billionaire and his executives -- but devastating to his much-smaller foes,” including contractors, waiters, dishwashers, real estate brokers, and law firms:

    In 2007, for instance, dishwasher Guy Dorcinvil filed a federal lawsuit against Trump’s Mar-a-Lago Club resort in Palm Beach, Fla., alleging the club failed to pay time-and-a-half for overtime he worked over three years and the company failed to keep proper time records for employees.

    Mar-a-Lago LLC agreed to pay Dorcinvil $7,500 to settle the case in 2008. The terms of the settlement agreement includes a standard statement that Mar-a-Lago does not admit fault and forbids Dorcinvil or his lawyers from talking about the case, according to court records.

    Developers with histories of not paying contractors are a very small minority of the industry, said Colette Nelson, chief advocacy officer of the American Subcontractors Association. But late or missing payments can be devastating for small businesses and their employees.