Energy

Issues ››› Energy
  • Five Key Climate Takeaways From The Rex Tillerson Confirmation Hearing

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Secretary of state nominee and former ExxonMobil CEO Rex Tillerson testified before the Senate Foreign Relations Committee on January 11. Tillerson is already under fire for making the seemingly false claim that Exxon has not lobbied against sanctions on Russia and other nations that would affect Exxon’s business dealings, but here are five other climate change-related takeaways that reporters should keep in mind in their coverage of the hearing and Tillerson nomination going forward.

    1. Tillerson distorted climate change science … again.

    As researchers at Harvard and MIT have documented, Tillerson has falsely claimed in the past that the temperature record “really hadn’t changed” over the previous decade and repeatedly made scientifically inaccurate claims “seeking to sow doubt about the reliability of climate models.”

    Tillerson again wrongly cast doubt on climate models during the confirmation hearing. When asked by Sen. Bob Corker (R-TN) whether climate change is caused by human activities, Tillerson replied that the “increase in the greenhouse gas concentrations in the atmosphere are having an effect,” but that “our ability to predict that effect is very limited.”

    In reality, “climate models have proven themselves reliable in predicting long-term global surface temperature changes,” as The Guardian’s Dana Nuccitelli has noted. Indeed, in remarks to Mashable responding to Tillerson’s comments, Pennsylvania State University climate scientist Michael Mann similarly said, "Climate models have proven extremely skillful in predicting the warming that has already been observed.” And David Titley, the former head of the Navy's climate change task force, explained, “The ability of climate scientists to predict the future is significantly more skillful than many other professions (economics, intelligence, political science) who try and predict the future."

    As Texas Tech University climate researcher Katherine Hayhoe told Mashable, climate projections of emissions scenarios are “based on physics and chemistry, the fundamentals of which have been understood” since the 1850s.

    2. Tillerson disputed the Pentagon’s determination that climate change is a significant national security threat.

    When Sen. Jeff Merkley (D-OR) asked Tillerson whether he sees climate change as a national security threat, Tillerson answered, “I don’t see it as the imminent national security threat that perhaps others do.”

    Among the “others” who disagree with Tillerson is the Pentagon, which has called climate change a “security risk” and said that considering the effects of climate change is essential to meeting the Defense Department’s “primary responsibility” to “protect national security interests around the world.” A 2014 Defense Department report similarly stated that climate change “poses immediate risks to U.S. national security,” and a bipartisan group of defense experts and former military leaders recently sent a briefing book to President-elect Donald Trump containing recommendations for addressing these risks.

    For its part, the State Department’s Office of the Special Envoy for Climate Change calls climate change a “global threat.”

    3. Tillerson refused to discuss the “ExxonKnew” scandal.

    Tillerson refused to answer questions from Sen. Tim Kaine (D-VA) about media investigations documenting that Exxon’s own scientists had confirmed by the early 1980s that fossil fuel pollution was causing climate change, yet Exxon funded organizations that helped manufacture doubt about the causes of climate change for decades afterward. Tillerson declared that he was “in no position to speak on [Exxon’s] behalf," and that “the question would have to be put to ExxonMobil." Kaine explained that he wasn't asking Tillerson to respond on behalf of Exxon, but rather to confirm or deny the accuracy of the allegations against the company, which he ran until the end of December. When Kaine asked Tillerson whether he was unable or unwilling to answer Kaine’s questions, Tillerson replied: “A little of both."

    The media reports on Exxon, published in the fall of 2015 by InsideClimate News and the Los Angeles Times, prompted attorneys general in New York, California, and Massachusetts to each launch investigations of Exxon that are still ongoing. As InsideClimate News noted, “If Tillerson spoke about this under oath at this hearing, it conceivably could complicate matters for lawyers at the company he led.”

    4. Tillerson declined to endorse the Paris climate agreement.

    Under Tillerson’s leadership, Exxon issued several statements in support of the Paris climate agreement, which committed countries around the world to cutting emissions, with the aim of limiting global warming to 1.5 degrees or 2 degrees Celsius. However, Tillerson declined to explicitly endorse the Paris agreement during his confirmation hearing.

    When initially asked about the agreement by Sen. Ben Cardin (D-MD), Tillerson did not address the agreement specifically, but he did say that it’s “important that the United States maintain a seat at the table on the conversations around how to address the threats of climate change, which do require a global response.” But when asked about the agreement by Sen. Ed Markey (D-MA) later in the hearing, Tillerson left open the possibility of renegotiating -- or even withdrawing from -- the agreement, as InsideClimate News noted:

    In case you missed it, Tillerson answered questions about whether the United States would remain in the Paris climate accord in a such a non-committal way that he left open the possibility for the Trump administration to ditch the agreement or pull out of the UN Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), as some of the President's team have recommended. 

