Issues ››› Elections
  • Trump Campaign Releases Statement Threatening That Trump Administration Will “Break Up” Media Conglomerates That Have Criticized Trump

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The campaign of Republican presidential nominee Donald Trump released a statement promising that a Trump presidential administration would “break up” media conglomerates that operate properties that have criticized Trump.

    In an October 23 press release signed by senior Trump economics advisor Peter Navarro, the Trump campaign threatened presidential action against “NBC, and its Clinton megaphone MSNBC,” “the wildly anti-Trump CNN,” The New York Times, and The Washington Post.

    The statement promised that as president Trump “will break up the new media conglomerate oligopolies that have gained enormous control over our information, intrude into our personal lives, and in this election, are attempting to unduly influence America’s political process.”

    This is far from the first time the  Trump campaign has attacked the press. Beyond attacks on specific journalists, Trump has said he would "open up" libel laws to make it easier to sue news outlets. From the Trump campaign statement:

    "Over a hundred years ago, a pro-business Teddy Roosevelt busted up more than 40 oil, railroad, steel and other “trusts” that were wielding their rapacious monopoly power to gouge consumers and interfere with the efficient functioning of the American economy. Donald Trump will break up the new media conglomerate oligopolies that have gained enormous control over our information, intrude into our personal lives, and in this election, are attempting to unduly influence America’s political process.


    "NBC, and its Clinton megaphone MSNBC, were once owned by General Electric, a leader in offshoring factories to China. Now NBC has been bought by Comcast, which is specifically targeting the Chinese market – even as Comcast’s anchors and reporters at MSNBC engage in their Never Trump tactics.

    "AT&T, the original and abusive “Ma Bell” telephone monopoly, is now trying to buy Time Warner and thus the wildly anti-Trump CNN. Donald Trump would never approve such a deal because it concentrates too much power in the hands of the too and powerful few.

    "The New York Times strings are being pulled by Mexico’s Carlos Slim, a billionaire who benefits from NAFTA and supports Hillary Clinton’s open border policies. Amazon, which controls the Washington Post, profits from the flow of illegally subsidized foreign products through its distribution channels. Lower costs mean higher margins -- no matter if bad trade deals lead to massive unemployment in America.

    "This oligopolistic realignment of the American media along ideological and corporate lines is destroying an American democracy that depends on a free flow of information and freedom of thought. Donald Trump will drain the swamp of corruption and collusion, standing against this trend and standing for the American people."

  • CNN And Fox Push Trump’s Baseless “Pay To Play” Accusation Against Clinton For Morocco Speech She Didn’t Give


    CNN’s Jake Tapper and Fox News’ Chris Wallace pushed Republican presidential candidate Donald Trump’s baseless accusation that stolen emails released by WikiLeaks shows former secretary of state Hillary Clinton engaged in “pay to play” with the Moroccan government.

    The two January 2015 emails in question show a discussion between aides Robby Mook and Huma Abedin about whether Clinton would participate in an upcoming Clinton Global Initiative (CGI) summit in Morocco. Abedin expressed concern about Clinton cancelling her appearance, saying that Moroccan king Mohammed VI pledged $12 million to the Clinton Foundation’s charitable efforts and was expecting Clinton’s participation.

    On October 21, Trump said during a rally in North Carolina, “Now from WikiLeaks, we just learned she tried to get 12 million (dollars) from the king of Morocco for an appearance. More pay for play." On October 23, Tapper and Wallace questioned Mook, who is now Clinton's campaign manager, about the emails released by WikiLeaks. On State of the Union, Tapper, although noting that Clinton didn’t go to Morocco, insisted that “this is a real issue ... pay to play.” And on Fox News Sunday, Wallace asked, “why wasn’t that classic pay to play?”

    The suggestion that Clinton’s activities with regard to Morocco are a corrupt pay to play are dubious for three reasons.

    First, there is no evidence that Clinton offered Morocco’s leadership any government action. In fact, she was in no position to do so, as the summit was scheduled for more than two years after she stepped down as secretary of state.

