Ellie Sandmeyer

Author ››› Ellie Sandmeyer
  • WSJ Uses Bad Numbers To Wipe Away Downside Of For-Profit Colleges


    The Wall Street Journal editorial board used a misleading comparison of graduation rates to attack community colleges as "inferior" to for-profit schools. In reality, for-profit schools have significantly higher costs and employ questionable business practices that translate to lower employment and earnings for their graduates.

  • How The Media Is Carrying Water For GOP's "Jobs" Agenda


    Media outlets have uncritically promoted House Speaker John Boehner's latest attempt to frame the Republican Congress' harmful agenda as a set of "jobs bills." But the Republican plan offers negligible hiring incentives, will cost over a million workers their health care coverage, and will increase the budget deficit by billions.

  • Obama Surgeon General Nominee Prevails Over NRA And Right-Wing Media Smear Campaign


    Dr. Vivek Murthy overcame a longstanding right-wing media and National Rifle Association smear campaign to gain Senate confirmation as Surgeon General on Monday by a vote of 51-43.

    Conservative media had worked to cast Murthy as a radical for his uncontroversial stance that gun violence is a public health issue and criticized his supposed lack of qualifications.

    The conservative media attacks against Murthy began in early March. Coverage of his nomination focused on his past acknowledgement that gun violence affects public health, which conservative media spun as evidence Murthy is obsessed with gun regulations. (Murthy has actually said his focus as Surgeon General will not be on gun violence, but rather obesity.)

    Fox contributor Katie Pavlich claimed that Murthy is "rabidly anti-gun" and "must be stopped," and Fox & Friends co-host Peter Johnson, Jr. argued that, if confirmed as Surgeon General, Murthy would make the examining room about "about party registration or about gun registration" rather than medicine. Fox hosts also worked to downplay Murthy's considerable accomplishments and suggested that he was unqualified to be "our nation's doctor" because "he hasn't done much in his career yet," all while arguing he would turn the Surgeon General role "into a hyper-partisan position." These arguments became the basis for an extended smear campaign on Fox News and conservative blogs.

    In fact, Murthy's stance on firearms is common within the medical community. The American Medical Association (AMA) agrees that gun violence "has reached epidemic proportions" and has argued that the medical profession carries an obligation to combat gun violence. The Institute of Medicine has also advocated for a "public health approach" to fight gun violence. Furthermore, Murthy's credentials were endorsed by a broad array of health care groups including the American Public Health Association, American Academy of Pediatrics, American Cancer Society, American Diabetes Association, American Heart Association, and Trust for America's Health.

  • National Review Uses Rolling Stone Report To Deny Reality Of College Sexual Assault


    National Review personalities exploited questions surrounding Rolling Stone's high-profile account of a rape at the University of Virginia (UVA) in order to deny the prevalence of sexual assault on college campuses and suggested that women should do more to protect themselves, a response in keeping with the outlet's history of denialist, victim-blaming sexual assault coverage.

  • Fox Tries To Shoot Down Latest Benghazi Report To Justify Select Committee Hearing

    Blog ››› ››› ELLIE SANDMEYER

    Fox News originally ignored a House GOP report debunking many of its Benghazi myths but is now attacking the report's credibility to promote the need for more Benghazi Select Committee hearings.

    In November, the House Intelligence Committee, chaired by Republicans, released the results of a lengthy investigation that "debunk[ed] a series of persistent allegations" perpetuated by conservative media outlets about the events and culpability surrounding the 2012 attacks on U.S. diplomatic facilities in Benghazi, Libya. The report reaffirmed the findings of several previous investigations and once again determined that "there was no intelligence failure, no delay in sending a CIA rescue team, no missed opportunity for a military rescue, and no evidence the CIA was covertly shipping arms from Libya to Syria."