    Tillerson suggested that the "America First" motto that Trump ran on would be the main criterion in assessing participation in the global climate accord.

    Responding to a question from Massachusetts Democrat Edward Markey about staying in the accord, Tillerson said that Trump would conduct a thorough review of global and bilateral accords on climate and that he would make his views known to the new president, who has vowed to 'cancel' the agreement and who has most recently called climate change a 'hoax' invented by the Chinese to hobble American business. Tillerson did not say what his views or recommendations would be.

    Tillerson then continued: "I also know that the president as part of his priority in campaigning was to put America first. So there's important considerations as we commit to such accords and as those accords are executed over time, are there any elements of that put America at a disadvantage?"

    [...]

    Markey then asked if it should be a priority of the U.S. to work with other countries to find solutions to that problem.

    Tillerson answered: "It's important for America to remain engaged in those discussions so we are at the table expressing a view and understanding what the impacts may be on the American people and American competitiveness."

    Trump has said that he would “renegotiate” or “cancel” the Paris agreement. He’s also claimed since the election that he has an “open mind” about the agreement, but internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan,” which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris agreement.

    Some reporters are interpreting Tillerson’s reference to a “seat at the table” as support for the Paris agreement, but his broad phrasing could also apply to seeking to rewrite the terms of the deal -- or withdrawing from it altogether. Later in the hearing, Tillerson added that he believes it’s important to have a “seat at the table” in order to “judge the level of commitment of the other 189 or so countries around the table and again adjust our own course accordingly.”

    5. Tillerson did not address climate change, oil, or even Exxon itself in his opening remarks.

    In their initial coverage of the Tillerson nomination, several major media outlets uncritically portrayed Tillerson as an advocate for action to combat climate change, despite his -- and Exxon’s -- troubling track record on the issue. But when Tillerson was given the opportunity to outline his vision and priorities for the State Department during his opening statement to the Senate Foreign Relations Committee, he did not once mention climate change, lending credence to the contention of Tillerson’s critics that his and Exxon’s professed support for climate action “was all P.R.

    Tillerson’s opening statement also neglected to mention oil or even Exxon itself, where Tillerson has worked for the last 41 years. That glaring omission hints at a lack of concern for crucial questions about whether Tillerson’s oil industry experience prepares him to serve as America’s top diplomat, or whether, as The New Yorker’s Steve Coll put it, he will be willing and able to “embrace a vision of America’s place in the world that promotes ideals for their own sake, emphatically privileging national interests over private ones.”

  • Flint, Standing Rock Prove The Impact Of Environmental Issues On Communities Of Color

    With National Media Undercovering These Stories, It's Just A Matter Of Time Until It Happens To Another Community

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    In 2016, major environmental crises that disproportionately affect people of color -- such as the Flint water crisis and the fight over the location of the Dakota Access Pipeline -- were undercovered by the national media for long periods, despite being reported by local and state media early on. The national media’s failure to spotlight these environmental issues as they arise effectively shuts the people in danger out of the national conversation, resulting in delayed political action and worsening conditions.

    In early 2016, Michigan Republican Gov. Rick Snyder declared a state of emergency in the majority black city of Flint over the dangerous levels of lead in the drinking water -- more than a year after concerns about the water were initially raised. While some local and state media aggressively covered the story from the beginning, national media outlets were almost universally late to the story, and even when their coverage picked up, it was often relegated to a subplot of the presidential campaign. One notable exception was MSNBC’s Rachel Maddow, who provided far more Flint coverage prior to Snyder's state of emergency declaration than every other network combined. Flint resident Connor Coyne explained that when national media did cover the story, they failed to provide the full context of the tragedy by ignoring the many elements that triggered it. In particular, national outlets did not highlight the role of state-appointed “emergency managers” who made arbitrary decisions based on budgetary concerns, including the catastrophic decision to draw Flint’s water from the Flint River instead of Lake Huron (via the Detroit water system).

    This crisis, despite media’s waning attention, continues to affect Flint residents every day, meaning serious hardships for a population that's more than 50 percent black, with 40.1 percent living under the poverty line. Additionally, according to media reports, approximately 1,000 undocumented immigrants continued to drink poisoned water for considerably longer time than the rest of the population due in part to a lack of information about the crisis available in their language. Even after news broke, a lack of proper identification barred them from getting adequate filtration systems or bottled water.