    Second, in spite of Abedin’s concerns, Clinton did not actually attend the summit and it went forward anyway.

    Third, according to ABC News, “Clinton Foundation records do not show any direct pledge of funding from the king or government of Morocco to the charity.” ABC suggests that this is because the $12 million pledge was actually a commitment to CGI, which are “agreements only to aid the program's international projects, not to directly fund the Clinton Foundation itself.”

    CNN’s own report of Trump’s remarks shows why his accusation is baseless (emphasis added):

    The accusation is just the latest Trump has leveled against Clinton as he's argued she engaged in "pay for play" schemes involving the Clinton Foundation during her time as secretary of state. But the Clinton Global Initiative summit in Morocco that Clinton was set to attend in exchange for the $12 million pledge took place in May 2015 and was discussed in emails by Clinton's top aides in November 2014, after her tenure as secretary of state ended.

    Clinton did not end up attending the summit.

    Because Clinton did not attend the summit, was not in the employ of the government at the time, and the funds would not have gone to the Clinton Foundation directly, there is no “pay for play” here, despite claims by Trump and some in the media. Instead, this is just the latest in a string of reporting failures regarding Clinton Foundation donations.

  • The Worst Moments From Breitbart News Hire Curt Schilling

    ››› ››› BRENNAN SUEN

    Breitbart News will reportedly hire former MLB pitcher and ESPN analyst Curt Schilling to host a political talk radio show. Schilling was fired from ESPN for sharing an anti-transgender post on Facebook; he was previously suspended by the network for comparing Muslims to Nazis. Schilling has a long history of anti-Muslim, racially charged, sexist, and anti-Semitic commentary.

  • Media Matters’ Angelo Carusone Explains How Donald Trump Consumes Conspiracy Theories “Directly” From Alex Jones

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Media Matters executive vice president Angelo Carusone explained how conspiracy theories travel “directly” from Trump ally Alex Jones’ radio show to Republican presidential nominee Donald Trump in an interview with the Austin American-Statesman.

    Jones, the host of the nationally radio program The Alex Jones Show, is a self-identified founder of the 9/11 Truth movement and promotes numerous conspiracy theories, including claiming that the Sandy Hook Elementary School shooting and other national tragedies were events staged by the government.

    Despite this background, Trump has appeared on Jones’ program and praised his “amazing” reputation. Jones has taken credit for policy positions advanced by Trump and has marveled at how “it is surreal to talk about issues here on air and then word-for-word hear Trump say it two days later.”

    Conspiracy theories and attacks that have jumped from Jones’ show to the Trump campaign include claims that election will be rigged, calls for Democratic presidential nominee Hillary Clinton to be jailed, conspiracy theories about Clinton’s health, and the claim Clinton used an earpiece during a debate.

    A profile of Jones in the Austin American-Statesman explained how many conspiracy theories prevalent in the 2016 election make their way from Jones to the Trump campaign. Describing the phenomenon, Carusone told the American-Statesman that there used to be “two, three, four, five steps” between Jones and Trump, but in part because of the promotion of Jones by conservative website The Drudge Report, “It’s not working its way up the food chain any more. Donald Trump is consuming it directly.”

    From the American-Statesman’s October 21 article:

    But, as the 2016 campaign draws to a close, it’s becoming plain that Austin’s Alex Jones -- a right-wing broadcast personality and conspiracy theorist extraordinaire who until recently flew under the mainstream radar -- might as well be the voice in Donald Trump’s head.


    Hillary for Prison. That’s Alex Jones. Obama founded ISIS. That’s Jones. The election is rigged. Again from Jones. Hillary Clinton is at death’s doorstep. Jones. And only drugs keep her going. Jones. Bill Clinton as rapist and Hillary his enabling enforcer. Jones.


    [Trump adviser Roger] Stone saw how ripe Jones’ anti-globalist audience was for Trump’s nationalist appeal.

