Dobbs Duped: Will Fox Host Correct Record On Fraudulent "Friends Of Hamas" Report?


A widely discredited rumor about Secretary of Defense nominee Chuck Hagel could cause headaches for Lou Dobbs, who endorsed that rumor on his Fox Business show.

New York Daily News reporter Dan Friedman wrote on Wednesday that he was the unintentional source of a rumor that Hagel had received funding from a terrorist-friendly group called "Friends of Hamas." 

That rumor was spread in right-wing media circles by's Ben Shapiro, who carelessly reported earlier this month that Hagel was paid to speak to a group called "Friends of Hamas." But, as detailed by Slate's Dave Weigel and by the New York Daily News, that organization does not actually exist. Here's Friedman's explanation (emphasis added):

On Feb. 6, I called a Republican aide on Capitol Hill with a question: Did Hagel's Senate critics know of controversial groups that he had addressed?

Hagel was in hot water for alleged hostility to Israel. So, I asked my source, had Hagel given a speech to, say, the "Junior League of Hezbollah, in France"? And: What about "Friends of Hamas"?

The names were so over-the-top, so linked to terrorism in the Middle East, that it was clear I was talking hypothetically and hyperbolically. No one could take seriously the idea that organizations with those names existed -- let alone that a former senator would speak to them.

This baseless rumor was not confined to the fringe. On Feb. 11, Lou Dobbs claimed the rumor has "a ring to it" after National Review Online columnist Andrew McCarthy brought it to Dobbs' Fox Business show: 

Now that the truth is revealed, will Dobbs tell his audience that he fed them rumors?

This post has been updated for accuracy.

New York Daily News,
Ben Shapiro
We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.