    At Standing Rock, ND, like in Flint, an ongoing environmental crisis failed to get media attention until it began to escalate beyond the people of color it disproportionately affected. Since June, Native water protectors and their allies have protested against the construction of the Dakota Access Pipeline (DAPL), an oil pipeline which would threaten to contaminate the Missouri River, the Standing Rock Sioux Reservation’s primary water source. Several tribes came together to demand that the pipeline be rejected, as it had been when the (mostly white) residents of Bismarck, ND, raised similar concerns. The tribes’ calls for another route option for the pipeline went “criminally undercovered” by the national press until September, when security forces and protesters started clashing violently. CNN’s Brian Stelter wondered whether election coverage had crowded out stories about Standing Rock, saying, “It received sort of on-and-off attention from the national media,” and, oftentimes, coverage “seemed to fall off the national news media’s radar.” Coverage of this story was mostly driven by the social media accounts of activists on the ground, online outlets, and public media, while cable news networks combined spent less than an hour in the week between October 26 and November 3 covering the escalating violence of law enforcement against the demonstrators. Amy Goodman, a veteran journalist who consistently covered the events at Standing Rock, even at the risk of going to prison, told Al Jazeera that the lack of coverage of the issues at Standing Rock went “in lockstep with a lack of coverage of climate change. Add to it a group of people who are marginalised by the corporate media, native Americans, and you have a combination that vanishes them.”

    The reality reflected by these stories is that people of color are often disproportionately affected by environmental hazards, and their stories are often disproportionately ignored.

    In a future in which the Environmental Protection Agency could be led by Scott Pruitt -- a denier of climate science who has opposed efforts to reduce air and water pollution and combat climate change -- these disparities will only get worse. More so than ever, media have a responsibility to prioritize coverage of climate crises and amplify the voices of those affected the most, which hasn't happened in the past.

    The National Association for the Advancement of Colored People (NAACP) has reported that more than three-quarters of African-Americans live within 30 miles of a coal-fired power plant. African-Americans are also particularly at risk from climate impacts like rising sea levels, food insecurity, and heat-related deaths, and the black community is three times more likely than whites to die from asthma-related causes. Similarly, Latinos are 60 percent more likely than whites to go to the hospital for asthma and 40 percent more likely to die from asthma than white people. New Hispanic immigrants are particularly "vulnerable to changes in climate" due to "low wages, unstable work, language barriers, and inadequate housing," all of which are "critical obstacles to managing climate risk."

    Leading environmental justice scholar Robert D. Bullard has found that “government is disproportionately slower to respond to disasters when communities of color are involved.” But media have the power to pressure governments into action with investigative journalism. According to a Poynter analysis on media’s failure to cover Flint, “a well-placed FOIA,” a “well-trained reporter covering local health or the environment,” or “an aggressive news organization” that could have “invested in independent water testing” could have been decisive in forcing authorities to act much sooner. Providing incomplete, late, and inconsistent coverage of environmental crises of this type, which disproportionately harm people of color, has real life consequences. And as Aura Bogado -- who covers justice for Grist -- told Media Matters, the self-reflection media must undertake is not limited to their coverage decisions; the diversity of their newsrooms may be a factor as well:

    “When it comes to reporting on environmental crises, which disproportionately burden people of color, we’re somehow supposed to rely on all-white (or nearly all-white) newsrooms to report stories about communities they know very little about. That doesn’t mean that white reporters can’t properly write stories about people of color – but it’s rare.”

    Media have many opportunities -- and the obligation -- to correct course. Media have a role to play in identifying at-risk communities, launching early reporting on environmental challenges that affect these communities, and holding local authorities accountable before crises reach Flint’s or Standing Rock’s magnitude.

    While the dangers in Flint and Standing Rock eventually became major stories this year, they were not the only ones worthy of attention, and there are other environmental crises hurting communities of color that still need the support of media to amplify a harsh reality. Media could apply the lessons left by scant coverage of the Dakota Access Pipeline and Flint to empower these communities and bring attention to the many other ongoing situations of disproportionate impact that desperately need attention -- and change. As Bullard suggests, every instance of environmental injustice is unique, but media coverage should be driven by the question of “how to provide equal protection to disenfranchised communities and make sure their voices are heard.”

    Illustration by Dayanita Ramesh

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Twofer: Editorial Proves Wall Street Journal Is In Denial About Fracking AND Climate Change

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    The Environmental Protection Agency’s (EPA) final report on the drinking water impacts of hydraulic fracturing (aka fracking) has provoked howls from The Wall Street Journal’s editorial board, which blasted EPA analysts as “science deniers” pushing “fake news.” But the editorial’s deeply flawed reasoning is the latest evidence that the Journal is in denial when it comes to scientific findings that conflict with its pro-fossil fuel agenda, whether they relate to fracking or climate change.

    In the December 18 editorial, the Journal misrepresented the changes the EPA made to its draft version of the report, which was released in June 2015:

    After being barraged by plaintiff attorneys and Hollywood celebrities, the EPA in its final report substituted its determination of no “widespread, systemic impact” with the hypothetical that fracking “can impact drinking water resources under some circumstances” and that “impacts can range in frequency and severity” depending on the circumstances.

    [...]