    “The majority of them are under 50, and they are all engaged. They are part of this digital sharing economy. They are willing to get out on the streets and do stuff,” said Angelo Carusone, executive vice president of Media Matters for America, a not-for-profit progressive media watchdog group.


    What few saw coming was a Republican presidential candidate with a weakness for conspiratorial thinking who prized the reporting of the National Enquirer and had his news consumption curated by Matt Drudge, who in the last five years switched his allegiance for political news of the weird from Glenn Beck to Jones.

    “Drudge gave Jones a whole new audience and access to a whole new group of thought leaders, like Donald Trump,” Carusone said.

    It used to be that there were “two, three, four, five steps” between Jones spinning a conspiracy theory and it gaining broader traction. But now, Carusone said, “It’s not working its way up the food chain any more. Donald Trump is consuming it directly.”

  • Fox’s Brit Hume Attacks Latest Trump Accuser’s Claim Because She “Has Sex On Camera For” Money

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Fox News senior political analyst Brit Hume attacked the latest woman to accuse Republican presidential nominee Donald Trump of sexual misconduct, writing on Twitter, “Woman who has sex on camera for $ says Trump propositioned her. ‘This is not acceptable behavior.’ Please.”

    During an October 22 press conference Jessica Drake, who directs and performs in adult films, accused Trump of “inappropriate sexual contact” at a charity golf tournament where she alleges he kissed and touched her without her permission. Drake also says that Trump also propositioned her with a $10,000 offer, which she declined. “This is not acceptable behavior for anyone -- much less a presidential candidate,” she told the press.

    Hume responded to Drake’s allegations by suggesting that Drake could not be offended by Trump’s alleged proposition because of her line of work.

    From Hume’s Twitter account:



    Hume previously cast doubt on the claim of a woman who told The New York Times that Trump groped her by after lifting the armrest between her and Trump while the two were on an airplane flight during the early 1980s. Hume said on Fox News’ On the Record, “The kinds of armrests that I'm accustomed to seeing in those airplanes don't mysteriously disappear. … So it could be that the Trump camp has a point about the impracticability of such an assault.”

    Hume also sought to diminish the credibility of former Fox News anchor Gretchen Carlson after she sued former Fox News CEO and chairman Roger Ailes for sexual harassment in July. Commenting on the fact that Carlson filed her suit after her Fox News contract was not extended, Hume wrote on Twitter, “Here's another suggestion. Why didn't she quit & sue instead of suing only after she got fired?”

    Fox News later paid Carlson $20 million to settle her claims and released a statement that read, in part, “We sincerely regret and apologize for the fact that Gretchen was not treated with the respect and dignity that she and all of our colleagues deserve.”

  • BuzzFeed: Supposedly “Apolitical” Media Group Tried To Place Right-Wing Stories In Black Newspapers Before Election

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    BuzzFeed reports that the American Media Institute (AMI) “proposed an 11th-hour effort to place news articles critical of Hillary Clinton and other Democrats in black newspapers in the runup to the November election.”

    AMI bills itself as an “independent source of exclusive in-depth investigative journalism,” but the non-profit is largely funded by right-wing donors and is headed by Richard Miniter, a conservative author and journalist with a long history at right-wing publications. 

    In recent months AMI has placed “investigations” with a right-wing tilt in mainstream outlets including Fusion, Politico Magazine, and U.S. News & World Report. AMI’s 2014 tax filings indicate that it is largely funded through Donors Trust, a right-wing group that has been called “the dark-money ATM of the conservative movement.”

    Buzzfeed reported that AMI “approached Republican donors to finance” articles attacking Clinton to be distributed through AMI’s Urban News Service. A source told Buzzfeed that the plan “looks like voter suppression” intended to decrease Democratic turnout:

    A right-leaning nonprofit has proposed an 11th-hour effort to place news articles critical of HIllary (sic) Clinton and other Democrats in black newspapers in the runup to the November election, BuzzFeed News has learned.