    Fox News remained mostly silent in the wake of the report's publication, giving the report only cursory coverage while flagship news program Fox News Sunday ignored it entirely. The network's lack of coverage earned condemnation from CNN media critic Brian Stelter and even Fox's own media analyst, Howard Kurtz. The absence of coverage stood in stark contrast toFox's exhaustive focus on the formation of a select committee to investigate Benghazi in June, when the network devoted at least 225 segments to the select committee over a mere two-week span.

    With another Benghazi Select Committee hearing scheduled for December 10, Fox has changed its approach from silence to overt attempts to undermine the GOP report's credibility.

    Bret Baier, host of Fox's Special Report, claimed on December 3 that "many" believe the House Intelligence Committee's Benghazi report "went soft on the Obama administration and was filled inaccuracies" and emphasized the further investigation by the Benghazi Select Committee. To bolster this allegation, investigative reporter Catherine Herridge noted the "eyewitness accounts" of Kris Paronto and John Tiegen, who, according to Herridge, "say there was an intelligence failure. They were directly warned in late August a strike was likely, yet no Defense Department assets were available on the September 11th anniversary."

    Special Report's December 3 panel went to further lengths to undermine the Intelligence Committee report as Baier, Fox News contributor Charles Krauthammer, The Weekly Standard's Steve Hayes, and The Hill's A. B. Stoddard suggested that the investigation was insufficient.

    But Fox's latest attempts at subverting the committee report amount to nothing more than highlighting a smattering of Republican lawmakers who claim to remember events occurring differently than they were laid out in the final report. In a December 5 article for FoxNews.com, Herridge reported that newly declassified testimony contained the statements of members of Congress recalling that former CIA director David Petraeus connected the Benghazi attack to the protests against an anti-Muslim YouTube video in an off-the-record coffee meeting two days after the attack:

    If the lawmakers' recollection is accurate, that means Petraeus' brief on Sept. 14, 2012, was instead in line with the White House, and then-Secretary Hillary Clinton's State Department. It was a State Department press release at 10:07 p.m. ET, before the attack was even over, that first made the link to the obscure anti-Islam video. The newly declassified testimony says $70,000 was spent on advertising in Pakistan, denouncing the anti-Muslim film.

    During this testimony, GOP Rep. Jeff Miller questioned Petraeus' original testimony, stating the former CIA director "even went so far as to say that it had been put into Arabic language and then was put on this TV station, this cleric's TV station. I mean, [Petraeus] drove that in pretty hard when he was in here. "

    Rep. Michele Bachmann, R-Minn., added "it was said in here a little bit earlier that the CIA never said Benghazi was part of a Cairo protest and of the video. And we were given just the opposite message by the Director of the CIA on the [September] 14th [2012.]"

    Rogers noted there was no transcript for the brief, only staff notes, but after the Petraeus incident in September 2012, the practice was changed to always run a transcript on the briefings. The Sept. 14, 2012, brief was a coffee meeting with members.

    USA Today reported that the Fox-promoted Select Committee may cost $1.5 million this year, despite numerous other independent investigations finding no wrongdoing with relation to the events in Benghazi.

  • Wash. Post Digs In Its Heels On Botched Immigration Fact Check


    The Washington Post is helping a former official from President George H.W. Bush's administration walk back his 1990 congressional testimony that Bush's executive action on immigration could have helped up to 1.5 million people and using that to decry the Obama administration's use of the figure to justify its upcoming immigration action. But the official, then-Federal Immigration Commissioner Gene McNary, was the person who introduced the 1.5 million figure, and an immigration expert's analysis of immigration numbers at the time shows that the figure is plausible.

  • Conservative Media Cite Widely Discredited Research To Falsely Claim Immigration Executive Action Will Cost $2 Trillion


    Right-wing media outlets hyped widely discredited research from the Heritage Foundation to push the myth that President Obama's executive actions on immigration will cost the U.S. economy more than $2 trillion in federal benefits paid to those undocumented immigrants whose deportations are deferred. But Obama's exercise of prosecutorial discretion on behalf of certain undocumented parents of U.S. Citizens and lawful permanent residents does not confer federal means-tested benefits and economists report that allowing more immigrants to legally work will raise revenues and boost the economy.