    The EPA now asserts that “significant data gaps and uncertainties” prevent it from “calculating or estimating the national frequency of impacts.”

    In reality, all of the findings the Journal pointed to in the final version of the report were also present in the draft version. The draft version stated that “there are above and below ground mechanisms by which hydraulic fracturing activities have the potential to impact drinking water resources,” identified “factors affecting the frequency or severity” of those impacts, and acknowledged that "data limitations" prevent the agency from having "any certainty" of how often fracking has actually impacted drinking water.

    The one change the Journal correctly identified was that in the final version of the report, the EPA rescinded its draft conclusion that there was no evidence fracking has “led to widespread, systemic impacts on drinking water resources.” But contrary to the Journal’s claim that the EPA disavowed that finding because the agency had been “barraged by plaintiff attorneys and Hollywood celebrities,” it was actually changed after the EPA’s scientific advisory board, which evaluates the agency’s “use of science,” pointed out that the draft conclusion wasn’t supported elsewhere in the report:

    The [Science Advisory Board] has concerns regarding the clarity and adequacy of support for several major findings presented within the draft Assessment Report that seek to draw national-level conclusions regarding the impacts of hydraulic fracturing on drinking water resources.

    [...]

    Of particular concern in this regard is the high level conclusion statement on page ES-6 that “We did not find evidence that these mechanisms have led to widespread, systemic impacts on drinking water resources in the United States.” The SAB finds that the EPA did not support quantitatively its conclusion about lack of evidence for widespread, systemic impacts of hydraulic fracturing on drinking water resources, and did not clearly describe the system(s) of interest (e.g., groundwater, surface water), the scale of impacts (i.e., local or regional), nor the definitions of “systemic” and “widespread.” The SAB observes that the statement has been interpreted by readers and members of the public in many different ways. The SAB concludes that if the EPA retains this conclusion, the EPA should provide quantitative analysis that supports its conclusion that hydraulic fracturing has not led to widespread, systemic impacts on drinking water resources.

    EPA Deputy Administrator Tom Burke recently confirmed that the EPA chose to remove the “no widespread, systematic impacts” language after receiving feedback from the science advisory board, and “Burke said the EPA opted to remove the phrase because it ‘could not be quantitatively supported’ and it ‘showed that sentence did not clearly communicate the findings of the report,’" as American Public Media reported.

    The Journal further claimed that “the EPA’s faulty construction of a monitoring well caused contamination” in Pavillion, WY, citing that situation as an example of how “any technology has the potential to inflict some damage” if mismanaged. However, that claim – which has been pushed by a fossil fuel industry front group – has been debunked by experts at Stanford University, as the Casper Star-Tribune reported:

    Industry critics once argued samples from the EPA’s groundwater monitoring wells should be discounted because of faulty construction. But the compounds found in those monitoring wells are more commonly associated with fracking—not the cements used to encase a well, [Stanford researchers Dominic DiGiulio and Robert Jackson] say.

    The Journal concluded its editorial by asserting that it is “ironic” that liberals who “denounce anyone who cites uncertainties about carbon’s climate impact as ‘deniers’” are now “justifying their opposition to fracking based on scientific uncertainties.” As quite possibly the most frequent purveyor of climate science misinformation in the entire media landscape, the Journal has rightly received substantial criticism for its climate denial. The difference, of course, is that there is near-universal scientific consensus that carbon pollution is warming the planet, whereas both the draft and final versions of the EPA report show that no such consensus yet exists about the impacts fracking has had on drinking water resources.

    Such false equivalency only goes to show that the Journal editorial board is in denial about both climate change and fracking.

  • Supporters Of Rex Tillerson, Trump's Pick For State, Have Exxon Ties Of Their Own

    Mainstream Outlets Tout Support Of Gates, Rice, And Baker, But Ignore Their Stakes In Exxon

    ››› ››› NINA MAST

    After President-elect Donald Trump announced ExxonMobil CEO Rex Tillerson as his pick for secretary of state, morning news shows and newspapers noted that prominent figures including James Baker III, Robert M. Gates, and Condoleezza Rice have expressed support for Tillerson, with some mentioning that such support adds credibility to the pick. But those outlets failed to disclose that all three figures have considerable financial ties through their businesses to Tillerson, ExxonMobil, and the oil company’s Russian business ventures.

  • USA Today’s Climate Denial Problem Isn’t Going Away

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    As has become its custom, USA Today provided its readers with another dose of false balance about the science of climate change on December 11. This time, the newspaper paired an editorial criticizing President-elect Donald Trump’s environmental cabinet nominations with an op-ed praising Environmental Protection Agency (EPA) nominee Scott Pruitt while falsely disputing that human activities are driving global warming and that climate models are able to predict future warming.