    The American Media Institute has approached Republican donors to finance the articles, three sources said. They were to run in a nominally apolitical black wire service that serves the black press, the sources said.

    One source shared details of the plan with BuzzFeed News out of concern that the proposal “looks like voter suppression,” the source said. The group’s founder, Richard Miniter, adamantly denied that charge. It is also unclear whether any donors have committed to financing the project in the election’s final weeks.

    Miniter, a former Washington Times editorial page editor who is CEO and founder of the American Media Institute, has told associates that the that the stories would be distributed by the nonprofit’s Urban News Service, adding that the articles would include attacks on Obamacare and on the Clintons’ failures regarding people of color.

    Miniter’s pitch, according to a source closely familiar with its details, centers on the prospect of reaching black voters through news articles, rather than obvious opinion pieces or advertisements.

  • Journalists Mock Trump’s "Grievanceburg Address" At Gettysburg


    Journalists mocked Republican presidential nominee Donald Trump’s October 22 speech in Gettysburg, PA, which his campaign had said would outline his first 100 days in office if elected president and had compared to President Lincoln’s Gettysburg Address. Reporters said the speech was more “like the Grievanceburg Address,” “a personal revenge tour,” and was full of “conspiracy theories & racial animus.”

  • Breitbart News Claims Paul Ryan Wants To Elect Clinton And Shares Her “Globalist Worldview”

    Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

    Breitbart News accused House Speaker Paul Ryan (R-WI) of conducting a “months-long campaign” to elect Democratic presidential nominee Hillary Clinton. The attack echoes Republican presidential nominee Donald Trump’s campaign rhetoric and escalates the website’s war on Ryan, which had been pushed by Breitbart chief executive and current Trump campaign CEO Steve Bannon.

    The October 21 Breitbart News article, written by Julia Hahn, is headlined “He’s With Her: Inside Paul Ryan’s Months-Long Campaign To Elect Hillary Clinton President.” Hahn wrote, "Both Ryan and Clinton share a progressive, globalist worldview, which is at odds with Trump’s ‘America first’ approach,” adding that Clinton and Ryan “see themselves as representatives not only for American citizens, but also for foreign nationals and foreign interests.” She later states that “Both Clinton and Ryan view being American as an intellectual ‘idea’ rather than a national identity, and both support the donor-class’s agenda of open borders.”

    The article ramps up Breitbart’s years-long campaign against Ryan, which was pushed by Bannon. The website in particular boosted the unsuccessful campaign of Ryan’s opponent in the Republican primary earlier this year, calling Ryan a “double agent,” claiming he supports an “open borders agenda,” accusing him of running “misleading television ads,” and describing him as a “saboteur” who is “betray[ing] America.”

    Breitbart staffers have also said that Bannon directed them to “destroy” Ryan, telling them in December 2015 that the “long game” was for Ryan to be “gone” by spring of the following year. One Breitbart staffer told The Hill that Bannon “thinks Paul Ryan is part of a conspiracy with [billionaires] George Soros and Paul Singer, in which elitists want to bring one world government.”

    Bannon’s conflict with Ryan has continued through Trump’s campaign (Bannon has taken a leave of absence from Breitbart to help lead the campaign). Ryan recently irritated Trump by disinviting him from a campaign event after a video of Trump bragging about assaulting women was released, and then Ryan announced he would no longer defend Trump and would focus on preserving the Republican majority in the House. In response, Trump has called Ryan a “very weak and ineffective leader” who is giving him “zero support.” The Breitbart article also is similar to Trump’s expressed doubt that Ryan wants him to win. After ABC News asked Trump whether he thought Ryan was rooting for him to win, he responded, “Well, maybe not, because maybe he wants to run in four years or maybe he doesn’t know how to win.”

    Breitbart’s article may also be a preview of what’s to come. According to The Hill’s Jonathan Swan, Bannon is “only going to escalate” the conflict with Ryan, who may seek reelection to the speakership in January, regardless of the 2016 election results.