    This marks at least the third time that USA Today has published climate science misinformation on its opinion pages since September, when a Media Matters study found 12 percent of USA Today’s climate-related opinion pieces over an 18-month period contained scientifically inaccurate claims.

    The December 11 USA Today editorial, which the newspaper describes as “our view,” stated that there is “a disconnect” between Trump’s seemingly open-minded words about climate change and “Trump's actions in putting forth a slate of climate change skeptics for key administration jobs.” It also referred to Pruitt, who is currently the attorney general of Oklahoma, as Trump’s “most troubling” cabinet nominee. Alongside the editorial, USA Today published an op-ed, which the newspaper refers to as an “opposing view,” by Hoover Institution research fellow David R. Henderson, who declared that Pruitt is “the right choice” to lead the EPA.

    There is no harm in USA Today providing two different perspectives about a major cabinet nominee. But it becomes a significant problem when one of those perspectives is based on egregious falsehoods about the science of man-made climate change.

    In his op-ed, Henderson repeated the myth that Pruitt is not a climate change “denier,” asserting that Pruitt is instead a “skeptic” of climate change. But the term “skeptic,” which USA Today also used in its editorial, should not apply to Pruitt, a politician who has refused to accept the consensus of the world’s leading scientific institutions that human activities such as burning fossil fuels are the main cause of global warming. As the Committee for Skeptical Inquiry has explained, true skepticism "promotes scientific inquiry, critical investigation, and the use of reason," which is different from "political efforts to undermine climate science by those who deny reality but do not engage in scientific research or consider evidence that their deeply held opinions are wrong."

    While Henderson’s description of Pruitt is a problem in and of itself, his reasoning for it is far worse because it is premised on distorting climate science. To back up his description of Pruitt as a so-called “skeptic,” Henderson peddled the twin falsehoods that scientists are unsure of “mankind’s effect on the climate” and that climate models “are simply not well enough developed” to confidently predict future global warming. From the op-ed:

    Critics have called him a climate change denier. He’s not. He’s a climate change skeptic. There’s a big difference.

    It makes no sense to deny that the climate is changing. The climate is always changing. The real issue is what mankind’s effect on the climate is. Specifically, can we be sure that, say, a 20 parts per million increase in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere would cause a discernible increase in the Earth’s temperature? We can’t. Some climate models that were created some years ago predicted a temperature that is substantially higher than the actual temperature we observe. The models are simply not well enough developed to give us much confidence.

    Although I have never met the man, Scott Pruitt seems to understand this.

    Contrary to Henderson’s claim that the role of “mankind” in climate change is unclear, NASA says, “Most climate scientists agree the main cause of the current global warming trend is human expansion of the 'greenhouse effect.’” And the United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) has similarly stated, "It is extremely likely that human influence has been the dominant cause of the observed warming since the mid-20th century.” The IPCC defines "extremely likely" as having 95-100 percent probability, which is on par with the level of certainty scientists have that cigarettes are deadly.

    It’s unclear why Henderson chose to discuss a hypothetical 20 parts per million (ppm) increase in the concentration of carbon dioxide in the atmosphere; atmospheric CO2 levels have increased by that amount in just the last eight years. Former NASA scientist James Hansen has argued that atmospheric CO2 will need to be reduced to 350 ppm to maintain a hospitable climate for human civilization, while Pennsylvania State climate scientist Michael Mann has said that CO2 concentrations must be kept below 405 ppm to avoid the dangerous threshold of two degrees Celsius of warming since the pre-industrial period. When the concentration of CO2 in the atmosphere recently surpassed 400 ppm, a wide array of scientists explained why it was a “troubling milestone.”  

    Henderson’s attack on the reliability of climate models is also inaccurate. As The Guardian’s Dana Nuccitelli has noted, the 2014 IPCC report showed that “observed global surface temperature changes have been within the range of climate model simulations,” and a 2015 study that accounts for the discrepancy between air and sea surface temperatures “shows that the models were even more accurate than previously thought.”

    Finally, Henderson’s claim that the “climate is always changing” is a favorite trope of climate science deniers, even though it is a logical fallacy to suggest that natural changes to the climate in the past mean that the current changes to the climate cannot be explained by human activities. 

    Simply put, USA Today’s climate denial problem isn’t going away, and it’s high time the newspaper do something about it.

  • What Media Should Know About Scott Pruitt, Trump’s Pick To Head The EPA

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    On December 7, President-elect Donald Trump named Oklahoma Attorney General Scott Pruitt as his pick to head the Environmental Protection Agency. Media should take note of Pruitt’s climate science denial, his deep ties to the energy industries he will be charged with regulating, and his long record of opposition to EPA efforts to reduce air and water pollution and combat climate change.

  • Native Water Protectors, Veterans, And Activists At Standing Rock Got Zero Attention On Major Sunday Shows Again

    Blog ››› ››› TYLER CHERRY

    UPDATE: Hours after the Sunday political talk shows ignored the story, the Army Corps of Engineers announced that they will deny the current route for the pipeline in favor of exploring alternate routes. 

    Sunday morning political talk shows entirely ignored the ongoing demonstration at the Standing Rock Sioux Reservation, continuing a troubling pattern of scant media attention being paid to the historic protests and the violent crackdown on the movement for environmental, civil, and Native peoples’ rights.

    Law enforcement and private security officers armed with rubber bullets, water cannons, and dogs have clashed with peaceful protesters at the reservation in North Dakota, where Native demonstrators known as water protectors have sought to delay, and ultimately redirect or derail, construction on the Dakota Access Pipeline, which is currently slated to run near the reservation. The pipeline, which was originally supposed to be built near Bismarck, was redirected near the reservation after residents of Bismarck raised concerns that the pipeline would contaminate their water supply. The protest has become “the longest-running protest in modern history” with “the largest, most diverse tribal action in at least a century, perhaps since Little Bighorn.” 

    On December 3 and 4, thousands of U.S. veterans arrived at Standing Rock to support the Native water protectors, join their cause, and “call attention to the violent treatment that law enforcement has waged on the protesters.” The Army Corps of Engineers has ordered the water protectors to vacate the site on their own reservation by December 5.

    Despite the ongoing violent retaliation against the activists by law enforcement personnel, the December 4 editions of the major Sunday morning political talk shows -- including ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, CNN’s State of the Union, Fox’s Fox News Sunday, and NBC’s Meet the Press -- entirely ignored the events at Standing Rock.

    The Sunday political talk shows’ outrageous Standing Rock blackout is in line with how cable news has covered, or not covered, the protests. From October 26 through November 3, CNN, Fox News, and MSNBC combined spent less than an hour covering the ongoing demonstration and violent law enforcement response. Fox News stood out for its minimal coverage, devoting just four and a half minutes to reporting on the events during the time frame analyzed. A review of internal Media Matters records shows that the five main Sunday shows have failed to devote time to the events at Standing Rock since at least September.

    CNN’s media criticism show, Reliable Sources, discussed the media blackout on Standing Rock and provided some guidance on how cable news should cover the gathering moving forward. The show’s host, Brian Stelter, lamented that “one of the most important civil and environmental rights stories of our time” was receiving “off and on attention from the national media,” noting that too often, the story seems to completely “fall off the national news media’s radar.”

    Stelter’s guest -- Democracy Now’s Amy Goodman, who was charged with trespassing while reporting live on the ground -- implored "all the media” to be "there on the ground giving voice to the voiceless” and said that “all the networks” “have a responsibility” to show images of police cracking down on protesters. Goodman also linked the media’s Standing Rock blackout to the national political media’s silence about climate change during the presidential campaign: “Not one debate moderator raised that as a question,” Goodman decried. “This is a key issue.” 

    Some shows on MSNBC did cover the events at Standing Rock, with Al Sharpton giving a “shoutout to the protestors” and noting that, “until recently, they weren't getting any attention from the outside world.” Joy-Ann Reid, who said that “there needs to be a lot more reporting on this,” provided exemplary coverage of the protests, inviting a member of the Standing Rock Sioux tribe to be interviewed by MSNBC’s Cal Perry on the ground in North Dakota. Reid’s segment -- by devoting time to Standing Rock in the first place, talking with a person directly affected, and having a media presence at the site -- is a model for all news shows to follow. Reid also covered the “grossly underreported story” the week prior.

    Online publications and public media have given some coverage to the actions against the pipeline amid the national news media’s virtual blackout, bringing videos and images of the clashes directly to the nation in ways TV news networks are not. And Democracy Now, which has diligently reported on the activity at Standing Rock, posted a video of private security hired by the Dakota Access Pipeline Company attacking protesters with dogs and pepper spray that has over one million views on YouTube.

    NowThisNews’ Facebook page has an informational video about the protests, including images of violent attacks by law enforcement personnel on the protesters and interviews from activists, that also has over one million views. 

    Media have a responsibility to provide coverage of the environmental and human rights battles occurring at Standing Rock. Denying the activists due coverage allows right-wing spin to infiltrate the conversation, plays into a long-standing problem of both the lack of representation of people of color in media and a double standard in covering progressive protesters, and is a barrier to generating the public pressure necessary to induce change.

  • Fox News Baselessly Credits Donald Trump With Low Gas Prices

    Fox Reporter Claims Trump’s Victory Contributed To Gas Price Drop, But Expert Says It’s “Based On Market Fundamentals, Not Politics”

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Donald Trump was elected president of the United States just ten days ago, and Fox News is already baselessly giving him credit for lowering gas prices.

    On the November 17 edition of Fox News’ America’s News Headquarters, Fox Business reporter Jeff Flock reported that gas prices started to fall in early November, as Wall Street speculators began to doubt that the Organization of the Petroleum Exporting Countries (OPEC) would reach an agreement to cap its production of oil, which would have driven up prices. But Flock then asserted that another reason gas prices have fallen is “the election of Donald Trump,” adding, “The general consensus is [Trump’s victory] is going to be positive for oil exploration, so that tends to drive prices down, too. Another 2.6 percent [drop] since Election Day.”

    Gas prices have actually been falling since June and are a little more than half of what they were in the spring of 2014, according to data from GasBuddy.com. And according to GasBuddy senior petroleum analyst Gregg Laskoski, gas prices are currently dropping “based on market fundamentals, not politics”:

    “While it’s less than a week after the biggest upset in U.S. election history energy industry experts are already speculating on what steps a Trump Administration might enact first; whether the earliest initiatives might eliminate regulations or perhaps look to increase domestic oil and gas production,” said Gregg Laskoski, senior petroleum analyst for GasBuddy. “The Keystone XL Pipeline, for instance, is expected to find itself in a more favorable environment for approval but it remains debatable whether such a development would directly benefit U.S. consumers,” he noted.

    “Over the next few weeks expect prices at the pump to move lower based on market fundamentals, not politics,” says Laskoski. “Inventories remain healthy and wholesale gasoline prices across the U.S. today, on average, are more than 10 cents per gallon lower than where they stood just a week ago.”

    What impact, if any, Trump’s policies have on gas prices in the long run remains to be seen. According to Bloomberg Gadfly columnists Rani Molla and Liam Denning, oil prices will likely rise if “a more-hawkish Trump foreign policy leads to renewed sanctions on Iran and further conflict in the Middle East.”

    Flock’s report is the latest evidence of Fox News’ blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. In 2008, when George W. Bush was president and gas prices were high, Fox News hosts and contributors argued that the president has no power to affect gasoline prices. But in 2012, Fox pundits urged the GOP to deceptively blame President Obama for high gasoline prices. Then, when gas prices began to fall later that year, Fox anchors portrayed low gas prices under Obama as evidence of a weakening economy.

    Flock concluded his report by stating that auto industry executives believe gas prices could remain low for years. Some auto executives may hope this is the case, because low gas prices tend to increase sales of expensive trucks and SUVs. But the reality is that gas prices are extremely difficult to predict in the long term. Nonetheless, Flock, who is clearly unconcerned about climate change, declared: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    From the November 17 edition of Fox News’ America’s News Headquarters:

     

  • Wash. Post Editor: This Election “Could Change The Climate Debate For The Better” In Political Journalism

    James Downie: “More Journalists Have Seen That The Sky Won’t Fall If They Treat Falsehoods As Falsehoods”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The Washington Post’s digital opinions editor, James Downie, wrote that this year’s election cycle has “altered political journalism” in a way that could lead to journalists taking a more aggressive approach to fact-checking climate denial. In a November 7 column, Downie quoted CNN’s Dylan Byers saying, “The traditional model of ‘he said, she said’ journalism . . . was thrown out the window in favor of a more aggressive journalism that sought to prioritize accuracy over balance.” Downie added that “climate change is an obvious area to apply this new model.”

    In the early stages of the 2016 presidential campaign, Media Matters found that media often failed to fact-check candidates when they denied the science of climate change. But media have since scrutinized Republican nominee Donald Trump’s false claims that “there is no drought” in California, that he will put coal miners “back to work,” that he has not called climate change a “hoax,” and more

    From Downie's column:

    Shifting the discussion is one area where, surprisingly, the 2016 campaign could change the climate debate for the better, even though climate change has been absent from the discussion. The contest has altered political journalism in a important way: As CNN’s Dylan Byers writes, “The traditional model of ‘he said, she said’ journalism . . . was thrown out the window in favor of a more aggressive journalism that sought to prioritize accuracy over balance.” More journalists have seen that the sky won’t fall if they treat falsehoods as falsehoods, and climate change is an obvious area to apply this new model. Senators should not be able to bring snowballs onto the Senate floor to “disprove” climate change without every headline fact-checking them. The realities of climate change are as much objective truth as the murder or unemployment rates. Regarding them as such will be an early test of whether political journalism has rededicated itself to the facts.

    The debate over climate change is changing, but not as rapidly as it can or should. We have largely squandered decades that could have been spent heading off the danger, and now the consequences are no longer abstract. Climate change is a perilous threat to the country and the world; we must finally treat it that way.

  • Three New National Geographic Documentaries Detail Climate Change Impacts And Battle Lines

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    While climate change has been largely overlooked as an electoral issue this year, it is receiving the attention it deserves in at least one place: National Geographic. This month, three new National Geographic documentaries have shed light on the serious consequences of climate change and the industry-funded forces standing in the way of finding solutions.

    Environmental advocates expressed concern when News Corporation’s 21st Century Fox bought the National Geographic Society’s magazine last year, given founder Rupert Murdoch’s climate science denial. But National Geographic pledged it would maintain its editorial independence, and soon after, it published a special edition of the magazine focused on climate change.

    Now, National Geographic is making another important contribution to the climate change discussion in two documentaries that aired back-to-back on its television channel on October 30, as well as a new film now playing in IMAX theaters.

    The season two premiere of Years of Living Dangerously, a documentary series co-produced by James Cameron and featuring a range of famous actors, includes a segment about the utility-funded opposition to rooftop solar policies that are critical to fighting climate change. Saturday Night Live cast member Cecily Strong explores the battles in Nevada and Florida against net metering, a policy that allows customers to send excess electricity from their rooftop solar panels to the electric grid in exchange for a credit. In Florida, Strong interviewed a spokesperson for solar advocacy group Floridians for Solar Choice (FSC), who explained how big utility companies financed a front group called “Consumers for Smart Solar” (CSS) that is behind a deceptive anti-solar ballot measure. CSS was successful in garnering enough signatures to put its anti-solar amendment on the ballot, duping voters into thinking they were supporting a pro-solar initiative and thwarting a rival FSC petition that would have actually helped expand rooftop solar. FSC’s Alissa Jean Schafer told Strong, “The whole point” of the CSS initiative was “to confuse people,” adding: “The utility-backed initiative talks about solar choice but doesn’t actually give people any choices.”

    CSS has gotten away with deceiving Florida voters in many of the state’s newspapers, too. Florida newspapers have published at least 14 op-eds by CSS co-chairmen Dick Batchelor and Jim Kallinger without disclosing their financial ties to utilities.

    From Years of Living Dangerously:

    In addition to Strong’s segment on the anti-solar initiative in Florida, season two of Years of Living Dangerously will feature many other “emotional and hard-hitting accounts of the effects of climate change” in the coming weeks, as National Geographic explained in a press release. In an interview with E&E News, David Gelber, creator and executive producer of the series, argued that the general public’s lack of awareness of climate impacts “allows debate moderators to ignore climate change as an issue,” and added that he hopes his series “does something to change” that fact.

    In Before the Flood, a documentary directed by Fisher Stevens and starring Leonardo DiCaprio, DiCaprio interviews Penn State University’s Michael Mann, who explains that he and other climate scientists are up against the fossil fuel industry’s “massive misinformation campaign to confuse the public.” Mann explains: “Websites and news outlets and think tanks, they find people with fairly impressive credentials who are willing to sell those credentials to fossil fuel interests.” Key to this strategy, he explained, is the use of fossil fuel front groups “with lofty sounding names, like Americans for Prosperity or the Heartland Institute.”

    Indeed, Media Matters has documented many occasions where fossil fuel-funded “experts” have misled on climate change in the media, including people affiliated with the groups Mann highlighted. Americans for Prosperity, which coordinated a misleading nationwide op-ed campaign against the Environmental Protection Agency’s landmark climate change policy, “frequently provides a platform for climate contrarian statements,” as the Union of Concerned Scientists has noted. And the Heartland Institute, which is known for its annual climate denial conferences, has sought to undermine important steps forward on climate including the pope’s climate change encyclical and state renewable energy standards.

    Mann concludes: “These people are engaged in an effort to lead us astray in the name of short-term fossil fuel profits so that we end up leaving behind a degraded planet. What can be more immoral than that?”

    The rest of Before the Flood takes viewers around the world to witness the impacts that climate change is already having, from the South Pacific, where sea level rise is an existential threat, to Miami, Florida, where millions of dollars are being spent to keep rising seas at bay.

    The impacts of climate change are also the focus of another National Geographic-produced documentary, called Extreme Weather, which was released in IMAX theaters on October 15. The film aims to demonstrate "how climate change is rapidly affecting our land, oceans and atmosphere to produce natural disasters as ruinous as they are spectacular." Director Sean Casey said in an interview that he wanted to show how climate change is connected to extreme weather with "powerful imagery that really does justice to what's happening." Watch the trailer:

    With broadcast networks frequently ignoring the climate change context of many extreme weather events, this film is both a call to action for concerned citizens and a welcome reminder for media.

  • How Florida Newspapers Helped A Utility Front Group Promote A Deceptive, Anti-Solar Amendment

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    A utility-backed front group deceptively named “Consumers for Smart Solar” has been campaigning for a misleading ballot initiative in Florida that is disguised to look pro-solar but could actually hamper the growth of rooftop solar power and protect utilities’ electricity monopoly. Florida newspapers have published over a dozen op-eds in favor of the amendment by representatives of this group without disclosing their utility industry ties.